Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cornerweight mha kränghämmare?
941 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nya bilen har tyvärr inte justerbara skålar till fjäderbenen fram Så därmed är ju möjligheterna ett göra en cornerweight-inställning på gängse sätt begränsade eftersom jag bara kan justera på bakvagnen (svärdet eller splines till torsionsaxel)

Frågar är dock, jag kan ju sannolikt justera infästningen av främre kränghämmaren så att den den får en viss liten förspänning och därmed flyttar last från ena sidan till den andra : . Nackdelen är klart att det teoretiskt sett bara stämmer vid en viss hårdhetsinställning på kränghämmaren, justerar jag momentarmen på kränghämmaren ändras troligen cornerweight lite.

Är det smart eller korkat?

Lite om hur kränghämmaren ser ut:
http://www.gprparts.com/welt/bar.html

Täby
Här sen Dec 2002

Men om du nu promt skall cornerweightjustera så kan det ju inte va omöjligt att bygga till någon form av justering?
Du kan väl tex fixa till någon typ av distanser i olika tjocklekar du kan lägga mellan topplagring och fjädertorn...

Personligen vet jag inte om just den justeringen kommer i fråga förrän ganska långt ner på prioritetsskalan. Jag tror att du har betydligt mer glädje av att fritt kunna justera kränghämmaren.

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
PCR skrev:
Men om du nu promt skall cornerweightjustera så kan det ju inte va omöjligt att bygga till någon form av justering?
Du kan väl tex fixa till någon typ av distanser i olika tjocklekar du kan lägga mellan topplagring och fjädertorn...

Personligen vet jag inte om just den justeringen kommer i fråga förrän ganska långt ner på prioritetsskalan. Jag tror att du har betydligt mer glädje av att fritt kunna justera kränghämmaren.

oki, kanske det...

kan ju inte släppa att 911:an blev så mycekt bättre att köra sen jag gjort det. Fast å andra sidan stod den så inih*lsike fel från början...så är väl därför det blev sånt lyft!

Steg 1 är ju att kolla hur grovinställningen av cornerwight är, är den schysst så får jag väl nöja mig med att finjusta bak då!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Pär!

Hur och var ställde du in conrerweight på 911:an. Antar att du mixtrade med splinesingreppet på torsionsstavarna, men gjorde du det hemma och hur mätte du?

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
DanielB skrev:
Pär!

Hur och var ställde du in conrerweight på 911:an. Antar att du mixtrade med splinesingreppet på torsionsstavarna, men gjorde du det hemma och hur mätte du?

mvh
Daniel

Jag använde Peter Utzons metod, jag kallar den domkraft&måttbandsmetoden, kan tyvärr inte hitta länken till den nu (omorganisation på www.pcsracing.nu). Däremot så kan man läsa om "teorin" här: http://212.181.69.188/Corner/corner_weight.htm

Kortfattat går den till som så att man lyfter upp bilen i framändan, man är mycket noggrann med att lyfta precis längs mittlinjen av bilen, demontera framhjulen och sänk ner bilen tills den står med samma höjd fram som den brukar ha. Sen justerar man höjderna bak tills bilen är i våg sidledes. Därefter monterar man framhjulen igen och sänker ner bilen på hjulen, då står den säkert snett, vilket man korrigerar fram. När den står rakt efter det är cornerweight "rätt". Med rätt i detta fallet avses att båda diagonalerna tar samma last.

På klassiska 911 justerar man bak grovt genom att flytta svärdet på splinesena (konstigt svengelskt ord...), det är 44 splines inne och 40 ute (eller tvärt om) så det går att ställa rätt så rätt. Men jag tyckte det var jobbigt.... finställer gör man sen på svärdet, tror där är ca 20 mm att finställa på. Fram är mycket enkelt att justera, ungefär vid bakre infästning av bärarmen finns en 11 mm sexkantsskruv, man bara skruvar på den med en spärrnyckel, ska man skruva upp bilen går det lättare om man lyfter den i framkant. Jag gjorde det från smörjgropen, men jag tror nästan att man kommer åt utifrån utan att demontera hjulet.

941 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande