Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -94 (stor update ned många bilder)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17478 totalt)
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
Tjenare!

tänkte lägga upp en tråd här om min 850 t5.
under vintern kommer det ske en motorrenovering och förhoppningsvis lite mer trimmning. allt beroende på hur ekonomin ser ut!
det som är gjort med motorn i nuläget är detta.

Motorblock från S60R -04 (B5254T4) med förstärkningsplatta
Eagle-stakar
S60R-kolvar
Allt i motorn är vikt- & balansjusterat
19T turbo
R-koppling
HKS dump
steg 3 chip
ITG luftfilter
3" från turbon
Racekattalysator
Portat och polerat insug
planad topp
Polerad ventilkåpa
3" spjällhus
1,2 bars laddtryck




Såhär såg motorrummet ut sommaren 2013


Sista körningen vart med 5100.se i slutet av augusti då det small till på långa rakan.


detta vart resultatet


kommer uppdatera allt eftersom det händer nånting i garaget!
kommentera gärna, positivt som negativt

_________________
Anton Löwestig
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Äntligen Anton , gött med en 850 till på detta forum
Det ser ut som att vevlagret har snurrat runt och nypit så det har skurit ihop till slut , vevstaken har blivit varm och gått av

_________________

--VVTS--
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Äntligen Anton , gött med en 850 till på detta forum
Det ser ut som att vevlagret har snurrat runt och nypit så det har skurit ihop till slut , vevstaken har blivit varm och gått av


Typ nått sånt måste ha hänt

_________________
Anton Löwestig
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Klarade sig blocket ? Kör med H profilare och dom nya T5 kolvarna , den kombinationen pallar för mycket mos Kan fixa kolvar till dig för en bra peng thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Klarade sig blocket ? Kör med H profilare och dom nya T5 kolvarna , den kombinationen pallar för mycket mos Kan fixa kolvar till dig för en bra peng thumbs up


Blocket klarade sig inte. Har fixat ett nytt block. Vet ej vad effektmålet är så jag kom över 5st S60R kolvar och stakar! Har dock en förfrågan om dom stakarna passar på en org 850 vev?, blocket vet jag måste borras för kolvarnas skull! Tänkte lägga en egen tråd om detta. Om (ingen som läser detta) vet svaret direkt

_________________
Anton Löwestig
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



lowwet skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Klarade sig blocket ? Kör med H profilare och dom nya T5 kolvarna , den kombinationen pallar för mycket mos Kan fixa kolvar till dig för en bra peng thumbs up


Blocket klarade sig inte. Har fixat ett nytt block. Vet ej vad effektmålet är så jag kom över 5st S60R kolvar och stakar! Har dock en förfrågan om dom stakarna passar på en org 850 vev?, blocket vet jag måste borras för kolvarnas skull! Tänkte lägga en egen tråd om detta. Om (ingen som läser detta) vet svaret direkt

Ja dom passar dock så skulle inte jag rekommendera att köra med 83 borr om du ska köra bana med bilen och mycket mos , cylinderväggarna kommer leva farligt men det vet du säkert redan

_________________

--VVTS--
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
lowwet skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Klarade sig blocket ? Kör med H profilare och dom nya T5 kolvarna , den kombinationen pallar för mycket mos Kan fixa kolvar till dig för en bra peng thumbs up


Blocket klarade sig inte. Har fixat ett nytt block. Vet ej vad effektmålet är så jag kom över 5st S60R kolvar och stakar! Har dock en förfrågan om dom stakarna passar på en org 850 vev?, blocket vet jag måste borras för kolvarnas skull! Tänkte lägga en egen tråd om detta. Om (ingen som läser detta) vet svaret direkt

Ja dom passar dock så skulle inte jag rekommendera att köra med 83 borr om du ska köra bana med bilen och mycket mos , cylinderväggarna kommer leva farligt men det vet du säkert redan


En del bana blir det nog, som sagt det är ekonomin som bestämmer hur mkt mos det blir! Just nu blir det nog inte så mkt mer mos mer än att förstärka botten. Tror jag kommer förstärka också så man vet att blocket är "klart"

_________________
Anton Löwestig
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
En lite update !

Har köpt en ny underdel. Vart en likadan som innan!
Inget jag tog kort på (skitigt och jävligt).
Dock så undrar jag vad detta är som satt till oljefiltret!?



Ska ta med det tomma blocket och tråget och göra rent imorrn på jobbet!

_________________
Anton Löwestig
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



En sandwich med sensorer för oljetryck (den klumpiga tryckklockan) och oljetemp. Eller menar du nåt som inte syns så tydligt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Vaktkonstapeln
Hallsberg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 146



Härligt med lite fler Volvos på rejsa. Kommer bli kalas när den är klar, snabb budgeträser.

_________________
Henrik Andersson
Volvo 855 T5 -96
Volvo S40 T4 -99
Volvo S40 T4 -98
www.facebook.com/SaintCroixEngineering
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
En sandwich med sensorer för oljetryck (den klumpiga tryckklockan) och oljetemp. Eller menar du nåt som inte syns så tydligt?


aha okej. tack för snabbt svar thumbs up

_________________
Anton Löwestig
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
en till update idag!

tog som sagt med blocket till jobbet för en omgång med varmvattentvätten.
vart en grym skillnad!

efter åkte jag ner till garaget och målade upp blocket och tråget!

nu i dagarna tänkte jag beställa stakar, kolvar, ram/vevlager.






_________________
Anton Löwestig
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Gött glöm nu inte att fräsa imellan cylinderväggarna för vevhusventilationen

_________________

--VVTS--
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Ser bra ut, kämpa på! thumbs up

Ta upp runda hål istället, precis som D5an har.

_________________
Olle Edlund
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Roligt att se en till sydnärking här på rejsa

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



edet skrev:


Ta upp runda hål istället, precis som D5an har.
Du får gärna förklara varför ?

_________________

--VVTS--
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Maciek Matwiejczuk skrev:
edet skrev:


Ta upp runda hål istället, precis som D5an har.
Du får gärna förklara varför ?


Mkt bättre ur utmattningssynpunkt. Skarpa hörn vill man ju i regel undvika att i delar med hög dynamsik belastning. Jag har sett block som spruckit och sprickan initierades i hörnet på ett vevhusfönster.

Vanliga fönster fungerar nog bra i en originalmaskin men när man tar ut 2-3gånger mer effekt så handlar det ju om lite andra belasntingar.

_________________
Olle Edlund
Citera
lowwet
Hallsberg
Här sen Jan 2013
Inlägg: 18


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Roligt att se en till sydnärking här på rejsa

nån måste ju vara det också

_________________
Anton Löwestig
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



edet skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
edet skrev:


Ta upp runda hål istället, precis som D5an har.
Du får gärna förklara varför ?


Mkt bättre ur utmattningssynpunkt. Skarpa hörn vill man ju i regel undvika att i delar med hög dynamsik belastning. Jag har sett block som spruckit och sprickan initierades i hörnet på ett vevhusfönster.

Vanliga fönster fungerar nog bra i en originalmaskin men när man tar ut 2-3gånger mer effekt så handlar det ju om lite andra belasntingar.

Menar du block där man fräser fönstrena efteråt ? För alla block från 01 och uppåt har det original från fabrik och det är gjort på ett fint sätt ( vet inte om du har sätt ett sånt block ) och dom har jag aldrig sätt nån spricka i .

_________________

--VVTS--
Citera
edet
Linköping
Här sen Feb 2009
Inlägg: 15



Maciek Matwiejczuk skrev:

Menar du block där man fräser fönstrena efteråt ? För alla block från 01 och uppåt har det original från fabrik och det är gjort på ett fint sätt ( vet inte om du har sätt ett sånt block ) och dom har jag aldrig sätt nån spricka i .


Har sett block nyare än -01 men jag vet inte om jag kan hålla med om att de är gjorda på ett "fint" sätt.

Dieselblocken skiljer från bensinarna på en rad olika punkter bl.a. är blocket förstärkt på ett flertal ställen. Så varför valde Volvo att göra runda fönster när de kunde ha gjort på samma sätt som bensinblocken om det inte vore för att det är bättre ur en hållfasthetssynpunkt?

Min åsikt är iaf att om man måste ta upp fönster så ska de göras runda

_________________
Olle Edlund
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



edet skrev:


Har sett block nyare än -01 men jag vet inte om jag kan hålla med om att de är gjorda på ett "fint" sätt.

Dieselblocken skiljer från bensinarna på en rad olika punkter bl.a. är blocket förstärkt på ett flertal ställen. Så varför valde Volvo att göra runda fönster när de kunde ha gjort på samma sätt som bensinblocken om det inte vore för att det är bättre ur en hållfasthetssynpunkt?

Min åsikt är iaf att om man måste ta upp fönster så ska de göras runda

Mycket bra diskussion

Jag menade att dom från 01 och uppåt är gjorda från fabrik och det är nog 100 ggr bättre än det folk gör genom bara att sätta i ett borr och borra upp .

Diesel blocken skiljer sig på en rad olika saker , visst är dom bättre men där snackar vi om bra mycket mer cylinder tryck än i bensinblocken samt andra faktorer , men som sagt det är säkert rätt med runda hål thumbs up

_________________

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -94 (stor update ned många bilder)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17478 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande