Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fakta om BMW Cup MOD-bilar ?
1, 2   >>
9748 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Hej

Har tittat lite på era varvtider från helgens race och är minst sagt imponerad. thumbs up
-----------------------------------------
Mod - Patrik Skoog - 1:30.266
Mod - John Bergström - 1:30.984
Mod - Johan Samson - 1:30.168
-----------------------------------------

Är väldigt nyfiken på vad era bilar väger och vad de har för vikt/effekt ratio ?
Vad för däck kör ni på?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Benci skrev:
Hej

Har tittat lite på era varvtider från helgens race och är minst sagt imponerad. thumbs up
-----------------------------------------
Mod - Patrik Skoog - 1:30.266
Mod - John Bergström - 1:30.984
Mod - Johan Samson - 1:30.168
-----------------------------------------

Är väldigt nyfiken på vad era bilar väger och vad de har för vikt/effekt ratio ?
Vad för däck kör ni på?


glöm inte att alla 3 är gamla rävar som varit med sedan förra årtusendet i stort sett. Dom har några varv på våra svenska banor så att säga.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1240635#1240635

Patrik körde på kvalet 1:29:143

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Såhär ser viktreglementet ut för klass mod




Patriks bil är en E46:a med 3 liters motor måste alltså väga minst 1175kg
3liters motorer tillåts i standardskick med vissa små modifieringar
i detta fall handlar det om ca 250hk

John & johans bilar är E30 alltså gäller 1075kg som minvikt.

John har en 2,5L 2ventilare med fri trimmning & Johan en 2,8l motor
i standardskick med vissa små modifieringar här handlar det om 230-240hk

vikteffekt runt 4.5-4,7

Nu är nog inte alla bilar nere i modellens minvikt.

Reglementet försöker ta hänsyn till olika modellers starka & svarga sidaor för att kunna
göra det så jämnt som möjligt trots stor modellflora

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



EDIT:
Herr Bäck var snabbare fast utelämnade:
Stötdämpare, fjädrar, samt bromsar fritt
R-däck med max bredd 225

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Johan Sjöström skrev:

glöm inte att alla 3 är gamla rävar som varit med sedan förra årtusendet i stort sett. Dom har några varv på våra svenska banor så att säga.


Nja, inte förra årtusendet, men väl detta årtusende om jag minns rätt.
Inte illa pinkat av gamla gatbilsförare.
Sedan finns det en del befintliga körglada gatbilförare (ingen nämnd ingen Sjöström) med fler varv än dessa herrar på Sveriges banor

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Måns Ulveståhl skrev:
EDIT:
Herr Bäck var snabbare fast utelämnade:
Stötdämpare, fjädrar, samt bromsar fritt
R-däck med max bredd 225


Nästan sant
ang bromsar t.ex finns vissa begränsningar

är man intresserad finns reglementet i sin helhet på vår hemsida

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Såhär ser viktreglementet ut för klass mod


vikteffekt runt 4.5-4,7


Tackar,

Mao mitt emellan Roadsport A och B.

Som en kul jämförelse så har den snabbaste "standard" Honda S2000 från klubben presterat:
- 1:31,0 och den har 250hk, väger 1280kg och hade 255/255 däck
I samma bil satte Alx Danielsson en hög 1:29,xx.

S2000 har en 2,0L N/A motor, så enligt ert reglemente skulle den kunna lättas 50 - 100kg
och då skulle den vara hyfsat jämn med era bilar.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Hade Hondan helbur? Rör väger ju en del tyvärr.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Benci kan det vara en röd s2000 som körde på söndagen ??
En av dem var riktig snabb runt mantorp

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
Hade Hondan helbur? Rör väger ju en del tyvärr.

Den Hondan hade inte bur.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Franzetti skrev:
Benci kan det vara en röd s2000 som körde på söndagen ??
En av dem var riktig snabb runt mantorp

Den röda Hondan fuskar enligt mig, därför är den så snabb!!

Det är Krafts kompressormatade leksak med ca 440hk , om jag inte minns helt fel angående effekten.
Den gör 100-200km/h på 9,5 sek. !!!

Han körde på låga 1:29 eller om det var höga 1:28-or, nåt sånt.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Benci skrev:
Franzetti skrev:
Benci kan det vara en röd s2000 som körde på söndagen ??
En av dem var riktig snabb runt mantorp

Den röda Hondan fuskar enligt mig, därför är den så snabb!!

Det är Krafts kompressormatade leksak med ca 440hk , om jag inte minns helt fel angående effekten.
Den gör 100-200km/h på 9,5 sek. !!!

Han körde på låga 1:29 eller om det var höga 1:28-or, nåt sånt.


Som en liten referens körde de snabbaste specialbilarna låga 1.22:or i helgen
de har runt 350hk det är helt vanliga M3 E36:or.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Som en liten referens körde de snabbaste specialbilarna låga 1.22:or i helgen
de har runt 350hk det är helt vanliga M3 E36:or.

Inte illa!
Men Kraft's bil är inte ombyggd som tävlingsbil utan en trimmad original gatbil med all inredning kvar.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Jag tyckte det var bra drag ut på rakan i den s2000

Benci den honda gick riktig bra med tog dunga tider ??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Franzetti skrev:
Jag tyckte det var bra drag ut på rakan i den s2000

Benci den honda gick riktig bra med tog dunga tider ??


Jo då, kör alltid med en IR-transponder.
Fick 1:33,60s som bäst, plus 5-6 varv till under 1:34.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Michael Bäck skrev:


Som en liten referens körde de snabbaste specialbilarna låga 1.22:or i helgen
de har runt 350hk det är helt vanliga M3 E36:or.


Helt vanliga M3 E36:or

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Johan Sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:


Som en liten referens körde de snabbaste specialbilarna låga 1.22:or i helgen
de har runt 350hk det är helt vanliga M3 E36:or.


Helt vanliga M3 E36:or


Möjligt att de är ovanliga pga att de är snabba då annars tror jag att de är ganska vanliga E36:or

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Benci skrev:
Hej

Har tittat lite på era varvtider från helgens race och är minst sagt imponerad. thumbs up
-----------------------------------------
Mod - Patrik Skoog - 1:30.266
Mod - John Bergström - 1:30.984
Mod - Johan Samson - 1:30.168
-----------------------------------------

Är väldigt nyfiken på vad era bilar väger och vad de har för vikt/effekt ratio ?
Vad för däck kör ni på?


Tack
Alla dessa bilar har ca 250hk på veven. Tyvärr är min tyngst, får inte ner den mer i vikt plus fet förare gör att jag drar runt på 1240kg sämst vikt/effekt...
John och Johan viktar upp sina till deras minsta vikt.
Min bil har dock bättre vridmoment och bättre grundförutsättningar till god väghållning.
Tre jämna förare gör att totalt blir det jämn fight.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Patrik Skoog skrev:
Benci skrev:
Hej

Har tittat lite på era varvtider från helgens race och är minst sagt imponerad. thumbs up
-----------------------------------------
Mod - Patrik Skoog - 1:30.266
Mod - John Bergström - 1:30.984
Mod - Johan Samson - 1:30.168
-----------------------------------------

Är väldigt nyfiken på vad era bilar väger och vad de har för vikt/effekt ratio ?
Vad för däck kör ni på?


Tack
Alla dessa bilar har ca 250hk på veven. Tyvärr är min tyngst, får inte ner den mer i vikt plus fet förare gör att jag drar runt på 1240kg sämst vikt/effekt...
John och Johan viktar upp sina till deras minsta vikt.
Min bil har dock bättre vridmoment och bättre grundförutsättningar till god väghållning.
Tre jämna förare gör att totalt blir det jämn fight.


Billig trimning vatten och bröd.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Björnes skrev:


Billig trimning vatten och bröd.


.....en riktig man väger över 0,1 ton

_________________
Patrik Skoog
Citera
Allmänt banåkaforum
Fakta om BMW Cup MOD-bilar ?
1, 2   >>
9748 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande