Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Getrag 420G
7 besök senaste veckan (3378 totalt)
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293


Trådstartare
Getrag 420G är en kraftig och 6 växlad växellåda som återfinns i (åtminstone) ett flertal BMW modeller från mitten av 90-talet och 10 år framåt. Exempelvis i min E36 M3 3,2 från -97. Ett inte helt ovanligt fel på dessa lådor är att treans synkring inte riktigt hänger med vilket medför oväsen vid växling till just trean.
Ryktet säger att varken BMW eller Getrag tillhandahåller delar till denna låda. Har fått bekräftat att det tyvärr stämmer. Så frågan är om någon här har lyckats gå runt detta problem på ett eller annat sätt. Hittat eftermarknadsringar, hittat ringar från annan låda som passar eller går att få att passa, tillverkat egna eller på annat sätt löst dilemmat.

Någon som vet om det är likadana synkringar på alla (eller iaf flera) växlar på denna låda?

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



har en 6-petad v8 låda (540i/6 e39) med dålig syncring trean.. nån gång i livet är de tänkt o renovera/preppa men de lär ju inte hända de här deceniet känns de som.. har för mig det oxå är en Getrag 420G

dock även intresserad att veta om någon vet vart man kan beställa delar så kan man ju slå isär o renovera..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Det går visst att få tag på delar, men det är krångligt och dyrt, bara så att du är medveten om det.

Från Getrag själva: "BMW AG has set up a special division for spare parts regarding the gearbox 226. Please get in contact with this division (VT-T1) ( If you go by a BMW dealer, he can contact this devision via the ASAP-Portal (After Sales Assitant Portal) over the window "Technical part support" (or similiar name as this is translated from German into English)). This is the only way to get spare parts.

23 23 0 392 201 Synchronring 1./3.Gang 1x
23 23 0 392 203 Konusring 1./3.Gang 1x
23 23 0 393 041 Reibring 3.Gang 1x"

Ni ska dessutom vara medvetna om att detta är en låda som anses vara mycket svårjobbad, så är man inte mycket van att jobba med lådor så är det mycket stor risk att förstöra den vid demontering. Jag har inte renoverat någon ännu själv, så kan inte säga bu eller bä om detta, även om jag är intresserad att åta mig en, av ren nyfikenhet. 265'or o 280'or gör jag på löpande band, men detta är hitintills okänd mark.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Spiidfriik skrev:
Getrag 420G är en kraftig och 6 växlad växellåda som återfinns i (åtminstone) ett flertal BMW modeller från mitten av 90-talet och 10 år framåt. Exempelvis i min E36 M3 3,2 från -97. Ett inte helt ovanligt fel på dessa lådor är att treans synkring inte riktigt hänger med vilket medför oväsen vid växling till just trean.
Ryktet säger att varken BMW eller Getrag tillhandahåller delar till denna låda. Har fått bekräftat att det tyvärr stämmer. Så frågan är om någon här har lyckats gå runt detta problem på ett eller annat sätt. Hittat eftermarknadsringar, hittat ringar från annan låda som passar eller går att få att passa, tillverkat egna eller på annat sätt löst dilemmat.

Någon som vet om det är likadana synkringar på alla (eller iaf flera) växlar på denna låda?


Kolla med Peder på Mobimech i Göteborg. Han är grym på getrag.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Hur ser det ut med kompetens idag för denna växellådan ?
Jag har skrap på min 3a thumbs down

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



Sellholm har väl 6 vxl med växlar på rad utan synkningar så det är väl bara att handla

_________________
Per Lindberg
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Mildseven skrev:
Sellholm har väl 6 vxl med växlar på rad utan synkningar så det är väl bara att handla


Lugn och fin nu Även fast tanken är god thumbs up

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Skruva banåkabil
Getrag 420G
7 besök senaste veckan (3378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande