Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Äsch äsch äsch - Metzgesfeld | << 1, 2, 3 >> 13945 besök totalt |
Menar du att den understyr i sista kurvan i Metzgesfeld? om inte så skulle jag hellre ha understyrning både där och likväl som i Schwedenkreuz. |
||||||
På Magnus skiss på första sidan understyr det från 1 till 3.
Que? Jag vill ha den neutral. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Neutral är bäst men hellre understyrd där en överstyrd, eller hur? Jag har dock svårt att förstå hur det på dessa ställen skulle vara ett problem med understyrning med tanke på hur mkt plats det finns på banan. |
||||||
Njooo...det är väl sant förstås. Det är nog hos mig som förare problemet sitter. När framhjulen börjar kana får jag någon slags panik-låsning i hjärnan, framförallt för det finns ju inget att göra. En sladdande bak känns mer hanterbar, det går ju att åka med.... Även om jag (såhär 145 mil från Ringen i hemmets lugna vrå ) håller med om att det finns plats för understyrning på banan och att överstyrning skulle innebära långt värre problem, speciellt i "Sv.X". E46:an i std. är dock tyvärr byggd för att ploga med framhjulen. Ju hårdare man pressar den desto mer understyr den till man tar i lite för mycket och då kommer baken. Finns det inte också ett talesätt: Understyrning betyder att det går för sakta, Överstyrning betyder att det går för fort. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Iom att du vet att det kommer understyra där så kan du ju ta ett spår som är anpassat för det. Oftast brukar det dock hjälpa med lite mer eller mindre gas samt att man öppnar upp styrningen lite. Oftast gör man dock tvärtom, bilen svänger inte tillrcäckligt, då styr man mer vilket får den att understyra ännu mer. Men att ha en sladdbenägen bil i hypersnabba kurvor är i min mening ännu värre. Jag hade ju en E46 328i med M-fjädring tidigare, var väldigt neutral. Kan inte dina problem bero på däcken? Sen vet jag inte om man kan generalisera på det sättet att det understyr när det går för sakta och tvärtom även om åtminstone min bil och Magnus bil blir lättare i baken när det går riktigt fort. |
||||||
Jo, det gör det med allra största säkerhet. Jag har malt min kompis 330 runt kullen och han har M-chassiet men mycket bättre däck - en helt annan känsla. E46 är dock "svensson-anpassad" i sitt beteende, dvs den är tänkt att understyra för att få föraren att göra det "naturliga" - kliva av gasen. En E46 M3 SMG II som jag suttit i genom Adenauer Forst ville inte heller svänga in. Den hade std.-däck, dock av god kvalisort. Vid mina exkursioner på sjöar i vinter har jag också lekt med pendling av vikten och något skumt är det allt. Bara i vissa lägen dock....okontrollerat understyrande emellanåt.... På söndag fortsätter testandet! Som ref. kan man också ta de olika tester AMS gjort av E46:an, där de skriver att de själva inte förstår - ena sekunden överstyrd andra understyrd som tusan. Det beror säkert delvis på olika däck men något lurt är det.
Nej, självklart inte. Men det är ung. som jag sett efter helgens 45 mila- tur i Dalarna, på sommaren kör folk helt klart långsammare än vad som är möjligt och på vintern på gränsen till för snabbt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Magnus,
Jag tycker inte att du skall "skämmas" över att du bromsar innan snabba vänstern i Metzgesfeld. Att Johan säger att det går att åka fullt är inte det samma som att han gör det. :) Jag tittade lite på Ulfs varv på 7.45 BTG med GT3:an och han bromsar en del, trots R-däck, vinge, bra chassi och utmärkta kunskaper. Hittills har jag inte sett någon bil med mycket kraft (> 200 hk) hålla absolut fullt där. De flesta måste bromsa. Håller helt med om att passagen är mycket knepig, inte minst på grund av den relativt ojämna afalten vid approachen. Också lite svårt att få en absolut referenspunkt. MVH Anders Jonsson _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Anders, Jag höll fullt där för det mesta inann den lilla incidenten då Niek åkte med, där lite lugnare för det mesta nu. om du inte tror mig så kan du ju fråga Niek, han borde kunna intyga att jag höll fullt, till vi snurrade. Har för mig att det blir extra guppigt om man svänger in för tidigt då guppet är högre på vänstersidan. Fast om man tycker det känns för osäkert finns det bättre ställen att hålla fullt på, t ex Lauda Linksknik. |
||||||
Med all respekt för ditt kunnande och din bils förmåga måste jag ändå tillåta mig att tvivla på att det går att åka fullt med en så pass stark bil som en M3:a där.
Du får visa mig i påsk! Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Metzgesfeld? Visst skall visa dig i påsk. Kan visa Grillkurve också |
||||||
Jo Grillkurvan och Kesselchen är jag överens med dig om - det skall vara fullt där (även om jag själv har lite problem där).
Metzgesfeld är jag dock mycket mycket skeptisk till. Påsken ser ut att bli skoj i år! Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Som vanligt måste vi skylla på materialet. De flesta gatbilar undstyr fruktansvärt i låga farter och blir först balanerade i lite högre farter. ...och övergår i ännu högre farter i hemsk överstyrning. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Jag får väl ute om mina stora ord till påsk. Trots det ser jag fram emot påsken, skall bli enormt kul. |
||||||
Pratar ni om den snabba vänstern uppför Kesselchen eller Mut-/Angstkurve? Håller ni fullt även genom den senare? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Ännu mera minus _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nürburgring Äsch äsch äsch - Metzgesfeld | << 1, 2, 3 >> 13945 besök totalt |