Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29580 besök totalt
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Supramannen skrev:
Hur man gör rätt delning är inte enkelt och jag har inte svaret

Men jag tycker inte det är rättvist att köra mot en supercart, eller en radical med en karossbil, xbow eller ariel atom det är inte bilar i mina ögon mer hojar på 4 hjul..


Men snälla Rikard och Gson. Återigen jämför ni prestanda mellan bla radical vs atom.

Men vi gör såhär istället ! Kan ni visa mig en enda Atom (ihela världen) som någonsin har kört 1,15 eller ialla fall under 1.20 på mantorp ? Om ni kan göra det kommer jag bli ruggigt nyfiken på vad det är för atom.

Gson: Visst är iaf min atom snabb men jag kan med säkerhet säga att både Rickard och puppan är snabbare på iaf mantorp för tillfället. det kan jag skriva i sten.

Det är ju bara gå in på autolife och jämför oss tre, jag är tyvärr ett snäpp efter på många svenska banor.

Den enda kakan jag möjligen skulle kunna äta i denna diskussion är väl säkerheten, men inte prestanda iaf.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Handlar ju inte vad du kör, handlar om vad bilen kan prestera... en ariel med lite vingar och grejs och 500hk är inte ens nära en kaross bil som våra, men mer lik en seven som kimmens tex..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Supramannen skrev:
Handlar ju inte vad du kör, handlar om vad bilen kan prestera... en ariel med lite vingar och grejs och 500hk är inte ens nära en kaross bil som våra, men mer lik en seven som kimmens tex..


Ja det är vad jag har vingar + 390-410hk dock ett långt ifrån optimalt chassi så möjligen har jag väl ett par sekunder att ta där och inkl det så tangerar jag i så fall dina tider på mantorp.

Mig veterligen så är väl kimmens rekord på mantorp 1.22.xxx, jag tror faktiskt inte ens att kimmen skulle slackta 1,20 med sin bil på R-däck.

Självklart om vi snackar gelleråsen, gotland eller svista så tror jag vi är aningen snabbare än dig.

Men du hör ju själv vad vi diskuterar vi snackar en till två sekunder skillnad på olika banor.

Okej med den här bakgrunden så kan vi ju börja snacka skillnaden mellan kaross bilar i detta event. Då pratar vi om 8, 10 15 ända upp till 20 sekunder skillnad per varv.

En orginal Atom 245 ligger i snitt nånstans i mellan en orginal 997 Gt3 och Gtrs. Min erfarenhet.

En orginal atom 300 skall väl kunna piska gt3rs eller tom orginal gt2 men det är inte med några 10 sekunder.

Om du är osäker så kan du fråga Alx om hans åsikt, Han har kört min Atom utan turbo och med turbo + en Atom med ca 550hk på mantorp, han vet vad den går för. Han borde väl du iaf lita på. (inte ens han har hittils inte hellar vart i närheten av 1.20.

Om det var lite stake i dig och Puppan så skulle det nog kunna vara en ganska intressant fight.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Peter I
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 18



Förstår inte varför man vill åka mot karossbilar, vore det nån stake i er så skulle ni väl vilja tävla mot likvärdiga.Angående varvtidsargumentet, under min jättekorta period i modsport 3 så åkte jag knappt fortare än roadsport b, brorsan däremot åkte 4 sek fortare på varvet. Skulle då jag med min slicksförsedda bil med vinge,splitter, venturi mm kunnat gå till tävlingsledningen och sagt att det vore roligare för mig i roadsport för vi åker ju samma tider? Sen undras ju vad intresset i det skulle vara, bestämmer jag mig för att tävla vill man väl åka mot bilar byggda efter samma reglemente. Tycker ju iofs ochså att alla vi tangentbordräsers som inte tävlar eller har planer på att tävla i TA ska sluta gnälla på regler, den diskussionen förs mellan tävlande och arrangörer.

