Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (26624 totalt) |
Har du kollat med Misab om de har nån info
http://www.misab.se/dellortoforgdhla Till mina W45'or hade jag nån pump som tickade och slutade pumpa vid rätt soppatryck (som jag inte kommer ihåg), Filter king regulator hade jag trots det med ett stort filter. Om du har undringar om soppaledning och ska dra nytt så sätt in det större alternativet, retur behövs ej. Se till att få ett gasreglage som är så stabilt som möjligt. Synkade fuggarna med 0,5mm borr mellan spjäll och "kanalvägg". Var noggrann med flottörhöjder och se till att nålventilerna tätar ordentligt. mina _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Tack Steffe för ditt bidrag, cashar tacksamt in även dessa
Det är ju tyvärr som alltid, besitter man inte nödvändig kunskap själv så får man luta sig hårt mot andras kunskap och välvilja. Nu var jag inte med på just den här fysiklektionen, men av andra som var där så har jag förstått att man utifrån en rad föregående kalkyler kan använda en faktor 0,38 för att hyfsat väl kunna beräkna hur många liter soppa en normalbestyckad förgasarmotor surplar i sig per timma. Faktorn multipliceras med motorns beräknade hästkraftantal (bromsade hästar? DIN? SAE Goss? jag har inte en aning... you tell me). I mitt fall skulle detta då se ut enligt följande: 300 x 0,38 = 114 liter/timma. Jag måste alltså ha en bränslepump som kan leverera 114 liter/timma. Carter 4070 hävdas ha kapacitet att pumpa 227-265 liter/timma (60-70 Gallon). Ok, där verkar ju finnas marginal i själva pumpens kapacitet. Men hur ser ekvationen ut för att pressa vätska genom ett 6,4 millimeters hål under 0,28 bars tryck (4 PSI)? Hur mycket kan ma teoretiskt få igenom under en timma? Hmm... här får man ägna sig åt något som kallas flödesmätning vad jag förstår, och nu börjar det bli riktigt krångligt och klottrigt i mina papper. Ja ja, jag ser att flera har räckt upp handen för länge sedan och jag anar vad ni undrar. Varför jag inte tar min jä..a pump, ett bilbatteri samt ett par hinkar med några liter vatten och testar? _________________ Kennert_Loheim_Kangevik 240Z -72 |
||
http://www.misab.se/filterking.php välj FK6
Soppapump Elektrisk Bränslepump 12V Facet Blue-top http://www.misab.se/pumpar.php?kid=5 8mm bränsleledning Sätt pumpen vid tanken Det kommer att räcka till för dig, förmodligen i överkant men ju mer ju bättre. Lägg sen tid i bromsbänk för att justera in munstycken halsringar etc Tomas Alsterfalks 240z http://zclub.net/forum/general-discu Den var/är snygg Tomas finns på http://www.tme.se/s_main.htm han kan förmodligen minnas en hel del om gamla datsuns _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Nja, inte annat än i rotisseriet. Den kallibrerade kortsiktiga målbilden är nu att få ihop och besiktiga den innan säsongen är över. Jag blir hyfsat psykad av alla fantastiska byggprestationer med enormt byggtempo som bubblar runt här på forumet (kul!!). Men jag knotar på. Resan är en del av målet.
Såg en röd 240z på Tierps bana häromhelgen, den for fram som Roadrunner på syra. Inte en aning vems den var, men mycket inspirerande!! _________________ Kennert_Loheim_Kangevik 240Z -72 |
||
Den var läcker och gick som ett skollat troll, pratade lite med ägare. Det satt en äldre BMW M3 (eller var det M5?!?) maskin parad med någon engelsk sekventiell låda. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (26624 totalt) |