Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Det optimala förhållandet fälg/däck fram vs bak..
3 besök senaste veckan (5677 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Då var det funderingar angående däck och fälgbredder fram vs bak här igen då....

Är bilen verkligen rätt byggd om man kör samma bredd fram och bak?? (Vi skippar fwd i diskussionen)

Det borde inte vara det optimala med samma bredd eller??

Allting bygger på att man optimerar här nu inte kompromisser...

Framdäcken belastas av broms samt vikten/skrubb i kurvor
Bakdäcken belastas av broms / vikten / acceleration

Ja vi har mängder med aspekter här..

bilens viktfördelning / effekt / downforce / bromsbalans / banan ifråga osv det går göra listan lång.....

En porsche med bakmotor kan man ju misstänka har mycket belastning på bakhjulen då mycket vikt ligger där även mycket broms om man har optimerat det...

vilket gör att sidobelastningen (vikten) retardation och acceleration belastar däcken hårt och då vill man ha mer bredd för att klara av belastningen och däcken torde ändå bli varma ganska fort pågrund av den höga belastningen..

Det var väl lite om mina tankar det iaf...

men nu till bilen som jag är mer intresserad av frågeställningen till..

rwd mer vikt bak än fram mycket effekt...

det torde i mina tankar resultera i att jag borde ha bredare däck bak än fram pågrund av högre belastning men är det såhär enkelt???

Senare kommer ju vilken som är rätt bredd och det är ju en annan ännu klurigare fråga...

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Titta på hur däckuppsättningen såg ut på F1or under turboeran om man har mycket effekt. Det är ju en balansgång mellan gummiblandning, bredd och diameter. Mycke effekt kräver stort fotprint på bakhjulen för grepp att acca, se en dragster. Sen balancera upp det med sidogrepp vilket har hög prioritet på bana. Ju mer aerondynamik downfors så vill man inte att däcken ska fjädra osv. se DTM/Le Mans prototyper osv. Svår balansgång.

Personligen skulle jag nog gå på viktbalansen fram bak som prio 1. &0% bak 40% fram borde ge ungefär samma breddförhållande. Sen börjar de bli mycket effekt så kanske man behöver ändå mer bak för att inte överhetta bakhjulen med samma gummiblandning som fram.

Sen beror det på bilens vikt och effekt vad som är rätt bredd.

Få vanliga trackdaybilar har kommit så långt.

Därför kan tex. en BMW M3 funka ganska bra med lite bredare bak än fram eftersom viktfördelningen är nära 50/50 fram/bak och lite till gummi bak för motorefekten.

Vår 5-papp alfa lika fram/bak då vi har lite mer vikt fram och har en svag motor.

Minna tankar om diskusionen .
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag håller med till stora delar...

tror vi ska hålla gummiblandningen utanför lite då den parametern känns som det blir för mycket...

Men nu var det just det här med kompromisslöshet....

en trackday bil 5 papp eller vad som helst är ju fulla med kompromisser....

jag pratar om ren skär racing Modsport 1 är tanken att gästspela i och vinst är det som räknas det kräver ganska mycket av det mesta....där kommer kompromisslösheten in... slicks glömde jag skriva men borde kvitta i dessa tankegångarna...

Man kommer ju in på aspekterna smalt däck blir varmt fortare om det är ett kort lopp långt lopp spelar dom första varven inte lika stor roll kan man ju säga då har man gott om tid för omkörningar...

Men faktum kvarstår jag har fortfarande inte sett några riktiga snabba racebilar rwd med lika breda däck fram och bak....

varför skulle jag då ha det... något måste ju vara fel då anser jag..... hade dom förbättrat sig med hjälp av lika breda hade dom ju haft detta....

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Ju bredare däck du får ha ju mjukare gummi kan du köra på och därmed få bättre grepp. Säg en seven med 400hk och 500kg.

Vet inte om det finns kvaldäck till prototypbilar som går le mans och liknande de borde hålla tillräckligt om chassiet tillräckligt bra. Med däckvärmare borde greppet finnas i princip från start.

Hittar man sådant däck som precis håller racet blir du svår att slå. Med andra ord får man välja fälgar efter vad för däck som passar bilen.

Personligen skulle jag försöka prata med tex. Lindström på som tar in Dunlops slicks eller liknande för att hamna i rätt region.

Nya däck är alltid snabbare än gamla om de är rätt dimensionerade. I övrigt går det bara att tänka i grova termer då man inte vet vilka däck som går att få tag i som ligger rätt för den bil det gäller.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

En teori är att det fram ofta är begränsat hur brett man kan köra jämfört med bak. Och om det då fortfarande är gynnsamt med ännu bredare däck än man fysiskt kan köra framtill så sätter man det bak och sorterar ut balansen på annat sätt.

Tittar man tex på FIA GT3 är det mycket snarlika dimensioner, primärt 30/31 i bredd fram/bak.
Z4 GT3 har tex 31/31.

Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Nu börjar vi ju komma någonstans här känns det som iaf.....

Däckvärmare blir det inte....

dimensionen är 15" ingen diskussion...

Det är något begränsat med hjul i dimensionen ja....

Om vi kollar lite på något kompromisslöst så kan vi kolla på en radical..

200 fram 265 bak på en Sr8....

190 fram 230 bak på en pr6...

Dom däcken på sr8 skulle jag kunna gå på men dom är jääävligt mjuka det vet jag och kan troligen överhetta som följd sen är det lite tråkig prissättning på bakhjulen då det går åt 16" customgjorda 10,5x16" men visst visst visste man att den perfekta balansen infann sig kan det ju vara värt det.....

Vi säger här nu att Radicalen är optimal.... då är den procentuellt klart tyngre bak än min bil (tror jag) men iofs så betyder ju aerodynamiken allt med trycket på hjulen på en radical skulle jag tro.... utan den så snackar vi nog inga extrema dundertider och säkert problem med däckens förhållande med.....

Intressant med fia gt bilarna där....

Var och sparkade på en Donkervoort som gått 24h Dubai eller nåt dom verkade ha åkt 210 cirkus runtom tror jag men det var ju 24h och kanske lite skillnad som nämnts innan....

230 / 550 R15 351,05
190 / 570 R15 309,40
205 / 580 R15 311,78
225 / 580 R15 320,11
240 / 600 R15 362,95
330 / 620 R15 456,96
290 / 570 R15 411,74
255 / 635 R15 398,65
275 / 635 R15

Där har man en lista på tillgång av däck troligen lämpliga för mig....

men det är ju mer allmänt vi behandlar detta först och främst....

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Diket skrev:
... bygger på att man optimerar här nu inte kompromisser...

Diket skrev:
... dimensionen är 15" ingen diskussion...

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ove....

jaja

Men vissa riktlinjer måste man ju ändå ha.... gällande på min egen bil....

Men jag vill veta generellt med däcken med framförallt inte bara för min egna del även om det är där jag ska försöka applicera det senare......

jag skrev oxå att 16" var en option om än en jobbig och dyr....

Jag hade velat ha 13" för tillgången på däck...

Men mina konstruktioner med bromsar och övrigt är byggt efter 15" så det blir väldigt mycket att byta känns bara tungt liksom tror det är helt omöjligt med min bakaxelkonstruktion att få dit en så liten skiva att det går in i 13"

Större finner jag ingen anledning till på något vis ser heller inte fördelen om än då någon form av tillgång.....

Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006

"Optimalt" för vad? Om det skulle finnas något som är "optimalt" skulle alla använda det eftersom det inte går att få det bättre. Och det finns ingen bil där det inte finns kompromisser vad gällande alla delar.

Kan ge som exempel hur jag valde däcks- och fälgbrädd när jag gjorde hjulupphägningen till denna:

Jag hade däck från Dunlop, Good Year, Michelin, Continetal, Avon och Hoosier i olika bredder att välja på. Valet föll på Hoosier R25B, de och Good Year däcken har klart bättre grepp än de andra och de är nog lika bra. Men jag gillar karaktären på Hoosier bättre så därför föll valet på de. De däcken finns i bredderna 6", 7" och 7,5". Jag kollade på att köra:

6" runt om
7" runt om
7,5" runt om
6" fram 7" bak
6" fram 7,5" bak
7" fram 7,5" bak

och alla dessa kompinationer med 6" och 7" breda fälgar runt om eller olika fram och bak. Visst gav 7,5" runt om mer absolut grepp i alla riktningar, men instyrningen blev lidande och ingångshastigheten blev lägre. P.g.a. detta slopades 7,5" fram, 6" fram på 6" fälg ger en bra instyrning men max greppet för lågt. De två alternativen som är kvar då är 7" runt om och 7" fram 7,5" bak. Accelerationen och lateral greppet blev bättre med 7,5" bak. Men rullmotsåndet och tröghetsmomentet ökar vilket leder till sämre acceleration vid höga hastigheter och vid låga går det åt mer energi. Detta ledda till att jag valde 7" runt om.

Om vi sen tar en titt på fälgarna, 6" ger bättre instyrning och inbromsning medan 7" ger bättre acceleration och maximal lateral kraft. Vilket betyder att jag skulle vilja ha 6" i fram under inbromsning och instyrning men inte under kurvtagning. Kompromissen blev 7" runt om för att slippa ha olika fälgar.

Jag skulle säga att det inte finns någon universiell lösning som går att applicera på alla bilar, utan man får titta på den bilen det gäller och de däck som finns att välja på.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Diket skrev:
...det är helt omöjligt med min bakaxelkonstruktion att få dit en så liten skiva att det går in i 13"...

Vad är det för en konstig lösning?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

ice skrev:
Diket skrev:
...det är helt omöjligt med min bakaxelkonstruktion att få dit en så liten skiva att det går in i 13"...

Precis... Jag får på 13" BBS Splitfälgar över mina bromsar fram med ventilerade Volvo 740 262,5 mm skivor och Volvo 240 4-kolvsok.

Har svårt att tänka att man skulle behöva mer bromsar bak på en lätt bil...

Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Diket skrev:

Det är en stel bakaxel med justerbar camber ganska one of a kind kan man säga.....

problematiken ligger i hållaren till bromsoken och bromsoket som hamnar för nära centrum och då finns det ingen frigång.....

Det finns nog cad bilder i min projekttråd..

Mycket möjligt med bromsarna att man kunde klara sig på lite mindre men varför???

Tycker inte detta tillför diskussionen något men spekulera ni vidare i 13" fälgarna....

Bilens balans såväl broms som chassi är redan bra och den är väldigt snabb...

Snabbast på R-däck runt mantorp i höstas snäppet snabbare än stockholmsporscharna så då vill man gärna slippa göra om en massa som kan sabba balansen utan behålla mesta möjliga för att slippa bakåtsteg... utan bara utveckla framåt...

Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

Jon MW skrev:
"Optimalt" för vad? Om det skulle finnas något som är "optimalt" skulle alla använda det eftersom det inte går att få det bättre. Och det finns ingen bil där det inte finns kompromisser vad gällande alla delar.

Kan ge som exempel hur jag valde däcks- och fälgbrädd när jag gjorde hjulupphägningen till denna:

Jag hade däck från Dunlop, Good Year, Michelin, Continetal, Avon och Hoosier i olika bredder att välja på. Valet föll på Hoosier R25B, de och Good Year däcken har klart bättre grepp än de andra och de är nog lika bra. Men jag gillar karaktären på Hoosier bättre så därför föll valet på de. De däcken finns i bredderna 6", 7" och 7,5". Jag kollade på att köra:

6" runt om
7" runt om
7,5" runt om
6" fram 7" bak
6" fram 7,5" bak
7" fram 7,5" bak

och alla dessa kompinationer med 6" och 7" breda fälgar runt om eller olika fram och bak. Visst gav 7,5" runt om mer absolut grepp i alla riktningar, men instyrningen blev lidande och ingångshastigheten blev lägre. P.g.a. detta slopades 7,5" fram, 6" fram på 6" fälg ger en bra instyrning men max greppet för lågt. De två alternativen som är kvar då är 7" runt om och 7" fram 7,5" bak. Accelerationen och lateral greppet blev bättre med 7,5" bak. Men rullmotsåndet och tröghetsmomentet ökar vilket leder till sämre acceleration vid höga hastigheter och vid låga går det åt mer energi. Detta ledda till att jag valde 7" runt om.

Om vi sen tar en titt på fälgarna, 6" ger bättre instyrning och inbromsning medan 7" ger bättre acceleration och maximal lateral kraft. Vilket betyder att jag skulle vilja ha 6" i fram under inbromsning och instyrning men inte under kurvtagning. Kompromissen blev 7" runt om för att slippa ha olika fälgar.

Jag skulle säga att det inte finns någon universiell lösning som går att applicera på alla bilar, utan man får titta på den bilen det gäller och de däck som finns att välja på.

Väldigt Intressant input ska läsa det 10 gånger och klia mig i huvudet lite thumbs up

Hur ligger vikten på dom där kärrorna?? bak vs fram

Jo jag vet mycket väl att allting är en kompromiss när man tar det till ytterligheter

Men ville mest slippa diskussionen angående dom större kompromisserna....

Citera
Racetech
3 besök senaste veckan (5677 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande