Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette - Raped Chevy Corvette 55 VevlagerHaveri
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (66130 totalt)
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare
Ifall någon undrar hur den låter idag och se att det faktiskt blir lite framsteg så ligger det en fin film på youtube...



Fick även ett kalastipps om breisladd...med denna bil av barre... Mer om det när jag kommer hem från sjön (söndag)... Blir lite CP-meck igen för att få ihop något värdigt så man inte helt skämmer ut sig helt på mantorp.
2 Be continued...

_________________
Freddy Larsson
Citera
Thed_J
Oslo/Skellefteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 11



Den är helt fantastisk! Sjukt brutal.

_________________
Thed Johansson
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare


Idag äntligen fick jag tummen ur och tog isär motorn som gick sönder vid Emmaboda...
Det visade sig att den skurit på vevstakslager 1-2-3 och 8...??? + Att den hade bra med oljetryck...... Märkligt...

_________________
Freddy Larsson
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare

Det mesta här är bara skrot...
Det kostar ca 2000kr att slipa veven, en ny Eagle vev kostar 2500. Då tar man nya, NEW IS BETTER...
Det mest spännande va att det faktiskt va TRW kolvar...

_________________
Freddy Larsson
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare

_________________
Freddy Larsson
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare


Kamlagrena kändes som ett "200 sandpapper", alltså rätt grovt + att det va brännmärken på kamaxeln, så ska försöka lämna in blocket till en snubbe i åkersberga som är rätt haj på att både borra och byta kamlager...

_________________
Freddy Larsson
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



figgebollen skrev:

Idag äntligen fick jag tummen ur och tog isär motorn som gick sönder vid Emmaboda...
Det visade sig att den skurit på vevstakslager 1-2-3 och 8...??? + Att den hade bra med oljetryck...... Märkligt...


Vad har du för oljetemp?

Vad har du för oljekylare?

Vad har du för olja?

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Fredde, du e kass på att uppdatera/svara i tråden din

Jag måste liva upp lite



Fredde gottade sig lite extra när paparazzi dök upp & började fota....sicken mediah_ra du e



_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Oavsett dagens långsammaste bil så hade nog min bil totalt kissat ner sig om den rullade upp bredvid

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare
Ricky Berg skrev:
figgebollen skrev:

Idag äntligen fick jag tummen ur och tog isär motorn som gick sönder vid Emmaboda...
Det visade sig att den skurit på vevstakslager 1-2-3 och 8...??? + Att den hade bra med oljetryck...... Märkligt...


Vad har du för oljetemp?

Vad har du för oljekylare?

Vad har du för olja?

//Ricky.



Tyvär hade jag ingen oljetemps givare, men bilen hade inte varit igång så länge.
Olje kylaren bestod av en 28 radig extern inkopplad.
Körde på 15w 40...
Tror dock jag hittade felet, ev sitter det förstora lager på dem som skurit... Nån mupp som satte ihop motorn trodde väll veven va slipad... Såg riktigt skumt ut iaf...

_________________
Freddy Larsson
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Är väl veven som är slipad och standard lager monterade isåfall.

Tvärrtom så rubbar man inte veven om man drar ihop det.

Den ser ju för grym ut thumbs up

_________________
Gerhard Petersson
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



figgebollen skrev:

Tyvär hade jag ingen oljetemps givare, men bilen hade inte varit igång så länge.
Olje kylaren bestod av en 28 radig extern inkopplad.
Körde på 15w 40...


Har du en 28 radig utan termostat så borde du inte ha något problem med oljetempen under forutsættningen att du har ett bra luftflode och att du har bytt ut till en by-passventil med hårdare fjæder.

Har du en originalmonterad by-pass som inte ær avsedd for anvændning med oljekylare ær det stor risk att motståndet i de långa slangarna och kylaren gor att ingen olja i realiteten alls passerar oljekylaren..
Detta hænde mig på en båtmotor (Chev 377) med ett rejælt ras som foljd..

Raggarmotorerna bygger upp rætt mycket oljetemp efter några varv på fullgas så det ær mycket viktigt att ha med i tankarna..

Sjælv kor jag numera med helt pluggad by-pass så att ALL olja ALLTID passerar oljekylaren/termostaten.

Ej att rekomendera om man kor sin bil på vintern.. Eller under svinkalla kallstarter..

Då jag læt bygga min nya maskin rekomenderade byggaren att under banhelgerna kora på Statoils Racingway olja.
Det ær en syntetolja som tål hoga temperaturer.

http://www.statoillubricants.com/mar/lu/sto00131.nsf/UKProductsWeb/rac . . . .

Såg att bilen var till salu.. Ska du verkligen sælja den? Den ær ju asball!!

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Kan ju ha varit vevlagerhaveri, åtföljt av slipning och anpassade vevlager, men utan att ha kollat och åtgärdat vevstakarnas storändar (tyvärr vanligt fel...). Leder osvikligt till nytt haveri förr eller senare

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



gutt gubbar, bara mata på med lite tips & info thumbs up


Men du Figge, ska du kasta in handduken & ta på dig the shirt of shame; ägd av barre

Raped Vette



_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alla motorer kan rasa...och känner man inte historien bakom motorn, så är det svårt att veta vad som hänt.

Men....jag har åkt massor med bana och tävlingar mer både smalblock och bigblock chevy.
Jag har aldrig rasat en motor...och aldrig haft en oljekylare.
Smalblocken har inga stora smörjproblem som bigblocken har.

Däremot finns det risk att bypasen i filterhållaren står öppen.
Jag har också för mej att det sitter en plugg mellan oljekanalerna ovanför oljepumpen. Kolla så den inte fattas....för då går bara oljan runt vid filtret.

Gör en normal renovering...och kör så det ryker....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



ButterflyRacing skrev:
Alla motorer kan rasa...och känner man inte historien bakom motorn, så är det svårt att veta vad som hänt.

Men....jag har åkt massor med bana och tävlingar mer både smalblock och bigblock chevy.
Jag har aldrig rasat en motor...och aldrig haft en oljekylare.
Smalblocken har inga stora smörjproblem som bigblocken har.


Oj dær ser man.

Vad får du for oljetemp i motorn utan kylare på smallblock resp bigblock?

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ricky Berg skrev:
ButterflyRacing skrev:
Alla motorer kan rasa...och känner man inte historien bakom motorn, så är det svårt att veta vad som hänt.

Men....jag har åkt massor med bana och tävlingar mer både smalblock och bigblock chevy.
Jag har aldrig rasat en motor...och aldrig haft en oljekylare.
Smalblocken har inga stora smörjproblem som bigblocken har.


Oj dær ser man.

Vad får du for oljetemp i motorn utan kylare på smallblock resp bigblock?


Det har jag ingen aning om.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ricky Berg skrev:
ButterflyRacing skrev:
Alla motorer kan rasa...och känner man inte historien bakom motorn, så är det svårt att veta vad som hänt.

Men....jag har åkt massor med bana och tävlingar mer både smalblock och bigblock chevy.
Jag har aldrig rasat en motor...och aldrig haft en oljekylare.
Smalblocken har inga stora smörjproblem som bigblocken har.


Oj dær ser man.

Vad får du for oljetemp i motorn utan kylare på smallblock resp bigblock?


Det har jag ingen aning om.



Här är en rätt kul bild. Min förra camaro som gick på bana. cheva 350 med th350 låda.
Kommer inte ihåg va ja hade för oljetemp i den, men där satt ju oljekylaren i själva kylaren original... Så den blev nog rätt skapligt varm... Men det höll ändå... =)

_________________
Freddy Larsson
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare


Nostalgi.. Spännande tider, Gatebil Mantorp 2009...
Va väll sådär lagom spännande att åka med bladfjädrar bak, i stort sett original upphängning.
Man tycker ju att corvetten har lite mer förutsättningar till att åka fort.. Eller iaf fortare än camaron...
Får jag bara bukt på ekonomin så man kan komma ut på banan igen...

_________________
Freddy Larsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313


Trådstartare
Det där såg riktigt nice ut... Vart va det och vad va det för evenemang?

_________________
Freddy Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette - Raped Chevy Corvette 55 VevlagerHaveri
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
18 besök senaste veckan (66130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande