Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
är en volvo s40 t4 nått att bygga på ?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (30326 totalt)
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
hej har en s40t4 orginal som jag har planer på att bygga en stcc kopia av och köra på bana med mest för skoj
min budget är ca 15-20k, att uppgradera bilen räcker det ? min tanke var då rensa allt onödigt,uppgradera bromsar,bromsolja samt fjädring r-däck samt en bra stol.

något mer jag behöver tänka på osv när de gäller bromsväg mm samt vad tror ni om skälva bilen ?

så ser den ut i dag


framtidsplanerna

_________________
erik stenmark
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Den är ju byggd på samma bottenpltta som Mitsubishi EVo 1-2-3.

fin motor har dem med.

Detta hade jag satsat på - dock tar väl erbjudandet slut i övermorgon ?

http://www.xyz-sweden.com/files/coil_supersport.html

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Kristian Hesselmark skrev:
Den är ju byggd på samma bottenpltta som Mitsubishi EVo 1-2-3.

ok? Har en mao kardantunnel mm? Vore isåfall coolt med en S40 Evo

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Kristian Hesselmark skrev:
Den är ju byggd på samma bottenpltta som Mitsubishi EVo 1-2-3.

fin motor har dem med.

Detta hade jag satsat på - dock tar väl erbjudandet slut i övermorgon ?

http://www.xyz-sweden.com/files/coil_supersport.html


tackar detta jag behöver mer tips och ideer

_________________
erik stenmark
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
robber skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
Den är ju byggd på samma bottenpltta som Mitsubishi EVo 1-2-3.

ok? Har en mao kardantunnel mm? Vore isåfall coolt med en S40 Evo


vet ej om hela bottenplattan är evo låter jag vara osagt men däremot vet jag att bakvagnen är evo

_________________
erik stenmark
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns ju "massor" av JTCC S40 som förbättrats och gått i långloppsserier, så kunskapen om chassit finns (om man gräver lite).
En sak är säker, JTCCsättnignen var inte snabb om man säger så (Öhlinsdämpare betyder inte att de är optimerade, och i entypsracing spelar det ingen roll, bara det är lika dåligt för alla)

Edit: Steffe hann före...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns ju "massor" av JTCC S40 som förbättrats och gått i långloppsserier, så kunskapen om chassit finns (om man gräver lite).
En sak är säker, JTCCsättnignen var inte snabb om man säger så (Öhlinsdämpare betyder inte att de är optimerade, och i entypsracing spelar det ingen roll, bara det är lika dåligt för alla)

Edit: Steffe hann före...


ok i see tack för infon, mer synpunkter och tips mottages

_________________
erik stenmark
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare

_________________
erik stenmark
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



robber skrev:
Kristian Hesselmark skrev:
Den är ju byggd på samma bottenpltta som Mitsubishi EVo 1-2-3.

ok? Har en mao kardantunnel mm? Vore isåfall coolt med en S40 Evo



Japps - hela bakvagnen från en EVo 1-2-3 passar rakt upp i S40-chassiet förutom att man måste bygga fästen för 2 (två) bultar -

Bild på dem



Projekttrådslänk: http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/94614-rwd-vo . . . .

Tyvärr slutförde han inte bygget...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hej Erik,

Ska bilen användas mest på bana?
Isf hade jag satsat pengarna på chassit, S40n är ganska understyrd original.
Välj en "billigare" leverantör där du själv kan speca fjäderhårdhet, tex XYZ som nämndes tidigare eller D2/K-Sport, GAZ, AVo eller liknande. Jag kan ge tips på ungefärliga fjäderkonstanter som funkar med R-däck.

Men billigast i längden är att köpa en färdig bil som är byggd för bankörning, tex min bil som det länkades till ovan. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

En reflektion från min sida är att jag tycker det är trist att köra bana med innerhjulsspinnsproblem. Vissa lär sig hur man ska köra medans jag tycker det är träligt.

om man har tillräckligt låg effekt och tillräckligt klistriga däck (och bra chassisättning) så försvinner problemet. Råkar effekten åka upp lite så är ju en diffbroms väldigt väldigt nice. Finns det diffbroms på någon V40-modell original? Att köpa eftermarknadsdiffbroms av tex Quaife verkar lite utanför budgeten. Inte för att det kanske behövs men som sagt, liten reflektion bara från mig

_________________
Magnus Thomé
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
TPR skrev:
Hej Erik,

Ska bilen användas mest på bana?
Isf hade jag satsat pengarna på chassit, S40n är ganska understyrd original.
Välj en "billigare" leverantör där du själv kan speca fjäderhårdhet, tex XYZ som nämndes tidigare eller D2/K-Sport, GAZ, AVo eller liknande. Jag kan ge tips på ungefärliga fjäderkonstanter som funkar med R-däck.

Men billigast i längden är att köpa en färdig bil som är byggd för bankörning, tex min bil som det länkades till ovan. thumbs up


ja bilen kommer vara en gatreggad banbil så jag kan köra bilen ca 6mil till banan (mittsverigebanan) du får gärna ge tips en fundering finns det färdiga halvburar till s40 ?

_________________
erik stenmark
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
En reflektion från min sida är att jag tycker det är trist att köra bana med innerhjulsspinnsproblem. Vissa lär sig hur man ska köra medans jag tycker det är träligt.

om man har tillräckligt låg effekt och tillräckligt klistriga däck (och bra chassisättning) så försvinner problemet. Råkar effekten åka upp lite så är ju en diffbroms väldigt väldigt nice. Finns det diffbroms på någon V40-modell original? Att köpa eftermarknadsdiffbroms av tex Quaife verkar lite utanför budgeten. Inte för att det kanske behövs men som sagt, liten reflektion bara från mig


en dum fråga men är diffspärr samma som diff broms ?

tanken är att jag kommer bygga på och modifiera bilen allt eftersom så budgeten jag angav var att få den någorlunda klar för att köra den på bana i sommar

_________________
erik stenmark
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Läs på om regbesiktning med bur beroende på årsmodell/helbilsgodkännande etc. Regler är förvisso till för att kringgås men man blir lätt stum om haffa/ltg springer omkring och gör en besiktning när man är på väg nånstans.

Halvbur, skruvad i karossen och plockas ur inför den årliga besiktningen är ju genomförbart thumbs up
Ett tips i all välmening, krutcupen, ska ju köra race på mittsverigebanan och med din budget på ca 20' så kan du få ihop en sån långloppsracer, det är bara att bestämma sig för om det är roligare att köra än att skruva. Det gör inte lika ont (mentalt alltså) att sätta en billig racebil i räcket som det gör om man sätter sin schyssta bruksbil i detsamma.
Mina (det är skoj att kunna köra hem också)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
steffe skrev:
Läs på om regbesiktning med bur beroende på årsmodell/helbilsgodkännande etc. Regler är förvisso till för att kringgås men man blir lätt stum om haffa/ltg springer omkring och gör en besiktning när man är på väg nånstans.

Halvbur, skruvad i karossen och plockas ur inför den årliga besiktningen är ju genomförbart thumbs up
Ett tips i all välmening, krutcupen, ska ju köra race på mittsverigebanan och med din budget på ca 20' så kan du få ihop en sån långloppsracer, det är bara att bestämma sig för om det är roligare att köra än att skruva. Det gör inte lika ont (mentalt alltså) att sätta en billig racebil i räcket som det gör om man sätter sin schyssta bruksbil i detsamma.
Mina (det är skoj att kunna köra hem också)


japp en just sån skruvad-halvbur har jag i mina tankar nån som vet vart man kan få tag i ? krutkcupen har jag kikat på men det känns mera folkrace ? s40 in är ingen brukis utan kommer bara att användas på bana
budget är lagd för att kunna köra på bana i sommar sen kommer jag bygga vidare och testa mig fram.

_________________
erik stenmark
Citera
PIE
Haninge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 21



www.kbtsafety.se

KBT Safety AB, dom tillverkade alla bur/båge till JTCC bilarna (S40).
Jag själv har skruvat i en sån och mycket fin kvalitet.

