Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29580 besök totalt
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Jag håller med dig i sak, men hur 17 särar man på bilarna på ett så rättvist sätt som möjligt?

Att Björk i sin radical var visa överlägsen på vårt event råder inga tvivel om och kanske inte helt lyckad att ha tillsammans med lite klumpigare bilar.

En ändring bör till. Men i mina okunniga ögon är det inte mkt som skiljer en Radical, Supersjua, knotans formel och Ariel Atom om man hårddrar. Det är rörhögar allihop bara olika sminkade.

Sen att de presterar helt olika på banan en sak och att de inte bör blandas med karosser en säkerhetssak.

Men den viktiga frågan: VART sätter man gränsen?

Ett sätt skulle ju vara tillhörande regplåt.
Men eftersom Ariel, supersjua, volvo 740, porsche GT nånting alla är befintliga bilar så är det svårt att säga DU får vara med men inte DU.

Kaross: Hur mycket kaross måste man ha?

Ja kläcker nån en bra lösning, har denne gjort hela racevärlden en jättetjänst

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jag säger inte det är enkelt.. det är super svårt och alla har egna åsikter om hur det ska va, och min är att radical,ariel,formel,supercartar osv borde hamna i en egen klass...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

"rörhögar" med lätt kaross i form av en karossbil blir ju intressant att klassifiera när man ska försöka dra gränser. Finns ju en del bilar som har TA som mål där väldigt mycket av den gamla karossbilen är utbytt mot rör plus ett lätt skal med bara formen av den gamla bilen kvar. Iof är det väl vanligt att dörr-ramarna (typ A och B-stolpe) och golv kan vara kvar från originalbilen Ja det finns ju alla möjliga varianter med olika grad av hur långt man går....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
"rörhögar" med lätt kaross i form av en karossbil blir ju intressant att klassifiera när man ska försöka dra gränser. Finns ju en del bilar som har TA som mål där väldigt mycket av den gamla karossbilen är utbytt mot rör plus ett lätt skal med bara formen av den gamla bilen kvar. Iof är det väl vanligt att dörr-ramarna (typ A och B-stolpe) och golv kan vara kvar från originalbilen Ja det finns ju alla möjliga varianter med olika grad av hur långt man går....


exakt

finns ju rörhäckar som kommer i gräns landet var dom ska klassas...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jag har som sagt inget problem att kör sammans med Sevens, Ariel osv osv. Men jag måste säga att man känner sig stor, tung o livsfarlig och de som små utsatta stackare när man ligger i bredd i en kurva.... (när de kör om på yttern för det kan dom )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Du pratar om köra vi om tävla

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



En liten tanke utan att ha lusläst tråden... en ide om klassindelning kunde va att bilar med "friliggande hjul" typ seven,atom mfl borde va skilda från "dörrförsedda" bilar..

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



audimotorsport skrev:
En liten tanke utan att ha lusläst tråden... en ide om klassindelning kunde va att bilar med "friliggande hjul" typ seven,atom mfl borde va skilda från "dörrförsedda" bilar..


Man slänger ju på skärmar på de båda på en kafferast, då har man inte friliggande hjul fast de är ändå inte en del av karossen.

Så bökigt det blir hehe

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Som sagt nånstans skall gränsen dras!
Jag tycker oxå att gränsen ligger vid karossbilar enligt konceptet som körts utomlands i många år.
Sen om det är en Lamborghini el en Vovlo 240 DTM el Porsche RSR kopia får hanteras i reglementet. Kanske skall regelverket var org golv, a, b stolpar etc men jag vet inte..

Om man klär in en Ariel Atom i kolfiber, har en turbo motor på 500hk frontnos och bakända med F1 vingar så tror jag man är lite snett ute om dom skall tävla i samma klass som övriga kaross bilar..
I mina ögon är en sån väldigt nära Knotans F3 med Turbo..

Sen om dom skall köra i en egen klass eller helt eget tävlings forum det är ju upp till varje arrangör.

/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Tycker Phantoms definition var riktigt bra.

"En kaross bil är en bil med hjulhus som är fasta i övriga karossen. "


_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Supramannen skrev:
Du pratar om köra vi om tävla


Jag tävlar gärna mot Sevens osv.

Jag har ju kört mot Sevens och Exiger osv i många år i Östgötas slalomserie (med upp till 3 ggr motståndarens vikt ibland ) och har inga problem att göra det även på bana i Time Attackform. Däremot sprint race känns lite läskigt att blanda 1,7 ton mot 600 kg....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Gson skrev:
Tycker Phantoms definition var riktigt bra.

"En kaross bil är en bil med hjulhus som är fasta i övriga karossen."

Om man ska låta de köra i annan klass så låter det som en fungerande formulering.

-----------------

Lite undrar jag kring motiveringarna till att ta bort open wheelers?

Vid sprint race så ser jag en risk med blandningen. Men vi TA ser jag inte det som något problem eftersom man kör mer utspritt över banan och inte "umgås intimt"

Är det för att de kan nå ganska extrema kg/hk eftersom de kan komma ner ett ordentligt kliv till i vikt jämfört med merparten av karossbilarna? I det läget kan man väl ta fram flera exempel av bilar, Kenson, värre Exige/Speedsterprojekt med mera som motargument?


Jag är nyfiken på om ni som vill splitta ut open wheelers kan förtydliga eller formulera lite mer (så jag hänger med i tankarna) varför det ska dras just där och inte tex att gränsen ska dras vid formelbilar istället till exempel? Ingen livsavgörande fråga för mig men ändå nyfiken på hur tankarna går hos er andra thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Thomé skrev:
Supramannen skrev:
Du pratar om köra vi om tävla


Jag tävlar gärna mot Sevens osv.

Jag har ju kört mot Sevens och Exiger osv i många år i Östgötas slalomserie (med upp till 3 ggr motståndarens vikt ibland ) och har inga problem att göra det även på bana i Time Attackform. Däremot sprint race känns lite läskigt att blanda 1,7 ton mot 600 kg....


Inte jag, men alla tycker ju som sagt olika

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Jag gick mot mitt audi reglemente och köpte en seven,körde lite banträffar med likasinnade seven bilar och hade skitkul men sen åkte jag på en "vanlig" bankörning,dvs stora tunga bilar och jag i min lilla åkgräsklippare.. Sen sålde jag sjuan.. Att köra karossbil bland sevens är kul men att sitta i en skranglig rörhög i tvåhundra bromsandes mot en kurva där jag har betydligt kortare bromssträcka än dom andra 10 som ska in i samma kurva fick mej att sälja eländet å hoppa in i tyskbil igen.. Med facit i hand tycker jag att nån uppdelning är bra helt enkelt!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Gson skrev:
audimotorsport skrev:
En liten tanke utan att ha lusläst tråden... en ide om klassindelning kunde va att bilar med "friliggande hjul" typ seven,atom mfl borde va skilda från "dörrförsedda" bilar..


Man slänger ju på skärmar på de båda på en kafferast, då har man inte friliggande hjul fast de är ändå inte en del av karossen.

Så bökigt det blir hehe


..hissa upp bilen så blir dom friliggande igen.. Hehe..

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Grymt bra diskussion det blev av det här, det gillar jag.

MEN.......!!!!!
Vad är det vi egentligen diskuterar, i detalj alltså.

1. vissa inlägg antyder att Seven, atom, X-bow mao gatlättviktsbilar har en prestande som en F3, radical.

2. Andra inlägg påpekar det säkerhetsmässiga i sprint race eller enskild time attack.

Mina Undranden.

1. Ni som kanske ser oss som ett hot i tävlingen kan jag säga att jag kommer aldrig någonsin kommer köra 1.15 tider som en radical gör. Det är bara löjligt att försöka eliminera ett hot genom att lobba för att utesluta dessa.

2. Säkerhetmässig under ett sprintrace skulle JAG iaf inte ens tänka tanken att ställa upp i en Atom, både av säkerhetsmässiga och även ekonomiska skäl. Jag skulle inte ens ställa upp tillsammans i en eventuell lättviksklass. Men, det är ju bara så jag tänker.

Under timeattack så beror det ju på hur allvarligt folk kommer att ta denna tävling. Kommer man till vilket pris som helst inte riskera att tappa en enda tiondel på ett snabbt varv? isf kör jag nog i en egen klass tillsammans med lättviktarna, eller så skiter jag i det helt och hållet, även om jag hade haft en karossbil.

Om vi alla kör med suntförnuft som de flesta gör vid vanliga banträffar och kanske kan tänka oss att tappa ett varv för att spara plåt och hälsa, då ser jag detta som ett mindre problem. Jag har inte varit inblandad i en enda incident under mina 3 år och 2100 banmil. Jag åker gärna undan för nån som är snabbare.

Men om jag kör timeattack tillsammans med F1or ,F2or ,F3or eller Radical skulle det nog bara vara roligare. Så sätt mig vart som helst.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



När det gäller era bila Ariel, Radical och andra likn så tror jag det handlar om att ni kör för fort helt enkelt :-)
Det var likadant efter vår speedfestival där Björk åkte vansinnigt fort.
Det blev mkt snack'om det EFTERÅT. Och de som protesterade mest var de med lite snabbare karossbilar.

Puppan som kom tvåa tog det dock väldigt sportsligt med tanken: jag var iallafall snabbaste karossbil.
Andra som oxå var tänkbara vinnare var betydligt hårdare i orden. Givetvis EFTERÅT
Alla kunde se att både en ariel en radical o flera supersjuor var anmälda i listan.

Det som BORDE vara problemet är att openwheeler förarna själva tycker att de inte vill åka mot hårda tunga karossbilar. Där ligger ju bollen hos dem

Sluta kör i från de stora grabbarna så får ni vara med och åka med dem *ironi*

Dock så måste man nog för sportens skull ha er i en egen klass.

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Gzon

Det är lätt att ha åsikter och spela lite ball när man inte har nån bil eller inte kör alls..Som sagt alla tycker olika, men jag jämför en radical mer med en formelbil än mot en karossbil, samma med en ariel atom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Supramannen skrev:
Gzon

Det är lätt att ha åsikter och spela lite ball när man inte har nån bil eller inte kör alls..Som sagt alla tycker olika, men jag jämför en radical mer med en formelbil än mot en karossbil, samma med en ariel atom


Om du tycker jag spelar ball måste jag missat något i formuleringen. ber om ursäkt i så fall.

Jag tycker lite synd om de som har dessa bilar bara. Många vill inte ha dem med i sin klass men ingen har motiverat varför på ett vettigt sätt. Jag kan bara se det som att de går för fort och att karossbilar inte hänger med.
Ojämna klasser är inte så kul, så DÄR ser jag en anledning till delning.
Av samma anledning att du inte ska åka mot mer standard betonade bilar, skillnaden blir för stor.

Det köper jag rakt av. Alla ska ha en CHANS att vinna och det ska handla mer om förarens prestation än vad kan kör.

DET och att man säkerhetsmässigt bör skilja på dem och karossbilar.

Men återigen hur 17 gör man en rättvis delning?

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hur man gör rätt delning är inte enkelt och jag har inte svaret

Men jag tycker inte det är rättvist att köra mot en supercart, eller en radical med en karossbil, xbow eller ariel atom det är inte bilar i mina ögon mer hojar på 4 hjul..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Supramannen skrev:
Hur man gör rätt delning är inte enkelt och jag har inte svaret

Men jag tycker inte det är rättvist att köra mot en supercart, eller en radical med en karossbil, xbow eller ariel atom det är inte bilar i mina ögon mer hojar på 4 hjul..


DET min vän var nog exakt vad de med den typen av bilar ville höra. Jag tro de har fått en väldigt bra förklaring nu.

men det stora jobbet återstår... THE BORDER :-)

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Inför träffar
2012-10-14 SWR-Motorsport Timeattack/trackday Mantorppark
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
29580 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande