Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Mantorp Park fortsätter investera för framtiden"
<<   1, 2, 3   >>
8199 besök totalt
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



Bosse L skrev:
j.stigson skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...


Så sant.
Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart.
Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland.
Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf.


Man måste nog se tänkandet kring banornas utformning och säkerhet över en längre tid. Det som ansågs säkert på 60-70-tal anses inte lika säkert idag. Inte ens 90-talets säkerhetstänk håller med dagens mått mätt. Det är nog inget unikt för svenska racerbanor, utan gäller generellt i samhället. En Volvo 240 ansågs vara höjden av säkerhet för bara ett par decennier sedan, idag är vilken av de minsta småbilarna som helst betydligt säkrare än Volvon. Det finns en anledning till att också världens mest mytomspunna bana idag bara är godkänd för taxibilar, medan racerbilar bara får hålla till på GP-slingan
Men allmänt sett har de svenska banorna halkat efter en del i säkerhetsutvecklingen. Kanske delvis för att det går långsammare på våra svenska banor och att vi inte har så många klasser i svensk racing där det går fort på riktigt. Inte ens Anderstorp är speciellt snabb i en internationell jämförelse.


Bara en liten fråga, vilken är den mytomspunna banan du skriver om???

Nürburgring håller jag för väldens mest mytomspunna bana.
(även om Spa, Monaco, Le Mans och kanske till och med "The brickyard" har odlat sina myter bra)

Fast, jag tycker bilarna som tävlar på ringen är mer än taxibilar...

(Eller vad säger du? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=987815#987815)
(För att inte tala om 24h)

EDIT: Lite OT, kanske

_________________
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Oerhört snygga bilder, på extrem läckra och avanligt snygga taxibilar.
Dessutom Gasparatos Saab turbo mitt i härligheten. thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....


_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 905



Puppan skrev:
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....



Uppfattar jag dig korrekt om jag tolkar det som om att du vill att Romkurvan skall återinföras!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Puppan skrev:
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....
Romkurvan, romkruvan, romkurvan, romkurvan....



+1

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....


Men blir det baklängeskörning hela Mantorp runt i år igen så ska jag ta mig tusan ha en bil att köra det datumet till skillnad mot förra året

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11774

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....




har du inte gjort det

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
steffe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....




har du inte gjort det


Jag har åldern inne men kom på det här med banåka alldeles för sent i livet

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174



Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Mantorp är från sextiotalet, Midlanda från nittiotalet. Det hade kanske hunnit hända lite i säkerhetstänket på 3 decennier och man valde att försöka göra Midlanda framtiskompatibel....

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18835



Magnus Thomé skrev:
steffe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....




har du inte gjort det


Jag har åldern inne men kom på det här med banåka alldeles för sent i livet


HYRKART!!

;D

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Magnus Thomé skrev:
steffe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....




har du inte gjort det


Jag har åldern inne men kom på det här med banåka alldeles för sent i livet


HYRKART!!

;D


Det såg du väl på Rejsahelgen i Vadstena o Linköping att jag får hjärtinfarkt efter tre varv i gokart. Styrservo FTW!!! Men... kan ju vara värt att prova om man är på åsen, kör man den gamla velodromen på riktigt alltså? Cool!

Ursäkta att vi spårade iväg lite från Mantorp... sånt som händer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tycker det är kul att Mantorp har ambitionen att fortsätta vara en "storbana" i landet. Det viktiga på banan är ju säkerheten sen är ju resten bonus. Kul om de även satsar på lite toaletter och bekvämligheter som ju lyfter anläggningen rejält.

När det gäller storracing är det ju så att det är ett tivioli i första hand för att få upp intresset för folk i allmänhet så finnansiärerna vill vara med och glida i depån. Dessa arrangemang kostar ofta banägarna mer än de får in och går på reklamkontot. Det är ju verksamhet på dagarna med förarskolor, event osv. av olika slag som drar runt verksamheten samt alla småarrangemang (klubbar mm.) som betalar hyra utan att kräva så mycket av banan.

Så jag är glad att de orkar kämpa och hålla igång anläggningarna så vi kan gasa någon stans ibland.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7969



Rolle Scirocco skrev:
Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Mantorp är från sextiotalet, Midlanda från nittiotalet. Det hade kanske hunnit hända lite i säkerhetstänket på 3 decennier och man valde att försöka göra Midlanda framtiskompatibel....


Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lillen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Mantorp är från sextiotalet, Midlanda från nittiotalet. Det hade kanske hunnit hända lite i säkerhetstänket på 3 decennier och man valde att försöka göra Midlanda framtiskompatibel....


Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???


för att det förmodligen finns massor av saker att förbättra på alla banor och dom förmodligen prioriterat andra saker som ger intäkter mer..... och seriöst, armco räcke vet vi ju inte är optimalt längre säkerhetsmässigt men det har inte hänt några olyckor pga det... så viljan att lägga nån miljon eller så har väl inte funnits förräns nu när SBF/FIA kräver det för att bibehålla FIA gr.3 banlicensen....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7969



Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Mantorp är från sextiotalet, Midlanda från nittiotalet. Det hade kanske hunnit hända lite i säkerhetstänket på 3 decennier och man valde att försöka göra Midlanda framtiskompatibel....


Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???


för att det förmodligen finns massor av saker att förbättra på alla banor och dom förmodligen prioriterat andra saker som ger intäkter mer..... och seriöst, armco räcke vet vi ju inte är optimalt längre säkerhetsmässigt men det har inte hänt några olyckor pga det... så viljan att lägga nån miljon eller så har väl inte funnits förräns nu när SBF/FIA kräver det för att bibehålla FIA gr.3 banlicensen....


Sant det med.
Men det har ju hänt en hel del andra olyckor med armco på folkrace , rallycross mm.
Där folk stått bakom dessa och en bil koliderat med räcket och sedan skadat personer.

Därav bara tur att det inte hänt på racingbanan.
Men det ÄR ju tur det iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174



Fredrik - SLC skrev:
Lillen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Mantorp är från sextiotalet, Midlanda från nittiotalet. Det hade kanske hunnit hända lite i säkerhetstänket på 3 decennier och man valde att försöka göra Midlanda framtiskompatibel....


Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???


för att det förmodligen finns massor av saker att förbättra på alla banor och dom förmodligen prioriterat andra saker som ger intäkter mer..... och seriöst, armco räcke vet vi ju inte är optimalt längre säkerhetsmässigt men det har inte hänt några olyckor pga det... så viljan att lägga nån miljon eller så har väl inte funnits förräns nu när SBF/FIA kräver det för att bibehålla FIA gr.3 banlicensen....



Dom har väl de senaste åren gjort om avåkninzonen helt i hela Pariskurvan, med nya publikplatser etc. Och säkert en del annat också så visst har de väl förnyat och förbättrat men det är ju inte alltid i vad vi tycker tillräckligt tempo.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förra året la de väl fem mille på förbättringar. Jag såg nya curbs här o där, parisens avåkningszon fördjupades väl som Rolle skrev och vad mer fick de för 5 mille?



EDIT:
Citat:
Vi investerade 5 miljoner kronor ifjol i nya räcken, kerbs och annan säkerhet runt racerbanan. I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14547



Lillen skrev:
.........Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???


Ska man läsa det du skriver lite här och var...är det då någon som inte gör förlite, eller för mycket, överhuvud taget ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7969



ButterflyRacing skrev:
Lillen skrev:
.........Av samma anledning UNDRAR man ju VARFÖR det inte förnyats och förbättrats eller hur???


Ska man läsa det du skriver lite här och var...är det då någon som inte gör förlite, eller för mycket, överhuvud taget ?


Ja jag är väl rätt kass

Tur jag har insikt i det iaf för du är ju på mig så fort du får tillfälle thumbs up

Personligen tycker jag det är bra att de förbättrar men du kanske tycker det är bättre som det varit förr

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234



Magnus Thomé skrev:
Jag vill köra velodromkurvan på Gelleråsen!!!!!!! Om vi nu ändå drömmer om saker med halvtaskiga odds....


Men blir det baklängeskörning hela Mantorp runt i år igen så ska jag ta mig tusan ha en bil att köra det datumet till skillnad mot förra året


Ja det tycker jag du ska, vi saknade dig på banan förra året

mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Förra året la de väl fem mille på förbättringar. Jag såg nya curbs här o där, parisens avåkningszon fördjupades väl som Rolle skrev och vad mer fick de för 5 mille?



EDIT:
Citat:
Vi investerade 5 miljoner kronor ifjol i nya räcken, kerbs och annan säkerhet runt racerbanan. I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.


Kerbs är väl inte de dyraste, men asfaltläggning, armco räcken och fångststaket kan ju dra iväg om det är några meter.
Mur med staket är som jag förstått det ingen billig historia heller, skulle inte bli förvånad om depåmuren kommer att gå loss på 2 närmare 3 millar kanske t.o.m mer (beroende på om de vill bygga hela vägen till depåinfarten).

Det kan bli hur dyrt som helst, går att pressa något om man tillför idiell arbetskraft och nyttjar kontaktnät vid materielinköp men idiell arbetskraft har väl inte Mantorp tillgång till?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
"Mantorp Park fortsätter investera för framtiden"
<<   1, 2, 3   >>
8199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande