Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Krängningsmotstånd | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (9135 totalt) |
Jag har träffat på krängningsmotstånt i sorten Nm/rad, allså ett moment per grad(rad) kring rollcentrum.
Nu till frågan fjädringen mäts i N/mm(kg/mm) och hur kommer man nu till Nm/rad???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Nja, om man vet motståndet för att komprimera fjäder/dämpare 1 mm så kan man ju räkna ut hur många grader den förändringen ger vid roll center. Man måste iofs veta avstånden ganska exakt mellan nav (eller vad det blir) och roll center. och för att det skall bli helt rätt också lutningen på fjäderbenet. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Krängningsmotståndet är en konstant, typ samma som fjäderkonstanterna.
Jag är lite lost i sortena förögonblicket men jag känner på mig att när tioöringen trillar ner så kommer komentaren oppps, det är ju självklart. _________________ Johan Sjölinder |
||
Nyckeln till gåtan är: Spårvidden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Men kraften måste väl ändå vara "densamma" alltså den som komprimerar fjädringen?
om fjäderbenet är vinkelrätt mot linjen mellan navet och rollcenter, för enkelhetens skull, och det är 1 meter därimellan. och fjäderkonstanten är 100N/mm. En mm kompression ger då 0,045radianers förändring vid roll center. Då borde krängningsmotståndet kunna bli 1/0,045 x 100 = 2222.22..N/rad. Eftersom det är 100N som ger upphov till 0,045radianers förändring. Eller tänker jag helt galet? Har lite tråkigt så jag har tid att gissa _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Kanske ska läsa ordentligt _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
citat:
Nyckeln till gåtan är: Spårvidden. oooo vad glad jag blir för sådana svar , vore bra med lite mer kött på bena. ILiveTORide: citat: Kanske ska läsa ordentligt JÄÄÄÄÄÄ.............. lätt hänt, typ sånt som jag är expert på citat: Kan det kanske vara så att hävarmen där man mäter vridmomentet är avståndet mellan CG och RC? Japp, det eller spårvidden(wt) eller dåda eller dubbelt av en av dem. Jag har en känsla av att det behövs 2st Sortanalys N/m skall bli Nm/rad N/m * m *m ---> Nm _________________ Johan Sjölinder |
||
Nja, med en liten spontankänsla utan att ha tänkt igenom problemet så jättenoga så är väl det ena längmåttet fjäderns hoptryckningsväg, som ger kraften i fjäderfästet och det andra längdmåttet avståndet mellan fjäderfäste och RC, som multiplicerat med den nyss erhållna kraften ger momentet kring RC, eller?
Det skall ju i sin tur motverka det moment som CG-RC - avståndet ger. Men det värdet är ju redan givet, om jag fattat rätt. Tillkommer lite vinklar för kraftriktningar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Fn=fjäderkonstant/hjulkonstant [N/m]
wt=spårvid [m] C=krängningsmotståndsmoment [Nm/rad] C=Fn*wt^2 Jag är inte 100 på riktigt varför, men enligt PÅLITLIG källa så är det så. Hmm, vi skall se om jag kommer ihåg rätt. Fn * wt ---> N/rad och Fn*wt*wt ---> Nm/rad _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Men jag changsar. Problemets kärna verkar ligga i att vi i ena fallet talar om hjulkonstanten /mm, och i det andra fallet kräkningsmotstånd/uppdelning av cirkeln. Det som skapar krängningskraften är G*m*avståndet Rc-cgh. Den missade länken är R stiff=rollstiffness, som mäts i hur mycket bilens hela fjädersystem påverkar krägningsmotståndet. Alltså både fjädrar och K-fjädrar ihop. Hur mycket detta blir per grad eller radianer bestäms av summan av bilens fjädrar som hjulekonstant / spårvidden, eller närmare bestämt avståndet mitten på hjulet till Rc. Som ICE var inne på. Då får vi hjulkonstantens vridmoment mot Rc. Därmed kan vi räkna det i grader eller radianer. Det här var snabbt babblat och inte så genomtänkt. Hoppas det ger något vid handen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Förlåt, jag trodde du ville knäcka det själv. Min tur att fråga: Vill du verkligen ha svar på frågan du ställt, eller vill du egentligen ha en formel som beskriver hur mycket bilen kränger? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
G*m*avståndet Rc-cgh
m/s^2 * kg * m ---> kg *m^2 / s^2 =Nm allså ett moment. Har vi nu krängningesmotstånds i Nm/rad, simsalabim och vi har krängningsvinken. Nm/(Nm/rad) ---> rad ---> rad*180/pi ---> grd Eller? Ice: citat: Vill du verkligen ha svar på frågan du ställt, eller vill du egentligen ha en formel som beskriver hur mycket bilen kränger? Jag vill ha svar på frågan, var nummer 1. 2 är att beräkna vad den kränger och se om det har en rimligthet med verkligheten. Nu trilla tioöringen ner Så här är det. A-armar, hmm vi säger att de är paraella. Lutar dessa så blir det bökigt C=(Fn*2+Kfjäder)*tw^2/4 Stelbakaxel: cc=cc-mått mellan fjädrarna/Bladfjädrena C=(Fn*2+Kfjäder)*cc^2/4 OBS: om nu Kfjädern sitter på samma cc som fjädrarna ps Min bil vill fortfarnade inte leka hanhund teoretiskt men i praktiken gör den det. Så jag är vilt förvirrad och allt vad uppdateringar ligger nere inna jag vet att jag tallar på rätt parametrar. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag kan skriva ned min snabba tanke i formler så kanske det blir lättare för dig att förstå:
a=krängningsvinkel k=fjäderkonstant (om det finns K-hämmare så är det bara att plussa på dess relevanta fjäderkonstant) cc=spårvidd (där även fjädrarna sitter vinkelrätt monterat och RC mitt i bilen, mellan fjädrarna, samt alla andra förenklande förutsättningar som gör att man slipper ta hänsyn till olika kraftrikningar) M=krängningsmoment l = fjäderhoptryckning Då blir kraften ifrån varje fjäder: F = k*l = k*a*cc/2 Krängingsmomentet: M = F*cc = k*a*cc/2 *cc = a*k*cc^2/2 Krängningsmoment per radian blir då: C = M/a = k*cc^2/2 Men som sagt, jag har inte tänkt igenom det nåt djupare utan bara en snabb reflektion, så jag kan ha missat nåt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Nu är jag
För stel axel hittade jag formel med spårvidd tw och cc är måttet mellan fjädrarna/bladfjädrarna. och k är 2st fjäderkonstanter C=(cc/2)^2*k ---> C=cc^2*k/4 Räknar jag med /4 så får jag ut en vättig krängning och utan 4an så blir den i prinsip 1grd och med 4grd. 4 är rimligt Men för ögonblicket är jag inte säker på något cc=0,95m k/2=38100N/m C=(0,95/2)*38100*2 ---> C=17193Nm/rad utan 4an 4*17193 ---> 68772Nm/rad Vad är rimligt???? _________________ Johan Sjölinder |
||
Lyxbil! Jag tänkte faktiskt på fjäder på varje sida, alltså M = F*cc/2 + F*cc/2 = F*cc, men missade säkert nånstans. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Sant! My misstake!
om k=fjäderkonstanten på ena sidan och x är infjädringen på yttersidan/utfjädringen på innersidan får vi ett kraftpar på 2 st kx som verkar på tw/2, halve spårvidden. Dvs rollmomentet från fjädrarna blir 2*kx*tw/2=kxtw. för att ombilde x till rollvinkeln r tar vi x/(tw/2)=r vilket ger x=r*tw/2, så krängmotståndet C blir C=krtw^2/2. Detta med k=ena fjädern. Om den ska vara båda fjädrarnas styvhet får vi dela med 2 igen och får C=2*krtw^2/4. Det blev enklare att se när jag tog mig tid att rita och härleda... Sorry för vilseledningen. / Jonas Jarlmark |
||
Racetech Krängningsmotstånd | 1, 2 >> 9 besök senaste veckan (9135 totalt) |