Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Köra bana för skojs skull, vad för bil? | 1, 2 >> 9158 besök totalt |
Som rubriken lyder, vad ska man ha för bil för att köra för skojs skull? Känner att man kollat/ plåtat tillräckligt nu...dags att kanske ta steget fullt ut för att köra själv Köpte en Ford Focus ST170 -04:a i somras och sen dess har begäret blivit högre och högre, hade planerat att delta i ett event som Örebro Racing Club anordnade på Gelleråsen helgen efter finalen av STCC men missade det pga glömska Hade varit kul att rastat Forden då.
Har kollat lite på några gamla Volvo S40 JTCC bilar, men duger en sådan som banbil? Eller ska man lägga pengarna på vår bruksbil (Focusen) istället för att både åka bana och gata? Har hittat S40 från 45.000 och uppåt, ska vi ha en sådan måste vi fixa kärra samt drag för att kunna dra den då vi bor i Örebro så summan blir runt 45.000 för bil samt 30.000 för kärra samt drag och då är det lågt räknat, för den summan kan man leka mycket med Focusen Vad tycker ni banåkare? Mvh Jörgen |
||
Bör tillägga att vi bor i lägenhet med en hyrd garageplats så ska vi ha en oreggad banbil måste även en garageplats hyras till denna...
|
||
Hmmm, tvetydigt det här...
För skojs skull (som rubriken) eller tävla (som texten)? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Niklas, tror att Focusen är rolig nog, Green Stuff belägg ska på runtom till våren så det är nog lugnt Mest sugen på frågan om man ska löpa linan ut eller köra med bruksbilen
|
||
För skojs skull absolut, ingen tävlan inte |
||
Jag vill rekommendera BMW SC och BMW cup även om jag själv aldrig kört med dom utan detta kommer vara första året för mig. Men det hade varit kul med fler örebroare!
Och till BMW finns ju en drös med delar och kunnande här... _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||
Börja med bruksbilen, fundera sedan på om det var roligt nog.
Allt beror på vad för budget du har också Sedan har du tre alt: * Kör vidare med brukis, (svårt att kompromissa kanske?) * Köp ytterligare en gatreggad bil, som du kan ha som banbil utan kompromisser (så har jag det nu) * Köp en oreggad leksak + kärra. (jag skulle personligen köpa en bil speciellt byggd för trackdays här, tex en westfield eller nått annat lätt) Alla kommer nu rekommendera dig att köpa just "deras märke" :P |
||
Det är nog väldigt personligt, hur man vill göra. Jag nöjer mig med en relativt omodifierad E30 och kör bara för att det är kul. Andra vill jaga tider, och det är okej det med... _________________ |
||
Och jag kommer att rekommedera att inte satsa på Green Stuff. Kör hellre nå't i stil med Ferodo DS2500. De funkar både för lättare trackdays och gata. (Green Stuff är inget stort steg över originalpadsen. Det finns risk för att GS tål inte frisk trackdaykörning på bromskrävande banor. Mycket beror ju iofs på hur man kör...) |
||
Testa med bilen du redan har så slipper du dyra investeringar om det inte var nått för dig.
Se bara till att ha friska skivor,belägg & bromsvätska. Ferodo,Carbotech,Pagid & Performance friction har bra belägg för banåka. Kolla med Per på www.peansweden.se om du behöver råd. Vill du sen välja bil finns det många varianter. Man kanske vill ha ett visst märke, har kompisar som redan kör mm. Kolla upp de klubbar som kan vara intressanta & vad de arrangerar. Vissa erbjuder banträffar för alla, andra är märkesbundna ett antal har även tävlingsverksamhet. Vill man åka bmw finns klubben för det här www.bmwsc.com _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Mycket trevligt med tips om bromsar typ belägg och så, trodde Green Stuff var tillräckligt bra men ser att det är värt att satsa på Ferodo istället Lutar åt att vi gasar ur allt med Focusen som jag läst...kanske lite väl seriöst att satsa på en Volvo S40 fd JTCC kärra Kostnaden drar då iväg samtidigt, bättre att lägga kulorna på Forden känns det som. Finns ju trevliga prylar att köpa till dessa också har jag sett Nästa fråga: gatdäck eller r-däck eller kanske begagnade slicks från STCC? Vilket är trevligast? Fortfarande amatörkörning på bana det gäller
|
||
Så kan det bli, det får man dock ta med i beräkningarna om man kör bruksbil på bana...hem kommer man alltid ifall det skulle gå så illa, inte så långt hemifrån |
||
Börja du med gatdäck, men blir du biten och tänker köra mycket så skaffar du en uppsättning fälgar med r-däck för de håller betydligt bättre i bantempo om du vill köra mycket. Tänkt dock på att r-däck kommer utsätta bilen för mer belastning och du kommer troligen behöva se över dämpare, krängare och bromsar om du vill kunna utnyttja dem till fullo. Slicks är väl fortfarande inte så välkommet på vanliga gatbilsträffar så det är inte ens säkert att du får köra på dem. _________________ Mattias Meldert |
||
Det går bra med prestanda gatdäck. måste du ändå köpa nya så är det kankse lika bra att köpa en uppsättning R-däck. Toyo R888 funkar fint att börja med dom funkar dessutom fint i väta vilket man inte kan säga om alla R-däck. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Tackar för alla tips, blir till att jaga fälgar samt r-däck till sommaren till Forden, ET 47 är inte det vanligaste dock men har ju tid på mig
|
||
Om du kan tänka dig en oreggad bil och vill ha massvis av kul för pengarna som dessutom presterar hyggliga varvtider anser jag att detta är ett klipp:
http://www.blocket.se/stockholm/Gine _________________ Alexander Pfister |
||
För 40-50 får du en tävlingsklar, gatreggad Miata som du dessutom kan åka o köpa glass i på sommaren
_________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Tja racers!!!!
Vad tycker ni som åkt lite om en Honda VTI 92a som långloppsbil ! Ifs en 1,6a men är ju ändå ca170-175 hk m box å avgas. Kan d bli nått att åka med tycker ni? Bilen är helrensad så den kan ju inte väga mycket _________________ Jens Oscarsson |
||
Som dom flesta säger.
Steg 1: Kör med Focusen standard. Din bil är bra på bana. Fint chassi. Steg 2: Skaffa r-däck Steg 3: Fundera på fortsättningen Kan utöver Sviestad LMS, som ju är en ganska träig bana, rekommendera att du går med i Ford Club Sweden som arrangerar träffar med Honda, Peugeot och Subaru klubbar. Där har jag kört med min Mondeo. Många folkliga bilar kör där så du behöver inte skämmas. T ex Ford Ka, Focus 1,8, jag i min Mondeo, mm. Med r-däck kan man stressa betydligt snabbare bilar. _________________ Christoffer Silfverberg |
||
Nybörjarsvängåkaforum Köra bana för skojs skull, vad för bil? | 1, 2 >> 9158 besök totalt |