Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette - Raped Chevy Corvette 55 VevlagerHaveri | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (66130 totalt) |
Ifall någon undrar hur den låter idag och se att det faktiskt blir lite framsteg så ligger det en fin film på youtube...
Fick även ett kalastipps om breisladd...med denna bil av barre... Mer om det när jag kommer hem från sjön (söndag)... Blir lite CP-meck igen för att få ihop något värdigt så man inte helt skämmer ut sig helt på mantorp. 2 Be continued... _________________ Freddy Larsson |
||||||
Idag äntligen fick jag tummen ur och tog isär motorn som gick sönder vid Emmaboda... Det visade sig att den skurit på vevstakslager 1-2-3 och 8...??? + Att den hade bra med oljetryck...... Märkligt... _________________ Freddy Larsson |
||||||
Det mesta här är bara skrot... Det kostar ca 2000kr att slipa veven, en ny Eagle vev kostar 2500. Då tar man nya, NEW IS BETTER... Det mest spännande va att det faktiskt va TRW kolvar... _________________ Freddy Larsson |
||||||
Kamlagrena kändes som ett "200 sandpapper", alltså rätt grovt + att det va brännmärken på kamaxeln, så ska försöka lämna in blocket till en snubbe i åkersberga som är rätt haj på att både borra och byta kamlager... _________________ Freddy Larsson |
||||||
Vad har du för oljetemp? Vad har du för oljekylare? Vad har du för olja? //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
Fredde, du e kass på att uppdatera/svara i tråden din
Jag måste liva upp lite Fredde gottade sig lite extra när paparazzi dök upp & började fota....sicken mediah_ra du e _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Oavsett dagens långsammaste bil så hade nog min bil totalt kissat ner sig om den rullade upp bredvid
|
||||||
Tyvär hade jag ingen oljetemps givare, men bilen hade inte varit igång så länge. Olje kylaren bestod av en 28 radig extern inkopplad. Körde på 15w 40... Tror dock jag hittade felet, ev sitter det förstora lager på dem som skurit... Nån mupp som satte ihop motorn trodde väll veven va slipad... Såg riktigt skumt ut iaf... _________________ Freddy Larsson |
||||||
Har du en 28 radig utan termostat så borde du inte ha något problem med oljetempen under forutsættningen att du har ett bra luftflode och att du har bytt ut till en by-passventil med hårdare fjæder. Har du en originalmonterad by-pass som inte ær avsedd for anvændning med oljekylare ær det stor risk att motståndet i de långa slangarna och kylaren gor att ingen olja i realiteten alls passerar oljekylaren.. Detta hænde mig på en båtmotor (Chev 377) med ett rejælt ras som foljd.. Raggarmotorerna bygger upp rætt mycket oljetemp efter några varv på fullgas så det ær mycket viktigt att ha med i tankarna.. Sjælv kor jag numera med helt pluggad by-pass så att ALL olja ALLTID passerar oljekylaren/termostaten. Ej att rekomendera om man kor sin bil på vintern.. Eller under svinkalla kallstarter.. Då jag læt bygga min nya maskin rekomenderade byggaren att under banhelgerna kora på Statoils Racingway olja. Det ær en syntetolja som tål hoga temperaturer. http://www.statoillubricants.com/mar Såg att bilen var till salu.. Ska du verkligen sælja den? Den ær ju asball!! _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
Kan ju ha varit vevlagerhaveri, åtföljt av slipning och anpassade vevlager, men utan att ha kollat och åtgärdat vevstakarnas storändar (tyvärr vanligt fel...). Leder osvikligt till nytt haveri förr eller senare
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
gutt gubbar, bara mata på med lite tips & info
Men du Figge, ska du kasta in handduken & ta på dig the shirt of shame; ägd av barre Raped Vette _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Alla motorer kan rasa...och känner man inte historien bakom motorn, så är det svårt att veta vad som hänt.
Men....jag har åkt massor med bana och tävlingar mer både smalblock och bigblock chevy. Jag har aldrig rasat en motor...och aldrig haft en oljekylare. Smalblocken har inga stora smörjproblem som bigblocken har. Däremot finns det risk att bypasen i filterhållaren står öppen. Jag har också för mej att det sitter en plugg mellan oljekanalerna ovanför oljepumpen. Kolla så den inte fattas....för då går bara oljan runt vid filtret. Gör en normal renovering...och kör så det ryker.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Oj dær ser man. Vad får du for oljetemp i motorn utan kylare på smallblock resp bigblock? _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||
Det har jag ingen aning om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Här är en rätt kul bild. Min förra camaro som gick på bana. cheva 350 med th350 låda. Kommer inte ihåg va ja hade för oljetemp i den, men där satt ju oljekylaren i själva kylaren original... Så den blev nog rätt skapligt varm... Men det höll ändå... =) _________________ Freddy Larsson |
||||||
Nostalgi.. Spännande tider, Gatebil Mantorp 2009... Va väll sådär lagom spännande att åka med bladfjädrar bak, i stort sett original upphängning. Man tycker ju att corvetten har lite mer förutsättningar till att åka fort.. Eller iaf fortare än camaron... Får jag bara bukt på ekonomin så man kan komma ut på banan igen... _________________ Freddy Larsson |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette - Raped Chevy Corvette 55 VevlagerHaveri | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 18 besök senaste veckan (66130 totalt) |