Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (100625 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Ny bil och ny projekttråd. Efter ett tävlingsuppehåll i PCSR och lite funderande om framtiden för mig som amatörracingförare så föll valet på att fortsätta i gemenskapen i PCSR som förutom kamratskapen ger särklass mest körning per krona.

Efter att kört 944:a och 964:a i klass 8B respektive 8C så funderade jag på både bilmodell och klass under 2014. Paralellt köpte jag en Lotus Elise s2 som jag låtit modifiera och har fastnat för mittmotorkonceptet.

Valet blev därför en Porsche Boxster S från -02 (252 hk ur 3.2l liters boxster 6:a) Klassen blir 8B (5 kg/hk) och säsongen 2016 skall den stå på startlinjen i PCSR och sorteras ut för att bli snabbare än nuvarande 944:or och 968:or som är de främsta konkurrenterna. 8B är den största klassen i PCSR och tillströmningen kommer bli rejäl till 2016. Har pratat med flera som tror att det blir svårt att bygga en konkurrenskraftig Boxster men det är det roliga i kråksången. Lätta utmaningar har aldrig tilltalat mig och jag är tämligen envis.

Så här långt så har jag bara undersökt hur bilen känns på allmän väg samt gjort rigorösa efterforskningar hur man bäst går till väga samt vart delarna finns. Det gör att konceptet mer eller mindre är klart efter 2 månaders intensivt googlande och otaliga telefonsamtal.

Min bil kommer också att bli grunden för något som är tänkt som en enhetsklass inom PCSR (2017) som går under arbetsnamnet Boxster Cup. Vore fel att dra på för stora växlar men jag/vi tror att underlaget finns för att skapa en enhetsklass där delar av bilens komponenter styrs av ett reglemente och där förartalang är viktigare än ekonomi. Vår plan är att grunden skall vara reglementet för klass 8 med 5 kg/hk.

Serien finns redan i flera Europeiska länder och i USA. Jag har haft mycket kontakt med representanter av den engelska serien och flera av deras tips kommer att gynna mig och övriga vid utvecklande av bilen. Efter ett antal säsonger så har de mycket rutin om vad som funkar och inte funkar.

Tråden kommer vara transparent vad gäller val av komponenter och viktbesparingar och samtliga kostnader kommer att sparas i ett exceldokument för framtida byggen.

Så några bilder på bilen.

Nuvarande status:






Gillar att arbeta med målbilder i allt jag gör:


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kanon thumbs up - skall bli kul att följa Vet du vad räser--boxster i UK väger ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Detta blir kul att följa å nästa år skall jag fan släppa sargen så vi ses i 8B

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



JohnC skrev:


Gillar att arbeta med målbilder i allt jag gör:



Ball! Kanske man skulle bygga om frugans Boxster.

Helrätt serie, mycket bil för pengarna och bra tillgång på bilar. Skall bli kul att följa det här.

Lycka till!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Väldigt intressant projekt John, ska bli kul att följa. Lycka till!
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Härligt, John - kul att du gjorde slag i saken, jag hoppas verkligen det visar sig att tvivlarna hade fel!

Ska följa din resa, kul att ha en referens. Polarna har redan börjat uppmana mig att göra samma sak, vi kanske ses i "Boxster Cup" 2017...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Kul med lite glada tillrop. Intresset i PCSR är stort för en enhetsklass men någon måste ta första steget och utveckla själva konceptet och den stafettpinnen valde jag att ta.

En stor fördel med Boxster konceptet är att till skillnad mot andra Porschemodeller så är inte priserna i en stigande fas utan de årsmodeller som enklast och kanske bäst lämpar sig 1999 till 2004 kostar från 95000 till 200000. Finns egentligen ingen direkt anledning att köpa nyare bil än 02 då det bara blir dyrare efter facelift utan någon annan uppenbar fördel men det är upp till var och en.

Tillgången på delar är stor till Boxster och mycket av delarna är samma som 996, vilket gör utbudet ännu större. Motorer och växellådor kostar inte en arm och ett ben, vilket är ytterligare en fördel.

Självklart är det så att frammotorkonceptet inom PCSR har utvecklats under mer än 10 år och dagens 994/968:or är väldigt snabba, men det är absolut realistiskt att kunna matcha dem med tiden.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Josen skrev:
Kanon thumbs up - skall bli kul att följa Vet du vad räser--boxster i UK väger ?


Absolut Joakim. Garry som förövrigt jag "lånat" bilden av är min huvudkontakt i den Brittiska serien. Han menar att bilarna där utan plastdetaljer utan allt i plåt men fullständigt strippade i övrigt vad gäller inredning, aircondition och annat "lull lul" väger 1300 - 1350 kg beroende på ambitionsnivå.

Vi kommer dock att köra med vissa glasfiberdelar, vilket sänker vikten ytterligare minst 30 kg.

Målvikt är cirka 1280 kg med förare vid målgång.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4476



Va kul! Det här blir kanon för PCSR och för er. Bra att någon vill/vågar.

Lycka till thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Detta blir kul att följa å nästa år skall jag fan släppa sargen så vi ses i 8B


Det är klart dags för det Magnus, flera nya och återvändande förare på väg in i 8B. Inte omöjligt med 10 förare i klassen nästa säsong eller kanske ännu fler....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
i96danma skrev:
Härligt, John - kul att du gjorde slag i saken, jag hoppas verkligen det visar sig att tvivlarna hade fel!

Ska följa din resa, kul att ha en referens. Polarna har redan börjat uppmana mig att göra samma sak, vi kanske ses i "Boxster Cup" 2017...


Bäst Dan är du börjar att träna med oss. Är extremt utvecklande och ger tokmycket körtid.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 219



Härligt Johan!

Gillar din målvikt 1280
Jag måste sätta bilen eller mig på diet om 100kg ska bort
Något nytt om chassit?

Ha e' gott

_________________
Roger Risberg
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



JohnC skrev:
Magnus Svensson skrev:
Detta blir kul att följa å nästa år skall jag fan släppa sargen så vi ses i 8B


Det är klart dags för det Magnus, flera nya och återvändande förare på väg in i 8B. Inte omöjligt med 10 förare i klassen nästa säsong eller kanske ännu fler....


Va kul

Idag skall jag å Anders till garaget och se om vi kan få den körbar så det finns hopp

är dom verkligen så här billiga?

http://www.blocket.se/malmo/Porsche_Boxster_S_3_2_252hk_Cab_61471878.htm?ca=15&w=3

Vad räknar ni med för kastnader för att få bilen tävlingsklar?

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Priset är tämligen representativ.

Jag har förhandlat fram bra priser på delarna, delvis genom den Engelska motsvarigheten.

Beräknad totalkostnad inkl bil för 120 tkr är 250 tkr plus minus 30 tkr beroende på hur mkt du skruvar själv.

Har ett exceldokument på alla kostnader.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Kul John!

Var väl dax att någon tar stafettpinnen vidare - ni kan ju inte åka 944:or i all evinnerlighet...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Martin G skrev:
Kul John!

Var väl dax att någon tar stafettpinnen vidare - ni kan ju inte åka 944:or i all evinnerlighet...

///Martin


Det är en starkt bidragande orsak Martin. Bilparken inom PCSR måste successivt moderniseras för att attrahera nya medlemmar. Dessutom börjar delarna till 944/968 att ta slut.

Ett annat problem är de skenande proserna på Gt3:or som annars hade varit ett alternativ.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Det här kan bli väldigt spännande.
Personligen gillar jag buren, John har förhandlat fram så att vi får det pris som gäller för deltagare i den brittiska cupen.

http://www.customcages.co.uk/Rollcage/LoadRollCage.castle?manufacturer . . . .

Rejäla grejer som kommer att resultera i en väldigt vridstyv bil.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Absolut Anders en riktigt svetsad bur med många stag är mums! 46 stadiga kilo som skall installeras.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675



Det här konceptet blir jag helt såld på.
Har senaste åren själv sneglat runt på både bilar och brittiska seriens hemsida.

Jag kommer lätt att följa denna tråden. Ös på med vad som görs så har du snart ett koppel av "copy cats" här på Rejsa.

Vad kommer du att köra för chassi?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Det här konceptet blir jag helt såld på.
Har senaste åren själv sneglat runt på både bilar och brittiska seriens hemsida.

Jag kommer lätt att följa denna tråden. Ös på med vad som görs så har du snart ett koppel av "copy cats" här på Rejsa.

Vad kommer du att köra för chassi?


Har dialog med svensk leverantör av stötdämpare men inget klart ännu. Blir dock inte GAZ som används i UK. Med lite tur och skicklighet så blir det den svenska leverantören.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



JohnC skrev:
Martin G skrev:
Kul John!

Var väl dax att någon tar stafettpinnen vidare - ni kan ju inte åka 944:or i all evinnerlighet...

///Martin


Det är en starkt bidragande orsak Martin. Bilparken inom PCSR måste successivt moderniseras för att attrahera nya medlemmar. Dessutom börjar delarna till 944/968 att ta slut.

Ett annat problem är de skenande proserna på Gt3:or som annars hade varit ett alternativ.


Ja, 924 är antikt och ja det är inte större skillnad i konstruktion på 968 som det egentligen är fråga om. Klart en konstruktion från 90-talet borde vara bättre än en från 70-talet.

Det har alltså varit en tidsfråga innan någon vill lyfta fanan. Den gode Berens gjorde ett försök men verkade inte ha varit moget på den tiden.

Jag har själv sagt att totalskrotar jag min egen 944 så blir det en 986 S som ersättning . Den har ju den magiska 5kg/hk som man inte har några problem att hitta racingklasser till

M.a.o. lycka till John, jag tror du är rätt man för att få det att flyga thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Boxster S -02 PCSR 8B racerapport Anderstorp 2017081
1, 2, 3 ... 15, 16, 17   >>
4 besök senaste veckan (100625 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande