Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Jag har kört Corsa Elservon i lätt bil (800kg) utan bekymmer har aldrig haft "mothugg" där servon inte hänger med vilket jag har hört ifrån endel som har hydraulisk växel och elpump att inte flödet/trycket hänger med precis den där första millisekunderna när man ska parera ett litet släpp.
Känns korkat att utmana ödet med någon komponent som är till för servostyrning då det ju plockar bort kraften hela vägen genom styrväxel och knutar.(Better safe than sorry)

Stort lycka till med projektet
thumbs up

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Diket skrev:
Jag har kört Corsa Elservon i lätt bil (800kg) utan bekymmer har aldrig haft "mothugg" där servon inte hänger med vilket jag har hört ifrån endel som har hydraulisk växel och elpump att inte flödet/trycket hänger med precis den där första millisekunderna när man ska parera ett litet släpp.
Känns korkat att utmana ödet med någon komponent som är till för servostyrning då det ju plockar bort kraften hela vägen genom styrväxel och knutar.(Better safe than sorry)

Stort lycka till med projektet
thumbs up


Kör elhydralisk pump nu och det är inte perfekt men går ok. Har fått blandad feedback på elmekanisk på rattstången. Går säkert att få ok det med men har upptäckt att det skulle bli en tyngre historia så jag behåller nuvarande.

Skulle behöva ett porsche 997/987 styrrack att måtta med. Någon som har ett över jag kan låna ett par dar?

Lutar åt 997 rack eller E46. Någon som har en uppfattning om hur pass glappfritt ett e46 rack är?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



GustafB skrev:
Diket skrev:
Jag har kört Corsa Elservon i lätt bil (800kg) utan bekymmer har aldrig haft "mothugg" där servon inte hänger med vilket jag har hört ifrån endel som har hydraulisk växel och elpump att inte flödet/trycket hänger med precis den där första millisekunderna när man ska parera ett litet släpp.
Känns korkat att utmana ödet med någon komponent som är till för servostyrning då det ju plockar bort kraften hela vägen genom styrväxel och knutar.(Better safe than sorry)

Stort lycka till med projektet
thumbs up


Kör elhydralisk pump nu och det är inte perfekt men går ok. Har fått blandad feedback på elmekanisk på rattstången. Går säkert att få ok det med men har upptäckt att det skulle bli en tyngre historia så jag behåller nuvarande.

Skulle behöva ett porsche 997/987 styrrack att måtta med. Någon som har ett över jag kan låna ett par dar?

Lutar åt 997 rack eller E46. Någon som har en uppfattning om hur pass glappfritt ett e46 rack är?


många på begmarknaden har lite glapp. En del går dock att spänna ner. Skall du ha en purpme eller gul med kort utväxling. Den gule ZHF sitter er på 330 med M paket II. M3ans är ganska lång.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
964RS skrev:
GustafB skrev:
Diket skrev:
Jag har kört Corsa Elservon i lätt bil (800kg) utan bekymmer har aldrig haft "mothugg" där servon inte hänger med vilket jag har hört ifrån endel som har hydraulisk växel och elpump att inte flödet/trycket hänger med precis den där första millisekunderna när man ska parera ett litet släpp.
Känns korkat att utmana ödet med någon komponent som är till för servostyrning då det ju plockar bort kraften hela vägen genom styrväxel och knutar.(Better safe than sorry)

Stort lycka till med projektet
thumbs up


Kör elhydralisk pump nu och det är inte perfekt men går ok. Har fått blandad feedback på elmekanisk på rattstången. Går säkert att få ok det med men har upptäckt att det skulle bli en tyngre historia så jag behåller nuvarande.

Skulle behöva ett porsche 997/987 styrrack att måtta med. Någon som har ett över jag kan låna ett par dar?

Lutar åt 997 rack eller E46. Någon som har en uppfattning om hur pass glappfritt ett e46 rack är?


många på begmarknaden har lite glapp. En del går dock att spänna ner. Skall du ha en purpme eller gul med kort utväxling. Den gule ZHF sitter er på 330 med M paket II. M3ans är ganska lång.


Bra info. Är allergisk mot glapp och känslan blir än mer påverkad på min bil som har väldigt korta styrarmar på upright.
Standard e46 har enligt uppgift 50 mm/varv i slag vilket är 10 mm mer än 944 original. Kör ett snabbare Sellholm på 60 mm/varv men det ger med mina uprights typ 1.75 varv lock till lock
Tror 50 mm slag vore lagom.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Det finns väldigt många olika styrväxlar till bmw med olika utväxlingar e46,e36,z3,z4 är alla kompatibla att flytta över mellan bilarna mer eller mindre väldigt små skillnader.
M3 växlarna e36 eller e46 är progressiva på "mitten" dvs dom är långsammare när man kör rakt fram och ju mer man vrider på ratten desto snabbare blir dom.

Kan se om jag har kvar någon vettig länk med data på hur mycket travel per varv på dom olika växlarna.

Vill du ha några mått på en bmw så har jag en lös här du kan få mått på ifall det hjälper (Z3 1,8) den är bland dom allra "snabbaste" bmw växlarna.

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hade först Yellow tag på 330 e46 men bytte den till en purple tag när den gula började glappa.
Till M3an som var original så var den progressiv som skrivits ovan men den var som att köra buss jämfört med purple tag.

Gå på Z3 1.8 om du hittar.

På tal om elhydraulisk styrväxel så kör jag Astrans på 944an och har inte några blackouts öht. Har iofs ingen returstrypning, möjligt att man får ett hack där.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Engine mm/ per. Rev BMW Part # ZF Part #
E30 Std 36.5 mm 32 13 1 092 335
E30 M3 2.3 & 2.5 38 mm 32 13 2 225 556
E36 M3 3.0 39 mm 32 13 2 227 191
E36 Std 45.5 mm 32 13 1 096 280 = ZF 7852 955 227
E36 M3 3.2 45.5 mm 32 13 1 096 280
E36 Z3 M 45.5 mm 32 13 1 096 280
E46 Std Std 50 mm 32 13 6 755 065
E85 Z4 M 51 mm 32 13 7 836 844
E36 Z3 1.8 - 3.0 53.5 mm 32 13 1 095 575


Summerad lista
Z3 purple tag, sitter stundtals på vissa compacter också.
Turns lock-to-lock : 2.7
Mm/rev: 53.5

E46 330i MII ZHP, så gott som enbart på modellår 2002
Overall Ratio : 13.7:1
Turns lock-to-lock : 3.0
Turning circle, ft. : 34.4

ZHPn ger lite tuffare motstånd pga sin grövre torsionsstav, vilket jag tycker var trevligare då den gav stabilitet i mittge och motstånd när man började styra.



_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Den där listan har jag hittat sedan tidigare
Det känns spontant kanske som att BMW-växlarna varken är bättre eller sämre än 944ans.
Kanske ska satsa på en 997 växel men lite jobbigt att köpa en utan att veta något om måtten eller utväxling.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Den där listan har jag hittat sedan tidigare
Det känns spontant kanske som att BMW-växlarna varken är bättre eller sämre än 944ans.
Kanske ska satsa på en 997 växel men lite jobbigt att köpa en utan att veta något om måtten eller utväxling.


Ja har ju sagt ja ska fixa eller så kommer du ut och mäter själv..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Supramannen skrev:
GustafB skrev:
Den där listan har jag hittat sedan tidigare
Det känns spontant kanske som att BMW-växlarna varken är bättre eller sämre än 944ans.
Kanske ska satsa på en 997 växel men lite jobbigt att köpa en utan att veta något om måtten eller utväxling.


Ja har ju sagt ja ska fixa eller så kommer du ut och mäter själv..


Alright jag kommer ut

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sitter inte kuggstången bakom framaxelen på 997?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



fuling skrev:
Sitter inte kuggstången bakom framaxelen på 997?


Nope

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tänkte titta på ett byte av torque tube till Corvette för att minska flexet vi har nu.
Nån som har tips på var jag kan hitta en tub till en C6a till bra pris?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja smsa en åt dig

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



GustafB skrev:
Tänkte titta på ett byte av torque tube till Corvette för att minska flexet vi har nu.
Nån som har tips på var jag kan hitta en tub till en C6a till bra pris?

http://www.tradetechsweden.se/
Jonas har haft högvis med tuber och axlar liggande thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack för tipset! Blev lite ivrig igår så jag tog en från ebay istället

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Årets första VLOG ute! Inte så spännande detta avsnitt men tanken är ju att följa hela bygget med bilen så vill man få en inblick får man stå ut med att se slip och spackel också

https://youtu.be/T3woTUu5XV4


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Snygg VLOG. Inte ett dugg tråkigt, du har ju klippt bort allt det tråkiga haha

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cammo skrev:
Snygg VLOG. Inte ett dugg tråkigt, du har ju klippt bort allt det tråkiga haha


Ja det var nog bra att jag inte tog med 60 timmar maskera, spackla och slipa

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Har precis kollat din VLOG thumbs up

Ett tips! Jag personligen föredrar när man ser mer av det personen pratar om än själva personen, stör mig mycket på tv-program där dom filmar den dom intervjuar i över en minut sen får man bara se bilen i typ 3sek

Så även om det inte är mycket att visa så är det ändå intressant att se vad du gjort och hur, tex. du sa att du tagit bort dropplisterna men du filmade bara det 1sek sen såg man inget mer av det medans du pratade om det och även det du gjort runt vindrutan skulle man vilja se mer av och Bilden av din bil på väggen fick jag pausa för att se på osv. = var mycket man bara såg 1 sek fast att du pratade om det under längre stunder.

Så om det inte är för att du vill dölja vad du gjort så får du gärna filma mer på bilen även om du tycker det inte är något att visa så finns det alltid någon annan som gärna vill se mer av det.

OBS bara tips, men du gör som du själv vill, förövrigt thumbs up thumbs up för fler VLOG:ar under byggets gång.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Precis, när jag kollar motorrelaterat vill jag se mer prylar å mindre nylle,om det som sagt inte är grejer du inte vill visa.
Annars thumbs up thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 143, 144, 145 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande