Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Trophy vinge Megane RS
6214 besök totalt
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569


Trådstartare
Har tänkt skaffa en trophy vinge att sätta på min "vanliga" RS250.
Men kan inte hitta artikelnummret. Har tillgång till reservdelskatalog och har hittat chassinummret till en Trophy men artikelnummret blir samma som till min RS250.

Är den verkligen annorlunda på trophyn? Vet att LUX med flera sett dom i verkligenheten, men tycker det är konstigt att den inte går att köpa.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Gissar att Trophy har samma vinge som 265?
Det är annan vinge på 265 jämfört med 250:




_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Jag skulle våga påstå att ingen av oss amatörer skulle märka skillnad på de där vingarna.
Kan det vara 5-10 kg i skillnad på downforce?
Skulle nog lägga mina pengar på däck istället.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Det tror jag inte heller.

Däremot skulle bilen kännas mer stabil med en jättevinge som i Focus RS.
Megane 250 har 3 kg downforce fram och 38 kg uplift back.
Focus RS har endast 4 kg back lift.

Downforce figures

Downforce Megane RS

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66



Uppar en gammal tråd....

Intressant läsning! Har alltid undrat hur vanliga bilar ligger till gällande aerodynamik.
Däremot dyker det ju alltid upp massa frågor som man undrar över när man läser sådana här grejor
Undrar bara, om en bil har som i Meganes fall 38kg uplift innebär det då att den blir 38kg lättare och i så fall varför har dom gjort så? Trodde att man alltid ville ha downforce

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



På en framhjulsdriven bil vill du inte ha för mycket grepp bak, det bidrar till understyrning. Jag tippar på att de lämnat en del lyftkraft bak med flit.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag har inget svar på varför Megane saknar en ordentlig spoiler.
Men att framhjulsdrivna bilar inte ska ha en sådan kan jag inte hålla med om.
Räcker inte exemplet med Focus kursstabilitet så se på WTCC där alla FWD bilar har stora spoilrar, ännu större fr.o.m. i år.

Att FWD hot-hatch ofta är överstyrda har tror jag betydligt mer med chassi att göra än med vinge på bakluckan.
Dessa downforce mätningar gjordes vid 200 km/tim. Jag vill nog påstå att du aldrig tar en kurva i den hastigheten
Men släpp upp gasen i en kurva så lättar bakänden nästan oavsett hastighet eller spoiler.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



mabz skrev:
Dessa downforce mätningar gjordes vid 200 km/tim. Jag vill nog påstå att du aldrig tar en kurva i den hastigheten


Blanchimont. Okej, det var "bara" 190km/h i ingången, men ändå.

I övrigt missade jag att mätningarna var i så hög hastighet, men en annan faktor dyker upp i tankarna: luftmotstånd och bränsleekonomi. Det är trots allt en gatbil.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Meantek skrev:
Blanchimont. Okej, det var "bara" 190km/h i ingången, men ändå.

I en så snabb kurva skulle du definitivt få bättre kursstabilitet med en riktig spoiler.

Meantek skrev:
I övrigt missade jag att mätningarna var i så hög hastighet, men en annan faktor dyker upp i tankarna: luftmotstånd och bränsleekonomi. Det är trots allt en gatbil.

Javisst, men varför inte ge ägaren ett val. Större spoiler i Cup paketet eller som tillval, som det till STi/EVO.
Megane Cup är ju ingen vanlig gatbil längre. Jag tar högre förbrukning alla gånger, bara jag får ett val.

Min förra bil Focus RS drog ca 0,2 l/milen mer än Megane men det hade
nog mer med 5 cyl och gammal motorteknik än med stor spoiler att göra.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
RenaultSport
Trophy vinge Megane RS
6214 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande