Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Trophy vinge Megane RS | 6214 besök totalt |
Har tänkt skaffa en trophy vinge att sätta på min "vanliga" RS250.
Men kan inte hitta artikelnummret. Har tillgång till reservdelskatalog och har hittat chassinummret till en Trophy men artikelnummret blir samma som till min RS250. Är den verkligen annorlunda på trophyn? Vet att LUX med flera sett dom i verkligenheten, men tycker det är konstigt att den inte går att köpa. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Jag skulle våga påstå att ingen av oss amatörer skulle märka skillnad på de där vingarna.
Kan det vara 5-10 kg i skillnad på downforce? Skulle nog lägga mina pengar på däck istället. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Det tror jag inte heller.
Däremot skulle bilen kännas mer stabil med en jättevinge som i Focus RS. Megane 250 har 3 kg downforce fram och 38 kg uplift back. Focus RS har endast 4 kg back lift. Downforce figures Downforce Megane RS _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Uppar en gammal tråd....
Intressant läsning! Har alltid undrat hur vanliga bilar ligger till gällande aerodynamik. Däremot dyker det ju alltid upp massa frågor som man undrar över när man läser sådana här grejor Undrar bara, om en bil har som i Meganes fall 38kg uplift innebär det då att den blir 38kg lättare och i så fall varför har dom gjort så? Trodde att man alltid ville ha downforce _________________ daniel nilsson Renault Megane RS250 -11 Ford Fiesta ST -08 Suzuki Baleno -97 såld Renault Megane -97 skrotad |
||||
Jag har inget svar på varför Megane saknar en ordentlig spoiler.
Men att framhjulsdrivna bilar inte ska ha en sådan kan jag inte hålla med om. Räcker inte exemplet med Focus kursstabilitet så se på WTCC där alla FWD bilar har stora spoilrar, ännu större fr.o.m. i år. Att FWD hot-hatch ofta är överstyrda har tror jag betydligt mer med chassi att göra än med vinge på bakluckan. Dessa downforce mätningar gjordes vid 200 km/tim. Jag vill nog påstå att du aldrig tar en kurva i den hastigheten Men släpp upp gasen i en kurva så lättar bakänden nästan oavsett hastighet eller spoiler. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Blanchimont. Okej, det var "bara" 190km/h i ingången, men ändå. I övrigt missade jag att mätningarna var i så hög hastighet, men en annan faktor dyker upp i tankarna: luftmotstånd och bränsleekonomi. Det är trots allt en gatbil. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
I en så snabb kurva skulle du definitivt få bättre kursstabilitet med en riktig spoiler.
Javisst, men varför inte ge ägaren ett val. Större spoiler i Cup paketet eller som tillval, som det till STi/EVO. Megane Cup är ju ingen vanlig gatbil längre. Jag tar högre förbrukning alla gånger, bara jag får ett val. Min förra bil Focus RS drog ca 0,2 l/milen mer än Megane men det hade nog mer med 5 cyl och gammal motorteknik än med stor spoiler att göra. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
RenaultSport Trophy vinge Megane RS | 6214 besök totalt |