Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Accelerationssnabbhetslista.
2288 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Accelerationssnabbhetslista.

Lite raggaraktigt kanske, men här är en lista på accelerationsegenskaper på en väldig massa bilar.
Tar upp den bara för att Hemi ligger bra till. Jag har ju viss koppling till den motorn.
http://www.autofacts.ca/classics/fast.htm
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



thumbs up Många roliga bilar finns med

_________________

--VVTS--
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Inte hänt mycket på 35 år

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Anders Andersson
Järfälla
Här sen Feb 2003
Inlägg: 50



Det var imponerande, jag visste inte att Hemi-bilarna var så snabba i orginal.
Men jag har ändå svårt att fatta hur en, iofs 7 liters, gjutjärnsklump med stötstänger och 35 år gammal teknik i en stor plåtlåda försedd med dåtidens däck kan vara snabbare än en 6 liters tolva med en massa ventiler, avancerad insprutning mm i ett 1000kg lätt kolfiberskal (MCLArenF1).
Är det för att jänkebilarna var avpassade för rattlåsracing när det gäller utväxling, chassie mm? Eller är det det mastiga vridet som kompenserar för alla nymodigheter..?

_________________
mvh
Anders Andersson
996 GT2
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Host host skryt host...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Anders Andersson skrev:
Det var imponerande, jag visste inte att Hemi-bilarna var så snabba i orginal.
Men jag har ändå svårt att fatta hur en, iofs 7 liters, gjutjärnsklump med stötstänger och 35 år gammal teknik i en stor plåtlåda försedd med dåtidens däck kan vara snabbare än en 6 liters tolva med en massa ventiler, avancerad insprutning mm i ett 1000kg lätt kolfiberskal (MCLArenF1).
Är det för att jänkebilarna var avpassade för rattlåsracing när det gäller utväxling, chassie mm? Eller är det det mastiga vridet som kompenserar för alla nymodigheter..?



effekten i den tidens highperf bilar va duktigt nerskriven pga försäkrings premierna (inget nytt under solen)

faktafel i listan åxå 1963 dodge ramcharger har inte hemin den har en 426Wedge

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Anders Andersson skrev:
"gjutjärnsklump med stötstänger och 35 år gammal teknik i en stor plåtlåda"



Med Amerikanska mått så var en Hemicuda en liten bil thumbs up

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Anders Andersson skrev:
Det var imponerande, jag visste inte att Hemi-bilarna var så snabba i orginal.
Men jag har ändå svårt att fatta hur en, iofs 7 liters, gjutjärnsklump med stötstänger och 35 år gammal teknik i en stor plåtlåda försedd med dåtidens däck kan vara snabbare än en 6 liters tolva med en massa ventiler, avancerad insprutning mm i ett 1000kg lätt kolfiberskal (MCLArenF1).
Är det för att jänkebilarna var avpassade för rattlåsracing när det gäller utväxling, chassie mm? Eller är det det mastiga vridet som kompenserar för alla nymodigheter..?


En liten korrigering till att böja med. Man kan inte korrigera acctiden med vrid bara för att 425 hkr kan verka för lite. Acceleration är ett "arbete", och arbete mäts i effekt. Alltså, det är 425 hkr som är fel.
Detta berodde på försäkringsförutsättningar. så bilen skulle komma ut i trafik. För homologiseringens skull.
Den måste säljas för att klassa in i "standard".
om vi börjar med "plåtlådan", så var det just mer sådan än en bil. Dom tog en Dart, som rensades på det mesta. Flyttade fram bakaxeln för viktfördlning-greppets skull, och HAMMRADE upp hjulhusen invändigt för att ordenterliga däck skulle få plats. Vidare monterades lätta dörrar och plasthuvar. Bilen levererades PRIMAD och framhuv i svart gealcoat. Innuti fanns fram och baksoffa men inga mattor.

Väl i affären försågs bilen med en fabrikslapp som berättade att bilen inte passade för allmänna vägar och inga som helst garantier gällde. Mäkinen hade en kopia på en sådan lapp. Fabriksuppgiften till 60mph var 3,6 sec. Bränsleförbrukningen var 4 l milen eller 6 mpg!

Sedan dess har Cudan och Darten härjat fritt i Super Stock dragracing. Bartons SS/BA Dart med bytt kam å headers gör i dag under 8,8 sek på kvartsmilen

Ett par bilder.




Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Mäktigt!

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Finns en kille som byggt en replika på en sån Dart i Örebro som kör med den i Super Stock, det bygdes 80 eler 50 stycken (beroende på vem man frågar) sådana. 480 cui hemi + rejäla headers + dubbelt 4" avgassystem utan dämpnig =

Kör de verkligen 8,8 i Stock med dessa är inte rekordet i Stock en hög nia eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Byggdes väl redan i mitten av 80-talet, då man var liten, oförståndig och Bilsport/Wheels/Powerläsare (Fast det var rätt roliga tidningar på den tiden). Namnen Redin/Hermansson snurrar ständigt runt i huvudet, har de något samband?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



[quote=

Kör de verkligen 8,8 i Stock med dessa är inte rekordet i Stock en hög nia eller är jag ute och cyklar nu?[/quote]

8.8 kör dom i superstock .. Om jag inte e ute och cyklar så va det en camaro som spräckte 9an i stock

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



om jag förstår det rätt så finns ingen äkta Hemi Dart här i Sverige. Konstigt, jag trodde allt sånt skeppades över hit på sjuttiotalet när jänkarna själva inte ville ha dom. Nu är det väl samlarvärde värre där över

Man läste ju Start & Speed och Colorod på sjuttiotalet (allt var inte brunt och DDR-stat)

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Bilen i Örebro antar jag är den som Tomas Wallin körde för 10 år sen. Han kanske har kvar den än idag?
Har inte pratat med honom sen dess...
om inte mitt minne sviker mig alldeles så har den samma registreringsnummer som den Redin hade hand om så man får väl anta att de har något gemensamt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Lennart Mäkinen skrev:
Bilen i Örebro antar jag är den som Tomas Wallin körde för 10 år sen. Han kanske har kvar den än idag?
Har inte pratat med honom sen dess...
om inte mitt minne sviker mig alldeles så har den samma registreringsnummer som den Redin hade hand om så man får väl anta att de har något gemensamt.

Tomas Wallin var det han hette, han hade en Dart med Hemi i början av 90-talet som du säger tror den var lackad i nån ljus färg typ silvergrå, ljusgrön eller nåt på den tiden medans den nu är blå med mattsvart huv.
Citera
Allmänt banåkaforum
Accelerationssnabbhetslista.
2288 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande