Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -94 (stor update ned många bilder) | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17478 totalt) |
Tjenare!
tänkte lägga upp en tråd här om min 850 t5. under vintern kommer det ske en motorrenovering och förhoppningsvis lite mer trimmning. allt beroende på hur ekonomin ser ut! det som är gjort med motorn i nuläget är detta. Motorblock från S60R -04 (B5254T4) med förstärkningsplatta Eagle-stakar S60R-kolvar Allt i motorn är vikt- & balansjusterat 19T turbo R-koppling HKS dump steg 3 chip ITG luftfilter 3" från turbon Racekattalysator Portat och polerat insug planad topp Polerad ventilkåpa 3" spjällhus 1,2 bars laddtryck Såhär såg motorrummet ut sommaren 2013 Sista körningen vart med 5100.se i slutet av augusti då det small till på långa rakan. detta vart resultatet kommer uppdatera allt eftersom det händer nånting i garaget! kommentera gärna, positivt som negativt _________________ Anton Löwestig |
||||||
Typ nått sånt måste ha hänt _________________ Anton Löwestig |
||||||
Blocket klarade sig inte. Har fixat ett nytt block. Vet ej vad effektmålet är så jag kom över 5st S60R kolvar och stakar! Har dock en förfrågan om dom stakarna passar på en org 850 vev?, blocket vet jag måste borras för kolvarnas skull! Tänkte lägga en egen tråd om detta. Om (ingen som läser detta) vet svaret direkt _________________ Anton Löwestig |
||||||
Ja dom passar dock så skulle inte jag rekommendera att köra med 83 borr om du ska köra bana med bilen och mycket mos , cylinderväggarna kommer leva farligt men det vet du säkert redan _________________ --VVTS-- |
||||||
En del bana blir det nog, som sagt det är ekonomin som bestämmer hur mkt mos det blir! Just nu blir det nog inte så mkt mer mos mer än att förstärka botten. Tror jag kommer förstärka också så man vet att blocket är "klart" _________________ Anton Löwestig |
||||||
_________________ Anton Löwestig |
||||||
En sandwich med sensorer för oljetryck (den klumpiga tryckklockan) och oljetemp. Eller menar du nåt som inte syns så tydligt?
|
||||||
Härligt med lite fler Volvos på rejsa. Kommer bli kalas när den är klar, snabb budgeträser.
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||||
_________________ Anton Löwestig |
||||||
|
||||||
Mkt bättre ur utmattningssynpunkt. Skarpa hörn vill man ju i regel undvika att i delar med hög dynamsik belastning. Jag har sett block som spruckit och sprickan initierades i hörnet på ett vevhusfönster. Vanliga fönster fungerar nog bra i en originalmaskin men när man tar ut 2-3gånger mer effekt så handlar det ju om lite andra belasntingar. _________________ Olle Edlund |
||||||
Menar du block där man fräser fönstrena efteråt ? För alla block från 01 och uppåt har det original från fabrik och det är gjort på ett fint sätt ( vet inte om du har sätt ett sånt block ) och dom har jag aldrig sätt nån spricka i . _________________ --VVTS-- |
||||||
Har sett block nyare än -01 men jag vet inte om jag kan hålla med om att de är gjorda på ett "fint" sätt. Dieselblocken skiljer från bensinarna på en rad olika punkter bl.a. är blocket förstärkt på ett flertal ställen. Så varför valde Volvo att göra runda fönster när de kunde ha gjort på samma sätt som bensinblocken om det inte vore för att det är bättre ur en hållfasthetssynpunkt? Min åsikt är iaf att om man måste ta upp fönster så ska de göras runda _________________ Olle Edlund |
||||||
Mycket bra diskussion Jag menade att dom från 01 och uppåt är gjorda från fabrik och det är nog 100 ggr bättre än det folk gör genom bara att sätta i ett borr och borra upp . Diesel blocken skiljer sig på en rad olika saker , visst är dom bättre men där snackar vi om bra mycket mer cylinder tryck än i bensinblocken samt andra faktorer , men som sagt det är säkert rätt med runda hål _________________ --VVTS-- |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -94 (stor update ned många bilder) | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (17478 totalt) |