Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2288 besök totalt |
Accelerationssnabbhetslista.
Lite raggaraktigt kanske, men här är en lista på accelerationsegenskaper på en väldig massa bilar. Tar upp den bara för att Hemi ligger bra till. Jag har ju viss koppling till den motorn. http://www.autofacts.ca/classics/fas Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det var imponerande,
![]() Men jag har ändå svårt att fatta hur en, iofs 7 liters, gjutjärnsklump med stötstänger och 35 år gammal teknik i en stor plåtlåda försedd med dåtidens däck kan vara snabbare än en 6 liters tolva med en massa ventiler, avancerad insprutning mm i ett 1000kg lätt kolfiberskal (MCLArenF1). ![]() Är det för att jänkebilarna var avpassade för rattlåsracing när det gäller utväxling, chassie mm? Eller är det det mastiga vridet som kompenserar för alla nymodigheter..? _________________ mvh Anders Andersson 996 GT2 |
||
effekten i den tidens highperf bilar va duktigt nerskriven pga försäkrings premierna (inget nytt under solen) faktafel i listan åxå 1963 dodge ramcharger har inte hemin den har en 426Wedge ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
En liten korrigering till att böja med. Man kan inte korrigera acctiden med vrid bara för att 425 hkr kan verka för lite. Acceleration är ett "arbete", och arbete mäts i effekt. Alltså, det är 425 hkr som är fel. Detta berodde på försäkringsförutsättningar. så bilen skulle komma ut i trafik. För homologiseringens skull. Den måste säljas för att klassa in i "standard". om vi börjar med "plåtlådan", så var det just mer sådan än en bil. Dom tog en Dart, som rensades på det mesta. Flyttade fram bakaxeln för viktfördlning-greppets skull, och HAMMRADE upp hjulhusen invändigt för att ordenterliga däck skulle få plats. Vidare monterades lätta dörrar och plasthuvar. Bilen levererades PRIMAD och framhuv i svart gealcoat. Innuti fanns fram och baksoffa men inga mattor. Väl i affären försågs bilen med en fabrikslapp som berättade att bilen inte passade för allmänna vägar och inga som helst garantier gällde. Mäkinen hade en kopia på en sådan lapp. Fabriksuppgiften till 60mph var 3,6 sec. Bränsleförbrukningen var 4 l milen eller 6 mpg! Sedan dess har Cudan och Darten härjat fritt i Super Stock dragracing. Bartons SS/BA Dart med bytt kam å headers gör i dag under 8,8 sek på kvartsmilen Ett par bilder. ![]() ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Finns en kille som byggt en replika på en sån Dart i Örebro som kör med den i Super Stock, det bygdes 80 eler 50 stycken (beroende på vem man frågar) sådana. 480 cui hemi + rejäla headers + dubbelt 4" avgassystem utan dämpnig =
![]() ![]() ![]() Kör de verkligen 8,8 i Stock med dessa är inte rekordet i Stock en hög nia eller är jag ute och cyklar nu? |
||
Byggdes väl redan i mitten av 80-talet, då man var liten, oförståndig och Bilsport/Wheels/Powerläsare (Fast det var rätt roliga tidningar på den tiden). Namnen Redin/Hermansson snurrar ständigt runt i huvudet, har de något samband?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
[quote=
Kör de verkligen 8,8 i Stock med dessa är inte rekordet i Stock en hög nia eller är jag ute och cyklar nu?[/quote] 8.8 kör dom i superstock ![]() _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||
om jag förstår det rätt så finns ingen äkta Hemi Dart här i Sverige. Konstigt, jag trodde allt sånt skeppades över hit på sjuttiotalet när jänkarna själva inte ville ha dom. Nu är det väl samlarvärde värre där över
![]() Man läste ju Start & Speed och Colorod på sjuttiotalet (allt var inte brunt och DDR-stat) JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Bilen i Örebro antar jag är den som Tomas Wallin körde för 10 år sen. Han kanske har kvar den än idag?
Har inte pratat med honom sen dess... om inte mitt minne sviker mig alldeles så har den samma registreringsnummer som den Redin hade hand om så man får väl anta att de har något gemensamt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Tomas Wallin var det han hette, han hade en Dart med Hemi i början av 90-talet som du säger tror den var lackad i nån ljus färg typ silvergrå, ljusgrön eller nåt på den tiden medans den nu är blå med mattsvart huv. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2288 besök totalt |