MVH
PIE

_________________
Peer-Ivar Eltvk

Du måste äta, leva och tänka RACING. Ju mer du tänker på det och planerar, destå bättre kommer du att lyckas...... Bruce McLaren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

ghost_boy83 skrev:
diffspärr samma som diff broms


På en Jeep och andra offroadare så är väl diffspärr att man låser det 100%?

Men ordvalen används ju ganska slarvigt överallt, väldigt vanligt att folk säger "den är diffad" när de menar att den har diffbroms. Alla bilar har ju diff, blir svårt att svänga annars :-) Så att någon säger "den har diffspärr" kan ju betyda lite vadsomhelst.

Sen när det gäller diffbroms, en grej som är vanligt på billigare framhjulsdrivna är att de har diffbroms som heter något tjusigt men bara består av elektronik som lägger an broms på det hjul som börjar spinna. Funkar i teorin och i vardagsbruk till viss del men.... personligen är jag inte imponerad och en riktig quaife eller lammelldiff är nåt helt annat på bana thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Apropå "folkrace" så är det ju inte meningen och avsikten att köra på med och mottävlare i långloppsracing, "race incidents" kan ju alltid hända, men mekandet i de billiga långloppsracen ligger på det maskinella och driftsäkerhet, det kosmetiska kommer i andra hand.
Det som är lite olyckligt i namnsammanhang är att både 5papp och krutcup har körts med skrotbilar på "folkracebanor" med max hastighet 80km/h och sen fått en efterföljare med långloppsracing på riktiga asfaltsbanor, bilarna har fått sätta in riktiga stolar och minst halvbur och kör efter vanliga racingregler, dvs undvik kontakt, straff utgår vid incidenter etc etc.

Men som vanligt så kan ju någon teammedlem råka ut för nåt självförvållat fel/förarmisstag också (jag nämner inte Marcus eller Tord här så att de känner sig påhoppade) så att man får räta ut vissa delar på bilen, racing är ju att ligga på närmare 100% av vad det givna materialet tillåter. Så med en alltför snygg egen bil och liten budget så blir förarutvecklingen lidande i början. Mer förarträning med motorsvag bil ger en enastående kurvtagningsteknik då man måste behålla farten genom hela svängen, med mycket pulver i motorn så är det ju bara att acca satan ur böjen och ändå ha en hyffsad tid på varvet.

om du har kompisar med raceintresse så gå ihop och bilda team och kör

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



ghost_boy83 skrev:
ja bilen kommer vara en gatreggad banbil så jag kan köra bilen ca 6mil till banan (mittsverigebanan) du får gärna ge tips en fundering finns det färdiga halvburar till s40 ?


Hur mycket tänker du lätta?
Ut med all inredning och mattor?
Plastrutor?

Jag känner inte till några halvburar men buren som KBT Safety gjorde för JTCC/S40 Challenge är en relativt enkel certad helbur där tex instrumentbrädan måste modifieras.
Ganska lätt att ta sig in och ut i bilen, bara en enkel dörrsträva och inget toyotastag mm.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ghost_boy83
Sundsvall
Här sen Sep 2011
Inlägg: 12


Trådstartare
TPR skrev:
ghost_boy83 skrev:
ja bilen kommer vara en gatreggad banbil så jag kan köra bilen ca 6mil till banan (mittsverigebanan) du får gärna ge tips en fundering finns det färdiga halvburar till s40 ?


Hur mycket tänker du lätta?
Ut med all inredning och mattor?
Plastrutor?

Jag känner inte till några halvburar men buren som KBT Safety gjorde för JTCC/S40 Challenge är en relativt enkel certad helbur där tex instrumentbrädan måste modifieras.
Ganska lätt att ta sig in och ut i bilen, bara en enkel dörrsträva och inget toyotastag mm.



kommer att lätta bilen med glasfiber huv,baklucka.skärmar fram samt bort inredning och asfaltsmattor hade jag tänkt. finns det bild på den?

_________________
erik stenmark
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
är en volvo s40 t4 nått att bygga på ?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (30326 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande