Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (47489 totalt)
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Riktigt kul bil, det blir ju en så go själ i en renoverad klassiker.

Mvh

Dennis

_________________
Dennis Andersson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Det är det jag hoppas på.. blir inte snabbast men den kommer nog att bli skoj! och ha rätt känsla
äsch nu får jag sätta fart, så jag blir klar någon gång

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu har jag varit i garaget och snidat stötdämparfästen, Som vanligt trodde jag att man skulle hinna mer, men men jag hann halvägs iaf
kameran.... den glömde jag hemma men bra blev det så snart sitter det 4 dämpare därbak

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Vilken tid det tar när det skall byggas från scratch. Men nu är fästet för dubbeldämpare färdigt!



_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Lite mer har hänt!

Köpte ett färdigt 4-1 grenrör från www.Mecaparts.com såg fint ut men passade inte riktigt (var till en R8), Kapade det efter kollektorn för att korta det. Såg då att röret var instucket typ 3 cm i kollektorn..... tur jag kapade och såg det!

Har byggt fästen för att höja styrväxeln. Detta eftersom med R8 framvagn på en CV så måste styrväxeln höjas för att slippa bumpstear, nu återstår det bara att förstärka lite så att infästningarna inte rör sig.

Blocket är iväg för att borra upp så att man kan åka med större lyftare och genom det även en riktigt vass kam

Bilder blev det inga, glömde kameran.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu är höjningen av styrväxeln samt modifieringen av framvagnen färdig. tänkte sammanfatta vad som är utfört

Nu sitter det en R8/R10 framvagn på bilen, för att få dit en sådan på en CV så krävs det att man byter framvagnsbalk, tidigare ägare hade bytt ut framvagnsbalken tyvärr inte till R8 men till en Dauphine. Dauphine balken och 8/10 balken är väldigt lika men inte helt, därför har jag modifierat balken för att få dit R8 delar. följande är utfört

* Övre bärarmen sitter lägre ner och längre ut, men balken är förberedd för 8/10 placeringen, så jag svetsade i ett rör i den förberedda placeringen (se bild)



*Undre bärarmen sitter på samma placering på en Dauphine och en 8/10, däremot så sitter de 9 mm längre ut på en A110 så jag flyttade ut bärarmarna 9 mm på varje sida, detta för att få mer camber (lite kuriosa, en A110 och min CV har nu samma axelavstånd och spårvidd )

* för att få det hela att gå fritt så har golvet flyttats upp, se tidigare i tråden för bilder

* Styrväxeln sitter högre och längre fram på en 8/ 10 därför har den höjts 2,2 cm och sitter nu 3mm längre fram + att den nu sitter bakom fästena istället för framför som original, (har gjort 3 mm tjocka plattjärn för att flytta positionen, syns på bilden nedan)

*Fastsättningen av styrväxeln på 8/10 är kraftigare + att man även brukar förstärka på Gordinis gjorde att jag förstärkte enligt bilden nedan (vita rören är förstärkningarna)



* på bilden syns även förstärkningen med fyrkantbalk mellan stötdämpartornen som jag gjorde, svetsade i tornen samt på ovansidan i karossen för att binda ihop framdelen lite bättre


slänger även in en bild på det lättade svänghjulet



Samt en bild på provmontering av grenröret, lite modifiering så kommer det sitta som en smäck!


_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112



Häftigt bygge! Man måste se den i verkligheten för att få en uppfattning om hur smått allting är! LYFTA karossen själv! Antingen heter man Samuelson i efternamn eller så har man en lätt bil!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Tack! Varje vår jag sätter mig i min andra CV så förvånas man över storleken

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu har det hänt lite igen '

Fick även med mig min Polare Daniel ut, skoj när man är fler!

Så vi kortade det nya grenröret och gjorde uttag i balken för grenröret


Sedan så var det en hel del meck med att få plats med en ljuddämpare, ville ha en större men det gick inte.
Daniel i full action med svetsen


Ljuddämparens in och utblås modifierades samt en upphängning tillverkades, här är resultatet


Och så här ser det ut när det sitter på, som ni ser så är det inte så mycket plats för avgassystem


Och en bild bakifrån, har inte riktigt bestämt mig om jag skall sned kapa slutröret eller ej, vad tycker ni

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
tommyhjortasen
Ulricehamn
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Mycket trevligt projekt!

_________________
Tommy Mårtensson
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Vad är det där för insug?? såg smutt ut

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
tommyhjortasen skrev:
Mycket trevligt projekt!

Tack!

jimmy p skrev:
Vad är det där för insug?? såg smutt ut


Tror jag köpte det på meccaparts, går nog inte att ha på en R5... Innerskärmen är ivägen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



Okej... Gör inte Gr2 insuget det oxå då? det borde ju vara längre innan böjen eller??

Kommer nog köra original insug på min till att börja med om jag hittar nåt...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Insuget får plats men inte förgasare med trattar

Har för mig att det är rätt tight även med Svanhalsinsuget

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409



då får man väl banka lite

Ska kolla lite efter insug efter Raceweek när man börjar få pengar över igen...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Det blir långt mellan gångerna, men nu har jag och polaren Daniel varit i garaget igen

Det som har hänt är följande
* Stagen som håller bakhjulen i längsled har förlängts
* Det har testats fälgar! 5" breda fram och 6" breda bak får plats under skärmarna men mindre modifiering, så det blir till att beställa nya gotti fälgar

Bild på testfälgarna från Doffen:


*För att få plats med den 5 växlade lådan så fick jag kapa ur i golvet, nu är det igensvetsat med en kupol i golvet


* Och så har täckplåtar till infästningen av stagen till bakhjulen svetsas dit

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Nice mange.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Tack, är nöjd med det som blir utfört men det går saaaaakta men till 2016 kanske det är klart

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Magnus Janard skrev:
Tack, är nöjd med det som blir utfört men det går saaaaakta men till 2016 kanske det är klart

kanske Jag åxå..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Mina nya fälgar har kommit!



Bilen är numera undanställd och väntar på att jag skall bli klar med min Andra 4CV. Men till nästa år så tas det nya tag med denna

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
The Saint

Här sen Feb 2014
Inlägg: 112



Snygga fälgar! Kommer sitta som en smäck på bilen Tills dess kan du ställa dom i vardagsrummet!

_________________
Daniel Lind

P1800 -69 kompressor
Toyota Corolla KE35 -76 (original)
Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 4CV Sport -50
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
21 besök senaste veckan (47489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande