Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00, Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
21 besök senaste veckan (109973 totalt)
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Rikard Niva skrev:
Året bästa "så mycket bättre" thumbs up


Så oerhört bortskämd man känner sig, fantastiskt fina lokaler och helt underbara garagekompisar, racing livet har precis blivit väldigt mycket bättre!
Grym flytthjälp i veckan, tack igen till er som hjälpte till! thumbs up

Allt "viktigt" på plats.


//U

_________________
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Dags att skaka liv i skrotet igen!

Jobbat allt för mkt så mekandet har blivit kraftigt lidande, lite flytt av mätare och en ny fräsch ratt är vad jag hunnit med senaste året.
Men fint blev det




Flyttade ju som sagt in i nytt fint garage, så här bor man numera!


Och denna kom till osså, thumbs up

Delar den med garagegrannen, löjligt nöjd!

Första sak som bara måste göras är ett tank byte, fråga inte varför. Idiot till ägare..

Så denna skall ner, betyder att allt under TTn måste ner.

Med god hjälp av garagevänner, bla Figgz,quattro och MartinG så var merparten av subframar och kardan nere i ett huj!




Sedan hade vi lite "lätta" problem att få isär kopplingarna på bränsleledningarna. Är en liten knapp som skall tryckas in så "skall" det gå att dra isär dem. Gick inte, plast ringarna som sitter i kopplingarna gick sönder av vad jag tror ålder och tuff användning. Som tur var fanns dessa ringar på donator tanken så vi kunde vålda lite och transplantera ringarna till bilens kopplingar.




När väl detta var löst så gick det förvånansvärt smärtfritt att flytta över bränslepumpar och ledningar till den ny-gamla tanken. Jag personligen hade aldrig löst det men vår mästermek David grymtade mest om att det luktade illa, så han jobbade helt enkelt snabbare.







Allt på plats igen, vet inte om allt fungerar som det skall ännu. Har lite jobb med vagcomen att gör för att lufta ur systemet.

När allt är rivet vill man givet passa på att göra allt som behövs "när det ändå" är nere.
Ny 3" downpipe hitta rätt, blir 3" hela vägen med ny racekat. Ger säkert 2hk, men det ser ju gött ut! Viss skillnad mot org iaf.




Sedan ville jag fixa till möjligheten till toe justering i bakvagnen. Ja eller bristen på justerings mån, TTn ger org massa toein, jag önskar noll toe eller tom lite toeut. Jmrf bearbetard infästning mot std.
Detta jobb var till min förvåning redan gjort då jag haft inne bilen hos ACE competetion, hmm och ändå ingen möjlighet till tillräcklig justering!? Mer nedan..




Sedan måste man ju fräscha till det lite även om ingen någonsin kommer se det.
Men lite som att dra på sig nya kallingar, du vet...


Vi testar det enklaste vi kunde komma på, vi vänder på bärarmsbussningarna, borde enligt all garageexpertis ge mer justermån!?
Flyttar iaf bärarmen 6mm längre ut från mitten av bilen. Vi får se hur det blir när nya bussningarna är på plats.
Så ut med de gamla medans vi väntar på nya fräscha bussningar.




Och som om det inte vore nog med att vara bortskämd med lyft, så har vi även en tryckluftsdriven travers att tillgå.
Klart man passar på att byta olja och filter i Haldexen "de- luxe style". Är ett redigt trångt jobb när bakaxeln är monterad.

Notera det exklusiva verktyget för oljepluggen, bristen på 45mm inbus var påtaglig.










Det tar oss fram till realtid, just nu är det väntan på en rejäl hög av reservdelar från das Vaterland. Byter alla tänkbara och otänkbara delar nu när allt är nere och isär.

Jo just det glömde nästan, dessa godingar landade häromdagen också!






Planen är att få på lite medium Khumo med 255 bredd på dessa. Väger mindre än BBSen trots att de är en halv tum bredare!

Ledsen för att det blev en mastodont uppdatering idag, skall skärpa mig och uppdatera oftare.

//U

_________________
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Gött och se Ulrich!

Jäklar va du ska ha puts på den kärran, vi andra får ju stå o skämmas som du glänser
Gött att tanken är bytt nu, då är du ju på banan igen. Kommer bli nice som fan med ATS hjulen på!
Blir de kört något i Roadsport i år med?

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Det var en rejäl och fin bilduppdatering!

Har du fått några delar ännu?
Ska vi smälla ihop bilen i helgen nu?


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
S6_johan skrev:
Gött och se Ulrich!

Jäklar va du ska ha puts på den kärran, vi andra får ju stå o skämmas som du glänser
Gött att tanken är bytt nu, då är du ju på banan igen. Kommer bli nice som fan med ATS hjulen på!
Blir de kört något i Roadsport i år med?


Nja puts vet jag inte, men från skabbigt till helt ok tycker jag är en mer rättvis beskrivning.
Roadsport blir det om jag känner för det, vill hitta tillbaka till "kul" nivån igen först, men ett par trackdays med klubben är givet! thumbs up

Figgz skrev:
Det var en rejäl och fin bilduppdatering!

Har du fått några delar ännu?
Ska vi smälla ihop bilen i helgen nu?



Tack! Har ju lärt av den bäste, men måste medge att "foto" ljuset var bättre i gamla garaget.

Inga delar ännu, var någon restnotering som de väntade in.
Sedan är jag iväg på lördag för MSLS premiären oavsett. Återkommer! thumbs up

_________________
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Ulrich skrev:
S6_johan skrev:
Gött och se Ulrich!

Jäklar va du ska ha puts på den kärran, vi andra får ju stå o skämmas som du glänser
Gött att tanken är bytt nu, då är du ju på banan igen. Kommer bli nice som fan med ATS hjulen på!
Blir de kört något i Roadsport i år med?


Nja puts vet jag inte, men från skabbigt till helt ok tycker jag är en mer rättvis beskrivning.
Roadsport blir det om jag känner för det, vill hitta tillbaka till "kul" nivån igen först, men ett par trackdays med klubben är givet! thumbs up

Figgz skrev:
Det var en rejäl och fin bilduppdatering!

Har du fått några delar ännu?
Ska vi smälla ihop bilen i helgen nu?



Tack! Har ju lärt av den bäste, men måste medge att "foto" ljuset var bättre i gamla garaget.

Inga delar ännu, var någon restnotering som de väntade in.
Sedan är jag iväg på lördag för MSLS premiären oavsett. Återkommer! thumbs up


Bara titta hur den glänser på bilden längst upp thumbs up
Kul o få köra lite med dig igen, börjar bli klar med min därhemma med.
Lycka till nu på lördag, hoppas de blir 8h körning!

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Fått pressat i nya bussningar i främre bärarmsinfästningen på bakaxeln.
Felvänd bussning flyttar främre infästningen av bärarmen ca 6mm utåt som vi hoppades på, bör ge betydligt mindre toein. thumbs up


Också fick vi upp bakvagnen på sin plats igen!


När väl bakvagn var på plats var jag bara tvungen att provmontera de nya fälgarna, blir en fet liten dam TT'n med 255or på dessa!




Och en notering till den som designade dragning av handbromsvajer på TTn, må du föralltid brinna i helvetet din förbenade jubelåsna!
(ja, den är dragen igenom bärarmen, så där smidigt..)

Trevlig söndag alla!

//U

_________________
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Vissa konstruktörer ska inte vara konstruktörer. Håller med om det.

Intressant att se en lös tank. Känner igen problemet med att lossa soppaslangar. Bytte bensinpump på min Fd Golf V6 4motion 2001 för några år sedan. Hade samma problem, till rätt teknik infann sig. Då var det bara att lyfta.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Fått gjort lite,

Extra hål i bakre krängningshämmaren, billig lösning för justerbarhet! Svåger med sin massiva maskinpark fick hjälpa till. Se om vi kan provocera fram lite överstyr med hjälp av detta! I teorin har vi nästan dubblat motståndet på krängarn.









Då jag äntligen fått köpt en dator med lite pulver i grafik regionen så fick jag äntligen till en liten snutt med TT kollegan och mig från SSM 2014. Gött ljud från "ljud bilen".


_________________
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Härligt att du är på g igen! Extra plus för fälgarna. Drar mig till minnes att du haft liknande innan....
Det blir supersnyggt, saknar själv mina gamla ATS.

_________________
Fredrik Käll
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Var tog tiden vägen!?

Ja, denna veckan vart det panik för att får ihop skrotet till VAG Race & Shine på Kinnekulle på lördag. Kvar att göra 3" avgas med ny kat och en besiktning. Kändes inte omöjligt i teorin.

Fick avgasdelar samt SBF godkänd kat på tisdag och hela onsdagen spenderades med att bygga avgas.
3 tums rostfritt på allt utom slutburken som var slut i rostfritt så den fick bli vanlig, ville ju bli klar!
Tack för hjälpen med beställningen Martin G!

Stort stort tack till Mästermek David och klubbkompisen Patrik! Inte dåligt att få svetshjälp i form av TIG! Jag blir lika fascinerad varje gång man får chans att se duktiga yrkesmän i sitt rätta element, allt ser så enkelt och naturligt ut. Och så blir det ju grymt bra resultat också! thumbs up thumbs up

Inpassningen tog väldigt mycket tid, en halvtum extra i tjocklek är inte så mkt på pappret men desto trixiare när det skall få plats. Punktat och på plats




Proffset jobbar, notera rotgasen också lyxigt värre!




Och idag fick jag besiktigat bilen också. Riktigt gött, är rätt nöjd med avgasvärdena.


Så ni som skall dit, vi syns på Kullen på Lördag!

//U

_________________
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



bra där!

det är bara till att åka till Düskland efter kullen, jag och Fredrik har värsta sviten med en bäddsoffa.....

kan till och med tänka mig att bjuda på en bit!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
bra där!

det är bara till att åka till Düskland efter kullen, jag och Fredrik har värsta sviten med en bäddsoffa.....

kan till och med tänka mig att bjuda på en bit!

/C


Tror BiT kvoten tyvärr slår åt mitt håll efter den senaste geschenken! thumbs up Hur länge stannar ni!?

_________________
Citera
mekluuba
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 57



Grymt jobbat Ulrich. Jäklar vad fint ni har de i nya garaget.

Bilen verkar gå riktigt bra, ser ut som att bakändan kanar ut skönt när du trycker på ordentligt i svängarna

_________________
Victor Hofmeijer
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Ulrich skrev:
carl.josefsson skrev:
bra där!

det är bara till att åka till Düskland efter kullen, jag och Fredrik har värsta sviten med en bäddsoffa.....

kan till och med tänka mig att bjuda på en bit!

/C


Tror BiT kvoten tyvärr slår åt mitt håll efter den senaste geschenken! thumbs up Hur länge stannar ni!?


Vi är kvar och till och med tisdag och kör hemåt på onsdag, så det finns gott om tid för dig att göra oss sällskap

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369


Trådstartare
Då var första körningen på länge avklarad, VAG R&S på Kullen.

Kul dag som tyvärr fick avslutas lite tidigare än planerat. Får lite väl hög vattentemp och ville inte riskera något i onödan.
Nåväl 50 varv och en bästa tid på 1.04;36 noterades, (bästa i race tidigare 1.04;27) mer än nöjd med detta då R-däcken är i princip helt slut och hjulinställning gjordes med tumstock lite snabbt innan avfärd.
Helt tydligt är iaf att jag har betydligt mindre understyrning och 3" hela vägen från turbo verkligen gör sitt jobb, mycket snabbare spool up.
Det som kändes bäst var att jag konstant kunde ligga på mitten 1.04 tider över tid i stinterna det gick absolut inte tidigare. Så kul att jobbet vi lagt ner verkar ge resultat. Nu skall vi jaga tag på en kallare termostat och ev ett ny kyl så det blir ordning på vatten tempen.

Tack VWCS & ACS för ett välordnat arrangemang, och sol fick vi också! thumbs up

Bildbevis att jag faktisk var där,


_________________
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Ulrich skrev:

Nåväl 50 varv


Kul att höra att du och TTn är tillbaks på banorna, jag beundrar konceptet och hoppas på att dina framgångar och dokumentation ska locka fler dylika till roadsport! TT borde om någon modell kunna bjuda herr Gistell lite motstånd i de något öde B-fälten

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Oj Nu är det dags för uppdatering Ulrich.

Kul att läsa alla racerapporter, nu när jag såg dig på kullen i lördags.

MVH han med den andra gråa S3an.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT -00, Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16
21 besök senaste veckan (109973 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande