Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Krängningsmotstånd
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9135 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har träffat på krängningsmotstånt i sorten Nm/rad, allså ett moment per grad(rad) kring rollcentrum.

Nu till frågan fjädringen mäts i N/mm(kg/mm) och hur kommer man nu till Nm/rad????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



känns som om det saknas en parameter.. hur mkt bilen kränger..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



LuddeR skrev:
känns som om det saknas en parameter.. hur mkt bilen kränger..


Nja, om man vet motståndet för att komprimera fjäder/dämpare 1 mm så kan man ju räkna ut hur många grader den förändringen ger vid roll center.

Man måste iofs veta avstånden ganska exakt mellan nav (eller vad det blir) och roll center.
och för att det skall bli helt rätt också lutningen på fjäderbenet.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Krängningsmotståndet är en konstant, typ samma som fjäderkonstanterna.

Jag är lite lost i sortena förögonblicket men jag känner på mig att när tioöringen trillar ner så kommer komentaren
oppps, det är ju självklart.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Jag har träffat på krängningsmotstånt i sorten Nm/rad, allså ett moment per grad(rad) kring rollcentrum.

Nu till frågan fjädringen mäts i N/mm(kg/mm) och hur kommer man nu till Nm/rad????

Nyckeln till gåtan är: Spårvidden.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Men kraften måste väl ändå vara "densamma" alltså den som komprimerar fjädringen?

om fjäderbenet är vinkelrätt mot linjen mellan navet och rollcenter, för enkelhetens skull, och det är 1 meter därimellan.
och fjäderkonstanten är 100N/mm.

En mm kompression ger då 0,045radianers förändring vid roll center. Då borde krängningsmotståndet kunna bli 1/0,045 x 100 = 2222.22..N/rad. Eftersom det är 100N som ger upphov till 0,045radianers förändring.

Eller tänker jag helt galet?
Har lite tråkigt så jag har tid att gissa

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vi skall komma till sorten Nm/rad inte N/rad.

Annars är jag med.............................................. tror jag

_________________
Johan Sjölinder
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



fuling skrev:
Vi skall komma till sorten Nm/rad inte N/rad.


Kan det kanske vara så att hävarmen där man mäter vridmomentet är avståndet mellan CG och RC?

_________________
William Ekström
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



fuling skrev:
Vi skall komma till sorten Nm/rad inte N/rad.

Annars är jag med.............................................. tror jag


Kanske ska läsa ordentligt

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
citat:
Nyckeln till gåtan är: Spårvidden.
oooo vad glad jag blir för sådana svar , vore bra med lite mer kött på bena.


ILiveTORide:
citat:
Kanske ska läsa ordentligt
JÄÄÄÄÄÄ.............. lätt hänt, typ sånt som jag är expert på

citat:
Kan det kanske vara så att hävarmen där man mäter vridmomentet är avståndet mellan CG och RC?

Japp, det eller spårvidden(wt) eller dåda eller dubbelt av en av dem.
Jag har en känsla av att det behövs 2st
Sortanalys
N/m skall bli Nm/rad
N/m * m *m ---> Nm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nja, med en liten spontankänsla utan att ha tänkt igenom problemet så jättenoga så är väl det ena längmåttet fjäderns hoptryckningsväg, som ger kraften i fjäderfästet och det andra längdmåttet avståndet mellan fjäderfäste och RC, som multiplicerat med den nyss erhållna kraften ger momentet kring RC, eller?
Det skall ju i sin tur motverka det moment som CG-RC - avståndet ger. Men det värdet är ju redan givet, om jag fattat rätt. Tillkommer lite vinklar för kraftriktningar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Fn=fjäderkonstant/hjulkonstant [N/m]
wt=spårvid [m]
C=krängningsmotståndsmoment [Nm/rad]

C=Fn*wt^2

Jag är inte 100 på riktigt varför, men enligt PÅLITLIG källa så är det så.
Hmm, vi skall se om jag kommer ihåg rätt.
Fn * wt ---> N/rad och Fn*wt*wt ---> Nm/rad

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
Jag har träffat på krängningsmotstånt i sorten Nm/rad, allså ett moment per grad(rad) kring rollcentrum.

Nu till frågan fjädringen mäts i N/mm(kg/mm) och hur kommer man nu till Nm/rad????


Jag är inte riktigt med på vad du menar. Men jag changsar. Problemets kärna verkar ligga i att vi i ena fallet talar om hjulkonstanten /mm, och i det andra fallet kräkningsmotstånd/uppdelning av cirkeln.
Det som skapar krängningskraften är G*m*avståndet Rc-cgh. Den missade länken är R stiff=rollstiffness,
som mäts i hur mycket bilens hela fjädersystem påverkar krägningsmotståndet. Alltså både fjädrar och K-fjädrar ihop. Hur mycket detta blir per grad eller radianer bestäms av summan av bilens fjädrar som hjulekonstant / spårvidden, eller närmare bestämt avståndet mitten på hjulet till Rc. Som ICE var inne på. Då får vi hjulkonstantens vridmoment mot Rc. Därmed kan vi räkna det i grader eller radianer.

Det här var snabbt babblat och inte så genomtänkt. Hoppas det ger något vid handen.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
citat:
Nyckeln till gåtan är: Spårvidden.
oooo vad glad jag blir för sådana svar , vore bra med lite mer kött på bena...

Förlåt, jag trodde du ville knäcka det själv. Min tur att fråga: Vill du verkligen ha svar på frågan du ställt, eller vill du egentligen ha en formel som beskriver hur mycket bilen kränger?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
G*m*avståndet Rc-cgh

m/s^2 * kg * m ---> kg *m^2 / s^2 =Nm allså ett moment.

Har vi nu krängningesmotstånds i Nm/rad, simsalabim och vi har krängningsvinken.

Nm/(Nm/rad) ---> rad ---> rad*180/pi ---> grd
Eller?


Ice:
citat:
Vill du verkligen ha svar på frågan du ställt, eller vill du egentligen ha en formel som beskriver hur mycket bilen kränger?

Jag vill ha svar på frågan, var nummer 1. 2 är att beräkna vad den kränger och se om det har en rimligthet med verkligheten.


Nu trilla tioöringen ner thumbs up
Så här är det.
A-armar, hmm vi säger att de är paraella. Lutar dessa så blir det bökigt
C=(Fn*2+Kfjäder)*tw^2/4

Stelbakaxel:

cc=cc-mått mellan fjädrarna/Bladfjädrena
C=(Fn*2+Kfjäder)*cc^2/4
OBS: om nu Kfjädern sitter på samma cc som fjädrarna

ps Min bil vill fortfarnade inte leka hanhund teoretiskt men i praktiken gör den det.
Så jag är vilt förvirrad och allt vad uppdateringar ligger nere inna jag vet att jag tallar på rätt parametrar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
AndersY:
5e-10e gången jag läste vad du skrev så börjar det gå upp att det stämmer med de formler jag skrev , eller???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag kan skriva ned min snabba tanke i formler så kanske det blir lättare för dig att förstå:
a=krängningsvinkel
k=fjäderkonstant (om det finns K-hämmare så är det bara att plussa på dess relevanta fjäderkonstant)
cc=spårvidd (där även fjädrarna sitter vinkelrätt monterat och RC mitt i bilen, mellan fjädrarna, samt alla andra förenklande förutsättningar som gör att man slipper ta hänsyn till olika kraftrikningar)
M=krängningsmoment
l = fjäderhoptryckning

Då blir kraften ifrån varje fjäder: F = k*l = k*a*cc/2
Krängingsmomentet: M = F*cc = k*a*cc/2 *cc = a*k*cc^2/2

Krängningsmoment per radian blir då: C = M/a = k*cc^2/2

Men som sagt, jag har inte tänkt igenom det nåt djupare utan bara en snabb reflektion, så jag kan ha missat nåt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ja, åsså har man en fjäder på varje sida vilket ger C=2*k*cc^2/2=k*cc^2 åsså var man framme.

/ Jonas Jarlmark
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nu är jag
För stel axel hittade jag formel med spårvidd tw och cc är måttet mellan fjädrarna/bladfjädrarna.
och k är 2st fjäderkonstanter

C=(cc/2)^2*k ---> C=cc^2*k/4

Räknar jag med /4 så får jag ut en vättig krängning och utan 4an så blir den i prinsip 1grd och med 4grd.
4 är rimligt Men för ögonblicket är jag inte säker på något

cc=0,95m
k/2=38100N/m

C=(0,95/2)*38100*2 ---> C=17193Nm/rad
utan 4an
4*17193 ---> 68772Nm/rad

Vad är rimligt????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jonas Jarlmark skrev:
Ja, åsså har man en fjäder på varje sida

/ Jonas Jarlmark

Lyxbil!


Jag tänkte faktiskt på fjäder på varje sida, alltså M = F*cc/2 + F*cc/2 = F*cc, men missade säkert nånstans.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Sant! My misstake!

om k=fjäderkonstanten på ena sidan och x är infjädringen på yttersidan/utfjädringen på innersidan får vi ett kraftpar på 2 st kx som verkar på tw/2, halve spårvidden. Dvs rollmomentet från fjädrarna blir 2*kx*tw/2=kxtw. för att ombilde x till rollvinkeln r tar vi x/(tw/2)=r vilket ger x=r*tw/2, så krängmotståndet C blir C=krtw^2/2. Detta med k=ena fjädern. Om den ska vara båda fjädrarnas styvhet får vi dela med 2 igen och får C=2*krtw^2/4. Det blev enklare att se när jag tog mig tid att rita och härleda... Sorry för vilseledningen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Racetech
Krängningsmotstånd
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande