Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Vem har slarvat bort Favoriter: #1,... ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8178 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
Numera hittar jag bara dem nertill och ingen möjlighet till att justera inställningarna finns kvar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Jag tycker också att det är konstigt

Det var bättre förr

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Inställningarna gör man här www.rejsa.nu/forum/_setfilter.php


De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran. Nu är det iof inte uppgraderat än, det pillas och skruvas på det (just nu hatar jag CSS). Men jag var lite nyfiken på hur reaktionen på den ofrånkomliga förlusten av vissa finesser kommer bli. Är ju en hel del "kringfix" uppbyggt kring den nuvarande forummjukvaran. Så försvinnandet av favoriter var lite av en testballong om man nu kan kalla det det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6876

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna.

Neeeeej!

Tuben skrev:
Det var bättre förr.

Jaaaaa!

Men jag överlever nog ändå.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran.

Så det finns alltså i den nära framtiden att forumet uppgraderas?

Då gör det inget att favoriter försvinner. Även om det var en bra funktion för att sortera bort märkesforumen etc.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran.

Så det finns alltså i den nära framtiden att forumet uppgraderas?

Då gör det inget att favoriter försvinner. Även om det var en bra funktion för att sortera bort märkesforumen etc.


Jepp. Flytt till en nyare testmiljö har lyckats, flytt till MySQL, nyare version av PHP, nyare OS, och allt funkar!! Nästa steg var byte av själva forummjukvaran och den konverteringen har även den funkat!! (tack vare massa specialgrejs) Just nu bygger jag i denna testmiljö (med vBulletin4) för att få navigering att funka med banguiderna, bankaledern, Nürburgringsidorna, arrangörer, systemet för roterande banners. Jag står i en djup gyttja av CSS just nu.... Måste även få igång en stabil backuplösning av MySQL och sätta upp lite allmän housekeeping där osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Kul och höra att det går framåt!

De flesta, inkl jag, kan nog inte riktigt uppfatta vilken arbetsinsats det egentligen är att få rätt på det hela.

Fortsätter hålla thumbs up på att det går bra!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Magnus Thomé skrev:
And ersJepp sson skrev:
Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran.

Så det finns alltså i den nära framtiden att forumet uppgraderas?

Då gör det inget att favoriter försvinner. Även om det var en bra funktion för att sortera bort märkesforumen etc.


Jepp. Flytt till en nyare testmiljö har lyckats, flytt till MySQL, nyare version av PHP, nyare OS, och allt funkar!! Nästa steg var byte av själva forummjukvaran och den konverteringen har även den funkat!! (tack vare massa specialgrejs) Just nu bygger jag i denna testmiljö (med vBulletin4) för att få navigering att funka med banguiderna, bankaledern, Nürburgringsidorna, arrangörer, systemet för roterande banners. Jag står i en djup gyttja av CSS just nu.... Måste även få igång en stabil backuplösning av MySQL och sätta upp lite allmän housekeeping där osså


Men... CSS som är så kul! (ok , jag är kanske konstig som är en programmeringsintresserad designnörd) Sitter just nu och leker med adapterande CSS så man kan bygga stilmallar som automagiskt anpassar designen efter upplösningen på skärmen... smartphone - surfplatta - jätteskärm.

Men visst blir det lätt ett jättejobb.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Vilket jobb du lägger ner många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för det & hoppas allt går bra

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

meldert skrev:
CSS


Inte så kul när ett gäng personer har lagat till en spaggettisoppa med massa hooks i koden som ibland, och ibland inte, gör massa automagiska okända saker... "va fan hände nu? den koden finns ju inte.... här....". Men det är väl som allt annat, svårt när man inte fattar vad tusan de gjort, busenkelt när man har fått allt i ryggmärgen



Michael Bäck skrev:
Vilket jobb du lägger ner många thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up för det & hoppas allt går bra


Måste ta det i lagom doser bara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Magnus Thomé skrev:
meldert skrev:
CSS


Inte så kul när ett gäng personer har lagat till en spaggettisoppa med massa hooks i koden som ibland, och ibland inte, gör massa automagiska okända saker... "va fan hände nu? den koden finns ju inte.... här....". Men det är väl som allt annat, svårt när man inte fattar vad tusan de gjort, busenkelt när man har fått allt i ryggmärgen


Det där är alltid ett problem... Det är jobbigt att det finns så många olika sätt att lösa det man vill göra på. Är det sedan flera personer som ligger bakom lösningarna så är det sällan konsekvent genomfört. Men det blir ju nästan alltid så med komplexa system.

Då förstår jag också varför det är jobbigt och inser att erbjuda hjälp egentligen inte tillför så mycket för jag skulle behöva börja från noll för att förstå någonting innan jag kan hjälpa till, då går det nog fortare för dig att fortsätta och lösa det själv.

Jag hejar iaf på från sidlinjen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Även med CSSer blir man ju drabbad av att uppdateringar av diverse centrala moduler gör att man måste masa runt egna saker som inte gjorts tillräckligt generella (på just det sätt som modulprojektet tänkt sig).

Det är ju alltid skoj när centrala snuttar städas upp vid en uppgradering efter att man i åratal anpassat sig till vissa småfel... Hade man gett sjutton i att anpassa sig så hade man ju upplevt uppgraderingen som nåt positivt

Även om FireBug är en underbar vän vid felletande (eller att bara skapa förståelse för varför element ser ut som de gör), så kan det ju vara lite överdrivet dynamsika saker som servas ut (med endast löpnummer som filnamn på csser, sessionshanterade saker och annat "vackert")

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2912

Namndispens
Namndispens

Magnus Thomé skrev:
Måste även få igång en stabil backuplösning av MySQL och sätta upp lite allmän housekeeping där osså


Min hushörna ;-)

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Sitter och skriver om en massa sidor från ASP-kod till PHP-kod så att de kan integreras i vBulletins "framework". Är en del kodrader

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran. ........snip snip ........ Så försvinnandet av favoriter var lite av en testballong om man nu kan kalla det det.


Man ska kunna ange favorit-forum på typ detta vis om jag förstått rätt:

https://rejsa.nu/forum/search.php?search_id=newposts&fid[]=35& . . . .

Det betyder "sök alla nya posts i forum nr 2 & 35" (dvs "Allmänt banåkaforum!" och "Skruva banåkabil")

Men det funkar inte. Verkar som det som kommer efter "&" i URL maskas bort.
Det kanske är avsiktligt så för att inte kunna ställa alltför tunga elle skumma frågor?

Testat detta på ett annat forum jag brukar hänga på, och där funkar det. (Vet dock inte vilken version av phpBB som körs)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Tinsfci skrev:
Magnus Thomé skrev:
De måste försvinna iom uppgraderingen av forummjukvaran. ........snip snip ........ Så försvinnandet av favoriter var lite av en testballong om man nu kan kalla det det.


Man ska kunna ange favorit-forum på typ detta vis om jag förstått rätt:

https://rejsa.nu/forum/search.php?search_id=newposts&fid[]=35& . . . .

Det betyder "sök alla nya posts i forum nr 2 & 35" (dvs "Allmänt banåkaforum!" och "Skruva banåkabil")

Men det funkar inte. Verkar som det som kommer efter "&" i URL maskas bort.
Det kanske är avsiktligt så för att inte kunna ställa alltför tunga elle skumma frågor?

Testat detta på ett annat forum jag brukar hänga på, och där funkar det. (Vet dock inte vilken version av phpBB som körs)




Det är ett 100% eget hack jag har gjort här på Rejsa och är cookiebaserat. Sidan med inställningar ligger här:

www.rejsa.nu/forum/_setfilter.php

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jo, det vet jag att "favoriter" är cookie-baserat.

Mitt exempel var hur man kan filtrera direkt i phpBB (dock inte så snyggt)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Tinsfci skrev:
Man ska kunna ange favorit-forum på typ detta vis om jag förstått rätt:

https://rejsa.nu/forum/search.php?search_id=newposts&fid[]=35& . . . .

Det betyder "sök alla nya posts i forum nr 2 & 35" (dvs "Allmänt banåkaforum!" och "Skruva banåkabil"
https://rejsa.nu/forum/search.php?search_id=newposts&f=35,2 vore mera php (array som kommaseparerad lista) Men forumargumentet hanteras inte i search.php

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Från phpbb.com:

http://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?f=72&t=2117123

"...SNIP... So is there a mod to allow filtering which forums are returned "per-member" when using the view new posts, view unread posts,etc?"

"not searched for such a MOD . however we can add &fid[]=nn
where nn is the id of the forum in below search types"


unanswered posts .../search.php?search_id=unanswered
active topics .../search.php?search_id=active_topics
unread posts .../search.php?search_id=unreadposts
new posts .../search.php?search_id=newposts
own posts .../search.php?search_id=egosearch


Och, som sagt, det finns phpBB-forum där detta funkar

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Tinsfci skrev:
Jo, det vet jag att "favoriter" är cookie-baserat.

Mitt exempel var hur man kan filtrera direkt i phpBB (dock inte så snyggt)


Ah! Då är jag med. Utan att kolla närmare misstänker jag [] är illegala tecken hos webservern (satt i urlscan). Gissning skjuten från höften bara sådär...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Tjo!

Funkar "Favoriter: #1 #2 #3" nu??

Har inte hängt med på sistone vad gäller uppgradering av forum mm...

Eller om jag frågar så här istället: Hur gör jag om jag vill se:

- "Allt 24h", men INTE "säljes", "köpes", "Våra banåkarbilar" + Märkesforumen??

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Foruminfo/frågor
Vem har slarvat bort Favoriter: #1,... ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8178 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande