Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Blivande svängbar Duster behöver delar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (21702 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jonssonligan skrev:
Dubbla 4 portare ser onekligen maffigt ut annars, det är ju ett allternativ till insprutning om det blir för besvärligt. Vi får se var vi hamnar, vi har ju tiden framför oss...


Neej. Ska du åka förgasare så är det en 4-port som gäller, om du ska få någon som helst ekonomi i det.
Nascargubbarna tar ut 900 hk med en förgasare...så det duger säkert till oss alla.

Förövvrigt kan jag inte förstå varför man ska sky TBI..??
Som ett superekonomi.allternativ tycker jag det är bra. Alltså att köpa en komplett motor med kabelstam och allt.
Sedan kan man ju spara på sig mer avanserade grejor vart efter.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:


Förövvrigt kan jag inte förstå varför man ska sky TBI..??
Som ett superekonomi.allternativ tycker jag det är bra. Alltså att köpa en komplett motor med kabelstam och allt.
Sedan kan man ju spara på sig mer avanserade grejor vart efter.


Jag har en komplett 350 TBI med en 700 OD låda alla kabelstammar etc på pall i garaget

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jonssonligan skrev:
Dubbla 4 portare ser onekligen maffigt ut annars, det är ju ett allternativ till insprutning om det blir för besvärligt. Vi får se var vi hamnar, vi har ju tiden framför oss...


Neej. Ska du åka förgasare så är det en 4-port som gäller, om du ska få någon som helst ekonomi i det.
Nascargubbarna tar ut 900 hk med en förgasare...så det duger säkert till oss alla.

Förövvrigt kan jag inte förstå varför man ska sky TBI..??
Som ett superekonomi.allternativ tycker jag det är bra. Alltså att köpa en komplett motor med kabelstam och allt.
Sedan kan man ju spara på sig mer avanserade grejor vart efter.


Njae, ska man ha förgasare, kan man aldrig ha för många..Du har väl sett ett original crossram-insug till tex 426 wedge eller Hemi? Så otroligt vackert. Ingen ekonomi i det, men vilken glädje Effektmässigt, för att inte tala om inställningsmässigt är väl en förgasare att föredra.

Det där med TBI...alltså, jag har ingen aning. Har aldrig varit i kontakt med det alls. Har en bekant som jobbat med amerikanska bruksbilar i många år, och han säger att det inte är nåt att ha. Svåra att ställa in så de går bra/snålt/rätt. Och han har jobbat med "alla" fabrikat, mig veterligen, eller det kanske bara är Cheva och Chrysler som har det? Oavsett vilket, så kan det nog vara en bra början. Man kan ju hitta en motor och låda från tex en van, för kanske 3000kr. Det fungerar ju att åka med så att man inte tappar sugen, men då är det ju automat då.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Magnus S skrev:
ButterflyRacing skrev:


Förövvrigt kan jag inte förstå varför man ska sky TBI..??
Som ett superekonomi.allternativ tycker jag det är bra. Alltså att köpa en komplett motor med kabelstam och allt.
Sedan kan man ju spara på sig mer avanserade grejor vart efter.


Jag har en komplett 350 TBI med en 700 OD låda alla kabelstammar etc på pall i garaget


Jag har ju sagt vad jag tycker om att blanda Cheva med Mopar... , men tack ändå

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Det är svårt att komma med förslag på vad du/ni skall satsa på för det är en hel del som är oklart. Vad är utgångsobjektet - är det en helt tom rostig kaross eller saknar du bara motor för att vara kunna puttra runt på gården? Vad ska du använda bilen till - är det en gatbil med banåkaambitioner eller en banbil som skall kunna gå igenom SBP? Ska du tävla och måste följa ett reglemente eller vill du ha en posör-protouring? Dessutom innebär sånt olika för olika människor eftersom vi har olika syn på vad som är komfortabelt och rejsigt. Slutresultatet beror också på vad det får kosta.

Jag håller på med en Mustang som kanske någon gång blir klar för historisk racing och jag bygger om lite varje vinter så jag har ju min syn på vad som är smart att göra. Samtidigt tycker jag att du fått massor av bra synpunkter som också är "rätt".

Förutsatt att du får iordning karossen så tycker jag att du samtidigt förstärker alla infästningspunkter för hjulupphängningarna och eventuellt styrning. Bygg in subframe connectors och bygg in en bur som styvar upp och knyter ihop detta.


När det gäller hjulupphängningarna så ser detta trevligt ut:
http://www.hotchkis.net/6772_dodge_abody_total_vehicle_system.html

Lägg till ett par renoverade undre bärarmar så borde du klara dig långt - hittade inga eftermarknad när jag snabbgooglade.

Bakaxeln behöver du hålla på plats i sidled med ett panhardstag eller wattlänk. Kör på M16 i länkhuvena så vet du att det håller. Diffbroms behövs inte för att komma ut på bana så det blir en senare uppdatering.


Kör original styrsnäcka utan servo om du har den - se bara till att allt är i ordning. Byt till Global West justerhylsor också.
http://www.hotchkis.net/dodge-quick-ratio-idler-and-pitman-arm-kit.htm . . . .

Jag tycker att du borde klara dig med original skivbromsar fram om du lägger till kylning. Kolla om spindlarna är samma som fullsize-bilar, t.ex. Chrysler New Yorker. I så fall kan du få skivor som är 11,75x1,25 tum och det är inte så illa. Kan säkert passa utan för mycket jobb. Bak behåller du trummorna tillsvidare. Fördelen är att du använder original spindel och då passar allt annat i framvagnen och det är troligen billigare än eftermarknad. Nackdelen är att det inte är det värsta man kan få tag i.


Jag tycker att du skall köra 4-pet original växellåda med Hurst växelförare. Det duger åt många och är mycket billigare än en ny växellåda. Utnyttja att andra "byter upp" sig av komfortskäl och spara en rejäl slant.


Kör på en 360 med Edelbrock toppar och insug. Kör med en fyrportare förgasare - billigast och ställs med fördel in med lambdasond som byggs in i de headders som ni bygger själva. Dubbla fyrportare har man bara för att det ser ballt ut eller för att man måste följa ett reglemente - bara jobbigt att ställa in och dubbelt så dyrt. Lagom kamaxel och varva 6500. Skvalpplåtar i oljetråget. Se till att motorn suger kalluft så dra en slang från fronten till en luftburk. Skit i insprutning - kostar onödigt mycket.


Bra sittastillstolar och bra däck som många påpekat tidigare.

Tids nog kan du byta ut rutorna mot lexan och stoppa batteriet i bagaget. Motorhuv i glasfiber. Släng ur inredningen om den inte redan åkte ur när sittastillstolarna kom på plats.
http://www.usbody.com/


Jag antar att du kollar på dessa sidor för att få info också:
http://www.moparmusclemagazine.com/index.html
http://www.carcraft.com/index.html

Lusläs boken du har om hur man bygger om sin mopar för racing.

Det var väl det jag kom på så nu är det bara för dig att

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Man tackar... mera spännande tips.

Självklart är det omöjligt för en utomstående att veta vad jag "vill" eller vad som är "bäst" för mig eller för bilar överhuvudtaget. Vi har alla olika sätt att se på saker, även de flesta av oss här i alla fall verkar tycka om bilar (eller borde man inte sälja bilen och köpa busspoletter istället...)
Det som dock är fantastiskt, det är att alla är pigga på att dela med sig av sina erfarenheter och tycke/smak. Sen kan man som frågeställare/observatör plocka ut de godbitar man vill ha. Precis som livet i övrigt. Passar mig och säkert de flesta andra, helt ypperligt.

Vad har vi för utgångsobjekt då?

Vi har hittat oss en riktigt rostig bil. Kortfattat kan man säga, att hade den inte varit amerikansk, hade jag inte tittat åt den en gång extra kan jag meddela. Då hade den helt enkelt varit färdig för skroten. Det är en 80-90% komplett bil. Den saknar sin original raka sexa och automatlåda. Inredning finns, även om den behöver en hel del omvårdnad. Men den skulle inte skämmas för sig i en pilsnerhäck, t.ex. Någon reva här och där, men helt ok. Och ärligt talat, och det här är lite genant, jag har ingen aning om det finns några bromskivor på den ens... Jag har inte släpat hem bilen ännu. Handpenning är betald och jag väntar bara på att Kung Bore ska släppa taget om oss, så hämtar vi den. Jag vet i alla fall att det saknas bromsok, för det sa han som sålde den.

Vad ska vi ha den till då?

Gatkörd "givetvis", man kan inte bara hänga på banan, bilen måste skänka glädje även på gatan, tycker jag. Om man nu inte har flera bilar då. Annars finns det nog betydligt bättre bilar att ha om man bara ska köra bana med den. Men det hindrar ju inte att det blir en bra bil för det. Jag har inga bra erfarenheter när det gäller väghållning i amerikanska bilar precis, så jag ser det lite som en utmaning.

Historisk racing låter spännande. Har ingen kunskap om det alls, men jag tycker bilarna ser helt underbara ut. Helt rätt stuk. Det är ingenting som jag kommer att hålla på med, men man kan ju bygga bil så att den platsar, om man vill det. Det du gör, det är ju då det optimala. Man filar på lite olika delar vid olika tidpunkter i livet. Man kör och har skoj, sedan bygger man om något för att se om det blev ännu roligare. Eftersom vår bil inte rullar alls och det kommer att ta tid innan den rullar överhuvudtaget, så kör vi nog på en mer omfattande ombyggnad från start, utan att för den skull bli extrema.

Förstärkning för hjulupphängningarna har jag kikat på. Det finns en hel del på nätet om boxade bärarmar och allt vad det kan vara. Enkla kostnadseffektiva lösningar som jag ser fram emot. Subframe connectors är redan fabricerade "i huvudet" och det blir den modell där man skär upp golvet för att få så hela balkar som möjligt. Golvet måste ju ändå bytas. Bur... ja, förmodligen. Har inte bestämt mig där ännu. Tycker att det ser fränt ut, så det lutar nog åt en. Problemet är att jag vill då ha en riktig "Nascar-bur" och då blir det svårt att ha komfort i den. Inbillar jag mig. Har ingen erfarenhet...

Hjulupphängningen såg milt sagt trevlig ut. Prislappen var väl inte lika tilltalande. Snål... nä, men inte speciellt rik... men man kan ju köpa del för del och sprida ut kostnaderna lite.

Såg faktiskt en artikel om just renovering av undre bärarmar häromdagen.
http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/suspension/mopp_0306_r . . . .
Mycket intressant.

Stag där bak, helt klart. Kikar på lite olika lösningar där. Måste dock ha en riktig axel först. 8 3/4. Dana 60 är väl för dyr/onödig/tung.

Styrsnäckan är lite intressant. Har en servolös nu, så så långt verkar det ju stämma. Den bok jag har förespråkar även detta, så det kanske är rätt. Men hur är det med kuggstång? Bättre/sämre/ingen skillnad? Inbillar mig att en kuggstånsaxel med servo annars kunde vara trevligt. Visst, servo kanske inte hör hemma på bana, men jag kanske lånar ut bilen till frugan... Några rekommendationer om vad man ska kolla efter där i så fall? Förutom att längden stämmer (kan man ändra det på ett säkert sätt?)

Kylning av bromsar, helt klart. Om inte annat så ser det bra ut. Dessvärre vill jag ha det till att bultmönstret på dessa bilar är av den lilla typen, och därför passar inte de stora chrysler-prylarna. Tanken är att byta dessa i alla fall, för att få ett större utbud av fälgar om inte annat. Vi får se var vi hamnar bromsmässigt. Och det är ju lite därför jag frågar om bromsar, det måste ju ändå bytas. 11,75 tum, de blir närmare 30cm skivor. Är det tillräckligt? Återigen, jag har ingen aning. Skivor i bak är ju faktiskt inte det optimala. Visst, det bromsar bra, men det kräver att man håller efter prylarna. Det ser jag inte som ett problem med en entusiastbil, så skivor i bak kommer det att bli förr eller senare.

4-pet... Ja, det funkar, men vad kostar en sådan? Skiljer det mycket mellan en 4-pet och 5-6-pet så kan man givetvis fundera på det, men ligger de närmare varandra i pris, ja då kör jag hellre på fler växlar direkt. Och en NY låda, det är inte aktuellt.

360

Ja, det lär bli en sådan. Alla original upphottade motorer, som t.ex. 340, är bra mycket dyrare, det vet jag. Pillar man på 360:n, så har den absolut potential att gå lika bra som vilken annan racing-smallblock som helst. Läste faktiskt om det häromdagen med. Hittar dessvärre inte den artikeln nu, men jag läste även en om 318.
http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/mopar/0667em_m . . . .

360 som de hade modifierat på budgetvis, gav 600 hästar. Och det är ju inte helt fel.
Dubbla förgasare är otroligt snyggt. Insprutning är modernt och häftigt. Så jag lär ha en enkel fyrportare...
Skvalpplåtar, ja. Absolut Har byggbeskrivnig i min eminenta svänga-med-moparbok där man använder sig av fastsvetsade gångjärn för att oljan ska komma till, men inte ifrån, så att säga. Mycket spänd på vad jag ska kunna åstadkomma där. Kalluft via slang, You bet, har varit på önskelistan i många år. Hittade ingen bra bild nu, men denna visar vad det handlar om:

http://www.cars-on-line.com/49300/62ford49321-4.jpg

Bra stolar blir det, får se vad vi hittar.

Lexan... tror jag inte, däremot kommer batteriet hamna i skuffen direkt och förmodligen en glasfiberhuv där fram. Den vi har nu ser inte riktigt frisk ut...

Sidorna i fråga besöks flera gånger i veckan. Läsning av bok är det sämre med... det är enklare att bara se på bilderna... Fast den är bra att ha i knät när man sitter på "tronen"

Jag tackar å de grövsta, det var en hel del tips och jag förstår på länkar och annat att du verkligen tagit dig tid att kolla upp vad som finns. Ett stort tack.

Ja, och ett stort tack till er andra med givetvis, om jag inte redan sagt det.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Du hade ju uppenbarligen kollat upp bra mycket mer än du gav intryck av i första inlägget

Menade inte att du skulle köra på historisk racing-spåret utan det var mer för att förklara varför jag tycker att vissa val av delar är vettigt. Om man har ett annat utgångsläge kommer man tycka att andra delar är bättre. Sedan är det upp till dig att välja efter eget huvud och hitta din egen väg. Historisk racing är dessutom förbannat krångligt ibland med homologeringar och mycket sökande efter information.

Enda jag är skeptisk till är Nascarbur. Utifrån svenskt synsätt är de nog för tunga och stumma så kroppen tar nog onödigt mycket stryk vid en eventuell olycka. Nog bättre att följa SBF's reglemente - finns ritningar att få tag i.

Växellådan:

http://www.moparmusclemagazine.com/techarticles/drivetrain/mopp_0403_r . . . .

Går att kolla ungefärliga priser på e-bay men det borde ju finnas att få tag i Sverige också.

http://motors.shop.ebay.com/i.html?_nkw=a833+mopar&_sacat=&_so . . . .

ca 5000 för en begagnad växellåda i Sverige borde vara rimligt. Sedan tillkommer ju annat för konvertering till manuell som t.ex. pedalstället.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Mopar_J_toppar__833_lador__insug__t . . . .

Du får väl räkna lite på det.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Icke

Jag hoppas ingen får intrycket av att jag luras, det var inte meningen.

Jag ÄR helt novis på detta, men intresse av bilar har jag ju haft länge. Intresse och kunskap är dessvärre inte samma sak. En sak är vad man vill ha, en annan är vad som är realistiskt.

Jag VILL ha en Hemi-Charger och jag vet EXAKT hur jag vill ha den, men det betyder ju inte att jag kan skaffa en...

Jag behöver info om vad som är vettigt. Tex att man kan ha Viperbromsar , och att man bör kanske inte nöja sig med bromsar från BMW, tex.

Samma med 5-petad låda. Man SKA inte ta en från en BMW (även om det finns högprestandamodeller) för de håller förmodligen inte. Funkar bättre med en från tex, Mustang, Camaro, Firebird, Corvett, Viper osv...och kanske ändå klara sig prismässigt ok. Där hade jag gärna sett någon modellbetäckning, så man vet vad man ska leta efter. Ja, om man nu inte tar en 4-petat låda då.

För övrig har jag kollat det mesta, EFTER mitt inlägg , man blir ju så sugen när man köpt bil.

Jag tackar igen.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131




_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Vilket kul projekt!!

Åkte själv 340 Duster med 4vxl 833A låda på det glada 80-talet.

Min spontana känsla (jag uppfattas ofta som tråkigt och realistisk) är att man bör börja enkelt.

Få ordning på chassiet med en tajt och stadig hjulupphängning så är du en god bit på väg.

Motor..
340:n är en bra botten att bygga på om man vill kunna varva en del och funkar fint även med mild modifiering, 360:n har gjuten vevaxel och ska väl inte tokvarvas.

Körde själv en 360 med 340-toppar en gång i tiden som funkade fint och gav kanske 350-400hk.

Fanns massor med Ed Hamburger oljetråg etc att köpa på den tiden.

Sen kan man ju köpa alla trimdelar man kan drömma om men då brukar risken vara att bilen aldrig lämnar garaget..

Insprutning..? Varför då? Varför inte köra med en (1) förgasare i stället och lägga byggtiden och pengarna på chassiet och resten av bilen? Effektvinsten med sprut anser jag som minimal om du inte satsar på riktiga grejor och har för avsigt att passera 500+hk vallen.

Det viktigaste för mig personligen är att grejerna funkar och att bilen är körbar för det är då man sitter bakom ratten det är roligt och motivationen frodas.

Sen kan man bygga vidare där det behövs.

Dusterns totalvikt är mycket riktigt 1920kg men inte ska du väl köra runt med 4pers ombord? och bagage i skuffen + tackräcke..
Tjänstevikten är 1580, sen är det bara att börja kapa.. och förstärka..

Min BB Corvette jag kör i dag väger mindre än Dusterns tjänstevikt, med 454 och järntoppar.
Jag kör med helt analog motor (tändsystemet undantaget) och en förgasare, keep it simple.

Du får lägga in lite bilder av härligheten så vi får njuta av den.

I övrigt är jag helt inne på Klingan75:s spår.

Så här såg min 70:a ut.

//Ricky.


_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Det finns en tysk som kör backtävling med en Dodge Demon som är systerbil till Dustern.

Michi Tobbler heter han.

Kanske en inspirationskälla?

Länk till filmsnutt:



//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Nu ska vi se, det vart mycket på en gång....

T56, det är alltså det man "ska" leta efter. Det fanns ju en del bilar som haft en sådan låda, så det borde väl fungera att hitta en tycker man. Tack för tipset. thumbs up


Nästa.


Börja enkelt...Du känner uppenbarligen inte mig, jag kan få en bomulls-tops att verka komplicerad... Men visst är det så, enkelt är nog bäst.

Motorn, ja...

Alltså, drömmen är ju en 340 från slutet av -60, början på -70, då var motorerna som värst och 340 är väl den vassaste smallblocken Mopar gjort (rätta mig om jag har fel). Dessvärre brukar det då bli dyrt. Smogade 360-motorer borde vara lättare och billigare att få tag på. Har även sneglat på en 5,9L Magnum-motorer, men jag vet inte prisläge eller möjlighet att trimma dom som en 60-tals motor. Det kanske inte lönar sig alls. MYCKET återstår innan vi kommer så långt.

Insprutning.

Varför vill jag ha det... Ja, jag vet inte, men jag tycker om gamla bilar med ny teknik. Det ska se gammalt ut, men ha en känsla av high tech i alla fall. Behöver inte nödvändigtvis ha med effekt att göra, men det är något jag har fått för mig att jag vill ha. Om inte annat så för att "ingen annan" har det...Men visst kan man börja med förgasare. Jag misstänker att det kommer attt bli så.

Visst ska det fungera och visst måste man ha kul, annars är det bortkastat.

Banracing med hela "raggarpaketet"? Nä, så ska det naturligtvis inte vara. Tj-vikten är ju inte så hög, och det är ju den man "åker med".

BB Corvette minsann, farliga saker. Lite fuskig jämförelse, trots din 454, Corvetten är i plast Vi får se hur mycket jag får ner vikten när jag är klar.

Så bra att ni är överens

Gillar din bild, ser riktigt trevlig ut.

till sist FILMEN!!!

Vilken underbar bilj*vel! Helt perfekt stuk. Är det bara jag, eller kör han fortast av dem alla

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Sedan var det ju det där med bild...

Som jag nämnt tidigare, så har jag ännu inte bilen hemma. Därför har jag heller inga kort på den som jag tagit själv. Jag har dock ett litet kort på motorrummet. Eller vad som är kvar av det kanske man ska säga.

Ska tillägga att just detta område, är det absolut sämsta på hela bilen. Visserligen är inte resten så frächt heller, men denna innerskärm/rambalk är bland det jävligaste jag sett
Karossen är riktigt fin i jämförelse.

Som ni förstår är kanske inte tex insprutning som står först på inköpslistan.

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Så såg min styrsnäcka också ut. Med avfettning, roterande stålborste och lite färg blir det trevligare.




_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Imponerande.
Ser ju ut att blivit bättre än ny.

Förmodar att resten av bilen håller samma klass.

thumbs up

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Jonssonligan skrev:
Imponerande.
Ser ju ut att blivit bättre än ny.

Förmodar att resten av bilen håller samma klass.

thumbs up


Nej, inte än men det är målet. Man får mycket inspiration av att surfa runt här och på olika forum. Här är två som vet vad de pysslar med:

http://www.1969stang.com/mustang/forum/showthread.php?t=7560

http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=1219

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
"(¤)/%=!"%/!=¤/!%¤=

Sitter på jobbet och försöker kolla på länkarna. Texten går bra, men förmodligen ligger bilderna på någon server för fil-lagring och sådant är filtrerat på mitt jobb . Får vänta tills jag kommer hem för att se på detta.

Vad ska jag nu göra hela dagen på jobbet....Jobba? Nä...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Jonssonligan skrev:
Sedan var det ju det där med bild...


Oj ja där har du en del att hugga tag i innan det är dags att tänka på insprutning eller inte..

Hur är det med styrningen?

Jag har för mig att det var sjukt många rattvarv på Dustern utan servo..

Kanske finns det en kuggstång som går att vrida till?

Till Corvetten använder man tex med fördel någon modernare GM-kuggis från någon SAAB modell.

//Ricky.

_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Ja, liiiiite svetsjobb blir det väl innan

Saab säger du....ja det borde ju finnas några att få billigt. Fabriksnya kanske

Vad ska man kika efter när man letar kuggstång? Om man nu ska ha de... , ska man det?

"samma" storlek på bil?
Samma längd?
Nåt annat?

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 444



Jonssonligan skrev:

Vad ska man kika efter när man letar kuggstång? Om man nu ska ha de... , ska man det?

"samma" storlek på bil?
Samma längd?
Nåt annat?


Man måste hitta en som passar någorlunda mellan rambenen och går fri från oljetråg etc.

Googla runt och se vilka fardiga satser som finns tillgängliga och luska reda på vad dessa satser baserar sig på.

Hittade några träffar vid en snabb sökning.

http://www.google.se/search?hl=sv&amp;q=plymouth+duster+rack+pinion&am . . . .

http://www.carsteering.com/steeringmodels/Plymouth/Duster/Power_Steeri . . . .

http://www.jcwhitney.com/jcwhitney/textsearch_result.jcw?sku=duster+ra . . . .


Kan man få ner antalet rattvarv så tillför det massvis av känsla och körbarhet.

På min Corvette gick jag från 3,3 rattvarv till 2,5 samt att bilen kändes betydligt trevligare att ratta.

Här sitter kuggstången på plats under Corvetten.

//Ricky.


_________________
Ricky Berg
Corvette 1972
Citera
Jonssonligan
Skövde
Här sen Nov 2009
Inlägg: 41


Trådstartare
Tack.

Nu fick jag nåt att göra på min arbetsdag...

_________________
Magnus Jonsson
...........................................
-Whatcha doin' today?
-Nothing
-You did that yesterday!
-I wasn't finished
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Blivande svängbar Duster behöver delar.
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (21702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande