Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köra bana för skojs skull, vad för bil?
1, 2   >>
9158 besök totalt
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Som rubriken lyder, vad ska man ha för bil för att köra för skojs skull? Känner att man kollat/ plåtat tillräckligt nu...dags att kanske ta steget fullt ut för att köra själv Köpte en Ford Focus ST170 -04:a i somras och sen dess har begäret blivit högre och högre, hade planerat att delta i ett event som Örebro Racing Club anordnade på Gelleråsen helgen efter finalen av STCC men missade det pga glömska Hade varit kul att rastat Forden då.
Har kollat lite på några gamla Volvo S40 JTCC bilar, men duger en sådan som banbil? Eller ska man lägga pengarna på vår bruksbil (Focusen) istället för att både åka bana och gata? Har hittat S40 från 45.000 och uppåt, ska vi ha en sådan måste vi fixa kärra samt drag för att kunna dra den då vi bor i Örebro så summan blir runt 45.000 för bil samt 30.000 för kärra samt drag och då är det lågt räknat, för den summan kan man leka mycket med Focusen Vad tycker ni banåkare?

Mvh Jörgen

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Bör tillägga att vi bor i lägenhet med en hyrd garageplats så ska vi ha en oreggad banbil måste även en garageplats hyras till denna...

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Besök en av LMS's prova på-träffar med Focusen. Har du inte tillräckligt kul kan du väl tänka på annan bil. thumbs up
Se till att bromsarna är mer eller mindre fräscha bara.

EDIT:Tryckfelsnisse

_________________
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Hmmm, tvetydigt det här...
För skojs skull (som rubriken) eller tävla (som texten)?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Niklas, tror att Focusen är rolig nog, Green Stuff belägg ska på runtom till våren så det är nog lugnt Mest sugen på frågan om man ska löpa linan ut eller köra med bruksbilen

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Nillet skrev:
Hmmm, tvetydigt det här...
För skojs skull (som rubriken) eller tävla (som texten)?


För skojs skull absolut, ingen tävlan inte

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Jag vill rekommendera BMW SC och BMW cup även om jag själv aldrig kört med dom utan detta kommer vara första året för mig. Men det hade varit kul med fler örebroare!
Och till BMW finns ju en drös med delar och kunnande här...

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Börja med bruksbilen, fundera sedan på om det var roligt nog.

Allt beror på vad för budget du har också

Sedan har du tre alt:

* Kör vidare med brukis, (svårt att kompromissa kanske?)
* Köp ytterligare en gatreggad bil, som du kan ha som banbil utan kompromisser (så har jag det nu)
* Köp en oreggad leksak + kärra. (jag skulle personligen köpa en bil speciellt byggd för trackdays här, tex en westfield eller nått annat lätt)

Alla kommer nu rekommendera dig att köpa just "deras märke" :P

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Schumi skrev:
Niklas, tror att Focusen är rolig nog, Green Stuff belägg ska på runtom till våren så det är nog lugnt Mest sugen på frågan om man ska löpa linan ut eller köra med bruksbilen

Det är nog väldigt personligt, hur man vill göra. Jag nöjer mig med en relativt omodifierad E30 och kör bara för att det är kul.
Andra vill jaga tider, och det är okej det med...

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tobias Nyström skrev:
Alla kommer nu rekommendera dig att köpa just "deras märke" :P

Och jag kommer att rekommedera att inte satsa på Green Stuff.
Kör hellre nå't i stil med Ferodo DS2500. De funkar både för lättare trackdays och gata.
(Green Stuff är inget stort steg över originalpadsen. Det finns risk för att GS tål inte frisk trackdaykörning på bromskrävande banor. Mycket beror ju iofs på hur man kör...)

_________________

Rice and shine
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Testa med bilen du redan har så slipper du dyra investeringar om det inte var nått för dig.

Se bara till att ha friska skivor,belägg & bromsvätska.

Ferodo,Carbotech,Pagid & Performance friction har bra belägg för banåka.

Kolla med Per på www.peansweden.se om du behöver råd.

Vill du sen välja bil finns det många varianter.
Man kanske vill ha ett visst märke, har kompisar som redan kör mm.

Kolla upp de klubbar som kan vara intressanta & vad de arrangerar.
Vissa erbjuder banträffar för alla, andra är märkesbundna ett antal har även tävlingsverksamhet.

Vill man åka bmw finns klubben för det här www.bmwsc.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Problemet som jag ser det med att använda Forden är att du står utan bruksbil om du smäller den på banan.

Bortsett från det så fungerar den säkert utmärkt för lite hobbyåka.

_________________
Martin Öberg
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Mycket trevligt med tips om bromsar typ belägg och så, trodde Green Stuff var tillräckligt bra men ser att det är värt att satsa på Ferodo istället Lutar åt att vi gasar ur allt med Focusen som jag läst...kanske lite väl seriöst att satsa på en Volvo S40 fd JTCC kärra Kostnaden drar då iväg samtidigt, bättre att lägga kulorna på Forden känns det som. Finns ju trevliga prylar att köpa till dessa också har jag sett Nästa fråga: gatdäck eller r-däck eller kanske begagnade slicks från STCC? Vilket är trevligast? Fortfarande amatörkörning på bana det gäller

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Obizzz skrev:
Problemet som jag ser det med att använda Forden är att du står utan bruksbil om du smäller den på banan.

Bortsett från det så fungerar den säkert utmärkt för lite hobbyåka.


Så kan det bli, det får man dock ta med i beräkningarna om man kör bruksbil på bana...hem kommer man alltid ifall det skulle gå så illa, inte så långt hemifrån

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Schumi skrev:
Mycket trevligt med tips om bromsar typ belägg och så, trodde Green Stuff var tillräckligt bra men ser att det är värt att satsa på Ferodo istället Lutar åt att vi gasar ur allt med Focusen som jag läst...kanske lite väl seriöst att satsa på en Volvo S40 fd JTCC kärra Kostnaden drar då iväg samtidigt, bättre att lägga kulorna på Forden känns det som. Finns ju trevliga prylar att köpa till dessa också har jag sett Nästa fråga: gatdäck eller r-däck eller kanske begagnade slicks från STCC? Vilket är trevligast? Fortfarande amatörkörning på bana det gäller


Börja du med gatdäck, men blir du biten och tänker köra mycket så skaffar du en uppsättning fälgar med r-däck för de håller betydligt bättre i bantempo om du vill köra mycket. Tänkt dock på att r-däck kommer utsätta bilen för mer belastning och du kommer troligen behöva se över dämpare, krängare och bromsar om du vill kunna utnyttja dem till fullo.

Slicks är väl fortfarande inte så välkommet på vanliga gatbilsträffar så det är inte ens säkert att du får köra på dem.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Schumi skrev:
Mycket trevligt med tips om bromsar typ belägg och så, trodde Green Stuff var tillräckligt bra men ser att det är värt att satsa på Ferodo istället Lutar åt att vi gasar ur allt med Focusen som jag läst...kanske lite väl seriöst att satsa på en Volvo S40 fd JTCC kärra Kostnaden drar då iväg samtidigt, bättre att lägga kulorna på Forden känns det som. Finns ju trevliga prylar att köpa till dessa också har jag sett Nästa fråga: gatdäck eller r-däck eller kanske begagnade slicks från STCC? Vilket är trevligast? Fortfarande amatörkörning på bana det gäller


Det går bra med prestanda gatdäck. måste du ändå köpa nya så är det kankse lika bra att
köpa en uppsättning R-däck. Toyo R888 funkar fint att börja med dom funkar dessutom
fint i väta vilket man inte kan säga om alla R-däck.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Tackar för alla tips, blir till att jaga fälgar samt r-däck till sommaren till Forden, ET 47 är inte det vanligaste dock men har ju tid på mig

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Pfister
Alingsås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 374



Om du kan tänka dig en oreggad bil och vill ha massvis av kul för pengarna som dessutom presterar hyggliga varvtider anser jag att detta är ett klipp:
http://www.blocket.se/stockholm/Ginetta_G20_Tavlingsbil_37978518.htm?c . . . .

_________________
Alexander Pfister
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



För 40-50 får du en tävlingsklar, gatreggad Miata som du dessutom kan åka o köpa glass i på sommaren

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Joscar
Hindås
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tja racers!!!!
Vad tycker ni som åkt lite om en Honda VTI 92a som långloppsbil ! Ifs en 1,6a men är ju ändå ca170-175 hk m box å avgas. Kan d bli nått att åka med tycker ni? Bilen är helrensad så den kan ju inte väga mycket

_________________
Jens Oscarsson
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Som dom flesta säger.
Steg 1: Kör med Focusen standard. Din bil är bra på bana. Fint chassi.
Steg 2: Skaffa r-däck
Steg 3: Fundera på fortsättningen

Kan utöver Sviestad LMS, som ju är en ganska träig bana, rekommendera att du går med i Ford Club Sweden som arrangerar träffar med Honda, Peugeot och Subaru klubbar. Där har jag kört med min Mondeo. Många folkliga bilar kör där så du behöver inte skämmas. T ex Ford Ka, Focus 1,8, jag i min Mondeo, mm. Med r-däck kan man stressa betydligt snabbare bilar.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köra bana för skojs skull, vad för bil?
1, 2   >>
9158 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande