Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26618 totalt)
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Hmmm...??
Den här motorkonfigurationen ska inte finnas!? När jag nu lyft ur motor och låda ur donatorbilen, en 208ZX -83, så blir jag ordentligt fundersam. Det ska enligt all tillgänglig produktionsdata vara ett F54 block med en P79 alt. P90 topp.

Det är mycket riktigt ett F54 block men topplocket är ett N42 med sista produktionsår -77. Det är lite besynnerligt eftersom inget i övrigt tyder på att bilen på något sätt skulle vara modifierad. Det KAN naturligtvis vara så att toppen bytts vid något tillfälle, men som sagt, inget tyder på det.

Det här har i princip ingen som helst betydelse egentligen, det är bara en liten kurios besynnerlighet. Som tidigare mångårig e-typeägare är fenomenet bekant att man hittar originalmonterade pryttlar som officiellt gått ur produktion flera årsmodeller tidigare. Man har på fabriken liksom hittat en låda till av de där handtagen/skruvarna/packningarna eller vad det nu kan vara, så varför inte använda dem då. Å varför skulle japanska bilmakare egentligen vara annorlunda, om dom inser att de sitter på ett överlager av tidiga topplock så varför inte montera på dem på bilar som säljs långt uppe i Sverige. Vem sitter däruppe och synar produktionsdata liksom?

Om någon har djupare insikter i ämnet "Motorer/topplock av fakrikat Nissan L28, dess konfigurationer och tillämpningar" är denne varmt välkommen att belysa eller bestrida förekomsten av dylik hybrid som nu tycks ha uppdagat sig.

Med plana kolvar går det att få till ett bra komp med dessa toppar, de har dessutom större in- och utsugsventiler än andra toppar som gjordes till L28 motorn.

// Kange

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Finns ju en speciell topp som nog de flesta ägarna utav l-motoriserade bilar drömmer om.. Os Giken's tc24-b1 topp om du hört talas om den?

dessvärre är väl tillgången på sådanna toppar smått begränsad samtidigt som man nog bör ha rejält djupa fickor för att ha råd med en när den väl dyker upp på annons :P

_________________
Emil Jönsson
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Os Giken tc24-b1,
ja du, vad ska man säga...

Huh, blev det inte lite varmt här inne nu??

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Kange skrev:
Om någon har djupare insikter i ämnet "Motorer/topplock av fakrikat Nissan L28, dess konfigurationer och tillämpningar" är denne varmt välkommen att belysa eller bestrida förekomsten av dylik hybrid som nu tycks ha uppdagat sig.


Jag törs nog påstå att jag har djupare insikter än genomsnittet i alla fall
Här hittar du lite info: http://www.zhome.com/ZCMnL/tech/head.htm

N42 tror jag satt på de flesta 280 som sålts i sverige (europa?) innan ca -81-82.
N47 och P79 brukar inte anses som bra topplock
P90 är en ganska bra topp, enligt vissa framförallt om man kör överladdat.
P90A är lika P90:n men med hydraliska lyftare, väldigt ovanlig och inget att leta efter om man vill ha hög effekt!

Vet inte hur mycket du tänkt göra åt motorn, men jag kan ha lite tips att komma med.
Ring mig gärna (bäst kvällstid) på noll sju noll 669 21 65!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Kange skrev:
Os Giken tc24-b1,
ja du, vad ska man säga...

Huh, blev det inte lite varmt här inne nu??




Vi verkar dela flera åsikter om dessa bilar

Såg något pris på ca 25 000 dollar för en sådan topp

Finns många välljudande filmer på YouTube om man söker.. tips

_________________
Emil Jönsson
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Roggaman skrev:
Kange skrev:
Om någon har djupare insikter i ämnet "Motorer/topplock av fakrikat Nissan L28, dess konfigurationer och tillämpningar" är denne varmt välkommen att belysa eller bestrida förekomsten av dylik hybrid som nu tycks ha uppdagat sig.


Vet inte hur mycket du tänkt göra åt motorn, men jag kan ha lite tips att komma med.
Ring mig gärna (bäst kvällstid)


Absolut Roggaman, jag slår en signal någon kväll framöver. Den närmaste tiden är det garaget som gäller kvällstid. Två våningar under mark = obefintlig mottagning (på gott och ont )

// Kange

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
En aning tråkiga bilder, ...sorry!
Dokumenterar bara det kuriosa förhållandet mellan topp och block jag beskrev tidigare (och som mindre än en handfull personer ens på låtsas kan tänkas vara intresserade av). Återigen, ... !

En renplockad 280ZX i ett bedrövligt skick går alldeles strax till skroten. Glastakluckorna ser dock OK ut. Något intresse, någon??





_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Något nytt här? Nu när ja fått sålt rx7an blev ja ju än en gång sugen på en s30

Hoppas de går frammåt för dig med ditt bygge!

_________________
Emil Jönsson
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Kortfattad uppdatering. Det går framåt, men sakta. Karossen är tillbaka till garaget i vacker vit SAAB-kulör. Det som tar tid just nu är demonteringen av bakvagnsupphängningen och stötdämparna. De bakre hjulaxlarna är välkänt jä..iga att få loss. Här måste nog till mer värme och mer press än vad jag har tillgång till i garaget. Att jag däremot inte kan få loss toppmuttern som håller fast stötdämparen i Mäckpärsson-benen var en jobbigare överaskning. Och då är detta ändå ingen rostig pjäs.

Emil Jönsson skrev:
Nu när ja fått sålt rx7an blev ja ju än en gång sugen på en s30

Klart du ska ha dig en S30. Nu när till och med Dackevall har skaffat en, ... eller vänta lite, hur säljande är det argumentet?

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Kange skrev:
Att jag däremot inte kan få loss toppmuttern som håller fast stötdämparen i Mäckpärsson-benen var en jobbigare överaskning. Och då är detta ändå ingen rostig pjäs.
Har du provat med mutterknack? Det ligger en elektrisk sådan i min parkeringsficka. Låna om du vill prova. Öronproppar rekommenderas!

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Hyvens Freddo ! Tackar för erbjudandet thumbs up thumbs up
Funderar bara, ... när du säger mutterknack så tänker jag på typ "ta bort fälgmuttrar mutterknack-maskin"? Jag tror inte vi tänker riktigt på samma "mutter" i så fall, för mutter kanske är fel beskrivning av den rackaren. "Gland nut" är den engelska benämningen och den sitter längst upp och förseglar fjäderbensröret. Röret är ju invändigt gängat och "gland nutten" utvändigt gängad, med ett tunt huvud att greppa i. Den har 51 m/m omkrets så att åka till Biltema och köpa jumbo-ringnyckel funkade inte heller, den är bara 50 m/m.
Nu får du jättegärna skriva och säga "nej nej, det är precis till sådana gland nuttar som man använder mutterknack till"

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Kange skrev:
Hyvens Freddo ! Tackar för erbjudandet thumbs up thumbs up
Funderar bara, ... när du säger mutterknack så tänker jag på typ "ta bort fälgmuttrar mutterknack-maskin"? Jag tror inte vi tänker riktigt på samma "mutter" i så fall, för mutter kanske är fel beskrivning av den rackaren. "Gland nut" är den engelska benämningen och den sitter längst upp och förseglar fjäderbensröret. Röret är ju invändigt gängat och "gland nutten" utvändigt gängad, med ett tunt huvud att greppa i. Den har 51 m/m omkrets så att åka till Biltema och köpa jumbo-ringnyckel funkade inte heller, den är bara 50 m/m.
Nu får du jättegärna skriva och säga "nej nej, det är precis till sådana gland nuttar som man använder mutterknack till"
Aha, det är en sån stor rackare. Ptja, då är det nog bara värme, WD-40 och våld i lagom dos som hjälper. Ibland kan det gå så långt att en rörtång av motbjudande storlek är sista utvägen.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Kange skrev:
Hyvens Freddo ! Tackar för erbjudandet thumbs up thumbs up
Funderar bara, ... när du säger mutterknack så tänker jag på typ "ta bort fälgmuttrar mutterknack-maskin"? Jag tror inte vi tänker riktigt på samma "mutter" i så fall, för mutter kanske är fel beskrivning av den rackaren. "Gland nut" är den engelska benämningen och den sitter längst upp och förseglar fjäderbensröret. Röret är ju invändigt gängat och "gland nutten" utvändigt gängad, med ett tunt huvud att greppa i. Den har 51 m/m omkrets så att åka till Biltema och köpa jumbo-ringnyckel funkade inte heller, den är bara 50 m/m.
Nu får du jättegärna skriva och säga "nej nej, det är precis till sådana gland nuttar som man använder mutterknack till"


Köp en 50mm och slipa upp käftarna, det duger gott

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

erikjakan skrev:
Kange skrev:
Hyvens Freddo ! Tackar för erbjudandet thumbs up thumbs up
Funderar bara, ... när du säger mutterknack så tänker jag på typ "ta bort fälgmuttrar mutterknack-maskin"? Jag tror inte vi tänker riktigt på samma "mutter" i så fall, för mutter kanske är fel beskrivning av den rackaren. "Gland nut" är den engelska benämningen och den sitter längst upp och förseglar fjäderbensröret. Röret är ju invändigt gängat och "gland nutten" utvändigt gängad, med ett tunt huvud att greppa i. Den har 51 m/m omkrets så att åka till Biltema och köpa jumbo-ringnyckel funkade inte heller, den är bara 50 m/m.
Nu får du jättegärna skriva och säga "nej nej, det är precis till sådana gland nuttar som man använder mutterknack till"


Köp en 50mm och slipa upp käftarna, det duger gott


Stor polygrip eller rörtång kan ju funka fint också.

Obs, kan sitta fast utav helvete, knacka på utsidan av röret med en plast/gummihammare för att skaka om eventuell rost om det jävlas för dig. Värma kan vara dumt

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Ett obefintligt steg för mänskligheten, ..men ett stort steg för det här projektet. Nu monteras de första pryttlarna äntligen tillbaka. Borta är det gamla bromspedalstället och på plats är i stället ett prima ställ med broms och kopplingspedal. Konverteringen från automat till manuell kommer antagligen att kräva lite ingrepp i kardantunneln så småningom. Återresan är påbörjad.


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Härligt! blir de premiär till våren?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Tanken är att den ska rulla besiktigad och klar till våren. Men det kommer att bli en hård fight på upploppet mellan tid, plånbok och ambition.

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Riktigt cool bil! thumbs up

Kange skrev:
Tanken är att den ska rulla besiktigad och klar till våren. Men det kommer att bli en hård fight på upploppet mellan tid, plånbok och ambition.

Är tanken att det skall bli Roadsport B tro? Eller är det trimmad maskin som gäller och högre klass?

Vet att det finns någon dansk 240Z i historisk racing (troligen i klassen upp till -71) och jag undrar om inte Thomsens gamla Z skall bli historisk racer i en klass senare (72-76). Inga sådana planer för ditt bygge?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Martin G skrev:
Vet att det finns någon dansk 240Z i historisk racing (troligen i klassen upp till -71) och jag undrar om inte Thomsens gamla Z skall bli historisk racer i en klass senare (72-76). Inga sådana planer för ditt bygge?
3 liter, insprutad, 8+krpm går ju att kombinera i Roadsport A, Modsport II och RHK Grp4...

Synd att det måste dämpas till 95dB bara

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Tack för respons! Nej, någon RHK-bil blir det inte. Jag var inne på det spåret ett tag men nääh, jag vill nog ha den teoretiska friheten att kunna modifiera lite efter eget huvud snarare än efter ett historiskt reglemente. Jag blir dessutom lite byxis av bara tanken på att rejsa i RHK, de är ju galet 100% på i sina rejs. Skitkul att titta på, men de gnuggar ju plåt emellanåt som om framskärmar fanns att köpa på 7-eleven. Eller är det bara jag som är lite sissy? Så kan det nog vara. Roadsport B lutar det nog åt till att börja med, som det ser ut för tillfället. Originalknotan på 2.8 liter och 3 X DellOrto 45 blir antagligen receptet tills den andra motorn borras till 3.0 liter. Men för att vara realististisk så får den operationen nog vänta till nästa vinter.
95 db är f ö verkligen en skymf mot den unikt underbara sången i Nissans raka sexa

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Sporadisk anteckning #52
Dags att fundera över bränslesystemet.

För att låna och översätta ett uttryck jag stött på i något forum; jag tror jag vet precis tillräckligt om Weberförgasare för att vara farlig för mig själv.
De tips och råd som finns tillgängliga på det allvetande nätet är motsägelsefulla och ger inte så värst god vägledning. Följande anteckningar är ämnade att bringa lite reda i de grundläggande alternativen.

Utgångsmaterial:
- Förgasare: trippla Dellorto DHLA 45 (att jämföra med Weber DCOE45)
- Bränslepump: Carter 4047

Så långt inga konstigheter. Det är beträffande konfigurationen däremellan som det råder minst sagt delade meningar;
1. Dimension på bränsleledning (matning)?
2. Rekommenderat bränsletryck för DellOrto/Weber?
3. Bränsletryckregulator
a) - behövs sådan med Carter bränslepump?
b) - i så fall, placerad innan eller efter förgasarna?
4. Bränsleretur
a) - huruvida sådan behövs med Dellorto/Weber?
b) - i så fall, vilken dimension på returledningen?

En utbredd uppfattning hos många tycks vara;
Bränslerör: 8 mm innerdia
Bränsletryck: 3,5 PSI
Tryckregulator: Ja, placerad innan förgasarna
Bränsleretur: Nej

Uppfattningen hos flera som bygger och fixar professionellt med motorer och förgasare förefaller lite annorlunda;
Bränslerör: Det räcker med 6,4 mm (in-/utgångsnipplarna på Carterpumpen är för övrigt 6,4 mm (1/4"))
Bränsletryck: 3,5 PSI
Tryckregulator: Nej, med Carter behövs det inte.
Bränsleretur: Nej

ALTERNATIVT
Bränsleretur: Ja
Tryckregulator: Ja, placerad efter förgasarna så att flödet är obehindrat och trycket regleras vid returen.

Det förekommer även en rad andra alternativa förslag; ex koppla returen direkt innan/tillsammans med tryckregulatorn, eller; övertryck i matarledningen för bränslet med grov returledning efter förgasarna för extra kylning av bränslet o s v.

Är det någon som vill bidra med kunnande, synpunkter eller funderingar i ämnet så är ni mer än välkomna.

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26618 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande