Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
1, 2   >>
8225 besök totalt
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209


Trådstartare
Downforce, är det något att ha?

Hur mycket gör egentligen en väl avstämd vinge och splitter på varvtiderna?

Eftersom det är jag som frågar så är det främst min bil jag tänker på,
(Speedster Turbo 255hk, öhlinare, r-däck, annars original)

Men även rent allmänt skulle det vara intressant att höra när dessa prylar kan motiveras.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Re: Downforce, är det något att ha?

Sliparn skrev:
Hur mycket gör egentligen en väl avstämd vinge och splitter på varvtiderna?

Eftersom det är jag som frågar så är det främst min bil jag tänker på,
(Speedster Turbo 255hk, öhlinare, r-däck, annars original)

Men även rent allmänt skulle det vara intressant att höra när dessa prylar kan motiveras.


Högre kurvhastighet ger automatiskt högre slut hastighet slutet av rakan, så självklart gör det skillnad.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209


Trådstartare
Re: Downforce, är det något att ha?

Superkart skrev:
Sliparn skrev:
Hur mycket gör egentligen en väl avstämd vinge och splitter på varvtiderna?

Eftersom det är jag som frågar så är det främst min bil jag tänker på,
(Speedster Turbo 255hk, öhlinare, r-däck, annars original)

Men även rent allmänt skulle det vara intressant att höra när dessa prylar kan motiveras.


Högre kurvhastighet ger automatiskt högre slut hastighet slutet av rakan, så självklart gör det skillnad.

Jo det är ju klart att det ger förbättring av varvtider.
I tävlingssammanhang är ju varje tiondel livsviktig och ger i slutänden sekunder.
Men för vanliga banåkare med gatbilar som åker lite för skoj skull och klockar varvtider på olika banor,
kan man räkna med någon märkbar förbättring, eller rör det sej om just tiondelar?

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Definitivt ja!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Absolut

Är det på en gatbil kan man ju sätta den där den gör nytta om man inte är begränsad av ett reglemente
som de flesta tävlingsbilar dras med.
Iofs får man ju montera av den om man ska ut i trafiken polisen brukar inte gilla sånna tilltag

Bästa minnet har jag från mantorp & snabba vänstern efter Mjölby kurva när jag testade
både med & utan vinge klar skillnad.

Så här hade jag vingen på min förra bmw & den gjorde god nytta där den satt.
Här syns även splittern som har ca 13cm utstick är tillverkad av 10mm plywood.






_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1209


Trådstartare
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



En vinge som är ställd för att fungera i kurvorna sänker oftast din top-speed... På GTS/R Viprarna gjorde det 20 km/h...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278



Det kan väl inte vara så upplyftande att bli nedtryckt?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag provade i Finland först utan och sedan med, tror det var 0,6-0,7 sek snabbare med vingar på en bana som var 2 km.
På banor som Mantorp kan det nog lika gärna försämra tiderna då det går mycket rakt fram.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Jag provade i Finland först utan och sedan med, tror det var 0,6-0,7 sek snabbare med vingar på en bana som var 2 km.
På banor som Mantorp kan det nog lika gärna försämra tiderna då det går mycket rakt fram.


På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Vissa ändringar kan både minska luftmotstånd och öka downforce, så det går äta kakan och ha den kvar... ibland.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

UlfG skrev:
Vissa ändringar kan både minska luftmotstånd och öka downforce, så det går äta kakan och ha den kvar... ibland.


Slät undersida & något lägre fram ger både lägre luftmotstånd & mer downforce.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



sista reporna på mantorp i somras med min formelbil när man verkligen vågade testa gränserna (lagom kall assfalt coh regndäck gjorde att man kunde känna när det mekaniska greppet försvann lättare)

tex 4500 rpm på 4ans växel gick jättebra, vid 5000 rpm började den understyra, satsade allt jag vgade och ökade till typ 5800 rpm i samma kurva och då gick den som på räls, rätt svårt att våga släppa gränserna när man är van vid gatbil utan downforce bara, man måste liksom våga öka hastigheten rätt rejält mycket för att få tillbaka greppet,...

är nästan säker på att man med tillräckliga vingar och tillräckligt hög hastighet kan få stor nytta av riktiga vingar även på en gatbil, det stora problemet ä'r nog bara att våga ha tillräckligt hög hastighet om man inte är en van förare,
känns fel att höjja hastigheten till tex 200km/h när man känner att det mekaniska grepopet i däcken försvinner vid 160

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Supramannen skrev:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana


Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana


Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till.


Bra där men innan har du alltid sagt typ ingen skillnad

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Skrev så här tidigare...

Citat:
Störst skillnad har slicksen gjort på Falkenberg (1,6 sek/km) och minst på Mantorp (0,4 sek/km).


Detta är per kilometer så det kan såklart bli en hel del på en lång bana som svänger mycket.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

Kimmen skrev:
Skrev så här tidigare...

Citat:
Störst skillnad har slicksen gjort på Falkenberg (1,6 sek/km) och minst på Mantorp (0,4 sek/km).


Detta är per kilometer så det kan såklart bli en hel del på en lång bana som svänger mycket.


..ursprungliga frågan gällande downforce inte r-däck vs slicks?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Kimmen skrev:
Supramannen skrev:
På din bil verkar inte mycket göra storskillnad, back to back test med ny r däck och cup slick allt nytt gav 5-6s per var på en 1m och 45s lång bana


Är nog ungefär samma som på min bil, beroende på bana såklart men jag kapade ca 2,3 sek på kinnekulle som förmodligen är ungefär hälften så lång som den bana du syftar till.


Kör inte du runt med en lagårdsvägg?

Lite skillnad på hur stor del av bansträckningen man vrider på ratten på Kinnekulle mot Mantorp På Kullen kan det väl vara bra att bli nedtryckt över krönen om man känner för att svänga där också

Men jag sitter och klurar på en sak, intressant är ju hur kurvor just ut på längre raka bitar ser ut. Jag provade en gång en Radical på Gelleråsen och det var intressant hur mycket man kände att man fick grepp bak så man kunde gasa fullt ut hela vägen genom böjen ut på rakan. Men på vissa banor är det hiskeligt långsamma kurvor som leder ut på rakor, chikanen på Mantorp till exempel. Kan inte vara mycket i högre utgångsfart man kan få till tack vare downforce inne i själva chikanen? Speciellt inte om den downforcen är gjord med grejer som ger motstånd i högre fart....

Men till exempel Anderstorp har ju betydligt snabbare kurvor som leder ut på massa rakor, där borde högre lägsta fart i kurvorna löna sig ordentligt sen på rakorna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Om man inte behöver följa något reglemente kan man fuska lite och ha vingen flexibelt monterad - i låg fart har den den vinkel som ger maximal (eller av annan anledning optimal) downforce, medan den vinklas ner av det ökade trycket när farten ökar på raksträckorna och man inte längre behöver maximal downforce - man har mer nytta av lite extra toppfart.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Anders Westberg
Deje
Här sen Nov 2003
Inlägg: 65



Re:

Sliparn skrev:
OK! trevligt att höra thumbs up
Det är väl bara att ta fram sticksågen å börja snickra då


Annars kan man göra så här:



_________________
Anders Westberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Anders Westberg skrev:
Badster


Tänk vilken resa Badsterprojektet har varit! Blir väldigt suktad varje gång jag ser nån av iterationerna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Downforce, är det något att ha?
1, 2   >>
8225 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande