Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Äsch äsch äsch - Metzgesfeld
<<   1, 2, 3   >>
13945 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
I just "Metten" och "Svenskkrysset" understyr min bil. Det gör det hela till en mycket obehaglig passage.


Menar du att den understyr i sista kurvan i Metzgesfeld?

om inte så skulle jag hellre ha understyrning både där och likväl som i Schwedenkreuz.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Då jag snurrade


Gick det bra? Inga skador eller dyl?


Bara egot!

Fast det var en nyttig lektion.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Menar du att den understyr i sista kurvan i Metzgesfeld?


På Magnus skiss på första sidan understyr det från 1 till 3.

Citat:
om inte så skulle jag hellre ha understyrning både där och likväl som i Schwedenkreuz.


Que?
Jag vill ha den neutral.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Bara helt apropå Schwedenkreutz etc...

Det var en räserförare som påpekade att "fritidsrejsare" oftast kör för
sakta i snabba kurvor och för snabbt i långsamma kurvor.

Känner vi igen oss?

_________________
--
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



FredrikÅ skrev:
Känner vi igen oss?


Det kan kanske stämma....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Menar du att den understyr i sista kurvan i Metzgesfeld?


På Magnus skiss på första sidan understyr det från 1 till 3.

Citat:
om inte så skulle jag hellre ha understyrning både där och likväl som i Schwedenkreuz.


Que?
Jag vill ha den neutral.

Mvh / Micke


Neutral är bäst men hellre understyrd där en överstyrd, eller hur?

Jag har dock svårt att förstå hur det på dessa ställen skulle vara ett problem med understyrning med tanke på hur mkt plats det finns på banan.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Känner vi igen oss?


Hehe, jepp!


_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Neutral är bäst men hellre understyrd där en överstyrd, eller hur?

Jag har dock svårt att förstå hur det på dessa ställen skulle vara ett problem med understyrning med tanke på hur mkt plats det finns på banan.


Njooo...det är väl sant förstås.
Det är nog hos mig som förare problemet sitter. När framhjulen börjar kana får jag någon slags panik-låsning i hjärnan, framförallt för det finns ju inget att göra.
En sladdande bak känns mer hanterbar, det går ju att åka med....

Även om jag (såhär 145 mil från Ringen i hemmets lugna vrå ) håller med om att det finns plats för understyrning på banan och att överstyrning skulle innebära långt värre problem, speciellt i "Sv.X".

E46:an i std. är dock tyvärr byggd för att ploga med framhjulen. Ju hårdare man pressar den desto mer understyr den till man tar i lite för mycket och då kommer baken.

Finns det inte också ett talesätt: Understyrning betyder att det går för sakta, Överstyrning betyder att det går för fort.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
FredrikÅ skrev:
Känner vi igen oss?


Hehe, jepp!



Jajamänsan!!!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
Njooo...det är väl sant förstås.
Det är nog hos mig som förare problemet sitter. När framhjulen börjar kana får jag någon slags panik-låsning i hjärnan, framförallt för det finns ju inget att göra.
En sladdande bak känns mer hanterbar, det går ju att åka med....

Även om jag (såhär 145 mil från Ringen i hemmets lugna vrå ) håller med om att det finns plats för understyrning på banan och att överstyrning skulle innebära långt värre problem, speciellt i "Sv.X".

E46:an i std. är dock tyvärr byggd för att ploga med framhjulen. Ju hårdare man pressar den desto mer understyr den till man tar i lite för mycket och då kommer baken.

Finns det inte också ett talesätt: Understyrning betyder att det går för sakta, Överstyrning betyder att det går för fort.

Mvh / Micke


Iom att du vet att det kommer understyra där så kan du ju ta ett spår som är anpassat för det. Oftast brukar det dock hjälpa med lite mer eller mindre gas samt att man öppnar upp styrningen lite. Oftast gör man dock tvärtom, bilen svänger inte tillrcäckligt, då styr man mer vilket får den att understyra ännu mer.

Men att ha en sladdbenägen bil i hypersnabba kurvor är i min mening ännu värre.

Jag hade ju en E46 328i med M-fjädring tidigare, var väldigt neutral. Kan inte dina problem bero på däcken?

Sen vet jag inte om man kan generalisera på det sättet att det understyr när det går för sakta och tvärtom även om åtminstone min bil och Magnus bil blir lättare i baken när det går riktigt fort.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



johann skrev:
Jag hade ju en E46 328i med M-fjädring tidigare, var väldigt neutral. Kan inte dina problem bero på däcken?

Jo, det gör det med allra största säkerhet. Jag har malt min kompis 330 runt kullen och han har M-chassiet men mycket bättre däck - en helt annan känsla.
E46 är dock "svensson-anpassad" i sitt beteende, dvs den är tänkt att understyra för att få föraren att göra det "naturliga" - kliva av gasen. En E46 M3 SMG II som jag suttit i genom Adenauer Forst ville inte heller svänga in. Den hade std.-däck, dock av god kvalisort.
Vid mina exkursioner på sjöar i vinter har jag också lekt med pendling av vikten och något skumt är det allt. Bara i vissa lägen dock....okontrollerat understyrande emellanåt.... På söndag fortsätter testandet!
Som ref. kan man också ta de olika tester AMS gjort av E46:an, där de skriver att de själva inte förstår - ena sekunden överstyrd andra understyrd som tusan. Det beror säkert delvis på olika däck men något lurt är det.


johann skrev:
Sen vet jag inte om man kan generalisera på det sättet att det understyr när det går för sakta och tvärtom även om åtminstone min bil och Magnus bil blir lättare i baken när det går riktigt fort.

Nej, självklart inte. Men det är ung. som jag sett efter helgens 45 mila- tur i Dalarna, på sommaren kör folk helt klart långsammare än vad som är möjligt och på vintern på gränsen till för snabbt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Magnus,

Jag tycker inte att du skall "skämmas" över att du bromsar innan snabba vänstern i Metzgesfeld. Att Johan säger att det går att åka fullt är inte det samma som att han gör det. :)

Jag tittade lite på Ulfs varv på 7.45 BTG med GT3:an och han bromsar en del, trots R-däck, vinge, bra chassi och utmärkta kunskaper.

Hittills har jag inte sett någon bil med mycket kraft (> 200 hk) hålla absolut fullt där. De flesta måste bromsa. Håller helt med om att passagen är mycket knepig, inte minst på grund av den relativt ojämna afalten vid approachen. Också lite svårt att få en absolut referenspunkt.


MVH
Anders Jonsson

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Magnus,

Jag tycker inte att du skall "skämmas" över att du bromsar innan snabba vänstern i Metzgesfeld. Att Johan säger att det går att åka fullt är inte det samma som att han gör det.

Jag tittade lite på Ulfs varv på 7.45 BTG med GT3:an och han bromsar en del, trots R-däck, vinge, bra chassi och utmärkta kunskaper.

Hittills har jag inte sett någon bil med mycket kraft (> 200 hk) hålla absolut fullt där. De flesta måste bromsa. Håller helt med om att passagen är mycket knepig, inte minst på grund av den relativt ojämna afalten vid approachen. Också lite svårt att få en absolut referenspunkt.


MVH
Anders Jonsson


Anders,

Jag höll fullt där för det mesta inann den lilla incidenten då Niek åkte med, där lite lugnare för det mesta nu. om du inte tror mig så kan du ju fråga Niek, han borde kunna intyga att jag höll fullt, till vi snurrade.

Har för mig att det blir extra guppigt om man svänger in för tidigt då guppet är högre på vänstersidan.

Fast om man tycker det känns för osäkert finns det bättre ställen att hålla fullt på, t ex Lauda Linksknik.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Med all respekt för ditt kunnande och din bils förmåga måste jag ändå tillåta mig att tvivla på att det går att åka fullt med en så pass stark bil som en M3:a där.

Du får visa mig i påsk!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Med all respekt för ditt kunnande och din bils förmåga måste jag ändå tillåta mig att tvivla på att det går att åka fullt med en så pass stark bil som en M3:a där.

Du får visa mig i påsk!

Anders


Metzgesfeld?
Visst skall visa dig i påsk.

Kan visa Grillkurve också
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jo Grillkurvan och Kesselchen är jag överens med dig om - det skall vara fullt där (även om jag själv har lite problem där).

Metzgesfeld är jag dock mycket mycket skeptisk till.

Påsken ser ut att bli skoj i år!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



FredrikÅ skrev:
Bara helt apropå Schwedenkreutz etc...

Det var en räserförare som påpekade att "fritidsrejsare" oftast kör för
sakta i snabba kurvor och för snabbt i långsamma kurvor.

Känner vi igen oss?


Som vanligt måste vi skylla på materialet.

De flesta gatbilar undstyr fruktansvärt i låga farter och blir först balanerade i lite högre farter. ...och övergår i ännu högre farter i hemsk överstyrning.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Jo Grillkurvan och Kesselchen är jag överens med dig om - det skall vara fullt där (även om jag själv har lite problem där).

Metzgesfeld är jag dock mycket mycket skeptisk till.

Påsken ser ut att bli skoj i år!

Anders


Jag får väl ute om mina stora ord till påsk.
Trots det ser jag fram emot påsken, skall bli enormt kul.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Anders Jonsson skrev:
Jo Grillkurvan och Kesselchen är jag överens med dig om - det skall vara fullt där (även om jag själv har lite problem där).

Pratar ni om den snabba vänstern uppför Kesselchen eller Mut-/Angstkurve? Håller ni fullt även genom den senare?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Magnus Thomé skrev:
Jepp. Har lite ökad camber bak osså.


När du ökar camber... Är det - eller + ??? Jag har inte riktigt fått ordning på det där... Borde vara + då va' ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hazze skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jepp. Har lite ökad camber bak osså.


När du ökar camber... Är det - eller + ??? Jag har inte riktigt fått ordning på det där... Borde vara + då va' ??

Ännu mera minus

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nürburgring
Äsch äsch äsch - Metzgesfeld
<<   1, 2, 3   >>
13945 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande