Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dubbelkoppling -Vad är det?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12968 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Dubbelkoppling -Vad är det?

Kan någon förklara för mig vad detta är?
Jag läste nämligen att nya Audi TT med VW:s V(R)6-motor hade detta och tydligen skulle det vara suveränt bra. Walter Röhrl hade detta på någon Audi rallybil på 80-talet och talade fortfarande lyriskt om det.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jag kan försöka förklara och hoppas att ingen hinner före. VW/Audi har atgit fram en ny typ av växellåda och koppling. Då är det så att två växlar ligger i hela tiden och vid uppväxlingar trycks bara den ena kopplingen ner och den andra släpps upp och dett går då mycket snabbt. Sen att motorn gjorde lite fina mellagasningar vid nerväxling oxo gör det bara ännu trevligare men föredrar nog en vanlig manuell.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

Är jag helt ute o cyklar men var det inte nåt sånt i nya Porsche GT3??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Magnus Thomé skrev:
Är jag helt ute o cyklar men var det inte nåt sånt i nya Porsche GT3??


Jag skrev den frågan i GT-3 tråden. tror ingen svarade. kan du sett det där?

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



Japp e rätt säker på att det är Porsche som tagit fram detta. Läste någon artikel om det på http://www.wheels24.co.za/Wheels24/Home/ för ett tag sen.
Precis som du skriver så har den nästa växel i så att det ska gå mycket snabbare att växla.
Men du får ingen koppling aatt trampa på själv dock

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
HOOPoo skrev:
Jag kan försöka förklara och hoppas att ingen hinner före. VW/Audi har atgit fram en ny typ av växellåda och koppling. Då är det så att två växlar ligger i hela tiden och vid uppväxlingar trycks bara den ena kopplingen ner och den andra släpps upp och dett går då mycket snabbt. Sen att motorn gjorde lite fina mellagasningar vid nerväxling oxo gör det bara ännu trevligare men föredrar nog en vanlig manuell.


Är det alltså så att om man kör på tvåan så ligger trean redan i men är så att säga urkopplad och när det är dags för växling så blir det som du beskrev? Isåfall förstår jag att det kan bli snabba växlingar utan att man tappar drag.
Detta sker hydrauliskt antar jag och det finns kanske inte heller någon kopplingspedal? Det såg nämligen ut som om man kunde köra automatväxlat eller sekventiellt.
Jag testade en Lupo 3L och den har automat men med manuell låda och automatisk koppling. Lurig att köra eftersom man nickade till ofrivilligt varje gång den kopplade ur.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Nisse skrev:
HOOPoo skrev:
Jag kan försöka förklara och hoppas att ingen hinner före. VW/Audi har atgit fram en ny typ av växellåda och koppling. Då är det så att två växlar ligger i hela tiden och vid uppväxlingar trycks bara den ena kopplingen ner och den andra släpps upp och dett går då mycket snabbt. Sen att motorn gjorde lite fina mellagasningar vid nerväxling oxo gör det bara ännu trevligare men föredrar nog en vanlig manuell.


Är det alltså så att om man kör på tvåan så ligger trean redan i men är så att säga urkopplad och när det är dags för växling så blir det som du beskrev? Isåfall förstår jag att det kan bli snabba växlingar utan att man tappar drag.
Detta sker hydrauliskt antar jag och det finns kanske inte heller någon kopplingspedal? Det såg nämligen ut som om man kunde köra automatväxlat eller sekventiellt.
Jag testade en Lupo 3L och den har automat men med manuell låda och automatisk koppling. Lurig att köra eftersom man nickade till ofrivilligt varje gång den kopplade ur.


Jo det är så jag mena har läst lite om det i nån tidning och där hade de nån bild och så. Och visst är det en automat men man kan säkert bestämma med paddlar och sånt

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Har den inte två kopplingspedaler?
Vore något att ge mellangas med tå-häl-knä teknik.

janne nagy

_________________


Jan Nagy
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



I evo 51 finns en skiss på Audis DSG-låda. Den har en inre och yttre ingående axel som sen delas upp på två "bottenstockar" som båda är kopplade till differentialen.
Ena "bottenstocken" har växlarna 5-6 och bakåt, övriga växlar är via den andra axeln.
Samma system finns utvecklat för "Bugatti" Veyron.

En annan kul grej på TT 3,2 är en ventil i avgassystemet som kan förbikoppla ljuddämperiet över ett visst varvtal, men sånt finns ju redan hos Ford (Aston Martin).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



janne N skrev:
Har den inte två kopplingspedaler?
Vore något att ge mellangas med tå-häl-knä teknik.

janne nagy



H AHAHAHAHA!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4759



Några bilder på VW/Audi lådan:



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



MYCKET snygg lösning rent tekniskt! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
MYCKET snygg lösning rent tekniskt! thumbs up


Jag tycker det låter tungt och komplext och är det komplext så kommer det att paja lättare.

Vad jag fattat skall det göra att det går att växla snabbare men behöver man verkligen ngt som växlar snabbare än SMG II, dvs 0.08s?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Hur vet lådan om jag vill växla upp eller ner så den har rätt nästa växel i?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
AL skrev:
MYCKET snygg lösning rent tekniskt! thumbs up


Jag tycker det låter tungt och komplext och är det komplext så kommer det att paja lättare.

Vad jag fattat skall det göra att det går att växla snabbare men behöver man verkligen ngt som växlar snabbare än SMG II, dvs 0.08s?


Jo visst har du rätt i det Johan! Det jag var impad över var HUR de löst det hela då jag själv satt här som ett spån och försökte komma på hur man skulle fixa det med två axlar osv.... Slagen av Ingolstadt mao! Inte bra! Mao får man bättra sig...

Fast jag tar dom i grundläggande chassidynamik... Man sätter inte det tyngsta man har i en bil FRAMFÖR framhjulen och hoppas på vettiga köregenskaper... Förlåt allihopa...spånade visst iväg OT där och med en känga åt ett visst håll... Hoppas ingen tog illa upp...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
Jo visst har du rätt i det Johan! Det jag var impad över var HUR de löst det hela då jag själv satt här som ett spån och försökte komma på hur man skulle fixa det med två axlar osv.... Slagen av Ingolstadt mao! Inte bra! Mao får man bättra sig...

Fast jag tar dom i grundläggande chassidynamik... Man sätter inte det tyngsta man har i en bil FRAMFÖR framhjulen och hoppas på vettiga köregenskaper... Förlåt allihopa...spånade visst iväg OT där och med en känga åt ett visst håll... Hoppas ingen tog illa upp...


Själv tycker jag det försöker lösa ett icke-befintligt problem genom en krånglig lösning som verkar imponerande vid en första anblick. Jag föredrar KISS-metoden.

Ja det där med viktbalansen kunde de väl filat på istället det är ju trots allt ett existerande problem.
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



johann skrev:
Hur vet lådan om jag vill växla upp eller ner så den har rätt nästa växel i?


"During dynamic operation of the car, one gear is engaged. When the next gearshift point is approached, the appropriate gear is preselected but its clutch kept disengaged. The gearshift process opens the clutch of the activated gear and closes the other clutch at the same time."

"The electronics also calculate which additional gear is to be preselected by the corresponding positioning cylinder and selector forks, and manages all actuating elements and the oil cooling circuit via six pressure regulation valves and five on/off valves."

_________________
Anders Dauner
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Mäkinen skrev:

En annan kul grej på TT 3,2 är en ventil i avgassystemet som kan förbikoppla ljuddämperiet över ett visst varvtal, men sånt finns ju redan hos Ford (Aston Martin).


Har inte Ferrari 360 också något liknande med öppet avgassystem över ett visst varvtal??????

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Hur vet lådan om jag vill växla upp eller ner så den har rätt nästa växel i?

Det borde ju räcka med att läsa varvtalet (högt eller lågt) plus riktning (stigande/fallande) ??

Men jag håller med, en SMG2 är vad jag vill ha

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
AL skrev:
Jo visst har du rätt i det Johan! Det jag var impad över var HUR de löst det hela då jag själv satt här som ett spån och försökte komma på hur man skulle fixa det med två axlar osv.... Slagen av Ingolstadt mao! Inte bra! Mao får man bättra sig...

Fast jag tar dom i grundläggande chassidynamik... Man sätter inte det tyngsta man har i en bil FRAMFÖR framhjulen och hoppas på vettiga köregenskaper... Förlåt allihopa...spånade visst iväg OT där och med en känga åt ett visst håll... Hoppas ingen tog illa upp...


Själv tycker jag det försöker lösa ett icke-befintligt problem genom en krånglig lösning som verkar imponerande vid en första anblick. Jag föredrar KISS-metoden.

Ja det där med viktbalansen kunde de väl filat på istället det är ju trots allt ett existerande problem.


Jag säger inte emot dig! KISS är rätt väg att gå! Även i detta fallet, även om jag är impad över de hjärnor som klurade ut en så pass "krånglig" lösning. Det får dom väl lite credit för...även om det var onödigt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AL skrev:
johann skrev:
AL skrev:
Jo visst har du rätt i det Johan! Det jag var impad över var HUR de löst det hela då jag själv satt här som ett spån och försökte komma på hur man skulle fixa det med två axlar osv.... Slagen av Ingolstadt mao! Inte bra! Mao får man bättra sig...

Fast jag tar dom i grundläggande chassidynamik... Man sätter inte det tyngsta man har i en bil FRAMFÖR framhjulen och hoppas på vettiga köregenskaper... Förlåt allihopa...spånade visst iväg OT där och med en känga åt ett visst håll... Hoppas ingen tog illa upp...


Själv tycker jag det försöker lösa ett icke-befintligt problem genom en krånglig lösning som verkar imponerande vid en första anblick. Jag föredrar KISS-metoden.

Ja det där med viktbalansen kunde de väl filat på istället det är ju trots allt ett existerande problem.


Jag säger inte emot dig! KISS är rätt väg att gå! Även i detta fallet, även om jag är impad över de hjärnor som klurade ut en så pass "krånglig" lösning. Det får dom väl lite credit för...även om det var onödigt.


För oss icke frälsta kanske en förklaring av KISS är på sin plats!

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Dubbelkoppling -Vad är det?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande