Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (29573 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Maciek Matwiejczuk skrev:
peter schmidt skrev:
men vem bryr sej
jag kommer ha skitkul för det


Exakt så är min tanke med thumbs up Man är ju där för att ha kul på banan och depån samt träffa massa likasinnade sen vem som vinner är oväsentligt för det finns alltid nån som är snabbare en mig själv eller dig Jag kommer ha skitkul hela dagen lång even om jag kommer sist på listan med tider thumbs up
Sen det där med regler
Vad spelar det för roll om man åker blandat ???
Jag tycker det är skitkul att åka ifrån en GT3-a med min FWD Volvo
Är ju det som är påängen att just komma och slå till från underläge och visa att man behöver inte ha en bil för 2-3 mille för att ha kul på banan

Så lägg ner snacket och kör å ha kul istället


HUr kommer det sig att alltid volvo killar kör det där snacket om köra ifrån porsche osv.. Eller köra ifrån fina bilar..riktitigt tråkig inställning .. istället för att prata om att ha kul som du nämner ovan så lyser det igenom den andra sidan.. dubbel moral..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Peter.sandström skrev:
Supramannen skrev:
Peter.sandström skrev:
Supramannen skrev:
Är gräshopps bilar samt formel bilar okey samt radical, eller gäller det bilar som i kaross bilar..?
Det gäller kaross bilar, Men om knotan med vänner får ihop min 10st formel/radical bilar så får dom en egen klass och ett par körpass


Då blev det intressantare...


Kanon thumbs up Själv kommer jag köra slicksklassen och siktar på 1,30 typ kan komma revideras.....


Försöka ta mig tbx till 1,20 tiden jag kört innan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



skulle försöka komma på nått roligt/fundigt att svara men lyckades inte komma på nått bra thumbs down failure

funderar över 13" R-däck, volvoemblem och en uppkapad regntunna(loppisfynd i äkta swapmeetanda ) som skärmar.

då är ju min bil automatiskt en standardvagn lr?, dvs så den platsar att tävla mot andra "gatlegala" bilar med regndäck, *host* R-däck???????

för det ska bli rättvist i några typer av "tävlingsklasser" så tycker jag det är vettigt som det va tänkt på landracing förra året,
bilar med 250+ breda däck byggda på rena sportvagnschassien och motorer på 500+ ska gå i samma klass som bilar med slicks.

fast det är klart, har man lagt ner en förmögenhet på en "gatbil" för att kunna spöa eventuella konkurenter i billiga småbilar, kanske det inte är så kul

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Supramannen skrev:
HUr kommer det sig att alltid volvo killar kör det där snacket om köra ifrån porsche osv.. Eller köra ifrån fina bilar..riktitigt tråkig inställning .. istället för att prata om att ha kul som du nämner ovan så lyser det igenom den andra sidan.. dubbel moral..?


Rickard .

Jag skrev detta med en gnutta ironi men du missförstog mig
Man ska köra bana och ha kul thumbs up Sen om man lyckas komma förbi en snabbare/dyrare bil är ju bara en ren bonus i sammanhanget och inte nåt jag strävar efter när jag kör

_________________

--VVTS--
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Jag förstpr inte riktigt, har det med att göra priset på bilar eller..?.. jag trodde man körde för man tyckte det va kul... sen om man tävlar så är det för att slå andra förare eller team.. har aldrig set att teamen lämnar in listor på vad team/bil är värt så man kan se om man slagit ett tema värt mer pengar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Jag tycket det här är så jävla roligt

"Då blev det intressantare" Denna kommentaren kom då, man insåg att eventuella "hot/konkurrens" inte skulle infinna sig i sin klass.

Men samtidigt så rackar man ner på folk som tycker att det kan vara lite roligt att åka ifrån bilar/förare som har betydligt bättre utgångsläge, ibland pga pengar. (de är i alla fall öppna med sin agenda)

Jag skiljer mig inte så mycket ifrån någon av er i era frågor, jag vill ha möjlighet att konkurrera lite, därför vill jag ha relgemente som passar mig bättre. Men detta gör jag ingen hemlighet utav eller försöker sminka i bättre förpackning. Jag kör gärna ifrån betydligt dyrare bilar, med min skrotis, men helst så kör jag ifrån liknande prestanda och spöar chauffören istället. (inte för att det lär hända, men man måste få drömma lite).

Det kommer alltid att finnas prestige i detta, för vissa mer än andra

Kul initiativ tll banåka, det behöver vi mer utav.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465



Supramannen skrev:
Jag förstpr inte riktigt, har det med att göra priset på bilar eller..?.. jag trodde man körde för man tyckte det va kul... sen om man tävlar så är det för att slå andra förare eller team.. har aldrig set att teamen lämnar in listor på vad team/bil är värt så man kan se om man slagit ett tema värt mer pengar


Det va som i F1 under tidigt 2000 tal.
Man hörde många av dom som inte höll på Ferrari att jo men dom lägger 400mkr medans dom andra stallen lägger 150mkr.
Detta hörde man även av experter och har för mig tom förere använde det ibland.

Så den tanken finns överallt.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Phantom skrev:
Så den tanken finns överallt.

Verkligen! Men den kan ha lite olika ursprung. Avundsjuka och ett behov att trycka till någon i dyrare snabbare bil. Men det kan också vara en fråga om att man är stolt över sin prestation och man är kanonkompis med den man "spöade". Och allt möjligt där emellan.


Ägare av M3 CSL:
- "kul om man får till bra tider och lyckas slå även några med dyrare snabbare bilar"

Ägare av Porsche 996 GT3 RS:
- "kul om man får till bra tider och lyckas slå även några med dyrare snabbare bilar"

Ägare av Porsche 997 RSR:
- "kul om man får till bra tider och lyckas slå även några med dyrare snabbare bilar"

Ägare av Golf GTI -88:
- "kul om man får till bra tider och lyckas slå även några med dyrare snabbare bilar"

Ägare av trimmad Volvo 240:
- "kul om man får till bra tider och lyckas slå även några med dyrare snabbare bilar"


Jag håller med dig Rickard att det är skittrist att höra den typen av attityd OM den baseras på avund och ett behov att tvåla till den i dyrare bil. MEN om det görs för att man blir stolt över sin prestation och inte ser ner på den man kört fortare än så tycker jag det är självklart helokej! Så som jag ser det så finns det ett brett spann från skittrist attityd till superokej beroende på vad uttalandet är sprunget ur. Och det är inte alltid helt lätt att avläsa var på skalan avsändaren av ett sånt här uttalande befinner sig så ibland kan det bli otydligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



+1

Det handla om att ha kul och gemenskap i sitt intresse. Har själv hört kommentaren åt andra hållet gällande en bekant hans bil...

"Fan, va kul, jag lyckades körda ifrån den där lilla burken med den grymma chauffören i till sist."

En förare av en mycket dyr och potent bil, som körde ifrån en äldre japs, med en mycket duktig tävling chaufför bakom spakarna.

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hammerin skrev:
Jag tycket det här är så jävla roligt

"Då blev det intressantare" Denna kommentaren kom då, man insåg att eventuella "hot/konkurrens" inte skulle infinna sig i sin klass.

Men samtidigt så rackar man ner på folk som tycker att det kan vara lite roligt att åka ifrån bilar/förare som har betydligt bättre utgångsläge, ibland pga pengar. (de är i alla fall öppna med sin agenda)

Jag skiljer mig inte så mycket ifrån någon av er i era frågor, jag vill ha möjlighet att konkurrera lite, därför vill jag ha relgemente som passar mig bättre. Men detta gör jag ingen hemlighet utav eller försöker sminka i bättre förpackning. Jag kör gärna ifrån betydligt dyrare bilar, med min skrotis, men helst så kör jag ifrån liknande prestanda och spöar chauffören istället. (inte för att det lär hända, men man måste få drömma lite).

Det kommer alltid att finnas prestige i detta, för vissa mer än andra

Kul initiativ tll banåka, det behöver vi mer utav.


Jag sticker inte under stolen med att jag har inget intresse att köra mot radicals eller formel bilar, har alltid sagt vad jag tyckt om gräshopps bilar och liknade bilar... så om det va alla mot alla va jag inte intresserad... jag bygger min bil för att bli så snabb som möjligt i typ gatebil extrem anda.. inte köra mot en ariel atom med turbo eller likande...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Sen är det många med dyrare bilar som inte ens vill köra på samma träffar med folk med tex en volvo för 50 000kr bara ett exemple, med sin scuderia för 2 millar.. volvo killarna får ofta väldiga horn och ska köra ifrån ferrari killen no matter what.. sen spelar det ingen roll om han sätter bilen i sidan på ferran.. har själv vart med om detta på ett par SLC träffar när det regnat, och man tagit det piano med 700hk och rwd och så kommer det folk ångande i sina fwd bilar ... sen får man höra att dom med dyra bilar är så dåliga..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236



Det är ju som sagts "att myntet har två sidor", håller med dig att det finns dem med sina bilar som inte bryr sig, eller tänker så långt om vad som kan hända bara för att de är "taggade".

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag fattar ingenting av resonemanget..... (förutom att man inte ska riskera att skada andra bilar)

Självklart ska man åka ifrån förare med bättre förutsättningar och dyrare bilar !

Att slå ur underläge har alltid varit målet i alla kraftmätningarformer...i alla tider.

Jag har åkt fortare än en tävlingspreppad Ferrari, med min Chevy Nova på Mantorp.
Jag har åkt frotare än Corvette C5 med våran 200 hk Fem-Papp-Plus-BMW e30 på Anderstorp.....till och med på rakan.

Jag skiter fullständigt i vad det var som gjorde att jag åkte fortare.....huvudsaken är att jag hade bättre varvtider.

DOCK !!Man måste ALLTID ta hänsyn till andras bilar och säkerhet på banan.
Man måste ALLTID ta i beräkningen att förare har olika rutin..och kan göra överraskande manövrar.

Men.....spö ska dom ha....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
Kul att det blir diskution,det aldrig fel med åsikter. jag tycker vi börjar komma lite från topic här som är hur fort ni kan köra personligen med eran bil. Jag har ganska lång erfarenhet av att arrangera denna typ av arrangemang och säkerhet för alla på banan är en prioritet för mig.de funktionärer som jobbar för mig är vana vid att stå på postering bla från stcc och ssk tävlingar, de raporterar till mig på hp och och om det är nån som tex kör över sin förmåga så plockas den av banan och tas ett snack med. detta hände på senaste körningen med en som driftade när det inte var driftpass tex.

Så kom igen nu tänk ut en tid anmäl er och kom och ha kul på banan,Alla är välkommna och hjärtligt taggande innan körningen är positivt thumbs up

själv ska jag ta tillfället i akt och se vad min bil går snabbast med 16 eller 17 tums slicks jag har lite ideer rörande däcken

mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag fattar ingenting av resonemanget..... (förutom att man inte ska riskera att skada andra bilar)

Självklart ska man åka ifrån förare med bättre förutsättningar och dyrare bilar !

Att slå ur underläge har alltid varit målet i alla kraftmätningarformer...i alla tider.

Jag har åkt fortare än en tävlingspreppad Ferrari, med min Chevy Nova på Mantorp.
Jag har åkt frotare än Corvette C5 med våran 200 hk Fem-Papp-Plus-BMW e30 på Anderstorp.....till och med på rakan.

Jag skiter fullständigt i vad det var som gjorde att jag åkte fortare.....huvudsaken är att jag hade bättre varvtider.

DOCK !!Man måste ALLTID ta hänsyn till andras bilar och säkerhet på banan.
Man måste ALLTID ta i beräkningen att förare har olika rutin..och kan göra överraskande manövrar.

Men.....spö ska dom ha....


Precis grunden för tävling, och varför det finns biltävlingar överhuvudtaget. Jag vet att ni mest kör långlopp men kom förbi med bmw'n och ha kul med oss. jag gillar folk med er kämparanda

_________________
peter sandström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag håller med om att det är totalt ointresant att köra mot Formelbilar och Racersportvagnar.

Men jag kör gärna mot Porschar och Sevens mm, med multippla turboaggregat och kromade avgasrör.


EDIT: Naturligtvis ska dessa bliar köra och vara med i det roliga. I egen klass.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Butterfly skrev:
Tävlingsinstinkt thumbs up

+1!

Någon annan skrev:
Jantelagsavundsjuka thumbs down

+1!

------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter.sandström skrev:
Häng på och anmäl er

thumbs up Alla sitter väl o klurar på vilken tid de ska anmäla sig med Kan man göra så att man kan anmäla sig men ändå kunna ändra varvtiden senare, fram till något sista-datum senare i år? Annars är risken att ingen anmäler sig förrän efter sommaren när man fått tjuvåka () på Mantorp på andra träffar

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Butterfly skrev:
Tävlingsinstinkt thumbs up

+1!

Någon annan skrev:
Jantelagsavundsjuka thumbs down

+1!



Ja......Jag skulle aldrig kunna håna någon med sämre förutsättningar för att ha sämre varvtider.

Men....om jag skulle sätta en varvtid som är bättr än tex Supramannen......så fick han förmodligen tjacka hörselskydd.

Och det har inget med avund att göra......utan det är ren och skär skadeglädje......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



ButterflyRacing skrev:
Jag håller med om att det är totalt ointresant att köra mot Formelbilar och Racersportvagnar.

Men jag kör gärna mot Porschar och Sevens mm, med multippla turboaggregat och kromade avgasrör.


EDIT: Naturligtvis ska dessa bliar köra och vara med i det roliga. I egen klass.


Jag kör gärna mot dig oxå! :-)
Men som sagt radicals, formelbilar, open wheelers, nej tack i min grupp! :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Butterfly skrev:
Tävlingsinstinkt thumbs up

+1!

Någon annan skrev:
Jantelagsavundsjuka thumbs down

+1!



Ja......Jag skulle aldrig kunna håna någon med sämre förutsättningar för att ha sämre varvtider.

Men....om jag skulle sätta en varvtid som är bättr än tex Supramannen......så fick han förmodligen tjacka hörselskydd.

Och det har inget med avund att göra......utan det är ren och skär skadeglädje......


Jag brukar säga att det är helt ok att vara avundsjuk för det betyder att jag vill ha samma sak som nån annan... Det är Missunsam man skall akta sig för, det är inte ok. det betyder ju att man inte vill att den andra person skall få ha det dom har!! En avgörande skillnad!

Jag tycker eventet verkar skoj!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Är väl en vanlig regel att formelbilar och karossbilar aldrig kör tillsammans.

Men Sevens har iaf jag inget emot att samsas med. Känns som jag ev. brister i min logik där kanske? Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (29573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande