Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Äsch äsch äsch - Metzgesfeld
1, 2, 3   >>
13945 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En av de kurvorna som jag hade svårt för på Ringen var den snabba vänstern in till Metzgesfeld. Det berodde säkert på flera saker. Ett att jag slarvade och var onödigt långt till vänster vid (1) vilket gjorde det pilligare att ta sig ut till (2) för att bromsa rakt längs med kanten innan man svänger in mot (3)(jaja, jag vet att vissa inte bromsar men huvva vad fort det gick här...). Ett annat problem var att bilen är progresivt svansvilligare ju fortare det går. Och här gick det redigt fort o baken kändes inte sådär hundraprocentigt klistrad mot marken. Fjärilar i magen...

Samma dilemma tyckte jag det var precis efter Kallenhards början när man ska ta sig ut till högerkanten innan det snabba vänsteresset som är lite ojämnt. Läbbigt att ta sig ut till kanten, bromsa o svänga så tight ihop alltihop...

Tips?????


_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Magnus Thomé skrev:

Tips?????


Skaffa en Super Touring vinge!

Eller varför inte byta bil när du ändå är i farten?

Sorry, kunde inte låta bli...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter kom med en kreativ ide o det var att öppna bakluckan en bit och lägga en colaburk så den stod kvar så...

Men om vi nu bortser från bilen då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du får käka "Våga mera piller" om du kan finna nga...

Utan att ha åkt där skulle jag tro att det är ett sådantdär ställe där man "måste åka för fort av misstag och inse att det går" för att slipa på det. Eller är jag ute och cyklar riktigt här?

M5 E39 Gurney har du nämnt själv. Prova?!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



I den snabba vänstern Metzgesfeld fegade jag själv mycket länge, innan jag så sakteliga ökade tempot mer och mer och kände att det funkade.
Schwedenkreutz var det likadant med. Det var eg under senaste resan ner till ringen(min 14:e), som jag verkligen vågade "släppa loss" i dessa två böjar.
Magnus, man kan inte förvänta sig att man kan ta ut max på alla ställen första gången man är på ringen!
Inför Metzgesfeld skall man bara tänka "Håll till höger efter tallen!", strax före "1" på din skiss, för det känns så naturligt att skära den svaga vänstern, så att man hamnar för långt till vänster innan nästa snabba vänster "3".
Efter Kallenhard gäller det som sagt att ta sig ut till högerkanten och peta i fyran, trots att man inte varvat ut på trean.
Eftersom det går nerför så skjuter det på rätt bra ändå och det går mycket stadigare på fyran än om man ligger kvar på maxvarv på trean.
Håller med om att den snabba vänster/högern känns lurig, eftersom banan övergår från att luta från det ena till det andra hållet mitt i detta parti. Där gäller det att inte gå intill högerkanten utan istället hålla sig lite mitt i banan och sikta in sig på att placera bilen ute vid vänsterkanten på rakan innan Miss-Hit-Miss.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Guernyflapen ska på innan jag åker till ringen iaf...

Men jag fattar inte att det ska gå att åka fullt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Guernyflapen ska på innan jag åker till ringen iaf...

Men jag fattar inte att det ska gå att åka fullt....

Jag har inte sagt att det går att åka fullt med din bil!
Med Polo går det!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Guernyflapen ska på innan jag åker till ringen iaf...

Men jag fattar inte att det ska gå att åka fullt....


Jodå det går.

om man kör rätt spår.

Bara att bita ihop, precis som på många andra ställen där man vet att det går att hålla fullt men man ändå inte vågar. Man får ta ett ställe i taget.
Ett alternativ är att du tar det etappvis där du först bara släpper gasen lite istf att bromsa, sen släpper du gasen lite mindre för att till slut hålla fullt.
Men det tar tid, bara att acceptera.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Jag har inte sagt att det går att åka fullt med din bil!
Med Polo går det!
Du åker fullt... Och johann i sin M3
Alla utom jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Precis i knixens apex vid (1) var ligger du då Johan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Såg en M3 E36, som hade hållit fullt i metzgesfeld 1993.
Den såg inte så snygg ut längre. :woot:
Men han hade kanske fel spår

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Eftersom jag bara kört sex varv på Ringen så hittar jag inte bland alla kurvor. Jag undrar därför var Metzgesfeld är. Känner man igen partiet i GPL?

Jag vill ju lära mig så mycket som möjligt inför sommaren...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Precis i knixens apex vid (1) var ligger du då Johan?


Tror jag ligger rätt nära vänsterkanten sen glider man över till högerkanten för att kunna den "riktiga" kuvan, 3, med rätt spår.

Då jag snurrade körde jag om en Cooper S vid 1 och kunde inte komma över till 2 så jag försökte hålla innerspår, det gick inte.
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



vet inte om det kan vara till nån hjälp men.. på denna sidan

http://www.wittnet.de/s14/0003/0003.htm

hittar man sådana här bilder utav ringen

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mäkinen skrev:
Eftersom jag bara kört sex varv på Ringen så hittar jag inte bland alla kurvor. Jag undrar därför var Metzgesfeld är. Känner man igen partiet i GPL?

Jag vill ju lära mig så mycket som möjligt inför sommaren...

Efter att du lämnar Adenauer Forst så är det rakt en bra bit sen kommer du hit, man får bra fart... Efter det här partiet kommer Kallenhard och du börjar färden ner till Wehrseifen och Adenau/Breidscheid

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Det är lustigt att man känna så olika inför vissa kurvor?

Jag är precis likadan med Metzgesfeld och Schwedenkreuz, det snabba esset efter Kallenhard tar jag dock som ingenting, jag har inte heller problem att ta mig över till höger....
I Miss-Hit-Miss därefter är det dock hjärtat i halsgropen igen...

Det man dock måste komma ihåg (och håll i er nu för här kommer min ursäkt! ) är att kurvorna kan ha samma utseende i stort. Men där finns små skillnader som gör att bilen uppför sig olika.
I just "Metten" och "Svenskkrysset" understyr min bil. Det gör det hela till en mycket obehaglig passage. Men i andra kruvor är den som en vessla och då sitter man och önskar sig mer mos!
I ex.vis utgången av Planzgarten I går den som på räls, och den kruvan har ju lite likheter med "Metten" och "Sv.X", den är en höger och de andra två är vänster men annars så....

En kurva som är "äcklig" är bron innan "Ex-Mühle" där min bil tack och lov inte understyr....

Andra bilar kanske överstyr eller uppför sig annorlnda på andra sätt och det gör att i vissa kurvor går det bara inte att med de däcken och den bilen att köra så värst mycket fortare - om man vill ha marginal, och det skall man väl ha på Ringen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Kan det vara så att det är de öppna kruvorna som är obehagliga och de skymda som känns som lugna?
Jag kom på det just nu och undrar om det kan vara så? Att man blir varse om farten och har en avlägsen bromspunkt istället för en närbelägen?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:

Ett annat problem var att bilen är progresivt svansvilligare ju fortare det går. Och här gick det redigt fort o baken kändes inte sådär hundraprocentigt klistrad mot marken. Fjärilar i magen...

Tips?????



Tips på bot av svansvilligheten är väl som flera sagt en spoiler för att få ner bakändan bättre.

Något jag funderade på angående tendensen till överstyrningen i högre farter är din camber fram. Hur har du det där bak?

Cambern gör ju som bekant att hjulet rullar som en kon och ytterhjulen ger en reaktionskraft som är riktad inåt. Ju fortare det går desto mer känslighet blir det. Mycket camber fram ger ju mer överstyrning om inte baken är i paritet och balanserar. Antar att du har koll på detta, men det kan ju vara värt att beakta.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jepp. Har lite ökad camber bak osså. Men mest "känns" det som taskigt marktryck. Om man nu kan lita på hur det känns...

Bilen ska ju egentligen också ha bredare däck bak vilket jag inte har, har ju samma runt om.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG>

Jo, med rädsla för att bli omkörd av baken eller rädsla för att ploga rakt fram så blir det ju lite olika kurvor som känns läbbiga

Bumpiga snabba esset innan miss-hit-miss är inga problem och själva miss-hit-miss känns underbart tycker jag! o j**r vad det går undan! Men att ta sig ut till högerkanten innan man går in i esset är lite läbbigt. Som sagt, intressant vad olika de kan bli

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Då jag snurrade


Gick det bra? Inga skador eller dyl?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
Äsch äsch äsch - Metzgesfeld
1, 2, 3   >>
13945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande