Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



http://www.teknikensvarld.se/2012/09/13/34524/forsta-varven-pa-sverige . . . .
Teknikens Värld skrev:
Fakta om banan Tierp Arena

* Byggår: 2012.
* Banlängd: 2 150 meter (se bansträckning här).
* Läge: 12 mil norr om Stockholm.
* Övrigt: Mycket snabb och teknisk bana med riktigt hög topphastighet.

Helt klart så stämmer inte det som visas i filmen med bansträckningen enligt länkad bild i samma artikel. Pågår det arbete in i det sista för att färdigställa delar av banan? Från hårnålen i slutet av strippen tillbaka till depån?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Magnus Thomé skrev:
Film!!


Baserat på filmen tycker jag att dettta måste vara Sveriges mest charmlösa och intetsägande bana för rattintressserade.
Mycket är säkert temporärt, men Mantorp är rena Nordschleife i jämförelse
Hoppas verkligen att det byggs till ordentligt här och där om nu mer än dragracing ska erbjudas av Tierp.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Måns Ulveståhl skrev:
Magnus Thomé skrev:
Film!!


Baserat på filmen tycker jag att dettta måste vara Sveriges mest charmlösa och intetsägande bana för rattintressserade.
Mycket är säkert temporärt, men Mantorp är rena Nordschleife i jämförelse
Hoppas verkligen att det byggs till ordentligt här och där om nu mer än dragracing ska erbjudas av Tierp.


Fast jag kan nog tänka mig att det kan bli spännande racing på den som den ser ut? Men track day, tveksam... för mycket murar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

S Agartsson skrev:
Dom har uppdaterat banlayouten:
http://ttagroup.se/track/tierp-arena/
Ser ut att stämma lite bättre med filmen.



"Ny" längd på banan är 2080m



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Blir dyrt att testa gränser alltså får jag köra på 85% av kapaciteten. Trist

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



En bild från dagens Carrera GT-Cup kval


Samt en film från då jag åkte med Göransson i TTA-räsern den 12:e september:
http://youtu.be/zLnO9uKZenI?hd=1
Åksjukepiller rekommenderas då det hoppar och far en hel del...

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Daniel Engström skrev:
Såg just att TTA har planerat att köra en deltävlig på Tierp Arena. De ska tydligen göra en ny bansträckning som passar oss som gillar att svänga också. http://www.dn.se/sport/ny-serie-tavlar-pa-ny-bana

Undrar om det kan öppna upp lite track day för oss i Sthlm / Uppsala / Gävle trakten? Det skulle definitivt finnas underlag för det.


Lyfter en gammal tråd då frågan möjligen fick ett svar !

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=524108924299078&set=oa.1442 . . . .

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

MrBosse skrev:
Daniel Engström skrev:
Såg just att TTA har planerat att köra en deltävlig på Tierp Arena. De ska tydligen göra en ny bansträckning som passar oss som gillar att svänga också. http://www.dn.se/sport/ny-serie-tavlar-pa-ny-bana

Undrar om det kan öppna upp lite track day för oss i Sthlm / Uppsala / Gävle trakten? Det skulle definitivt finnas underlag för det.


Lyfter en gammal tråd då frågan möjligen fick ett svar !

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=524108924299078&set=oa.1442 . . . .


Tack för tipset! Lägger upp i Rejsas kalender dagen med banåka thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Stort plus att den är närbelägen och verkar publikvänlig men känns sådär bra med betongmur i både inner- och ytterkant i vissa kurvor, både snäva och snabba.
Kan säkert handla om sekunder +/- på varvtiderna beroende på hur rädd man är om bilen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

GustafB skrev:
Stort plus att den är närbelägen och verkar publikvänlig men känns sådär bra med betongmur i både inner- och ytterkant i vissa kurvor, både snäva och snabba.
Kan säkert handla om sekunder +/- på varvtiderna beroende på hur rädd man är om bilen.



Verkligen


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tänkte precis på det här igår... Fantastiskt med en banåkamöjlighet så nära Sveriges befolkningsmässiga tyngdpunkt... Dock, det känns nästan som om jag inte skulle vilja åka trackdays på Tierp just för att det verkar väl nära till murarna lite här och där. Det kommer att krävas riktiga genomgångar innan körning om vad som gäller med tydliga instruktioner samt god disciplin för att man ska få det att lira bra tror jag...


_________________

Rice and shine
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Jag är också sjukt sugen på att köra på Tierp pga. närheten.

Det borde göras en trackday-sträckning utan murarna (rakt fram i Chicken Corner #1 t.ex.?).

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lars Falk skrev:
Tänkte precis på det här igår... Fantastiskt med en banåkamöjlighet så nära Sveriges befolkningsmässiga tyngdpunkt... Dock, det känns nästan som om jag inte skulle vilja åka trackdays på Tierp just för att det verkar väl nära till murarna lite här och där. Det kommer att krävas riktiga genomgångar innan körning om vad som gäller med tydliga instruktioner samt god disciplin för att man ska få det att lira bra tror jag...




fortfarande betydligt bättre än Nurburgring... och dit åker ju alla gladeligen utan någon större koll ibland eller hämningar.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lars Falk skrev:
Tänkte precis på det här igår... Fantastiskt med en banåkamöjlighet så nära Sveriges befolkningsmässiga tyngdpunkt... Dock, det känns nästan som om jag inte skulle vilja åka trackdays på Tierp just för att det verkar väl nära till murarna lite här och där. Det kommer att krävas riktiga genomgångar innan körning om vad som gäller med tydliga instruktioner samt god disciplin för att man ska få det att lira bra tror jag...



Omkörningsförbud, hastighetsanpassning på rödmarkerad del av banan på trackdays månne



_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
...fortfarande betydligt bättre än Nurburgring... och dit åker ju alla gladeligen utan någon större koll ibland eller hämningar.......

Helt rätt Fredrik! Jag gjorde samma reflektion.

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fast betong är ju väldigt mycket hårdare än räcke...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MaZ skrev:
Fast betong är ju väldigt mycket hårdare än räcke...


fast träffa räcke i 200 är hårdare än att träffa betong i 60 med


men visst kan man väl säga att båda är inget bra, och man kan ju tänka till en gång innan på båda ställen om man verkligen vet vad man pysslar med....... själv känner jag personligen inga problem med varken eller.... (fast jag är å andra sidan miljöskadad efter ha kört MonteCarlo rallyt och annat där det inte finns nånting i vägen på minst 400 meter... lodrätt ner )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Tycker väl iofs att det snackas en hel del om att ringen är farlig och det är lätt att skrota bilar där. Men nu var jag mer intresserad av att prata om Tierp och inte ringen...
Synd att det inte ens finns curbs eller nån meter gräs innan betongmuren. Då finns det ju liksom inget gränsland eller fysisk förvarning om när man börjar närma sig gränsen. Mer än att det börjar skrapa längs sidan på bilen vilket nog inte så många privatister är sugna på

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bromsa på gräs bara det ger ju en känsla av fartökning Curbs ger ett lyft, det kan ju tänkas att det är en linje målad nån meter från räcket men det är ju också bara en för sen varning om man ligger för nära, man får försöka använda normal avståndsbedömning som vanligt

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



steffe skrev:
Bromsa på gräs bara det ger ju en känsla av fartökning Curbs ger ett lyft, det kan ju tänkas att det är en linje målad nån meter från räcket men det är ju också bara en för sen varning om man ligger för nära, man får försöka använda normal avståndsbedömning som vanligt


Ja bromsa på gräs är som att accelerera
Min tanke var kanske inte att flyga på curbsen.. känna curbsen i innerkant vid apex kan ju vara bra och att komma ut med ytterhjulet på yttercurbsen behöver inte heller vara några problem. Så nog kan curbsen vara bra att ha.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande