Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A | << 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (46609 totalt) |
Rullande landsväg genomförd med gott resultat. Dave Andrews ÄR konservativ med effektuppgifter och motorn går nu riktigt fint. Imponerande 216 Nm i vrid vid 5800 rpm, och över 200 Nm i hela registret mellan 4.000 och 7.000! Till och med folien höll trots hård fullgaskörning och begränsad kylning.
Bra sång på lite varv, lyssna här! http://youtu.be/-9nmmceHNS4 Inte hundra på vikten i år eftersom jag satt dit bur, gjort en del motor ändringar med mera. Begränsar varvet till 7.700 varv i Roadsport A och får då en beräknad effekt på 190 hk och en tävlingsvikt på 608 kg. Vagnboksbesiktning också färdig - vad det nu skall va bra för........kostar tid och pengar gör det i alla fall. En del kosmetiskt kvar, men det får vänta. Nu är bilen raceklar igen! Ser fram emot Knutstorp - årets höjdpunkt. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Sorry lite OT
Går att räkna ut effekt då du känner vridmoment Jag fann en formel ..............................Md (vridmoment i Nm) * n (varvtal i varv / minut) P (effekt i kW) = ------------------------------------------------------------ .............................................................9550 Plutificera med 1,36 så får man hästkrafterna / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Helt rätt! Dave anger 185 hk+ och det stämmer. Såg norr om 200 - men... För Roadsport blir det två begränsningar. 1. Varvtalet => beräknad effekt * 3,2 = minsta tävlingsvikt (och vill man inte tynga bilen så blir det ca 7700 varv och maxeffekten är nog vid 8000). 2. Luftboxen är ett måste för att klara ljudkraven. Trumpeterna är högljudda men utan box gav motorn 10 hk mer.....hmmm Under alla förhållande är nog effekten närma de 190 hk som är beräknad effekt. Formeln i Roadsport är märkligt exakt... Nu gäller det "bara" att kunna också. Förra året hade jag 114 hk.... _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Jag får se om jag landar på beräkningseffekten på onsdag, jag har tom plenumet kvar för att göra det ännu svårare (men det brölar mindre då) |
||||
Vid full effekt är det nog ingen stor skillnad på plenum eller luftbox. Då är ju spjälllen öppna för fullt. Burk som burk...men jösses va gött det låter med öppna trattar, dock inte 95 dB. Misstänker att jag får ilite hög temp på insugningsluften och ska se om jag kan mixtra med det, men just nu är det fokus på att få skiten bakom ratten i ordning. Har inte kört en meter på bana sedan september förra året. Ses på Knutstorp, lycka till på onsdag. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Troligen ligger max effekt vid ett högre varvtal än max vridmoment. Dvs visst kan man räkna fram effekten med denna info men du vet inte max effekt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Men känn ingen press. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ingen sån press på en orange Caterham... |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Siktar på att komma i mål på hjulen denna gång. tack för all uppmuntran under renovering, ser verkligen fram emot Knutstorp. Kul ska det bli. _________________ Joakim Birgersson Caterham 7, 2008, Roadsport n Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A | << 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (46609 totalt) |