Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
1, 2, 3, 4   >>
10624 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Om jag förstått det hela rätt så är det 93 dB som gäller på Mantorpsträffen och inget annat? Har ändrat rubriken. Jag läste tidigare 90 både här och på ett annat ställe men det ska vara 93 AFAIK. Rätta mig om det blev fel

Tyckte det här kan vara värt en egen tråd. Tips på hur man får ner ljudnivån eller allmänt beklagande.


Jag tror jag kör det senare. Jag har legat på gärsgårn på 95 dB med original avgas o insugsljud från CSL'n. Att kapa bort minst 5 dB känns svårt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



5papp+ kör väl med 88dB(?) för kvällskörning, och där finns det ju flera Beemers som fungerar (dvs motorn stannar inte bara för att det är lite tystare).

Annars kan du väl testa med lite bananer alá Eddie Murphy

Snörvalnde, ylande insug är lite svårare att tysta ner.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Du kan också skapa en allmän tråd på Rejsa för det lär vara fler än BMWSC/BMWCS som planerar att besöka Sveriges motorbanor i år


Själv har jag ingen aning om vart jag hamnar i dB-träsket, men det är å andra sidan en "omoddad" ny bil, vilken bör klara sig bra.
Det "moddade" MINI-vrålåket låg strax under 90 dB när jag mätte dB på diverse banor under några banträffar.
BMW Cup-bilarna har fastnat några gånger vid olika kontrolltillfällen.
Minns jag rätt så har jag uppmätt 93-95 dB på herr Forumägarens bil.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



"Normala" bilar påstås få ungefär samma förbifart dB som vid stationär mätning enligt SBFs metod.

Om jag minns rätt så påstås 95dB stillstående ge ca 93dB på Gelleråsen, på en bil med "normal" ljudbild.
Ingen exakt vetenskap men ett sätt att veta vart man ligger mha en ClasOhlsonmätare.

Sportavgas med ventil (påsse, ferror och annat tjafs) göre sig inte besvär sas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
5papp+ kör väl med 88dB(?) för kvällskörning, och där finns det ju flera Beemers som fungerar (dvs motorn stannar inte bara för att det är lite tystare).

Annars kan du väl testa med lite bananer alá Eddie Murphy

Snörvalnde, ylande insug är lite svårare att tysta ner.


näe, vi kör på 90db..... men det går, fast man behöver ha gatbilssljuddämpare och flera oftast och även ljuddämpa insuget..... men mantorp har sett att det går eftersom vi klarat av det och det är väl det som gjort att dom nu ställt kravet på fler förhyrare att köra på 90 db.....

vilket är trist att behovet finns, men oavsett så är det ju bättre att banan får användas än inte..... för att få myndigheterna att släppa på ljudkravet är nog svårt.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Det vore synd om vi störde bilarna på E4an

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



E3-otto skrev:
Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto


Vinkla snett neråt bort från sidan det mäts ifrån samt ett kryss i systemet längt bak borde du klara dig.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Michael Bäck skrev:
E3-otto skrev:
Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto


Vinkla snett neråt bort från sidan det mäts ifrån samt ett kryss i systemet längt bak borde du klara dig.


Med kryss, menar du då tex två korslagda stålpinnar i tex 2mm diameter?

/Otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



E3-otto skrev:
Michael Bäck skrev:
E3-otto skrev:
Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto


Vinkla snett neråt bort från sidan det mäts ifrån samt ett kryss i systemet längt bak borde du klara dig.


Med kryss, menar du då tex två korslagda stålpinnar i tex 2mm diameter?

/Otto


Japp tror jag kör 3mm på min

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
EDIT: Om jag förstått det hela rätt så är det 93 dB som gäller på Mantorpsträffen och inget annat? Har ändrat rubriken. Jag läste tidigare 90 både här och på ett annat ställe men det ska vara 93 AFAIK. Rätta mig om det blev fel

Tyckte det här kan vara värt en egen tråd. Tips på hur man får ner ljudnivån eller allmänt beklagande.


Jag tror jag kör det senare. Jag har legat på gärsgårn på 95 dB med original avgas o insugsljud från CSL'n. Att kapa bort minst 5 dB känns svårt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Minns jag rätt så har jag uppmätt 93-95 dB på herr Forumägarens bil.


Jo, jag blev även på någon annan träff också uppmätt till "runt 95 dB" som mest. Allt helt original direkt från fabrik.

Att meka ihop nåt kring CSL'ens insug känns inte realistiskt ÖHT. Fyra stycken kryss i avsgasutblåsen kan man väl bygga ihop men frågan är om det gör skillnad så det räcker. Meningslöst om man sänker någon dB eller två men ändå ligger över gränsen. Någon i Stockholmstrakten som skulle kunna hjälpa göra kryss (ska ju gå att få fast men även plocka bort på något vettigt sätt)?

Känns ju sådär att komma till träffen och riskera ungefär som att singla slant om man blir avplockad banan och hemskickad thumbs down

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Magnus Thomé skrev:
EDIT: Om jag förstått det hela rätt så är det 93 dB som gäller på Mantorpsträffen och inget annat? Har ändrat rubriken. Jag läste tidigare 90 både här och på ett annat ställe men det ska vara 93 AFAIK. Rätta mig om det blev fel


93dBA står i vårt kontrakt med Mantorp så detta gäller.
I övriga kontrakt vi har med banägarna i år är det 95dBA som gäller.

Det som dock är gemensamt för samtliga banor är att banägarens utrustning gäller och att de kommer svartflagga alla ekipage över satt gräns.

Surt kan tyckas, men om alla sköter sig så behålls 95dBA som gräns, alternativen är inte alls kul..

_________________
Patrik Skoog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med tanke på hur inexakt ljudmätningen på banorna är så är det inte kul med så små marginaler. 2 dB slår det lätt hit eller dit (inget fel på mätapparaturen i sig! Mer det att ljudmätning inte ens inne i ett döddämpat rum är busenkelt, och nu snackar vi istället saker som rör på sig kring mätplatsen. Utomhus)

Så det blir framöver tur eller otur om man blir avflaggade helt enkelt. Ja int' bitter....

Men jag kanske är överdrivet orolig. Så fråga till er som stått och tittat på mätarna, hur mycket diffar mätresultaten på samma bil från varv till varv på ett ungefär? Upp till hur många dBs spann kan det bli mellan "identiska" mätningar när samma bil drar förbi på fullgas varv efter varv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



E3-otto skrev:
Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto


Så behöver du inte tänka, ljudkraven gäller även om du inte har licens eller är medlem i BMWSC. Tänk istället vilken tur jag är med i BMWSC som tar upp detta innan träffen och inte under pågående träff;)

Det hjälper att vinkla slutröret, insuget kan vara svårare men inget som är omöjlig. Alla våra Cupbilar klarar det med lite olika varianter. Vi ses!

_________________
olof Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
... hur mycket diffar mätresultaten på samma bil från varv till varv på ett ungefär? Upp till hur många dBs spann kan det bli mellan "identiska" mätningar när samma bil drar förbi på fullgas varv efter varv?
90-98dB är inte ovanligt med lite olika vindförhållande, olika växlingspunkter och om bilen kommer ensam eller i klunga (2 bilar +3dB). Speciellt turbovisslor kan variera mycket (lite växlings puff på det), ylande insug är mer konstanta.

Men jag har inte själv kört med de dyrare instrumenten, men två varv är sällan liknande.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Vätterleden Racing skrev:
E3-otto skrev:
Surt, nu när man äntligen ska skaffa licens och gått med i bmwsc.

Nu har jag största appledämparen och nådde 94dB på anderstorp, vilket var ok då. är det 95dB där även på BMWSC träffar?

Hjälper det något att vinkla ner slutröret?

Insuget är ett mastodontprojekt att dämpa.

/Otto


Så behöver du inte tänka, ljudkraven gäller även om du inte har licens eller är medlem i BMWSC. Tänk istället vilken tur jag är med i BMWSC som tar upp detta innan träffen och inte under pågående träff;)

Det hjälper att vinkla slutröret, insuget kan vara svårare men inget som är omöjlig. Alla våra Cupbilar klarar det med lite olika varianter. Vi ses!


thumbs up

Jag har ju inga planer att göra några stora ombyggnationer på något som går igenom sbp, sjukt att det är ok att köra fullgasomkörning på e4an map ljudnivå men inte på bana
Jag har ju ingen banbil utan en gatbil där webersång är halva grejen

Jag bygger en krök med ett kryss, sedan är det lotteri som herr Thomé säger (med bra odds iofs).

Blir skitkul iaf.

Var är mätpunkterna placerade på banan och på vilken sida?

/Otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Kan ha fel men är det inte precis vid utsläppet till banan, vänster sida alltså.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Johan Sjöström skrev:
Kan ha fel men är det inte precis vid utsläppet till banan, vänster sida alltså.


OK, bra att veta.

180graders trattar så är det lungt

/Otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Magnus Thomé skrev:
Att meka ihop nåt kring CSL'ens insug känns inte realistiskt ÖHT. Fyra stycken kryss i avsgasutblåsen kan man väl bygga ihop men frågan är om det gör skillnad så det räcker. Meningslöst om man sänker någon dB eller två men ändå ligger över gränsen. Någon i Stockholmstrakten som skulle kunna hjälpa göra kryss (ska ju gå att få fast men även plocka bort på något vettigt sätt)?


Jag kan snida ihop något åt dig Magnus, skulle nog kombinera en 90gr krök med ett kors för maximal verkan, har en ide om hur man kan få det lättmonterat.

Hur är det med insugsljudet, brölar inte CSL'en som fan? Kommer ihåg att det var ett enormt insugsljud när vi åkte med gr.A M3'an, ibland fick man pula dit en plasthink för att komma igenom besiktningen!

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Nu är jag inte med i bmwsc men nu får det f*n vad nog med hetsjakten på oss motorutövare!

När man inte kan ta en helt original CSL på banträffen är punkten nådd.

Är det spelning på Ullevi är det tydligen ok att hålla halva stan vaken, vad stör man på Mantorp? E4an?

Mvh mr wankel 92-93 dB

Edit: mäta dB utomhus är förövrigt lika tillförlitlig som att spå väder... Vad händer med alla lambos och ferror? De ligger mkt över 100 dB original?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
1, 2, 3, 4   >>
10624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande