Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 Ringtool 2002 - Scuderia bilder & video. | 1, 2, 3, 4 >> 26499 besök totalt |
Hej,
Känner att det är dags för den min nya bil att få en egen tråd Bilen är en M3 E46 som har ett långt förflutet vid det gröna helvetet 90 mil söder ut. Den köptes 2005 av en Ringen entusiast som sedan lät Schirmer förädla den till ett bra vapen. Därefter såldes den till en Norrman som i sin tur tog lika god hand om bilen och sedan tillbaka till en Svensk Herre i Falkenberg som även han tog väldigt bra hand om bilen. Den känns precis som en "min egen" E36a, väldigt väl omhändertagen och kompromisslös i sitt utförande! Motorn är en standard maskin som sattes i av BMW som en garantiåtgärd år 2005 och har idag gått cirka 8000mil, motorn som sattes i var flång ny och då av "facelift varianten". Bilen själv har i skrivande stund gått cirkus 11200mil. Nedan kommer följer en lista av vad jag kan komma på är ändrat på bilen och kommer säkert fyllas på efterhand. Motor/Drivlina S54B32 i standard utförande. Oljekyl från Setrab med AN kopplingar och stålomspunna slangar. Ny koppling hösten 2016. Original spakställ kommer jag byta ut till ett från AKG motorsport i helgen. Servo kylning monterat inkl. stålomspunna slangar. Original diff (Kommer bytas) SuperSprint Race slutljuddämpare. Chassi/Bromsar KW Competition 3-vägs (Renoverat av KW våren 2016) Porsche GT3 bromsok fram (Totalrenoverade våren 2016) Originalok bak (Renoverat våren 2016) OEM skivor bak. PFC Skivor fram (Nya våren 2016) PFC Belägg runtom. CSL nedre länkarmar bak. Alu bussningar i bakvagnen. Excentriska länkarmsbussningar fram. BMW motorsport excentriska länkarmsbussningar. H&R Krängare. BMW "Yellow tag" styrväxel (Nyrenoverad, monterad av mig förra veckan) Stålomspunna bromsslangar. Exteriört CSL Baklucka i Kolfiber. CSL Diffuser i Kolfiber. OZ 9x18 fälgar. (Nu bytade till Apex EC-7 10X18) Kolfibersplitter fram. Står på 265 Cup 2or runt om. Dekaltrimmad med obligatoriska Rejsa loggan. Interiör Urrensad invändigt med all OEM inredning finns kvar. Omklädd ratt i alcantara med gul kontrastsöm. 2st Nya Oreca stolar med skjutbara underreden. Schroth bälte gjort för HANS. Kolfiber fotstöd på båda sidor. Laptimer. Original dörrsidor med fina Harman Kardon högtaler... haha Fullt fungerande klimataanläggning. Elhissar till fram och bakrutor. Testade bilen för första gången i Lördags på Ljungbyhed med gott resultat, funkade kanon och han med nästan 90 varv. Jag gjorde hjulinställning dagen innan och valde att börja liknande det jag kommit fram till med E36an vad det gäller vinklar. Camber fram: 3,6 Camber bak: 2,5 Toe fram: 2mm ut Toe bak: 0,1mm ut. Styrning och framvagnen kändes grymt bra men efter lite mättande kanske man skulle kunnat ha lite mer camber fram till och med. Det jag inte kommer överens med är den där original viskodiffen med alldeles för lång utväxling.. Blir väldigt av & på, okonsekvent och därmed inte fötroendegivande. Den kommr ersättas med en Lamelldiff och en lämplig 3,91 utväxling. Vad gäller toe vinkeln bak kan det var lite vågat.. Var lite väl sladdig, speciellt i högfarts lastväxlingar vilket är oönskat. Kommer prova med nya diffen innan jag ändrar toe vinkeln men skulle tro att 0,5mm-1mm in är melodin. Tiden på Ljungbyhed blev förövrigt 58,9sek. Lägger ut några bilder och ser fram emot bra tips från er alla Fortsättning följer! Hjulinställning Nymålad diffuser Ny styrväxel Bromsar, målade i bilens färg. Häftiga behållare.. Soundcheck från helgens test _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
|
||||||||
Ser bra ut Gabbe, som vanligt
När kommer den (tillbaka) ner till en riktig bana..... ? Jag och Falken åker nu fre-tis _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Hej, ja det går fritt Sitter dock ett 15mm styrstopp på var sida av styrväxeln. ET25 runtom och helt utan Spacer. _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Hej, Har planerat första resan till 27/4 så får vänta lite längre än er _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Hur länge har du tänkt stanna då? Har en liten fundering på att åka ner 28/4 och stanna till 8/5, det är ju kursen den veckan också. Dock inget bestämt än. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
hade ju varit trevligt! Jag åker hem igen den 1:e.. Måste jobba! Men en längre resa är planerad i slutet maj och juni _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Ångrar lite att jag inte köpte denna bilen, men ville gärna ha SMG denna gången...mkt kompetenta delar på bilen
Hoppas få åka med nåt varv därnere _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Tack Anders! Ser mycket fram emot att prova med nya diffen! Ni får ha en jäkla trevlig helg _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Standard vagn denna ju Det får du gärna! _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Roligt, tack ! Har inte fått höra den utifrån än men känns som det låter jäkligt rätt _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Söker en servopump till S54B32 då där är monterat elservopump på denna som jag tycker är för långsam..
Någon som har en på hyllan så köper jag den gärna _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Senaste veckorna har jag spenderat åt att felsöka varför bilen gick i limpmode.. Felkoden sa för lite bränsle så jag har bytt soppafilter, kuftmassemätare utan resultat. Tillslut hitta jag 4 säkringar framme vid motorstyrning där jag hitta att säkringar till lambdasonderna var kass.. Lite sökande så hitta jag att sladdarna till främre lambdorna gått emot grenröret, smält och kursslutits! Nu är det fixat vilket känns skönt som fan!!!
Har även bytt diff till en med 3,91 utväxling, riktig ramplamell broms och 40% spärr. Nu är alla bultar och muttrar återigen färgmarkerade för att utesluta att något vintermat loss inför kommande Nurburgring resa på Torsdag! Har även monterat ett nytt spakställ som faktiskt funkar grymt bra, stumt monterat och ser lite retro ut.. Imorgon blir det test på Ljungbyhed för att se exakt vad jag kan förbättra med diffen som ända förändring. När det är klart ska jag även laborera lite med Toe vinkeln bak och testa back to back _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Hej Alex, Det stämmer bra ! _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 Ringtool 2002 - Scuderia bilder & video. | 1, 2, 3, 4 >> 26499 besök totalt |