Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (46609 totalt)
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Rullande landsväg genomförd med gott resultat. Dave Andrews ÄR konservativ med effektuppgifter och motorn går nu riktigt fint. Imponerande 216 Nm i vrid vid 5800 rpm, och över 200 Nm i hela registret mellan 4.000 och 7.000! Till och med folien höll trots hård fullgaskörning och begränsad kylning.

Bra sång på lite varv, lyssna här!

http://youtu.be/-9nmmceHNS4

Inte hundra på vikten i år eftersom jag satt dit bur, gjort en del motor ändringar med mera. Begränsar varvet till 7.700 varv i Roadsport A och får då en beräknad effekt på 190 hk och en tävlingsvikt på 608 kg.

Vagnboksbesiktning också färdig - vad det nu skall va bra för........kostar tid och pengar gör det i alla fall.

En del kosmetiskt kvar, men det får vänta. Nu är bilen raceklar igen! Ser fram emot Knutstorp - årets höjdpunkt.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grymt thumbs up Kul att du kommer thumbs up thumbs up

Vågar man fråga vad ni läste topp-effekten till ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Sorry lite OT

Går att räkna ut effekt då du känner vridmoment


Jag fann en formel

..............................Md (vridmoment i Nm) * n (varvtal i varv / minut)
P (effekt i kW) = ------------------------------------------------------------
.............................................................9550


Plutificera med 1,36 så får man hästkrafterna

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Bengt Metz skrev:
Sorry lite OT

Går att räkna ut effekt då du känner vridmoment

/ Bengt Metz


Helt rätt!

Dave anger 185 hk+ och det stämmer. Såg norr om 200 - men...

För Roadsport blir det två begränsningar.

1. Varvtalet => beräknad effekt * 3,2 = minsta tävlingsvikt (och vill man inte tynga bilen så blir det ca 7700 varv och maxeffekten är nog vid 8000).
2. Luftboxen är ett måste för att klara ljudkraven. Trumpeterna är högljudda men utan box gav motorn 10 hk mer.....hmmm

Under alla förhållande är nog effekten närma de 190 hk som är beräknad effekt. Formeln i Roadsport är märkligt exakt... Nu gäller det "bara" att kunna också. Förra året hade jag 114 hk....

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19508



Joakim Birgersson skrev:
Under alla förhållande är nog effekten närma de 190 hk som är beräknad effekt. Formeln i Roadsport är märkligt exakt...
Trevligt att höra
Jag får se om jag landar på beräkningseffekten på onsdag, jag har tom plenumet kvar för att göra det ännu svårare (men det brölar mindre då)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Joakim Birgersson skrev:
Under alla förhållande är nog effekten närma de 190 hk som är beräknad effekt. Formeln i Roadsport är märkligt exakt...
Trevligt att höra
Jag får se om jag landar på beräkningseffekten på onsdag, jag har tom plenumet kvar för att göra det ännu svårare (men det brölar mindre då)


Vid full effekt är det nog ingen stor skillnad på plenum eller luftbox. Då är ju spjälllen öppna för fullt. Burk som burk...men jösses va gött det låter med öppna trattar, dock inte 95 dB.

Misstänker att jag får ilite hög temp på insugningsluften och ska se om jag kan mixtra med det, men just nu är det fokus på att få skiten bakom ratten i ordning. Har inte kört en meter på bana sedan september förra året. Ses på Knutstorp, lycka till på onsdag.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Bengt Metz skrev:
Sorry lite OT

Går att räkna ut effekt då du känner vridmoment


Jag fann en formel

..............................Md (vridmoment i Nm) * n (varvtal i varv / minut)
P (effekt i kW) = ------------------------------------------------------------
.............................................................9550


Plutificera med 1,36 så får man hästkrafterna

/ Bengt Metz


Troligen ligger max effekt vid ett högre varvtal än max vridmoment.
Dvs visst kan man räkna fram effekten med denna info men du vet inte max effekt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Joakim Birgersson skrev:
En del kosmetiskt kvar, men det får vänta. Nu är bilen raceklar igen! Ser fram emot Knutstorp - årets höjdpunkt.
Då förra årets säsong slutade upp och ned (vilket är högst ovanligt och lite exotiskt i SPVM) så förväntar vi oss alla en absolut episk comeback nu. En comeback värdig David Bowie och Europe (inte Britney Spears). En comeback som vi inom SPVM kommer prata om i minst 30år framåt. Publiken kommer stå och hurra! Kvinnorna kommer gråta av lycka och barnen sjunga sånger om dina stordåd.

Men känn ingen press.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19508



Torkel K skrev:
Men känn ingen press.
Du borde väl veta hur en svart Westfield ska köra om i Sågverkskurvan .


Ingen sån press på en orange Caterham...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Niklas Falk skrev:
Torkel K skrev:
Men känn ingen press.
Du borde väl veta hur en svart Westfield ska köra om i Sågverkskurvan .
Absolut, inga problem! Rent teoretiskt är jag minst lika snabb som Kimmen, trots 110hp mindre! Det är bara då det kommer till det rent praktiskta utförandet som det felar lite... ibland...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Joakim Birgersson
Vetlanda
Här sen Jul 2005
Inlägg: 61


Trådstartare
Torkel K skrev:
Då förra årets säsong slutade upp och ned (vilket är högst ovanligt och lite exotiskt i SPVM) så förväntar vi oss alla en absolut episk comeback nu.

Men känn ingen press.


Siktar på att komma i mål på hjulen denna gång. tack för all uppmuntran under renovering, ser verkligen fram emot Knutstorp. Kul ska det bli.

_________________
Joakim Birgersson

Caterham 7, 2008, Roadsport n
Lotus 61 MX, 1970, Historisk Formel Ford #11
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Grattis till bra tider på Knutan och placeringar Knutan thumbs up
Glor på dina filmer från förra året på mossen och försöker lära hur karusellen skall tas, hoppas kommer du till Atrop

Mvh

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 -08 före detta Roadsport B snart A
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (46609 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande