Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1841 besök senaste veckan (1030481 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 170, 171, 172  Nästa>>
   
Supramannen




Här sen Feb 2003
Inlägg: 11473



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 11:57     Re: Citera

GustafB skrev:
Jag är nöjd om jag kommer med på listan över "körbara bilar"!
Dessutom kommer jag köra på damstorlekar på däck. Har ju mer gummi på min bruksbil


det säger du för att va underdog bara


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 12:03     Citera

Ja jag måste ju ha nåt att skylla mina bristande körkunskaper på

Fyller på med mer historia... bilder från bygget av motorn som ska in i bilen.

















Under montering i föregående bil



Dyno vid olika laddtryck på V-power 99 oktan


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
JoHNNY RUBBER
sthlm



Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 12:19     Citera

Ledsen att berätta hur det kommer att se ut 2012 slutresultat.

Om ni tillbringade lika mkt tid i garagen som här så vore ni alla klara inför säsongen redan nu."

Jag sticker ut hakan och visar redan nu slutresultatet.

1. Johan von Berens 993 GT2
2. Peter puppan Eriksson 996 turbo cup, bilen är i stort sätt klar.
3. Gustaf 944 ( satte fart efter lite forum snack)
4. Rickard 997 RSR ( missade de första racen och var därmed uträknad, att han missade race berodde att stötdämparna aldrig dök upp


_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cédric
Uttran



Här sen Mar 2004
Inlägg: 2319



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 12:32     Citera

Minns inte riktigt motorreceptet, men är toppen portad, är kammarna bytta?

Ser ju ut att svara nåt galet bra på laddtryck, är det rwhp eller gisshästar?


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 14:29     Re: Citera

Cédric skrev:
Minns inte riktigt motorreceptet, men är toppen portad, är kammarna bytta?

Ser ju ut att svara nåt galet bra på laddtryck, är det rwhp eller gisshästar?


Kör 9.5:1 i komp, lätt moddad 968-topp med originalkammar. 968ans topp har egentligen för stora kanaler för att vara en optimal sugmotortopp vilket gör det hela ännu bättre för turbobruk
Toppen har rejäla ventiler original 2x 39/33 in/ut.

Till det en bra matchad turbo, stort spjällhus, avgassystem med minimalt mottryck osv.
Det är drivhjulshästar från DynoJet. Rototest skulle troligen visa lite lägre effekt.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 14:31     Re: Citera

JoHNNY RUBBER skrev:
Ledsen att berätta hur det kommer att se ut 2012 slutresultat.

Om ni tillbringade lika mkt tid i garagen som här så vore ni alla klara inför säsongen redan nu."

Jag sticker ut hakan och visar redan nu slutresultatet.

1. Johan von Berens 993 GT2
2. Peter puppan Eriksson 996 turbo cup, bilen är i stort sätt klar.
3. Gustaf 944 ( satte fart efter lite forum snack)
4. Rickard 997 RSR ( missade de första racen och var därmed uträknad, att han missade race berodde att stötdämparna aldrig dök upp


Att Rickard kan åstakomma stordåd i garaget under press vet vi sen förr, så den björnen ska vi inte väcka
Men helt klart känns det mer motiverat att sätta fart nu, tyvärr dröjer det säkert månader innan alla nödvändiga grejer finns hemma.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Roxnäs
Stockholm



Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 16:07     Citera

Du säger att du ska börja med 225:or runt om, vi har en 924:a i MSLS med liknande bygge som din visserligen inte turbo utan V8 med runt 480hk och 650Nm på hjulen. Dom kör väl 1,27 på Mantorp med den på 225:or R-däck, nu går nog den mycket fortare om man vill men det ska hålla i 8 timmar också!

Filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=51sZVL_8cxw

Har du lite att jämföra med.


_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 16:17     Citera

Tack för länken, alltid kul att se thumbs up
Jag tänkte börja med 255or runt om. Jag körde 1.30 för några år sen med min då olättade 944 Turbo med R-däck med ca 350 hk i motorn så målet är att kapa ett gäng sekunder från det med den här bilen.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Roxnäs
Stockholm



Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 16:21     Re: Citera

GustafB skrev:
Tack för länken, alltid kul att se thumbs up
Jag tänkte börja med 255or runt om. Jag körde 1.30 för några år sen med min då olättade 944 Turbo med R-däck med ca 350 hk i motorn så målet är att kapa ett gäng sekunder från det med den här bilen.

Ja det är lite!! skillnad på 255:or och 225:or....körde du 255:or när du satte 1,30 eller var det bredare?


_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33503

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 16:25     Re: Citera

Roxnäs skrev:
Du säger att du ska börja med 225:or runt om, vi har en 924:a i MSLS med liknande bygge som din visserligen inte turbo utan V8 med runt 480hk och 650Nm på hjulen. Dom kör väl 1,27 på Mantorp med den på 225:or R-däck, nu går nog den mycket fortare om man vill men det ska hålla i 8 timmar också!

Filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=51sZVL_8cxw

Har du lite att jämföra med.


Ljudet







EDIT: Gäller och sakta smeka ner gaspedalen ut ur F2-kurvan tror jag


EDIT2: Den bilen är värd en egen tråd!



_________________
Magnus Thomé
Senast ändrad av Magnus Thomé, 02 Mar 2012 16:45, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 16:32     Re: Citera

Roxnäs skrev:
GustafB skrev:
Tack för länken, alltid kul att se thumbs up
Jag tänkte börja med 255or runt om. Jag körde 1.30 för några år sen med min då olättade 944 Turbo med R-däck med ca 350 hk i motorn så målet är att kapa ett gäng sekunder från det med den här bilen.

Ja det är lite!! skillnad på 255:or och 225:or....körde du 255:or när du satte 1,30 eller var det bredare?


Javisst det är stor skillnad och många parametrar som spelar in. Jag körde 235 fram, 265 bak vid det tillfället. Men eftersom pratar vi skillnader i däcksbredd är det bäst jag nämner att däcken var 3 år gamla och stenhårda. Men bilen hade inte klarat långlopp i det utförandet (bromsarna kokade efter 7 antal varv) så vi ska inte jämföra äpplen och päron


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Modj
Grästorp



Här sen Jul 2004
Inlägg: 1286



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 18:39     Citera

Ser riktigt grym ut. Första i sverige tror jag som jag ser ha "GTR" kittet. Klurade på ett sånt med när jag hade min '951, tycker dom så så brutala ut


_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mr Z
Haninge/Sthlm



Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 21:04     Citera

Löjligt cool kärra det där!
Trevligt att slippa 44'ans bakvagn.

Den kommer att bli grym med din monsterpuffra!


_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Z
Haninge/Sthlm



Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2012 21:23     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:

Ljudet


Den bilen är värd en egen tråd!



+1



_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2012 01:16     Re: Citera

Roxnäs skrev:
Du säger att du ska börja med 225:or runt om, vi har en 924:a i MSLS med liknande bygge som din visserligen inte turbo utan V8 med runt 480hk och 650Nm på hjulen. Dom kör väl 1,27 på Mantorp med den på 225:or R-däck, nu går nog den mycket fortare om man vill men det ska hålla i 8 timmar också!

Filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=51sZVL_8cxw

Har du lite att jämföra med.


Som sagt, hårig bil! 480 hk / 650 Nm på hjulen måste vara en utmaning med 225or. Med den effekten och vikt runt 1100 kg måste ni ligga på 240+ km/h innan Mjölby?


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 01:04     Citera

Kul med tråden, Gustaf
Känns fortfarande som ett barn som flyttat hemifrån när jag ser bilderna på bilen .
Jag är mest orolig för hur inpassning motor kommer att funka. Bilen byggdes ju med en Volvo-dummy fastsatt när alla beräkningar gjordes, och när den satt i chassi-jiggen hos G-Rex (Gäddhultar'n). Vi hade t e x problem med att få plats med kuggstången då det inte finns plats under motor. Bilen är ju byggd med en minimal rideheight för att bl a drivaxlelvinklar skulle vara optimala. Ytterst viktigt att bibehålla rideheight, då det hände att vi testade med högre bil några gånger vilket resulterade i kraftigt försämrade köregenskaper. Då menar jag högst ett par centimetrar, och det blev en helt annan bil. Så ge dig aldrig på den punkten för att "shortcutta" en snabbare/billigare lösning. Optimalt vore att inte använda Porsche 944/968 kuggstång som vi var tvungna att göra p g a platsbrist (de är smidiga men j-igt veka), utan nått liknande MB trekantsprofil styrväxel. Just detta var en av våra svagheter med bilen. "Gnuggades" man med en annan bil, spack gärna kuggstången, å de är j-vligt fräckt i 220 i slutet på rakan när framhjulen plötsligt står som Marty Feldmans blick.

Bollplanka gärna


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2755



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 11:18     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
Roxnäs skrev:
Du säger att du ska börja med 225:or runt om, vi har en 924:a i MSLS med liknande bygge som din visserligen inte turbo utan V8 med runt 480hk och 650Nm på hjulen. Dom kör väl 1,27 på Mantorp med den på 225:or R-däck, nu går nog den mycket fortare om man vill men det ska hålla i 8 timmar också!

Filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=51sZVL_8cxw

Har du lite att jämföra med.


Ljudet







EDIT: Gäller och sakta smeka ner gaspedalen ut ur F2-kurvan tror jag


EDIT2: Den bilen är värd en egen tråd!



Gustafs bil är den grymmaste 44:an. Men den där verkar ju vara den grymmaste 24:an!
Det är en skam att den inte har en egen tråd, fy skam!
Jag vill veta mer!!


_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 19:50     Re: Citera

Peter Larsen skrev:
Kul med tråden, Gustaf
Känns fortfarande som ett barn som flyttat hemifrån när jag ser bilderna på bilen .
Jag är mest orolig för hur inpassning motor kommer att funka. Bilen byggdes ju med en Volvo-dummy fastsatt när alla beräkningar gjordes, och när den satt i chassi-jiggen hos G-Rex (Gäddhultar'n). Vi hade t e x problem med att få plats med kuggstången då det inte finns plats under motor. Bilen är ju byggd med en minimal rideheight för att bl a drivaxlelvinklar skulle vara optimala. Ytterst viktigt att bibehålla rideheight, då det hände att vi testade med högre bil några gånger vilket resulterade i kraftigt försämrade köregenskaper. Då menar jag högst ett par centimetrar, och det blev en helt annan bil. Så ge dig aldrig på den punkten för att "shortcutta" en snabbare/billigare lösning. Optimalt vore att inte använda Porsche 944/968 kuggstång som vi var tvungna att göra p g a platsbrist (de är smidiga men j-igt veka), utan nått liknande MB trekantsprofil styrväxel. Just detta var en av våra svagheter med bilen. "Gnuggades" man med en annan bil, spack gärna kuggstången, å de är j-vligt fräckt i 220 i slutet på rakan när framhjulen plötsligt står som Marty Feldmans blick.

Bollplanka gärna


Kul med din input Peter thumbs up
Trasig styraxel i slutet av en raka känns som en spännande situation man gärna kan vara utan
Styraxeln blir tills vidare original men en bra grej att se över framöver. Får hålla mig undan kroppskontakt tills dess
Höjden ska jag försöka behålla utan kompromisser.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 20:07     Citera

Som Peter skriver så byggdes bilen för Volvomotor med anpassad transaxel och helt egen upphängning av växelådan bak (allt original är borta). Så jag hade i princip räknat med att få bygga om infästningar osv. Men på något osannolikt sätt passade allt perfekt när jag monterade växellåda, original 944 transaxel och ett 944-block.

Växellådan fick ett nytt växelkors i mässing för minskat glapp och monterades sedan tillsammans med transaxel.


Testmonterat block



Köpte nyligen 8 nya fälgar till bilen, ATP Razze 9,5x17" med för bilen perfekt offset. Måste nog trimma ner övre stötdämparfästet en bit för att få plats med 255orna.





Ny elcentral under uppbyggnad. Slänger ditt ett tändlås också så det blir lite gatbilskänsla


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 20:50     Citera

Ser inte riktigt på bilderna, men är du säker på att styrväxeln hamnar framför motorn? Det ser ut som det finns en hel del plats mellan torped och motor. Ju längre bak du kan få motorn ju bättre. Dock förenat med komplicerad skarvning av transaxel. Långt ner långt bak är bäst ur en balans/chassi synvinkel. Tänker du köra som jag gjorde, eller med original bromsservo/ABS?


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Larsen
Göteborg



Här sen Jan 2007
Inlägg: 385



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2012 20:50     Citera

Ser inte riktigt på bilderna, men är du säker på att styrväxeln hamnar framför motorn? Det ser ut som det finns en hel del plats mellan torped och motor. Ju längre bak du kan få motorn ju bättre. Dock förenat med komplicerad skarvning av transaxel. Långt ner långt bak är bäst ur en balans/chassi synvinkel. Tänker du köra som jag gjorde, eller med original bromsservo/ABS?


_________________
Peter Larsen
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1841 besök senaste veckan (1030481 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, ... 170, 171, 172  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.160 sec)
Webbrowser render:
sec