_________________
Peter Inerud
Citera
Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005
Inlägg: 92



Jag tycker att timatack bara skall var besiktade och registrerade bilar

//Per

_________________
Per Lindberg
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Peter I skrev:
Förstår inte varför man vill åka mot karossbilar, vore det nån stake i er så skulle ni väl vilja tävla mot likvärdiga.Angående varvtidsargumentet, under min jättekorta period i modsport 3 så åkte jag knappt fortare än roadsport b, brorsan däremot åkte 4 sek fortare på varvet. Skulle då jag med min slicksförsedda bil med vinge,splitter, venturi mm kunnat gå till tävlingsledningen och sagt att det vore roligare för mig i roadsport för vi åker ju samma tider? Sen undras ju vad intresset i det skulle vara, bestämmer jag mig för att tävla vill man väl åka mot bilar byggda efter samma reglemente. Tycker ju iofs ochså att alla vi tangentbordräsers som inte tävlar eller har planer på att tävla i TA ska sluta gnälla på regler, den diskussionen förs mellan tävlande och arrangörer.


Visst jag skrev i tidigare inlägg att dom an sätta mig i vilken grupp som helst.

Jag skulle gärna köra mot seven, atomer, ktm, bac mono mfl jag kan tom tävla mot formel 1, 2, 3, 3000, ford, renault 2 eller radical. bla bla bla.
Det många inte förstår här är att en seven eller atom inte sätter några 1.15 tider på mantorp. inte ens med Kimmen eller Alx bakom ratten.
Gå in och kolla varvtider på autolife.se så kan ni jämföra själva.

Det är ju bara en TA där vi i första hand skall tävla mot oss själva och slå våra varvrekord.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Skit i tidern sätt ariel med bilar som den liknar, som sevens, radical, supercartar, formel bilar...

Är ingen djävla bracket serie vi pratar om

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Skit i tiden??????????????????

Jag börja faktiskt tvivla på vad en Time Attack egentligen är för nått.
Vi ska väl inte ställa ut våra bilar på nån bilmässa.

Skit samma, Det är ingen ide att vi diskuterar detta nått mer, det har varit rundgång ett på dagar nu.

Summering

Jag anser att vi (gatlegala openwheels) platsar tillsammans med er. (tidsmässigt)

Du anser att bara för att vi ser ut som en formel 1, så ska vi köra med dom.

Egentligen spelar vår åsikt mindre roll, det är ändå Peter som bestämmer, och dessutom så är det lättare att sätta bra varv när man har draghjälp av snabbare bilar.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Förtydligande JAG har inget problem med att ha Ariels och super seven med bland karossbilar.
Radicals egentligen inte heller men där har andra mer problem.

Vad jag menar är att om man vill ha bort radicals, vart sätter man gränsen? För mig är en radical, ariel super sju o andra liknande saker olika rörkonstruktioner med olika egeskaper.

Där får jag dåligt medhåll från andra som accepterar super sju men inte ariel o rad..

Vi som arrangör måste hitta en lösning som alla är nöjda med. förra speedfestival var ju björk outstanding,medans sjuor o jonas med sig ariel var verken bättre el sämre än bilarna med kaross.

Jag menar att man inte kan peta bort radical men behålla er andra. Somsagt jag har inget problem med er men om många har det vill jag veta VARFÖR och hitta en lösning. Jag har funnit 2 möjliga orsaker til att inte blanda "er" med karosser.

1. säkerhet, men det är ju upp till er egentligen. Vid en ev kollision så är det knappast karossbilen som tar smällen.

2. Ni blir för överlägsna så det inte blir kul för karossbilarna för att de inte kan rå på er. Men som jag ser det är det bara radicalen som är så mkt snabbare. Och HUR många finns det som är med och stångas?

Vart sätter man en rättvis gräns? Måste vi ens ha en gräns?
Hur ser man på en supercart, är det en liten radical el en stor gocart?

Frågorna är många och jag känner att alla arrangörer borde ha samma bedömning i frågan.

Därför är JAG mer intreserad av en lösning som så många som möjligt är nöjd med, än vad man kör med

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja skit i tiden att bilar inte går fortare är för det är fel på bilen inte föraren, så bygg en långsam f1a som man säger kolla tiden den går ju lika sen ställer man bar ain den lite bättre och åker 1,00 vid finalen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Supramannen skrev:
Ja skit i tiden att bilar inte går fortare är för det är fel på bilen inte föraren, så bygg en långsam f1a som man säger kolla tiden den går ju lika sen ställer man bar ain den lite bättre och åker 1,00 vid finalen


Suck, suck, suck
Så du tror jag har förvrängt mina tider till det sämre på autolife sen flera år tillbaka bara för att kunna köra 1,15 på just den här tävlingen och vinna.

Hur snabbt tror du en ariel atom egentligen går då? Skulle vara roligt att se vad du har för föreställning om bilen.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Supramannen skrev:
Ja skit i tiden att bilar inte går fortare är för det är fel på bilen inte föraren, så bygg en långsam f1a som man säger kolla tiden den går ju lika sen ställer man bar ain den lite bättre och åker 1,00 vid finalen

Är det inte så du gjort själv, köpt en Porsche cup som går ca 1.18 på Mantorp med 400 hk, slängt på turbo och fått det dubbla och kört 1.22 ?? Börjar bli lite halmhatts varning
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



1,19,9
480 hk

Cup
-50 kg
Proffs
Nya däck
1,17

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Min åsikt är att det är skillnad på fordon och fordon...
En Radical, Ariel eller en Super Seven väger ingenting och går att få upp i effekter runt 500hk..
Som sagt vart ska man dra gränsen?

Hade jag haft en Ariel hade den sett ut som nedan med flatfloor byggt igen rörramen med kolfiber för att inte få in nån luft. Matat på med 5-600 hk.. Vinge bak och fram.. Sen vad är det som hndrar att man åker 330 slicks runt om...








Ååå till slut skulle den se ut ungefär så här. Dessutom finns det ju inget som hindrar att man stoppar i 330mm breda slicks runt om..




När det blir ett tävlingsmoment kommer alla som deltar försöka pressa gränserna mot det tillåtna reglementet i just sin klass..
Ett fordon som väger 500kg med förhållandevis modern hjulupphängning kommer aldrig kunna jämföras med en karossbil som även om den är lätt väger in på 1100kg.. Ovan beskrivning av tex en ARIEL är ju fasligt mkt närmare Knotans F3 turbo än vad den är en Karossbil motsvarande tex SMR RSR..

Är ju inget konstigt att dessa skall vara i olika klasser eller kanske till och med i olika tävlingar tycker jag...?

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Ja, som sagt jag har nästa gjort allt det där.

<> Halvfet bakvinge och en tyvärr en lite fram vinge. (kan inte ha större framving = understyr).
<> Runt 400hk, kanske lite under 400 nu iom att jag nyligen sänkt kompet.
<> Paneler på sidorna.

Har självklart sänkt varvtiderna sen orginal från höga 1.28 - 1,23.8. men tyvärr har det inte gett så mkt som det kostat. Men det är klart att man kan överdriva allt detta.

Om ni hade kört eller ägt en ariel, så skulle ni förstå att det är mer fundamentala grejjer i konstuktionen som tyvärr sätter stop. Den är i sitt ursprung inte byggd för att kunna piska formelbilar.

Men det är klart om vi nu skall fortsätta att överdriva så finns det väl inget som hindrar dig från att bygga om hela din bil till kolfiberchassi och kaross, trimma ännu mer, fyrhjulsdrif mm.

Där nånstans så kanske du skall fundera på att lämna Mantorp och ställa upp i Le mans ist.

Här har du din atom med feta slick...... självklart är det USA vi snackar om





För min del så kan jag faktiskt köra i nån annan klass om det är det ni vill.
Men som jag sagt tidigare så pratar vi skillnader på någon sekund upp eller ner mellan din och Rikard och min och även (ev) Kimmen.
Då kan man ju isf kanske fundera på att dela upp karossbilarna i olika klasser, Jag menar det kanske inte är så himla roligt och komma till Mantorp med en orginal GT3 och sätta ett 1,29 varv och samtidigt var avhängd med 7-8 sekunder av två andra tok moddade Porschar som närmare liknar 24h Le mans porsche.
Det är det tydligen inga problem med eller????

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



Scarface75 skrev:
tok moddade Porschar som närmare liknar 24h Le mans porsche.
Det är det tydligen inga problem med eller????



Bara det är Porschar i främsta ledet så är de inga problem
Sen att de får plats med 330 bak, och kör mot andra som bara får plats med 225-275 spelar heller ingen roll...
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Skäövklart ska inte gt3 an gå i samma köass

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



Kan man inte helt enkelt bara köra efter dom regler som är satta?

Bilar som det står i reglerna

Såg ingenstans att det var tillåtet med Formelbilar dvs bilar utan kaross

Ballt event!!

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



subarumicke skrev:
Kan man inte helt enkelt bara köra efter dom regler som är satta?

Bilar som det står i reglerna

Såg ingenstans att det var tillåtet med Formelbilar dvs bilar utan kaross

Ballt event!!


Det är sant Micke.

Men det står inte heller att man faktiskt inte får ha vita bilar. Om du förstår vad jag menar.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Scarface75 skrev:
subarumicke skrev:
Kan man inte helt enkelt bara köra efter dom regler som är satta?

Bilar som det står i reglerna

Såg ingenstans att det var tillåtet med Formelbilar dvs bilar utan kaross

Ballt event!!


Det är sant Micke.

Men det står inte heller att man faktiskt inte får ha vita bilar. Om du förstår vad jag menar.


Knotan har ju bara kört typ 1.28 med sin Formel F3:a.. Han kanske kan köra i nån lägre klass typ RWD utan överladdning som org Gt3:or, M3 e46:or osv. Så att hans nuvarande tider passar mot dom han tävlar mot.. Sen att bilen är god för 1.13 det har ingen betydelse, eller..?

Helt ärligt jag förstår inte vad är det för fundamentalt problem i en 5-600Kg Ariel som gör att den inte med 5-600hk, jätte vingar samt övrig aero och megabreda f1 slicks som ovan inte kan gå super mega fort..?
Vad jag ser är en megastyv rör rams bil med pushrods och vikt/effekt förhållande som en Hayabusa och fäste i häraden av en f1:a..?

Jag kan inte se nåt konstigt i att den och liknande fordon inte går i samma klass som en fullsize karossbil som i bästa fall väger 1100kg, oftast mer som min på 1350kg(tom)..Alltså dubbelt så mkt eller mer??
Det är ju två helt olika fordon med helt olika förutsättningar enligt fysikens alla lagar?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Jag vet inte exakt vad som är problemet med chassit men om man jämför med en super7 så är den i grunden mkt bättre än atomen. antagligen för att man har motorn fram, föraren och tanken bak, i en atom har du allt bak det enda man har fram är två hjul och ett elskåp.

Vridstyvheten ?

Killarna i USA som du ser på bilderna har precis det du nämner ca 450hk, tokfeta däck och vingar.
Men jag vet också att dom har stora problem, dom blir i många fall tvunga att förstärka chassit, motorfästen håller inte, uprighten håller inte.

Visst kan jag bygga om hela jävla bilen så att det ser mer ut som Vettels Redbull, det lär ju bara kosta ett par millar.
Nånstans har man som sagt lämnat hela anledningen att ha en Atom, då kan jag väl lika gärna gå och köpa en beggad GP2 bil.

Helt ärligt så spelar det ingen roll alls vilka jag kör med, jag kan till och med bara vara med på trackday.
Det som stör mig i den här diskutionen är att den inte har handlat så mkt om säkerhet, vilket ni hade kunnat använt för att avsluta denna diskution innan den ens hade börjat.

Men det har ni inte, därför att jag är jävligt nyfiken på att få en riktigt bra anledning till varför.
Det jag har fått är att:

<> Jag KAN faktiskt få min atom att köra på 1,15 om jag bygger om hela bilen. (skit i om det kostar 1mille)

<> Vi får inte vara av den enkla anledning att vi inte ser ut som alla andra.

<> Sen efter mkt om o men så får vi vet att varvtiden inte spelar nån roll, och hänvisar till ovenstående.

Om vi nu snackar om bilbyggen, så tror jag absolut att du kan få ner din bil till 900kg. It's all about money

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande