Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3, ... 192, 193, 194 >> 230 besök senaste veckan (1141409 totalt) |
det säger du för att va underdog bara _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Ja jag måste ju ha nåt att skylla mina bristande körkunskaper på
Fyller på med mer historia... bilder från bygget av motorn som ska in i bilen. Under montering i föregående bil Dyno vid olika laddtryck på V-power 99 oktan _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ledsen att berätta hur det kommer att se ut 2012 slutresultat.
Om ni tillbringade lika mkt tid i garagen som här så vore ni alla klara inför säsongen redan nu." Jag sticker ut hakan och visar redan nu slutresultatet. 1. Johan von Berens 993 GT2 2. Peter puppan Eriksson 996 turbo cup, bilen är i stort sätt klar. 3. Gustaf 944 ( satte fart efter lite forum snack) 4. Rickard 997 RSR ( missade de första racen och var därmed uträknad, att han missade race berodde att stötdämparna aldrig dök upp |
||||
Minns inte riktigt motorreceptet, men är toppen portad, är kammarna bytta?
Ser ju ut att svara nåt galet bra på laddtryck, är det rwhp eller gisshästar? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Kör 9.5:1 i komp, lätt moddad 968-topp med originalkammar. 968ans topp har egentligen för stora kanaler för att vara en optimal sugmotortopp vilket gör det hela ännu bättre för turbobruk Toppen har rejäla ventiler original 2x 39/33 in/ut. Till det en bra matchad turbo, stort spjällhus, avgassystem med minimalt mottryck osv. Det är drivhjulshästar från DynoJet. Rototest skulle troligen visa lite lägre effekt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Att Rickard kan åstakomma stordåd i garaget under press vet vi sen förr, så den björnen ska vi inte väcka Men helt klart känns det mer motiverat att sätta fart nu, tyvärr dröjer det säkert månader innan alla nödvändiga grejer finns hemma. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Du säger att du ska börja med 225:or runt om, vi har en 924:a i MSLS med liknande bygge som din visserligen inte turbo utan V8 med runt 480hk och 650Nm på hjulen. Dom kör väl 1,27 på Mantorp med den på 225:or R-däck, nu går nog den mycket fortare om man vill men det ska hålla i 8 timmar också!
Filmklipp: http://www.youtube.com/watch?v=51sZV Har du lite att jämföra med. |
||||
Tack för länken, alltid kul att se
Jag tänkte börja med 255or runt om. Jag körde 1.30 för några år sen med min då olättade 944 Turbo med R-däck med ca 350 hk i motorn så målet är att kapa ett gäng sekunder från det med den här bilen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ja det är lite!! skillnad på 255:or och 225:or....körde du 255:or när du satte 1,30 eller var det bredare? |
||||
Ljudet EDIT: Gäller och sakta smeka ner gaspedalen ut ur F2-kurvan tror jag EDIT2: Den bilen är värd en egen tråd! _________________ Magnus Thomé |
||||
Javisst det är stor skillnad och många parametrar som spelar in. Jag körde 235 fram, 265 bak vid det tillfället. Men eftersom pratar vi skillnader i däcksbredd är det bäst jag nämner att däcken var 3 år gamla och stenhårda. Men bilen hade inte klarat långlopp i det utförandet (bromsarna kokade efter 7 antal varv) så vi ska inte jämföra äpplen och päron _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ser riktigt grym ut. Första i sverige tror jag som jag ser ha "GTR" kittet. Klurade på ett sånt med när jag hade min '951, tycker dom så så brutala ut
|
||||
Som sagt, hårig bil! 480 hk / 650 Nm på hjulen måste vara en utmaning med 225or. Med den effekten och vikt runt 1100 kg måste ni ligga på 240+ km/h innan Mjölby? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Kul med tråden, Gustaf
Känns fortfarande som ett barn som flyttat hemifrån när jag ser bilderna på bilen . Jag är mest orolig för hur inpassning motor kommer att funka. Bilen byggdes ju med en Volvo-dummy fastsatt när alla beräkningar gjordes, och när den satt i chassi-jiggen hos G-Rex (Gäddhultar'n). Vi hade t e x problem med att få plats med kuggstången då det inte finns plats under motor. Bilen är ju byggd med en minimal rideheight för att bl a drivaxlelvinklar skulle vara optimala. Ytterst viktigt att bibehålla rideheight, då det hände att vi testade med högre bil några gånger vilket resulterade i kraftigt försämrade köregenskaper. Då menar jag högst ett par centimetrar, och det blev en helt annan bil. Så ge dig aldrig på den punkten för att "shortcutta" en snabbare/billigare lösning. Optimalt vore att inte använda Porsche 944/968 kuggstång som vi var tvungna att göra p g a platsbrist (de är smidiga men j-igt veka), utan nått liknande MB trekantsprofil styrväxel. Just detta var en av våra svagheter med bilen. "Gnuggades" man med en annan bil, spack gärna kuggstången, å de är j-vligt fräckt i 220 i slutet på rakan när framhjulen plötsligt står som Marty Feldmans blick. Bollplanka gärna _________________ Peter Larsen |
||||
Gustafs bil är den grymmaste 44:an. Men den där verkar ju vara den grymmaste 24:an! Det är en skam att den inte har en egen tråd, fy skam! Jag vill veta mer!! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Kul med din input Peter Trasig styraxel i slutet av en raka känns som en spännande situation man gärna kan vara utan Styraxeln blir tills vidare original men en bra grej att se över framöver. Får hålla mig undan kroppskontakt tills dess Höjden ska jag försöka behålla utan kompromisser. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Som Peter skriver så byggdes bilen för Volvomotor med anpassad transaxel och helt egen upphängning av växelådan bak (allt original är borta). Så jag hade i princip räknat med att få bygga om infästningar osv. Men på något osannolikt sätt passade allt perfekt när jag monterade växellåda, original 944 transaxel och ett 944-block.
Växellådan fick ett nytt växelkors i mässing för minskat glapp och monterades sedan tillsammans med transaxel. Testmonterat block Köpte nyligen 8 nya fälgar till bilen, ATP Razze 9,5x17" med för bilen perfekt offset. Måste nog trimma ner övre stötdämparfästet en bit för att få plats med 255orna. Ny elcentral under uppbyggnad. Slänger ditt ett tändlås också så det blir lite gatbilskänsla _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ser inte riktigt på bilderna, men är du säker på att styrväxeln hamnar framför motorn? Det ser ut som det finns en hel del plats mellan torped och motor. Ju längre bak du kan få motorn ju bättre. Dock förenat med komplicerad skarvning av transaxel. Långt ner långt bak är bäst ur en balans/chassi synvinkel. Tänker du köra som jag gjorde, eller med original bromsservo/ABS?
_________________ Peter Larsen |
||||
Ser inte riktigt på bilderna, men är du säker på att styrväxeln hamnar framför motorn? Det ser ut som det finns en hel del plats mellan torped och motor. Ju längre bak du kan få motorn ju bättre. Dock förenat med komplicerad skarvning av transaxel. Långt ner långt bak är bäst ur en balans/chassi synvinkel. Tänker du köra som jag gjorde, eller med original bromsservo/ABS?
_________________ Peter Larsen |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3, ... 192, 193, 194 >> 230 besök senaste veckan (1141409 totalt) |