Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
98 oktan utan sprit
1 besök senaste veckan (7133 totalt)
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Kanske redan avhandlat. Sedan V power förstörts av finnarna, är det bara Statoil som gäller ?? Och är den garaterar spritfri ?

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865




_________________
/Pär Nyman
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8035



Preem's 98 är väl också spritfri?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Mats Karlsson skrev:
Preem's 98 är väl också spritfri?
Det verkar så
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.nsf/vProductsByLinkID/873?OpenDo . . . .
Citat:
Bensin 98 oktan innehåller ingen etanol.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Okidoki, två tappar vi gynnar framöver..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Kanske nån vill reda ut för mig varför det är bättre att den är helt fri? Etanolen har väl högre oktan så borde inte statoils 98 vara sämre än motsvarande med etanolinblandning?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Oktan & Energi värde är två olika värdar.... Energi vinner alltid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751


Trådstartare
Betalar jag dyrt för bensin, så är det det jag vill få med. Tack !

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Finns en kille på forumet på autopower som loggat körning med Preems 98okt och V-Power och resultatet från körningarna finns nånstans i denna tråd: http://autopower.se/forum/topic.asp?id=167074&sida=551

Han skriver:
"Eftersom det var nån tomte som i somras påstod att Preems 98 oktan egentligen skulle vara 100 oktan så gjorde jag en jämförelse mellan detta superbränsle och V-power.

Jag kände direkt att Preems 98 oktaniga soppa (som dessutom inte innehåller någon etanol) gjorde min bil markant segare och tveksammare vilket även loggarna visade tydligt.
Timingkurvorna såg riktigt fula ut med en massa drops (spikningar).

Hur Statiols 98 fungerar kan jag inte svara på, men eftersom V-powern alltid visat fina kurvor så kommer jag garanterat hålla mig till den i framtiden."

_________________
Mato Saric
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



sotam skrev:
Finns en kille på forumet på autopower som loggat körning med Preems 98okt och V-Power och resultatet från körningarna finns nånstans i denna tråd: http://autopower.se/forum/topic.asp?id=167074&sida=551

Han skriver:
"Eftersom det var nån tomte som i somras påstod att Preems 98 oktan egentligen skulle vara 100 oktan så gjorde jag en jämförelse mellan detta superbränsle och V-power.

Jag kände direkt att Preems 98 oktaniga soppa (som dessutom inte innehåller någon etanol) gjorde min bil markant segare och tveksammare vilket även loggarna visade tydligt.
Timingkurvorna såg riktigt fula ut med en massa drops (spikningar).

Hur Statiols 98 fungerar kan jag inte svara på, men eftersom V-powern alltid visat fina kurvor så kommer jag garanterat hålla mig till den i framtiden."



Se bara till att den inte innehåller 50% diesel för det händer. Utan att varken mack eller bolag tar på sig ansvaret med mer än att den blev gratis. Men vad hjälper det när motorn är skadad.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
LÖL
Enköping
Här sen Sep 2008
Inlägg: 134

Namndispens
Namndispens

Porsche rekommenderar officiellt att inga luftkylda bilar (dvs 993, 964 osv...) körs på etanol överhuvudtaget. Det skadar långsiktigt saker i motorn. Detta gäller även den 5%iga blanding som Shell smittade sin V Power med förra sommaren. Den 10%-blandningen som finns på mackar i t ex UK och USA kläggar igen bränsleledningar, spridare och filter så att dessa måste rengöras och bytas ca var 2.000 mil.

Etanol är och kan bli ett problem för många ägare av entusiast- och sportbilar. Men det är ju upp till var och en att tanka vad man vill till vilket pris som helst, även om Shell höjer priset på V Power men sänker kvaliteten och blandar i billigare ingredienser. Ingen luftkyld 911 är byggd för det i alla fall.

_________________
#68
Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Jovani skrev:
Oktan & Energi värde är två olika värdar.... Energi vinner alltid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline


*host* tvärtom *host* topfuel *host* methanol *host* urkasst energivärde *host* kanonbra oktan *host*

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Äpplen och apelsiner?

Högt oktantal är bra om man vill ställa extremare tändning eller öka på turbotryck.

Oktan talar om när ett bränsle börjar spika enkelt förklarat.

Jag som inte kör topfuel är intresserad av energi innehållet.

Men det var en intressant analys längre upp, ska läsa den mer ingående.

Edit var inte mycket till analys, mest tyckande och inga loggar som backup.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Fastlane skrev:
Äpplen och apelsiner?

Högt oktantal är bra om man vill ställa extremare tändning eller öka på turbotryck.

Oktan talar om när ett bränsle börjar spika enkelt förklarat.

Jag som inte kör topfuel är intresserad av energi innehållet.

Men det var en intressant analys längre upp, ska läsa den mer ingående.


Energinnehållet är bara semi-intressant för en banbil, dvs i fråga om hur mycket extravikt och volym i form av soppa man måste släpa på, tex vid långlopp där bla tankbegränsningar kan finnas.

För effekt output så är det i princip helt ointressant så länge vi jämför normala bränslen bensin/etanol/metanol. Att tillsätta ytterligare drivmedel för att kompensera för ettt lägre energiinnehåll är mycket sällan någon begränsande faktor alls.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Cobolt skrev:
Fastlane skrev:
Äpplen och apelsiner?

Högt oktantal är bra om man vill ställa extremare tändning eller öka på turbotryck.

Oktan talar om när ett bränsle börjar spika enkelt förklarat.

Jag som inte kör topfuel är intresserad av energi innehållet.

Men det var en intressant analys längre upp, ska läsa den mer ingående.


Energinnehållet är bara semi-intressant för en banbil, dvs i fråga om hur mycket extravikt och volym i form av soppa man måste släpa på, tex vid långlopp där bla tankbegränsningar kan finnas.

För effekt output så är det i princip helt ointressant så länge vi jämför normala bränslen bensin/etanol/metanol. Att tillsätta ytterligare drivmedel för att kompensera för ettt lägre energiinnehåll är mycket sällan någon begränsande faktor alls.


Jag håller med om att oktantal är intressant med aggressiv tändkurva, hög komp och höga laddtryck men lågt energiinnehåll ger lägre effekt om man inte kan kompensera med ovan och högt oktantal.

Jag personligen kör n/a alltså inget högt laddtryck, har iofs hög komp men inte extrem och tänker inte ställa extrema tändkurvor med risk att pinga min wankel. Jag tror att jag får ut mer effekt ur 98 oktan utan sprit jämfört med v power.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Fastlane skrev:
Cobolt skrev:
Fastlane skrev:
Äpplen och apelsiner?

Högt oktantal är bra om man vill ställa extremare tändning eller öka på turbotryck.

Oktan talar om när ett bränsle börjar spika enkelt förklarat.

Jag som inte kör topfuel är intresserad av energi innehållet.

Men det var en intressant analys längre upp, ska läsa den mer ingående.


Energinnehållet är bara semi-intressant för en banbil, dvs i fråga om hur mycket extravikt och volym i form av soppa man måste släpa på, tex vid långlopp där bla tankbegränsningar kan finnas.

För effekt output så är det i princip helt ointressant så länge vi jämför normala bränslen bensin/etanol/metanol. Att tillsätta ytterligare drivmedel för att kompensera för ettt lägre energiinnehåll är mycket sällan någon begränsande faktor alls.


Jag håller med om att oktantal är intressant med aggressiv tändkurva, hög komp och höga laddtryck men lågt energiinnehåll ger lägre effekt om man inte kan kompensera med ovan och högt oktantal.

Jag personligen kör n/a alltså inget högt laddtryck, har iofs hög komp men inte extrem och tänker inte ställa extrema tändkurvor med risk att pinga min wankel. Jag tror att jag får ut mer effekt ur 98 oktan utan sprit jämfört med v power.


Om du inte tänkt trimma så får du som du säger ut mest effekt med högst energinehåll, en motor som är optimerad för 95 oktan ger mindre effekt på 98 då mer värme pga oktantalet åtgår för att starta förbränningen på 98 än på 95, visserligen ganska marginella skillnader, men dock skillnad. Så låg oktan som möjligt är självklart devisen för den givna triminvån, men att inte trimma är ju som att köpa glass utan chokladsås... klart du ska trimma wankeln - skaffa en E85 mapp nu och kör skiten ur den....

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Vem har sagt att jag inte ska trimma den?

Jag mappar själv, är väl inne på mapp nr 40 snart skulle jag tro.

E85 och wankel är en känslig historia, nog förlång och ointressant för de flesta. Men störst punkt är hur mkt smörjning wankeln får av E85 och hur bra den blandar sig med bla 2 taktsolja som jag blandar direkt i tanken.

Sen skulle jag också maxa ut både pump och spridare på e85, orkar nog inte pilla med det i år eftersom jag ändå ska överladda till vintern på ett eller annat sätt. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Allmänt banåkaforum
98 oktan utan sprit
1 besök senaste veckan (7133 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande