Affärsskolan baseras på mer än 30 års erfarenheter av sponsring, marknadsföring och försäljning. Vintern 09/10 var det ca 100 personer som deltog vid dessa seminarier och samtliga gav seminariet höga betyg. Läsåret 10/11 var Affärsskolan en del av RIG-eleverna i Mjölbys läroplan. Här innebar Affärsskolan åtta seminarier då eleverna gnuggades ordentligt i olika delar såsom marknadsföring, försäljning, olika affärsidéer mm. RIG-eleverna fick även planera och genomföra tre aktivitetsdagar med ett lokalt företag.
Seminariet börjar med att gå igenom vad sponsring innebär samt hur företag tänker när det gäller marknadsföring och sponsring. Vi går även igenom vilka olika typer av aktiviteter som är lämpliga för olika typer av företag samt hur man måste tänka för att nå framgång. Sponsring är betydligt mer än "att klistra på en dekal och skicka en faktura".
Affärsskolan fortsätter med olika genomförda sponsorupplägg där tanken bakom aktiviteten redovisas. Fokusering är på kundnyttan och att det går att genomföra lyckade evenemang kostnadseffektivt - att göra av med stora pengar med klent resultat får andra lära ut. Deltagarna får lära sig hur viktigt det är med rätt kontakter och hur man förbereder sig för det första mötet.
Affärsskolan är lämplig för motorklubbar där SM-finalen i rally är ett bra exempel på hur man arbetar med ett större evenemang. Den är även lämpligt för föräldrar till yngre förare då det krävs en viss arbetslivserfarenhet för att kunna förstå den komplexitet som lyckade sponsringsaktiviteter innebär. När det gäller förare och kartläsare utan medföljande föräldrar är 18 år en lägsta ålder för att budskapet ska gå fram under den tid vi har till förfogande.
Priset för seminariet är 600:- + moms och betalas in i förskott. Då ingår seminariet, kaffe och en enklare måltid samt ett kompendium.
Välkommen till stockholm den 10 december.
Hälsar Eric Lindgren |