Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (44246 totalt)
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Björnes skrev:
MrBosse skrev:
Du har lite fel i skalan. Läktarna är nära 200m. Hela rakan är en dragstripp + flygfält typ 2K. Det du ritade är lätt över 4K bana.



Ursäkta en liten fråga men om nu Mantorp har problem med att dom som inte svänger inte vill att man kör på deras kladd bana. Hur är det då på Tierp.


Om du tittar på bilden Lillen postade, ser du 2 svarta sträck. Det är start området + strippen. TTA banan ska gå utanför och runt strippen. De ska asfaltera en ny rasträka bredvid hela srtipen och bromssträckan. Den här bilden visar lite hur brett det är mellan läktarna.


_________________
Bosse Isaksson
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



meldert skrev:
Vi får verkligen hoppas att det inte bara blir 90-graderskurvor med raksträckor emellan... Då blir den tom ännu tristare än anderstorp...! En modern bana ska ha majoriteten kurvkombinatione jmfrt med ensamma kurvor.


Jag har hela tiden uppfattat det som att den banan de ska köra i år är en snabblösning och att den med tiden skall utvecklas till en "riktig" bana?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Petter U skrev:
meldert skrev:
Vi får verkligen hoppas att det inte bara blir 90-graderskurvor med raksträckor emellan... Då blir den tom ännu tristare än anderstorp...! En modern bana ska ha majoriteten kurvkombinatione jmfrt med ensamma kurvor.


Jag har hela tiden uppfattat det som att den banan de ska köra i år är en snabblösning och att den med tiden skall utvecklas till en "riktig" bana?

Vad jag kan minnas, så har ingen än från TTA eller Tierp än officiellt berättat om en sådan plan. Det är nog mera funderingar om hur skulle Tierp annars hinna!
Citat från Tierparenas sida.
Citat:
Banan är för närvarande under uppbyggnad och dess utseende kommer att avslöjas vid en presskonferens på Tierp Arena under april

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrBosse skrev:
Du har lite fel i skalan. Läktarna är nära 200m. Hela rakan är en dragstripp + flygfält typ 2K. Det du ritade är lätt över 4K bana.


OKOK , det stämmer nog bra det.
Men blir det ändå så långt som 3km?

Men läktare 200m.
Plussa på i 200m intervaller så får inte jag ihop 2kilometer raka.
Inte något att tjafsa om men även om man ritar rakan kortare så blir det inte mer än 8-900m.
Gissar ju så klart men det lär ju visa sig.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrBosse skrev:
Typ!


I denna bild syns ju MÅL klart och tydligt , vita fläcken mitt i banan.
Sedan lika långt till med betongmur , det får man ju om man lägger ihop det till strax över 800m.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Den här bilden visar lite vad jag menar. Men jag håller med om att det inte stämmer då med 3k bana, om de ska vända efter sandfållan. Då sandfållan ligger precis bakom 1k sträcket. Jag gissar att de inte vill bygga något på flygfältet. Sist jag var där startade och landade plan där under pågående race.


_________________
Bosse Isaksson
Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004
Inlägg: 41



Björnes skrev:
MrBosse skrev:
Du har lite fel i skalan. Läktarna är nära 200m. Hela rakan är en dragstripp + flygfält typ 2K. Det du ritade är lätt över 4K bana.



Ursäkta en liten fråga men om nu Mantorp har problem med att dom som inte svänger inte vill att man kör på deras kladd bana. Hur är det då på Tierp.


Om du tittar ett par inlägg ovanför kan du se att det är typ 3 ggr så brett som strippen, så runt runt behöver alldrig vara inne på strippen och köra utan kan köra runt dom 420m som är preppade.

Om man tittar noga kan man se en bil strax före tidtavlorna, bakom tavlorna står en klase bilar och ambulanser ,då förstår man lite mer av skalan på anläggningen.

_________________
Örjan Karlsson
Moby Dick R32 GT-R -93
KTM 1290 R -16
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jäkla kort bromssträcka de har egentligen.
Är det inte i staterna de måste ha längre bromssträcka numer sedan alla olyckor för några år sedan.
Annars får de ju inte köra 402meter.

Nog om detta.
Blir det nära nog 1000m raka blir det intressant inbromsning där.
Det räcker gott för standarden i sverige.

Vad jag fattat är väl att de senare skall byggas bana inne på området där det är gräs nu.
Det skall vara nästan dubbla längden och permanent banåkabana.
Men det är ju ännu bara rykten som vanligt!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



MrBosse skrev:
Petter U skrev:
meldert skrev:
Vi får verkligen hoppas att det inte bara blir 90-graderskurvor med raksträckor emellan... Då blir den tom ännu tristare än anderstorp...! En modern bana ska ha majoriteten kurvkombinatione jmfrt med ensamma kurvor.


Jag har hela tiden uppfattat det som att den banan de ska köra i år är en snabblösning och att den med tiden skall utvecklas till en "riktig" bana?

Vad jag kan minnas, så har ingen än från TTA eller Tierp än officiellt berättat om en sådan plan. Det är nog mera funderingar om hur skulle Tierp annars hinna!
Citat från Tierparenas sida.
Citat:
Banan är för närvarande under uppbyggnad och dess utseende kommer att avslöjas vid en presskonferens på Tierp Arena under april


Flash nämnde det i en radiointervju.

_________________
Martin Öberg
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Obizzz skrev:
MrBosse skrev:
Petter U skrev:
meldert skrev:
Vi får verkligen hoppas att det inte bara blir 90-graderskurvor med raksträckor emellan... Då blir den tom ännu tristare än anderstorp...! En modern bana ska ha majoriteten kurvkombinatione jmfrt med ensamma kurvor.


Jag har hela tiden uppfattat det som att den banan de ska köra i år är en snabblösning och att den med tiden skall utvecklas till en "riktig" bana?

Vad jag kan minnas, så har ingen än från TTA eller Tierp än officiellt berättat om en sådan plan. Det är nog mera funderingar om hur skulle Tierp annars hinna!
Citat från Tierparenas sida.
Citat:
Banan är för närvarande under uppbyggnad och dess utseende kommer att avslöjas vid en presskonferens på Tierp Arena under april


Flash nämnde det i en radiointervju.


Kul! Det vore ju väldigt trevligt om det kunde bli något i klass med nya Rudskogen.

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



TF kör inte 402m längre i US. Utan det är 1000fot nu som gäller. Blandanat på förarföreningen begäran så körde Topfule 1000f på Tierp. Det handlar inte bara om bromssträckan utan även topphastigheten. Dom når 500km/h på 1000f =304m.

Sedan då mycket av info, kunskaper och delar kommer från US och är anpassat för 1000f. De delar som tillverkas och utvecklas här får även en större marknad + viljan att lura över de från US att köra här. Så är det inte så märkligt att de går ner till 1000f

_________________
Bosse Isaksson
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Troligt datum då TTA bansträckning kommer att presenteras, är 8 maj, mellan 15:00 och 17:00!

Tierp Arena Pressträff: http://tierparena.com/page/news.php?id=203

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Flyguppvisningen hade varit kul att besöka men är tyvärr upptagen med annat som jag inte vill missa det datumet.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

MrBosse skrev:
Troligt datum då TTA bansträckning kommer att presenteras, är 8 maj, mellan 15:00 och 17:00!

Tierp Arena Pressträff: http://tierparena.com/page/news.php?id=203


Någon som sitter på info om bansträckningen nu ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Om man går in på Swedish GT:s hemsida så är det ju en översikts "icon" för tierp. Kan den stämma?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Det där är Knutstorp



(och Göteborg är Kinnekulle. Och Gelleråsen och Anderstorp har samma banlayout )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11878



Magnus Thomé skrev:
Det där är Knutstorp



(och Gelleråsen och Anderstorp har samma banlayout osså )


Någon hemsideknåpare som blivit lite

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



MrBosse skrev:
Troligt datum då TTA bansträckning kommer att presenteras, är 8 maj, mellan 15:00 och 17:00!

Tierp Arena Pressträff: http://tierparena.com/page/news.php?id=203


Är det någon som sett en bansträckning?

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Petter U skrev:
MrBosse skrev:
Troligt datum då TTA bansträckning kommer att presenteras, är 8 maj, mellan 15:00 och 17:00!

Tierp Arena Pressträff: http://tierparena.com/page/news.php?id=203


Är det någon som sett en bansträckning?






Denna banskiss, den nedersta, är tryck på baksidan av TTA-biljetterna som kanske kan ge en fingervisning

_________________
Nils Erixon
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Läge att lägga över ett flygfoto som nästa steg


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Angående längd och sträcka på "rakan" så hade jag rätt.
De fortsätter en bit ner på rakan innan de vänder tillbaka , så ca: 800m iaf.
Sedan tycker jag iaf att sträckningen verkar lovande.

Mycket intressant , ytterligare en klarhet för TTA.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (44246 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande