Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Omkörning på bana -> fråga om att "ta spår"
2 besök senaste veckan (7407 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vore kul o höra hur ni ser på det här med hur man tar spåret efter att man kört om någon på banan. Jag har två funderingar kring det här:

På banträffar så är man ju väldigt snäll och försiktig och ger extra utyrmme i alla lägen, om man kör om någon så slänger man inte in bilen direkt i spåret framför bilen man precis kört om utan försöker få lite mera avstånd bakåt innan man tar sig in i spåret framför bilen bakom. Det känns dessutom bra IMHO eftersom det sitter lite i ryggmärgen och stämmer överens med hur det är i vanlig körning, att inte kasta sig in i filen för nära framför en annan bil.

Om jag däremot vet exakt vem det är i bilen jag kör om, dvs om jag vet att det är någon som kört massor av bana så kan jag "ta spår" tajtare. Men är det någon okänd eller om jag vet att det är en lite grönare banförare så vill jag ge gott om plats för att inte skrämmas helt enkelt. Om man är lite ny på bankörning så är det ju väldigt lätt att få spel av att någon snabb bil kastar sig in precis framför nosen när man har fullt upp med att ta sig runt banan.

Och här har jag osäkerhetsfaktor #1. Jag tycker det är svårt att från där jag sitter veta hur nära det upplevs i bilen bakom. Jag kan ibland gå och prata med någon jag kört om under ett pass och fråga om det upplevdes lite obehagligt tajt, både för att försöka få feedback och dessutom kunna be om ursäkt om det upplevdes obehagligt nära (ingen som sagt något negativt än iof).



Men sen har jag osäkerhetsfaktor #2. Bara om det är race eller om jag kör om någon jag känner väl. Då är osäkerheten "om jag tar spår nu och alldeles strax bromsar fullt inför svängen som kommer därborta, får jag bilen bakom smack i rumpan då?". Jag vill inte bli påkörd och jag vet att när hastigheten går ner inför kurvan så blir avståndet per automatik mellan bilarna mindre precis som det per automatik ökar när farten ökar (avståndet i tid är lite mer konstant än avståndet i meter). Hur tusan får jag känsla för hur tajt framför jag kan gå in och ändå veta att bilen och föraren bakom kan bromsa tillräckligt utan att hamna i min kofångare? Hur gör ni?????????

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



När du kör om i race så har du oftast inte 100hk mer så du kan blåsa om utan du måste bromsa dig förbi strax innan kurva och då löser sig hela problemet automatiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Njaeee... är ju inte ovanligt med flera klasser på banan samtidigt. Är det stor skillnad mellan klasserna så kan ju en hel del omkörningar ske i början av rakan, bara o gasa Om man inte råkar komma ikapp först senare på rakan... Då är man tillbaka till att man vill ta sig tillbaka i rätt spår så fort som möjligt för att hålla tempot.


Men jag är med på resonemanget om man bromsar sig förbi.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Säger som MaZ.

Själv har jag problemet med att mina bilar alltid går saktare på rakan och hur jag ska kunna visa tydligt för den framför att jag vill om, speciellt när denne inte släpper förbi frivilligt på rakorna utan gasar som det är race och det blir en lucka på 2-4 billängder över rakan. Hur sent är det ok att bromsa förbi? Det blir ju rätt stor fartskillnad in i kurvan när man både bromsar ikapp och förbi in i kurvan och förstår den framför inte att man vill om i övrigt så lär den bli ännu mer överaskad strax före apex när det helt plötsligt är en bil där. Detta gäller både trackday och när man kör typ 5-papp/SLC light.

När man gasar förbi på rakan som du gör ska man ha stor marginal innan man går in i spåret och bromsar. Normalt är att man då bromsar tidigare än vanligt och den du kanske kör om är en kurvsnabbare bil som normalt inte åker lika sakta in i kurvan som en effektstark porsche tex. utan har en lite högre lägsta fart vilket gör att du med stor risk får den i bagaget. Se till att den du kör om får plats bredvid dig på asfalten. Själv går jag i princip aldrig ut efter omkörning utan åker tightare spår in i kurvan så den andre får plats på utsidan för att inte riskera något i onödan.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På vissa gatbilsträffar så kan det vara uttalat förbjudet att bromsa sig förbi in i kurvan eller uttalat "ej att rekommendera" (eller iof för den delen inte kommenterat alls...). Men det har ju den enkla förklaringen att man vill ha marginaler för de som är nyare som ofta inte har tid att ha koll bakåt eller koll om de har fått en ombromsande bil på insidan in i kurvan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn skrev:
.... Se till att den du kör om får plats bredvid dig på asfalten. Själv går jag i princip aldrig ut efter omkörning utan åker tightare spår in i kurvan så den andre får plats på utsidan för att inte riskera något i onödan.


Absolut! Om jag väl känner till den jag kör om så kan jag göra det, även om jag helst vill vara förbi längsledes ganska ordentligt redan vid turn-in. Sen är det bara att lämna plats i bredd ändå. Är det någon jag känner till och jag ser att jag ligger en bit före så kan jag gå tillbaka till "rätt spår" inne i kurvan tex.

Om det inte är någon jag känner till så vill jag vara förbi längsledes innan eller minst väldigt tidigt i inbromsningen så att jag ligger tydligt och o-missbar i siktfältet vid turn in, om än i ett tajtare spår med gott om plats för båda sida vid sida om vi legat bredvid varandra. Dvs ge en trygghet för den omkörda att det finns gott om plats både längs o sideldes. Liksom.

På BMW-träffarna kör vi ju med blinkersregelskrav, dvs när den framförvarande tycker det känns okej att släppa förbi så lägger han/hon blinkers och kan då släppa förbi mig på innern eller yttern, i en sväng, ja var som helst. Då kör man ju extra försiktigt och lämnar gott om plats men för att kunna hålla tempot måste man ju tillbaka i rätt spår så småningom ändå...



Hursomhelst, min känsla att det inte känns bra att "ta spår" strax innan bromspunkten är inte helt fel då




EDIT: Jag väntar med bävan på kommentarer från någon jag kört om för tajt eller så, eller, nä, inte bävan, kör hårt och berätta!!!!

EIDT2: Har en youtubefilm från en träff där det var rocknroll med omkörningar. Jag la upp den som ett exempel på hur det helst inte ska vara.... men dock var.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tycker givetvis inte om att bromsa förbi på trackday men efter att legat efter i flera varv och alternativet är att inte åka så blir det tyvärr så ibland när man lessnar. Jag går alltid upp och visar mig i backspeglarna på den framför överallt så slänger den en blick i dom så vet denna att man finns där ändå blir man inte förbisläppt. Vet inte om det är Egot, att en billig bil kör ikapp eller att man helt enkelt inte tittar i backspeglarna annat än i slutet på rakan och tycker bilen bakom håller konstant avstånd. Tror även att det är vissa gröngölingar som tror det är race och försöker hålla undan.

Detta är vanligast på typ prova på i Linköping och liknande tillställningar. Inte särskilt vanligt på tex. Alfaklubbens banmöten där det lämnas mer hänsyn åt varandra.

Edit1 Blinkers är jättebra på trackday för att visa vilken sida man kommer hålla och att den bakom kan passera på andra sidan.

Edit 2 Var är filmen?

Edit 3 Alfaklubben har breifing efter varje pass så förarna kan träffa varandra utan att sitta gömd i en bil och diskutera lite om sånt. Då blir det lite nklare än över nätet dagen efter.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo det skiljer mycket mellan olika arrangörer (och dagsform på vilka som råkar komma till just den träffen också förstås). Ett obligatoriskt starkt klingande förmaningstal som förargenomgång brukar vara ett plus thumbs up

På vissa träffar så är min CSL exakt som du beskriver, långsammast av alla och ifrånåkt på rakorna men bland de snabbaste i kurvorna där andra blir veritabla stoppklossar... tills det blir rakt igen. Så även jag har upplevt problemet många ggr! Jag tror jag har ganska gott om tålamod å andra sidan. Som jag brukar säga, jag kör gärna fort men jag har inte bråttom thumbs up


EDIT1: Ja till och med obligatorisk blinkers (som låter knöligt) är fantastiskt effektivt och IMHO superbra upplägg!

EDIT2: letar upp den

EDiT3: Lysande! Borde flera ha!!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare



Citat:
Jag vill inte propagera för den här typen av körning på gatbilsträffar. Mycket bilar i första passet. Regeln för träffen var tyvärr "om du blir ikappkörd så håll ditt spår" istället för t.ex. "blinka åt sidan när det passar dig bra och släpp alltid förbi". Det senare upplägget höjer säkerheten dramatiskt jämfört med dagens upplägg där ett enkelt litet missförstånd bilar emellan kan ge tråkiga konsekvenser . Det är trots allt gatbilar och inte racerbilar med bur osv som vi kör med. Jag ansträngde mig för att försöka köra så jag syntes tydligt så att ingen missförstod eller inte såg mig. Men som sagt, inte nöjd med så tajt körning på gatbilsträffar!


EDIT: Texten ovan skrev jag som programförklaring till videon på youtube. Den är lite PK kanske. Jag känner mig fullständigt bekväm och mycket lugn med att köra som jag gör i videon, inte det minsta konstigt med något i den egentligen. Att kameran sitter på kofångaren ger extra "actionbonusfeeling" i videon. Men jag vill inte propagera för träffar där man har det såhär.

Tidningen AMS var "arrangör"!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Jag håller mig till att kommentera trackdays då det är det jag har erfarenhet av (dock inte mycket). Min första trackday skedde i USA med brorsans bil. Det var en bokad dag med obligatorisk samling innan för alla förare. Det skapades grupper beroende på erfarenhet hos förarna och ej på bilarnas kapacitet. I min grupp som var gröngölingar fick bara omkörning ske på ett antal utmärkta ställen på banan, i de andra grupperna fick omkörning ske på dessa utmärkta ställen samt på övriga banan OM framförvarande bil gav signal till det.

Man uppmanade alla att ha uppsikt bakåt samt att de med motorstarkare bilar släppte på raksträckorna om de hade snabbare (motorsvagare) bilar bakom sig. Jag tyckte att det fungerade utmärkt i min grupp, alla respekterade varandra och gav varandra utrymme och de med motorstarka bilar släppte om på ett bra sätt. I brorsans grupp var det lite mer prestige upplevde jag och det fanns ett fåtal som inte ville släppa riktigt.

I Sverige har jag bara kört på Gotland Ring. Omkörningar sker lite varsom, oftast med kommunikation mellan bilarna genom blinkers eller tydlig förflyttning ur spår. Jag har däremot upplevt att en del kör om där de tycker att det passar dem utan kommunikation.

Ingen genomgång hur det skall gå till banan sker vilket jag tycker är märkligt, även om det är en öppen trackday borde arrangören kunna ge direktiv till förarna och säkerställa att de har uppfattat den, det hade gjort att det flöt bättre på banan.

Hur fungerar det på övriga banor när det är öppen dag?

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tycker det har fungerat väldigt bra på Sviestads öppna träffar. Men självklart så beror det på vilka som råkat vara där just de tillfällena. De träffar som funkat sämst är faktiskt träffar med överlag extremt dyra bilar, jag hade helst sluppit skriva det men så har det varit. BMW-klubbens träffar är ypperliga i samvaron på banan, en oerhört shysst och kommunikativ samvaro IMHO. Allt sett från min plats i verkligheten förstås, jag hoppas att de som kommit till BMW-klubben på sina första träffar på bana känner likadant (även om de oundviklingen var fulla av adrenalin o stress )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Filmen visade allt jag inte gillar med trackdays och också varför jag håller mig till racebilar.
Maken till trista tillställningar

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag tycker du skötte dig fint, Magnus. Kanske lite besviken på att Corvetterna var rundningsmärken. Men jag vet att du är snabb.

Själv så bromsar jag alltid i mitt eget spår om jag bromsar förbi.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PeoR skrev:
Jag tycker du skötte dig fint, Magnus. Kanske lite besviken på att Corvetterna var rundningsmärken. Men jag vet att du är snabb.

Själv så bromsar jag alltid i mitt eget spår om jag bromsar förbi.

PeO.


I och med att det var en "bredare" träff som tidningen AMS hade marknadsfört via sina kanaler så var ju erfarenheten och försiktigheten av framförandet av bilarna mycket blandad. Och STOR credit till de som är ovana på bankörning och har vett att köra efter sin egen förmåga - lyssna på magen om hur snabbt som är lagom - även om bilen "ska gå mycket fortare"!

Det jag var besviken på var mest upplägget "titta inte så noga bakåt utan håll bara ditt spår konsekvent i alla lägen". Det upplägget funkar dåligt när många tar det extra lugnt i böjarna och gasar fullt på rakorna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Bästa träffen jag har varit på med avseende på att kunna köra i egen takt var på Gelleråsen med BMW SC. Då sa Micke Regnell typ "har ni någon efter er på rakan, var tydliga med signaler och släpp förbi dem in i kurvan. Sedan kan ni accelerera ut i egen takt på rakan." Det gick supersmidigt. Bästa jag varit med på.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Vad gäller tävling, tycker jag faktiskt att det är lite synd att ingen verkar läsa FIA:s och SBF:s tävlingsregler. Där står det helt tydligt att man, som omkörd-kandidat, inte får hindra omkörning.

Jag varken överdriver eller förenklar. Så står det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474



Nar jag korde pa Autolife-traffen pa Mantorp med Miatan i somras gallde det verkligen att se upp infor Mjolby.
Fler ganger an jag kan rakna till blev jag omblast av en Ferrari, Porsche, Lambo eller dylikt i slutet av rakan som sekunden senare stallde sig pa bromsen mitt framfor mig, dar jag normalt sett petar i 5:an och haller full gas 2-3 sek till innan jag ens borjar fundera pa att sakta ner.

Sen fick man dras med framfor sig fram till start/mal-rakan dar de brukade forsvinna.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Pär Hansson skrev:
Vad gäller tävling, tycker jag faktiskt att det är lite synd att ingen verkar läsa FIA:s och SBF:s tävlingsregler. Där står det helt tydligt att man, som omkörd-kandidat, inte får hindra omkörning.

Jag varken överdriver eller förenklar. Så står det.
Ska ta och reparera min slöhet: http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_TL-2012.pdf *det var mer allmänt skrivet i förra upplagan*

Citat:
RA 5.7 Tävlingskörning
....... Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den
omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer. ....

RA 5.7.2 Tävlandes uppträdande på banan
.....
b) .......All form av manövrar avsedda att hindra andra förare, exempelvis mer än en spårändring för att
försvara en position, avsiktlig utträngning av en bil utanför spår eller bankant och andra onormala
spårförändringar, är strikt förbjudet.....

Som ett konkret exempel finns det ingen rätt för ledarbilen "att hålla sitt spår" i en kurva om det finns överlapp. Detta är ju en vanlig missuppfattning.

Ska man köra defensivt gäller det alltså att bestämma sig för det rätt långt innan kurvan, vilket är lite finurligt eftersom man då kanske tvingas ta en sämre ingång till kurvan än den jagande, vilket kan straffa sig nästa raka.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Magnus Thomé skrev:




Helt galet vad med bilar det var på den träffen. Hade jag vetat jag var med på film hade jag ju inte svängt in i depån

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Omkörning på bana -> fråga om att "ta spår"
2 besök senaste veckan (7407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande