Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3 ... , 58, 59, 60   >>
39 besök senaste veckan (186570 totalt)
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Roxnäs skrev:
Tror helt klart på en utökning av bilar och längre race med däckbyten och tankning. Byte av kvaldag till lördag samt tävlingsdag till söndag.


thumbs up

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Mr C skrev:
Snacka om att det blir Elitserien. Kan inte minnas att en svensk racingserie har mönstrat ett så starkt startfält. Blir svårt att förutse vinnaren. Vi kanske ska börja med att tippa serien?

Jag börjar med att tippa vilka tre som kommer ligga i toppen, inte nödvändigtvis i denna ordning:
- Fredrik Larsson
- Richard Göransson
- Robert Dahlgren
Dom som knackar på topp 3: Fredrik Ekblom, Mattias Andersson, Thed Björk.

Men va fan, nu har jag ju nästan nämnt hela startfältet...

Svårtippat som sagt. Hoppas att alla får ordning på bilarna i tid till premiären.



Intressant att gå tillbaka och se vad man trodde om säsongen innan den började.

Årets positiva överaskningar:
+ Linus Ohlsson, snabb och stabil. Framtida stjärna!
+ Team Tidö, hittade rätt
+ Fredrik Ekblom, ingen riktig överraskning, men jag trodde han hade tappat lite fart med åren
+ Brovallen, med rätt förare (Alx och Mangs)fick dom till det.
+ Thed Björk, stark och stabil
+ Daniel Haglöf, kom starkt på slutet

Årets besvikelse:
- Mattias Andersson, fick inte till det
- Flash Engineering, fick inte till det
- Robin Rudholm, snabb vid inledningen, vad hände sen?
- Robert Dahlgren, stadig i mittfältet, men han skulle ju vara i topp
- Tommy Rustad
- Viktor Hallrup, sist för det mesta

Bilarna var balla men racingen blev inte så bra. Jag hoppas det går att förbättra till 2013. Noterade att dagspress och radiosporten kallade Ekblom för Svensk mästare.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Magnus Bengtsson skrev:

Självklart hade det varit positivt med internationell konkurrens .... kvalitet före ren kvantitet bör vara ledstjärnan, även om kvantitet också är en form av kvalitet..


Fast jag tror att kvalitet kommer med kvantitet i det här fallet. Det är lättare att upptäcka en Linus Ohlsson om det finns 26 bilar än om det finns 16, kolla på F1 som missar hur mycket talang som helst eftersom man väljer att behålla "gamla" rävar när det är brist på racesäten.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Önskemål om förbättringar till nästa år.

-Depåstopp med däckbyte.
-Längre lopp (+50%)
-Kers för att underlätta omkörning
-Kval typ DTM / F1
-Startfält på 22-26 bilar
-Format Lör-Sön
-Vettig mediatäckning/Produktion

Man kan ju alltid önska

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Petter U skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Självklart hade det varit positivt med internationell konkurrens .... kvalitet före ren kvantitet bör vara ledstjärnan, även om kvantitet också är en form av kvalitet..


Fast jag tror att kvalitet kommer med kvantitet i det här fallet. Det är lättare att upptäcka en Linus Ohlsson om det finns 26 bilar än om det finns 16, kolla på F1 som missar hur mycket talang som helst eftersom man väljer att behålla "gamla" rävar när det är brist på racesäten.


Det är naturligtvis en viss risk precis som du skriver.
Nu kan iofs antalet styras genom att inte vem som helst kan köpa bil till skillnad från andra klasser och finns det låt säja 30 stycken tillräckligt meriterade förare med finanserna i ordning så varför inte.
Tidigare år och inom de flesta klasser så är tendensen många gånger att backmarkers ofta är underfinansierade eller består av förare som kanske inte hör hemma på denna nivån. Detta har varit vanligt inom STCC klassen men även setts inom TTA och jag tror inte det hjälper ambitionen att verkligen påvisa att det är eliten som kör.
Ett system med begränsat antal sitsar kräver alltså objektiv balansgång, det blir viktigt att ingen tillåts hänga kvar enbart på gamla meriter och levererar man inte så bör stolen bli ledig.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Jimmy Magnusson
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 148



Mr C skrev:
Mr C skrev:
Snacka om att det blir Elitserien. Kan inte minnas att en svensk racingserie har mönstrat ett så starkt startfält. Blir svårt att förutse vinnaren. Vi kanske ska börja med att tippa serien?

Jag börjar med att tippa vilka tre som kommer ligga i toppen, inte nödvändigtvis i denna ordning:
- Fredrik Larsson
- Richard Göransson
- Robert Dahlgren
Dom som knackar på topp 3: Fredrik Ekblom, Mattias Andersson, Thed Björk.

Men va fan, nu har jag ju nästan nämnt hela startfältet...

Svårtippat som sagt. Hoppas att alla får ordning på bilarna i tid till premiären.



Intressant att gå tillbaka och se vad man trodde om säsongen innan den började.

Årets positiva överaskningar:
+ Linus Ohlsson, snabb och stabil. Framtida stjärna!
+ Team Tidö, hittade rätt
+ Fredrik Ekblom, ingen riktig överraskning, men jag trodde han hade tappat lite fart med åren
+ Brovallen, med rätt förare (Alx och Mangs)fick dom till det.
+ Thed Björk, stark och stabil
+ Daniel Haglöf, kom starkt på slutet

Årets besvikelse:
- Mattias Andersson, fick inte till det
- Flash Engineering, fick inte till det
- Robin Rudholm, snabb vid inledningen, vad hände sen?
- Robert Dahlgren, stadig i mittfältet, men han skulle ju vara i topp
- Tommy Rustad
- Viktor Hallrup, sist för det mesta

Bilarna var balla men racingen blev inte så bra. Jag hoppas det går att förbättra till 2013. Noterade att dagspress och radiosporten kallade Ekblom för Svensk mästare.


Flash Engineering var det inget fel på, om man läser vad de själva skriver på sitt forum.

TTA Group skrev:
Noteras bör att Flash Engineering har drivit två bilar i år i TTA: Robin Rudholm och Linus Ohlsson

Mattias Andersson och Daniel Haglöf har drivit sina bilar i egen regi.


Gör det hela lite jobbigare för Rudholm..

_________________
Jimmy Magnusson
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Magnus Bengtsson skrev:
Petter U skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

Självklart hade det varit positivt med internationell konkurrens .... kvalitet före ren kvantitet bör vara ledstjärnan, även om kvantitet också är en form av kvalitet..


Fast jag tror att kvalitet kommer med kvantitet i det här fallet. Det är lättare att upptäcka en Linus Ohlsson om det finns 26 bilar än om det finns 16, kolla på F1 som missar hur mycket talang som helst eftersom man väljer att behålla "gamla" rävar när det är brist på racesäten.


Det är naturligtvis en viss risk precis som du skriver.
Nu kan iofs antalet styras genom att inte vem som helst kan köpa bil till skillnad från andra klasser och finns det låt säja 30 stycken tillräckligt meriterade förare med finanserna i ordning så varför inte.
Tidigare år och inom de flesta klasser så är tendensen många gånger att backmarkers ofta är underfinansierade eller består av förare som kanske inte hör hemma på denna nivån. Detta har varit vanligt inom STCC klassen men även setts inom TTA och jag tror inte det hjälper ambitionen att verkligen påvisa att det är eliten som kör.
Ett system med begränsat antal sitsar kräver alltså objektiv balansgång, det blir viktigt att ingen tillåts hänga kvar enbart på gamla meriter och levererar man inte så bör stolen bli ledig.


Fast jag tror inte det är möjligt att få ett sådant upplägg att fungera i praktiken, en förare med pengar kommer inte kastas ut för att ge plats för ett oprövat kort såvid han itne underpresterar något extremt.

Dessutom ser jag inget probelm med backmarkers. Så länge man har en bred topp (vilket TTA har och förhoppningsvis behåller om det nu är den serien som gäller för framtiden) så tror jag inte det kommer påverka publik och medias intryck av serien om det är 10 bilar med som kanske inte slåss om serien men fortfarande kan bjuda på fighter med varandra.

Att ha ett begränsat antal platser kan vara motiverat från en ekonomisk synpunkt om man endast vill ha team som själva har stabil ekonomi men som ett medel att höja, eller bibehålla, kvaliteten på en serie tror jag är helt fel och kontraproduktivt.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Volvo signar upp Linus Ohlsson och Rustad lämnar. TTA motståndarna säger väl att Rustad vet att det inte blir något TTA nästa år... ;-) Vilken föraruppställning Volvo får! Hoppas att TTA blir ett starkt mästerskap nästa år, som huvudklass i STCC t ex.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Mr C skrev:
Volvo signar upp Linus Ohlsson och Rustad lämnar. TTA motståndarna säger väl att Rustad vet att det inte blir något TTA nästa år... ;-) Vilken föraruppställning Volvo får! Hoppas att TTA blir ett starkt mästerskap nästa år, som huvudklass i STCC t ex.


Måste det finnas någon uttalad huvudklass i ett arrangemang? Är det inte upp till varje klass att se sig som huvudklass och dom andra som supportklass till sig själv?
Har själv sett mig som en supportklassförare men borde man inte själv anser att den egna klassen är störst, vackrast och bäst när man prata med sponsorer och fans?
Bara en fundering från en som funderar på att sluta köra.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Superkart skrev:
Måste det finnas någon uttalad huvudklass i ett arrangemang? Är det inte upp till varje klass att se sig som huvudklass och dom andra som supportklass till sig själv?
Har själv sett mig som en supportklassförare men borde man inte själv anser att den egna klassen är störst, vackrast och bäst när man prata med sponsorer och fans?
Bara en fundering från en som funderar på att sluta köra.
Det är nog bara en klass som utses till Svensk Mästerskap, och det blir ju lite udda om den är supportklass

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Kul för Linus thumbs up
Han är verkligen en talang.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Ja verkligen ett dröm jobb han måste fått '

Vad gör man på ett sånt där jobb på vintern?, inte lär det vara mkt utveckligsarbete på TTA bilen?.

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Mange skrev:
Ja verkligen ett dröm jobb han måste fått '

Vad gör man på ett sånt där jobb på vintern?, inte lär det vara mkt utveckligsarbete på TTA bilen?.


A-kassa eller Försörjningsbidrag?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Kul för Linus!

Hoppas att Team Tidö fortsätter på sitt spår och tar upp en ny talang från någon av juniorserierna

Oj vad spännande det ska bli att se vad som händer till nästa år!

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7277




_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



http://www.youtube.com/watch?v=S-fDO12wEbo

Tänk om vi hade den klassen på produktionen i livesändningarna. Det skulle höja upplevelsen rejält.

_________________
Martin Öberg
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Det har du rätt i Obizzz filmen är riktigt bra!
men jag vill påvisa att det går att göra kanon bra film med mycket mindre medel än vad TTA och volvo har. Kolla in den här hobbyfilmaren och vad han får ihop med en kamera på en radiostyrd helikopter och lånar lite musik / film ljud.

Här är en ung amatör filmare som tydligen gillar Volvo och gatliv. Hans filmer är helt kanon även om jag inte helt gillar vad han filmar så gör han det bra! Den grabben kommer nog inte gå som en arbetslös filmare gissar jag

http://www.youtube.com/watch?v=v8eHjbGfM4w&list=UUocYWagQekTCG_s2a . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=ifx-BOOzkJk&list=UUocYWagQekTCG_s2a . . . .

_________________
Bosse Isaksson
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



MrBosse skrev:
Det har du rätt i Obizzz filmen är riktigt bra!
men jag vill påvisa att det går att göra kanon bra film med mycket mindre medel än vad TTA och volvo har. Kolla in den här hobbyfilmaren och vad han får ihop med en kamera på en radiostyrd helikopter och lånar lite musik / film ljud.

Här är en ung amatör filmare som tydligen gillar Volvo och gatliv. Hans filmer är helt kanon även om jag inte helt gillar vad han filmar så gör han det bra! Den grabben kommer nog inte gå som en arbetslös filmare gissar jag

http://www.youtube.com/watch?v=v8eHjbGfM4w&list=UUocYWagQekTCG_s2a . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=ifx-BOOzkJk&list=UUocYWagQekTCG_s2a . . . .


Det var riktigt imponerande, speciellt med tanke på materialet som filmades!
Sen får man väl skilja på redigerad film och livematerial. Men det är irrelevant iof för både stcc och tta produktionerna har varit under all kritik.

Jag kan verkligen inte förstå hur det kan prioriteras så lågt...

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



Hahaha. Lite OT, men 2 fast 2 furious parodin var ju världsklass! thumbs up

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



MathiasLBR skrev:
Hahaha. Lite OT, men 2 fast 2 furious parodin var ju världsklass! thumbs up


Ja det är lite OT men ändå inte. Då både TTA och STCC har kritiserats för sina sändningar fast de har sådana resurser. även om vi sett ex flash och volvo klippa ihop lite bättre film.

Min poäng är när en glad amatör med en kamera på en radiostyrd helikopter. kan få en parkering och ett antal gamla Volvos att se nära lika eller mer coolt ut, som/än TTA och Vollvos PR film. Då påstår jag att det saknas något i de film teamen!

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



http://www.youtube.com/watch?v=9uwA9psylcI

Mer välproducerad film från Redhouse Media.

_________________
Martin Öberg
Citera
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3 ... , 58, 59, 60   >>
39 besök senaste veckan (186570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande