Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Banåkning
1 besök senaste veckan (3436 totalt)
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Hej!

Vart bör man vända sig om man är intresserad av att åka lite konbana samt bana inför sommaren? Banträffar osv? Håller på och bygger om min brukis nu för att kunna använda den på både bana och gata.

Är ny inom detta så all hjälp välkomnas

Tack på förhand!

Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Tja.. https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=10
Annars är ju märkesforum/klubbar också ett bra ställe att börja på. Vad kör du för slags bil?

Första gången jag körde konbana var det bmw-klubb som ordnade och jag körde Camaro.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
zoddri skrev:
Tja.. https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=10
Annars är ju märkesforum/klubbar också ett bra ställe att börja på. Vad kör du för slags bil?

Första gången jag körde konbana var det bmw-klubb som ordnade och jag körde Camaro.


Tack! Ville åkt på någon "prova på" träff där man inte behöver licens för att köra. Så man lär sig lite först
Jag åker en BMW E46 318, så via bmw klubben borde man kunna köra.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hej! Det låter kul att du vill prova, bygg inte för mycket innan du varit och gasat, kan nästan till 100% säga att du byggt fel om du bygger innan. Byt bromsvätska till en bra men framförallt ny för året tex. Ate Blue racing som finns att få tag på nästan överallt. Sätt på friska bromsklossar och åk första banmötet. Fundera sedan vad du vill prioritera. Oftast stol, bälte, bromsar och sedan R-däck och hårdare fjädring och då menar jag inte sänkningsats med gasdämpare.

Licens måste du ha i någon form, första gången kan man ta ut prova på licens eller om det är SMA då kan du ta ut engångslicens hur många ggr du vill.

De flesta kräver heltäckande bomullskläder för att skydda lite om det börjar brinna och att nylon mm. inte ska bränna fast i huden, hjälm, handskar.

Alfaromeoklubben har bra banmöten där man får köra andra bilar med och får en fin introduktion. Åke Nybergs förarkurser är en rekomendation även om jag brukar vara med som instruktör så har den gott ryckte och där kan du även ta licens.
BMW klubben har ju gott renome men själv har jag inte kört på de träffarna.
Licensen i sig är mest teoretisk och lär dig hur du ska göra på banan och allt runt omkring en tävling, mest säkerhet osv. På SBFs arrangerade banmöten får man bara åka 1 gång om året på provapålicens.

Ha det kul på banorna och var inte rädd att fråga om det är nått.
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Björn skrev:
Hej! Det låter kul att du vill prova, bygg inte för mycket innan du varit och gasat, kan nästan till 100% säga att du byggt fel om du bygger innan. Byt bromsvätska till en bra men framförallt ny för året tex. Ate Blue racing som finns att få tag på nästan överallt. Sätt på friska bromsklossar och åk första banmötet. Fundera sedan vad du vill prioritera. Oftast stol, bälte, bromsar och sedan R-däck och hårdare fjädring och då menar jag inte sänkningsats med gasdämpare.

Licens måste du ha i någon form, första gången kan man ta ut prova på licens eller om det är SMA då kan du ta ut engångslicens hur många ggr du vill.

De flesta kräver heltäckande bomullskläder för att skydda lite om det börjar brinna och att nylon mm. inte ska bränna fast i huden, hjälm, handskar.

Alfaromeoklubben har bra banmöten där man får köra andra bilar med och får en fin introduktion. Åke Nybergs förarkurser är en rekomendation även om jag brukar vara med som instruktör så har den gott ryckte och där kan du även ta licens.
BMW klubben har ju gott omdöme men själv har jag inte kört på de träffarna.
Licensen i sig är mest teoretisk och lär dig hur du ska göra på banan och allt runt omkring en tävling, mest säkerhet osv. På SBFs arrangerade banmöten får man bara åka 1 gång om året på provapålicens.

Ha det kul på banorna och var inte rädd att fråga om det är nått.


Tack för ett rejält och bra svar!

Bilen kommer inte byggas enbart för bana, utan kommer även använda den i "utställningssyfte". Men som sagt skall den kunna gå bana utan att behöva byggas om totalt.

Det jag kommer göra är en bromsuppgradering med slitzade / borrade skivor runt om med bättre belägg. Självklart skall det i en bättre form av vätska, samma sak gäller även alla oljor. Kommer även montera i 2 sportstolar med 4p bälte.

Chassit kommer få sig en uppsättning coilovers plus fjäderbensstag fram samt bak, kommer även montera andra krängare på den. Sedan kommer jag även ha två uppsättningar fälgar, en för "utställning" samt en för brukning på bana. Några 16" med vettiga däck.
Känns som en bra början?

Hjälm visste jag var obligatoriskt under bana, men inte ang kläder. Gäller det även "öppna dagar" som finns på tex Gotland ring?

Sedan lite om licens, vad kostar en engångslicens ca? Ska kika lite på Alfa samt BMW klubbarna och se vad som ligger i närheten.


Tack!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Öppna dagar på Sviestad är inte datumen släppta än (inte sist jag kollade iaf)


Men här kan du bläddra och även filtrera på olika klubbar, banor o så:
https://rejsa.nu/bankalender

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



speeDs_ skrev:
Björn skrev:
Hej! Det låter kul att du vill prova, bygg inte för mycket innan du varit och gasat, kan nästan till 100% säga att du byggt fel om du bygger innan. Byt bromsvätska till en bra men framförallt ny för året tex. Ate Blue racing som finns att få tag på nästan överallt. Sätt på friska bromsklossar och åk första banmötet. Fundera sedan vad du vill prioritera. Oftast stol, bälte, bromsar och sedan R-däck och hårdare fjädring och då menar jag inte sänkningsats med gasdämpare.

Licens måste du ha i någon form, första gången kan man ta ut prova på licens eller om det är SMA då kan du ta ut engångslicens hur många ggr du vill.

De flesta kräver heltäckande bomullskläder för att skydda lite om det börjar brinna och att nylon mm. inte ska bränna fast i huden, hjälm, handskar.

Alfaromeoklubben har bra banmöten där man får köra andra bilar med och får en fin introduktion. Åke Nybergs förarkurser är en rekomendation även om jag brukar vara med som instruktör så har den gott ryckte och där kan du även ta licens.
BMW klubben har ju gott omdöme men själv har jag inte kört på de träffarna.
Licensen i sig är mest teoretisk och lär dig hur du ska göra på banan och allt runt omkring en tävling, mest säkerhet osv. På SBFs arrangerade banmöten får man bara åka 1 gång om året på provapålicens.

Ha det kul på banorna och var inte rädd att fråga om det är nått.


Tack för ett rejält och bra svar!

Bilen kommer inte byggas enbart för bana, utan kommer även använda den i "utställningssyfte". Men som sagt skall den kunna gå bana utan att behöva byggas om totalt.

Det jag kommer göra är en bromsuppgradering med slitzade / borrade skivor runt om med bättre belägg. Självklart skall det i en bättre form av vätska, samma sak gäller även alla oljor. Kommer även montera i 2 sportstolar med 4p bälte.

Chassit kommer få sig en uppsättning coilovers plus fjäderbensstag fram samt bak, kommer även montera andra krängare på den. Sedan kommer jag även ha två uppsättningar fälgar, en för "utställning" samt en för brukning på bana. Några 16" med vettiga däck.
Känns som en bra början?

Hjälm visste jag var obligatoriskt under bana, men inte ang kläder. Gäller det även "öppna dagar" som finns på tex Gotland ring?

Sedan lite om licens, vad kostar en engångslicens ca? Ska kika lite på Alfa samt BMW klubbarna och se vad som ligger i närheten.


Tack!


Jeans är ju bomull, långärmad T-shirt tex (kolla att det bara är bomull) och trädgårdshanskar i skinn, samt de italienska hansydda skinndojorna så är du fullmunderad thumbs up
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hej! Det går absolut att ha kul på bana med liten motor. Din 318 har bättre balans än dom med sexor t ex. Jag skulle ändå rekommendera dig att hellre satsa på en standard 325 till 330 än att lägga ned massa pengar på chassiuppdateringar och sedan ledsna på motorn.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Jag vill nog rekommendera dig att lyssna på Björn och inte springa iväg och köpa snygga bromsar och coiloverkit innan du vet vilket problem du försöker lösa. I värsta fall så skapar du mer problem än du löser med de nya delarna. Coilover som teknisk lösning är inte på något sätt en garanti för bättre väghållning. Och ett big brake kit kan ställa till bromsbalansen, leda till dyrare bromsbelägg och en del hävdar att hålborrade skivor spricker lättare.

Vad jag försöker säga är nog att allt är inte vad man kan tro när det kommer till banracing där en välbalanserad, väl inställd bil kan runda skrytbyggen med tio gånger budgeten.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Banåkning
1 besök senaste veckan (3436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande