Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
185106 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 58, 59, 60   >>
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7630


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Det här tycker jag lät intressant
...Inte minst för att det inom TTA diskuteras att i framtiden använda 1,6 liters turbomotorer, den så kallade världsmotorn...


Tänk om de kunnat ha dessa i alla bilar som redan funnits......
Men det är en annan tråd och en annan serie

Verkar ju iaf finnas en del planer redan nu inför framtiden. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Lillen skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Det här tycker jag lät intressant
...Inte minst för att det inom TTA diskuteras att i framtiden använda 1,6 liters turbomotorer, den så kallade världsmotorn...


Tänk om de kunnat ha dessa i alla bilar som redan funnits......
Men det är en annan tråd och en annan serie

Verkar ju iaf finnas en del planer redan nu inför framtiden. thumbs up


Fabrikanter kan isåfall marknadsföra sig via en motor enligt ett tydligt reglemente, bilarna är likadana vilket inte är fallet med tex WTCC. Utfallet beror isåfall på bästa motorn, bästa chauffören och bäst fungerande teamet, Har man dessa tre huvudkomponenter och att de lirar ihop, ja då har man en vinnare.

Det jag undrar är om TTA mörkat ett eventuellt nyttjande av världsmotorn?

Jag vet av erfarenhet i ett helt annat ämne att lägger man ut ett rykte på gräsrotsnivå och sedan föder det över tiden så blir det till slut en logisk sanning när beslut skall tas på chefsnivå, så låt oss spinna vidare på detta!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 678



Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.

_________________
Pet ter Uhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2605



Tycker heller inte om det men jag förstår det delvis med tanke på att det lär vara mycket billigare när alla kör med samma grejer

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298



Njaa, billigt blir det när alla kör exakt samma motor, inte när varje tillverkare tillåts utveckla en egen motor efter ett gemensamt reglemente.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



TPR skrev:
Njaa, billigt blir det när alla kör exakt samma motor, inte när varje tillverkare tillåts utveckla en egen motor efter ett gemensamt reglemente.

Kostnadsmässigt har du nog rätt, jag tänkte mer som att motorreglementet håller ev. tillverkare i kort koppel men håller samtidigt en dörr öppen för deras märkesprofilering.
Men med tanke på diskussionerna på andra forum om tillverkarnas absoluta behov av att ha sitt DNA i bilar som representerar märket (vet visserligen inte om det finns ett sådant absolut behov i verkligheten) så tror jag världsmotorn, ST- , Nascar-, DTM-, F3- eller annan specifik motorreglemente att rätta sig efter är en av få vägar att gå utan att det spårar ut OM det nu det så krävs.


Personligen har jag absolut inget emot enhetsmotor och nöjer sig tillverkarna med gemensam motor i ett enhetschassi med endast märkets siluett så är det ju kanon! thumbs up

Jag tycker för övrigt att det skulle vara hälsosamt om diverse klasser distanserade sig en smula från beroendet av tillverkare och utjämnade faktorer för olika chassin/karosser som inom WTCC och nu och framöver STCC, då det uppenbart är en källa till kostnadsrusningar följt av kollaps för en klass så fort en tillverkare tittar åt ett annat håll (och de gör de ofta).

Vansinnet i full blom är när tillverkare uppfinner och serietillverkar helt nya produktionsbilar bara för att kunna tävla i en klass (BMW M1 för grupp 5 var väl en sådan?)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15500



Magnus Bengtsson skrev:
Vansinnet i full blom är när tillverkare uppfinner och serietillverkar helt nya produktionsbilar bara för att kunna tävla i en klass (BMW M1 för grupp 5 var väl en sådan?)
Men i vissa avseenden så har det varit ett underbart vansinne, även gällande homologeringsspecialer (men då i mindre utsträckning).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 345



Ska dom verkligen gå ner i cylindervolym? Jag menar de saknar ju redan två cylindrar!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Vansinnet i full blom är när tillverkare uppfinner och serietillverkar helt nya produktionsbilar bara för att kunna tävla i en klass (BMW M1 för grupp 5 var väl en sådan?)
Men i vissa avseenden så har det varit ett underbart vansinne, även gällande homologeringsspecialer (men då i mindre utsträckning).

Lägger man ekonomiska aspekter åt sidan så absolut.

Riktigt roliga blir sådana bilar oftast först som begagnade då kreativiteten och friare reglementen tar dem ytterliggare ett steg. Östbergs M1:a tex, har ju via tidigare ägare förbättrats ett antal steg sedan Procar reglementet (för det är väl samma bil?)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8663

Hjälpmoderator

Jag hade uppfattningen att Östbergs modsport-räser var hemmabyggd?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2605



P.P. skrev:
Jag hade uppfattningen att Östbergs modsport-räser var hemmabyggd?


Ja det är den, och han heter Öberg...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Kimmen skrev:
P.P. skrev:
Jag hade uppfattningen att Östbergs modsport-räser var hemmabyggd?


Ja det är den, och han heter Öberg...

My bad, men utgångspunkten är väl ändå en M1:a iallafall, eller är den hembyggd från scratch?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3181



Magnus Bengtsson skrev:
Kimmen skrev:
P.P. skrev:
Jag hade uppfattningen att Östbergs modsport-räser var hemmabyggd?


Ja det är den, och han heter Öberg...

My bad, men utgångspunkten är väl ändå en M1:a iallafall, eller är den hembyggd från scratch?


Det är väl en hemmabyggd replika med egen rörram.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2605



Jo så är det, det enda som är BMW på den är baklysen, backspeglar och emblemet.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298




_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 8994



Väldigt clean look trots rejäla skärmbreddare osv.

_________________
Martin Öberg
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



http://ttagroup.se/galleri/bilder/8/

Snygg!

Undra just vad en styrning kostar... Får ringa och fråga Tobbe.

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298




_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7630


Trådstartare
Undrar när nästa TTA-bil visas?
Stod ju tidigare att Flash skulle få sina bilar denna vecka.

Nån som vet när det är visning?

_________________
Jocke Hellqvist.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2298



Jag undrar om bilarna kommer färdiga med kaross, den får man nog fixa lokalt. Jag kan ha fel men har dock hört lite rykten.
Det finns ju inte så många företag som har resurser att lösa detta...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1123



Kikade på tävlingsreglementet för TTA tävlingarna och såg en bra sak som de inför vid sidan av race director:
Tävlingsledare för race har tävlingsledaren för nästkommande race som biträdande tävlingsledare.
thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
185106 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 58, 59, 60   >>