Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12968 totalt) |
Dubbelkoppling -Vad är det?
Kan någon förklara för mig vad detta är? Jag läste nämligen att nya Audi TT med VW:s V(R)6-motor hade detta och tydligen skulle det vara suveränt bra. Walter Röhrl hade detta på någon Audi rallybil på 80-talet och talade fortfarande lyriskt om det. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Jag kan försöka förklara och hoppas att ingen hinner före. VW/Audi har atgit fram en ny typ av växellåda och koppling. Då är det så att två växlar ligger i hela tiden och vid uppväxlingar trycks bara den ena kopplingen ner och den andra släpps upp och dett går då mycket snabbt. Sen att motorn gjorde lite fina mellagasningar vid nerväxling oxo gör det bara ännu trevligare men föredrar nog en vanlig manuell.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||||
Japp e rätt säker på att det är Porsche som tagit fram detta. Läste någon artikel om det på http://www.wheels24.co.za/Wheels24/H
Precis som du skriver så har den nästa växel i så att det ska gå mycket snabbare att växla. Men du får ingen koppling aatt trampa på själv dock ![]() _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
Är det alltså så att om man kör på tvåan så ligger trean redan i men är så att säga urkopplad och när det är dags för växling så blir det som du beskrev? Isåfall förstår jag att det kan bli snabba växlingar utan att man tappar drag. Detta sker hydrauliskt antar jag och det finns kanske inte heller någon kopplingspedal? Det såg nämligen ut som om man kunde köra automatväxlat eller sekventiellt. Jag testade en Lupo 3L och den har automat men med manuell låda och automatisk koppling. Lurig att köra eftersom man nickade till ofrivilligt varje gång den kopplade ur. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Jo det är så jag mena har läst lite om det i nån tidning och där hade de nån bild och så. Och visst är det en automat men man kan säkert bestämma med paddlar och sånt _________________ Thomas Tegbäck |
||||||
I evo 51 finns en skiss på Audis DSG-låda. Den har en inre och yttre ingående axel som sen delas upp på två "bottenstockar" som båda är kopplade till differentialen.
Ena "bottenstocken" har växlarna 5-6 och bakåt, övriga växlar är via den andra axeln. Samma system finns utvecklat för "Bugatti" Veyron. En annan kul grej på TT 3,2 är en ventil i avgassystemet som kan förbikoppla ljuddämperiet över ett visst varvtal, men sånt finns ju redan hos Ford (Aston Martin). _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
||||||
Jag tycker det låter tungt och komplext och är det komplext så kommer det att paja lättare. Vad jag fattat skall det göra att det går att växla snabbare men behöver man verkligen ngt som växlar snabbare än SMG II, dvs 0.08s? ![]() |
||||||
Jo visst har du rätt i det Johan! Det jag var impad över var HUR de löst det hela då jag själv satt här som ett spån och försökte komma på hur man skulle fixa det med två axlar osv.... Slagen av Ingolstadt mao! ![]() Fast jag tar dom i grundläggande chassidynamik... Man sätter inte det tyngsta man har i en bil FRAMFÖR framhjulen och hoppas på vettiga köregenskaper... ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Själv tycker jag det försöker lösa ett icke-befintligt problem genom en krånglig lösning som verkar imponerande vid en första anblick. Jag föredrar KISS-metoden. ![]() Ja det där med viktbalansen kunde de väl filat på istället det är ju trots allt ett existerande problem. |
||||||
"During dynamic operation of the car, one gear is engaged. When the next gearshift point is approached, the appropriate gear is preselected but its clutch kept disengaged. The gearshift process opens the clutch of the activated gear and closes the other clutch at the same time." "The electronics also calculate which additional gear is to be preselected by the corresponding positioning cylinder and selector forks, and manages all actuating elements and the oil cooling circuit via six pressure regulation valves and five on/off valves." _________________ Anders Dauner |
||||||
Har inte Ferrari 360 också något liknande med öppet avgassystem över ett visst varvtal?????? _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Det borde ju räcka med att läsa varvtalet (högt eller lågt) plus riktning (stigande/fallande) ?? Men jag håller med, en SMG2 är vad jag vill ha ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag säger inte emot dig! KISS är rätt väg att gå! Även i detta fallet, även om jag är impad över de hjärnor som klurade ut en så pass "krånglig" lösning. Det får dom väl lite credit för...även om det var onödigt. ![]() |
||||||
För oss icke frälsta kanske en förklaring av KISS är på sin plats! ![]() mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12968 totalt) |