Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik
3677 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Är det någon här som har pillat med aerodynamiska anordningar till sin vagn? Hur mycket gör det (kan göra) på svenska banor. Vad har det varit för saker, spoiler, splitter, diffusor, sidokjolar, vinge etc? Har ni använt köpta grejor och pillat ihop det själv? om det senare, hur har ni resonerat när ni har valt utförande?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Min bil blir lite väl nervös i baken ju fortare det går. Jag är ganska säker på att det är lyftkrafter så jag skulle behöva ha nåt bak. Men på en familjebil som min så vill jag inte ha nån eländig vinge på bakluckan. Min plan är att skaffa en liten Gurney flap.... den som sitter på M5 E39 ska passa sägs det...

_________________
Magnus Thomé
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Har provat med bonn metoden hur och var den ska sitta på en compact vi har ju gått om snö här på vintern och på min fungerar en takvinge bäst , blir nog det till sommaren

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

krister skrev:
Har provat med bonn metoden hur och var den ska sitta på en compact vi har ju gått om snö här på vintern och på min fungerar en takvinge bäst , blir nog det till sommaren


Bonn metoden? Eh?

Takvinge?! Beskriv hur du menar (nyfikern!) !

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Enkelt, han lägger en snöhög på bakluckan sedan far han ut och kör en sväng och ser hur luften har rört sig kring "prototypen" på bakvinge (alltså en budget vindtunnel). Compacten har en så knepig karossform med följd att för att vinddraget ska ta på vingen behöver den vara ungefär lika stor som på Peggens M3 Compact.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Magnus T. Märks det både på bana och "landsväg"? Vad jag kommer ihåg kör du med samma bredd på fälgarna runt om, det kanske spelar roll att du inte har bredare hjul bak. Nu kör ju inte jag i samma division som du riktigt än, men jag har inte märkt någon oro bak.

_________________
Johan B
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Fint att man har kamrater som kan svara en när man inte är närvarande thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
koni skrev:
Enkelt, han lägger en snöhög på bakluckan sedan far han ut och kör en sväng och ser hur luften har rört sig kring "prototypen" på bakvinge (alltså en budget vindtunnel). Compacten har en så knepig karossform med följd att för att vinddraget ska ta på vingen behöver den vara ungefär lika stor som på Peggens M3 Compact.



Wow, det där är sån där djungelknepsmetod som jag gillar skarp!!

Andra metoder i samma klass är Utzons cornerweightmetod med 1 st domkraft, 1 st måttband och 2 st tejpbitar. En annan fin är hjulinställning medelst vattenpass och måttband.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

blixten skrev:
Magnus T. Märks det både på bana och "landsväg"? Vad jag kommer ihåg kör du med samma bredd på fälgarna runt om, det kanske spelar roll att du inte har bredare hjul bak. Nu kör ju inte jag i samma division som du riktigt än, men jag har inte märkt någon oro bak.

Helt riktigt att jag har samma runt om och med chassiet från MK Motorsport så är bilen specad med fetare bak precis som original fast med 245 fram och 255 bak. Och i sommar körde jag med 235 runt om...

Men på landsväg o motorväg (både på svenska och Autobahn) så är det inget som märks egentligen. Inte heller på en bana som tex Kinnekulle (förutom under bron lite....) Men ju fortare det går desto villigare blir baken att dra iväg... Man kan säga att startkurvan på Mantorp är gränsen, där är det precis fortfarande okej balans även om man börjar känna tendensen lite. På Nürburgring så finns det några ställen där det märks tydligare... (då hade jag 245 runt om) Jag har pratat med Mikael Krankenberg ("MK" i MK Motorsport) och han sa att chassiet definitivt mår bra med hjälp från en vinge om man kör på ringen. De har ju tävlat där med E36'or...

_________________
Magnus Thomé
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Magnus T , beskrivning , E-34 toringens bakspoiler vid kanten på bagageluckan , och på den en vingprofil , ställbar sådan , behöver ett underlag på glaset , så det blir billigaste alternativet , thumbs up

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Men måste troligen kombineras med nått fram med , men jag provar först bak

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Tack för infon Magnus. Jag har i och för sig märkt att det släpper lite bak under bron på kinnekulle, intressant om det går att åtgärda med en "läpp" bak.

_________________
Johan B
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik
3677 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande