Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum 98 oktan utan sprit | 1 besök senaste veckan (7133 totalt) |
Enligt statoils produktdatablad är deras 98 etanolfri:
http://www.statoil.se/file_archive/0 OKQ8 har etanol i sin: http://www.okq8.se/servlet/ContentVi / P _________________ /Pär Nyman |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySit
|
||||||
Oktan & Energi värde är två olika värdar.... Energi vinner alltid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasolin _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Finns en kille på forumet på autopower som loggat körning med Preems 98okt och V-Power och resultatet från körningarna finns nånstans i denna tråd: http://autopower.se/forum/topic.asp?
Han skriver: "Eftersom det var nån tomte som i somras påstod att Preems 98 oktan egentligen skulle vara 100 oktan så gjorde jag en jämförelse mellan detta superbränsle och V-power. Jag kände direkt att Preems 98 oktaniga soppa (som dessutom inte innehåller någon etanol) gjorde min bil markant segare och tveksammare vilket även loggarna visade tydligt. Timingkurvorna såg riktigt fula ut med en massa drops (spikningar). Hur Statiols 98 fungerar kan jag inte svara på, men eftersom V-powern alltid visat fina kurvor så kommer jag garanterat hålla mig till den i framtiden." _________________ Mato Saric |
||||||
Se bara till att den inte innehåller 50% diesel för det händer. Utan att varken mack eller bolag tar på sig ansvaret med mer än att den blev gratis. Men vad hjälper det när motorn är skadad. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Porsche rekommenderar officiellt att inga luftkylda bilar (dvs 993, 964 osv...) körs på etanol överhuvudtaget. Det skadar långsiktigt saker i motorn. Detta gäller även den 5%iga blanding som Shell smittade sin V Power med förra sommaren. Den 10%-blandningen som finns på mackar i t ex UK och USA kläggar igen bränsleledningar, spridare och filter så att dessa måste rengöras och bytas ca var 2.000 mil.
Etanol är och kan bli ett problem för många ägare av entusiast- och sportbilar. Men det är ju upp till var och en att tanka vad man vill till vilket pris som helst, även om Shell höjer priset på V Power men sänker kvaliteten och blandar i billigare ingredienser. Ingen luftkyld 911 är byggd för det i alla fall. _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
*host* tvärtom *host* topfuel *host* methanol *host* urkasst energivärde *host* kanonbra oktan *host* _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Äpplen och apelsiner?
Högt oktantal är bra om man vill ställa extremare tändning eller öka på turbotryck. Oktan talar om när ett bränsle börjar spika enkelt förklarat. Jag som inte kör topfuel är intresserad av energi innehållet. Men det var en intressant analys längre upp, ska läsa den mer ingående. Edit var inte mycket till analys, mest tyckande och inga loggar som backup. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Energinnehållet är bara semi-intressant för en banbil, dvs i fråga om hur mycket extravikt och volym i form av soppa man måste släpa på, tex vid långlopp där bla tankbegränsningar kan finnas. För effekt output så är det i princip helt ointressant så länge vi jämför normala bränslen bensin/etanol/metanol. Att tillsätta ytterligare drivmedel för att kompensera för ettt lägre energiinnehåll är mycket sällan någon begränsande faktor alls. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Jag håller med om att oktantal är intressant med aggressiv tändkurva, hög komp och höga laddtryck men lågt energiinnehåll ger lägre effekt om man inte kan kompensera med ovan och högt oktantal. Jag personligen kör n/a alltså inget högt laddtryck, har iofs hög komp men inte extrem och tänker inte ställa extrema tändkurvor med risk att pinga min wankel. Jag tror att jag får ut mer effekt ur 98 oktan utan sprit jämfört med v power. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Om du inte tänkt trimma så får du som du säger ut mest effekt med högst energinehåll, en motor som är optimerad för 95 oktan ger mindre effekt på 98 då mer värme pga oktantalet åtgår för att starta förbränningen på 98 än på 95, visserligen ganska marginella skillnader, men dock skillnad. Så låg oktan som möjligt är självklart devisen för den givna triminvån, men att inte trimma är ju som att köpa glass utan chokladsås... klart du ska trimma wankeln - skaffa en E85 mapp nu och kör skiten ur den.... _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
Vem har sagt att jag inte ska trimma den?
Jag mappar själv, är väl inne på mapp nr 40 snart skulle jag tro. E85 och wankel är en känslig historia, nog förlång och ointressant för de flesta. Men störst punkt är hur mkt smörjning wankeln får av E85 och hur bra den blandar sig med bla 2 taktsolja som jag blandar direkt i tanken. Sen skulle jag också maxa ut både pump och spridare på e85, orkar nog inte pilla med det i år eftersom jag ändå ska överladda till vintern på ett eller annat sätt. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Allmänt banåkaforum 98 oktan utan sprit | 1 besök senaste veckan (7133 totalt) |