Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 192, 193, 194   >>
148 besök idag (1139350 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
GustafB skrev:
Christian Hedblom skrev:
GustafB skrev:
...någon som vill gissa på varvtider på Mantorp!?


Lättare att svara på om vi får en högupplöst bild på aerokitet


Haha men då borde folks gissningar sticka iväg åt helt olika håll. Det blir mer downforce nu och det verkar vara en hel del som är säkra på att bilen har för mycket downforce redan som det är så den kanske går långsammare i år??


Det kan väl inte bli för mycket downforce på svenska banor?
Bara du får ordning på alla bitar så kommer det gå fort, hur lång tid det tar är en annan sak.
Varvrekord kanske inte kommer 2018 men jag tror helt klart att det finns i bilen.


Nä det är inte direkt några Monza-banor vi kör runt på här
Potentialen finns definitivt för sub 1:15 på Mantorp men ju mer som ändras ju längre tid innan det är utsorterat som sagt.
Motorbyggen osv är rätt straightforward att greja men men det här jäkla karossarbetet tar ju livet av en. Ligger nog ca 150 timmar i pluggarna för bakskärmarna just nu och de är inte riktigt redo för avgjutning ännu. Pust.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



....är inte tiden mogen för att 3d-printa karossdelar snart? Man printade ju en hel bil för ett par år sedan (och den blev förvisso lite grov i ytan) men tekniken går ju framåt. Någon som vet hur lång man kommit nu rent tekniskt? För dyrt är det väl fortfarande men rent produktionstekniskt?

Bara att printa pluggarna för en del som man sedan plastar skulle kanske vara mer rimligt?

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802



Kämpa på! Ser fram emot nästa VLOG!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Matso skrev:
....är inte tiden mogen för att 3d-printa karossdelar snart? Man printade ju en hel bil för ett par år sedan (och den blev förvisso lite grov i ytan) men tekniken går ju framåt. Någon som vet hur lång man kommit nu rent tekniskt? För dyrt är det väl fortfarande men rent produktionstekniskt?

Bara att printa pluggarna för en del som man sedan plastar skulle kanske vara mer rimligt?


Att printa stora grejer är inte kostnadseffektivt jämfört med att fräsa. Men vi ska printa några av aerogrejerna

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Christian Hedblom skrev:
Kämpa på! Ser fram emot nästa VLOG!


Tack

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Såg att Sidney motorsport park finns i OptimumG, har du testat köra lite varvsimuleringar, programmet är ju gratis? Har du lite siffror på Cl och Cd från cfd kan du ju använda det som input och se vad det ger ungefär. Går ju lägga in effektkurvan också så borde det gå att få en skaplig känsla för prestandan där.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Cédric skrev:
Såg att Sidney motorsport park finns i OptimumG, har du testat köra lite varvsimuleringar, programmet är ju gratis? Har du lite siffror på Cl och Cd från cfd kan du ju använda det som input och se vad det ger ungefär. Går ju lägga in effektkurvan också så borde det gå att få en skaplig känsla för prestandan där.


Tanken är att försöka jobba med simuleringar senare i vår thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



GustafB skrev:
Cédric skrev:
Såg att Sidney motorsport park finns i OptimumG, har du testat köra lite varvsimuleringar, programmet är ju gratis? Har du lite siffror på Cl och Cd från cfd kan du ju använda det som input och se vad det ger ungefär. Går ju lägga in effektkurvan också så borde det gå att få en skaplig känsla för prestandan där.


Tanken är att försöka jobba med simuleringar senare i vår thumbs up


Kul, du får gärna dela med dig av lite av resultaten i vloggen eller liknande, skulle vara intressant.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fredag och ny VLOG!
Jaja jag vet att det fortfarande är mycket mitt nylle i bild men se det som en gradvis, konstant, förbättring

https://youtu.be/sREpFkxvkUs


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



av fem möjliga thumbs up

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
smid skrev:
av fem möjliga thumbs up


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Det är svinkul att få följa arbetet! Hoppas det kommer trilla in många bra samarbetspartners som kan hjälpa till att ro hem det här, och hoppas vi får se dig/er på pallen! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Sällar mig till hyllarkören. Mycket bra VLOG och kul att få följa arbetet. Kämpa!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Grymt nöjd med gjutformarna för bakskärmarna!



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det går ju som på räls. Du är välkommen hem till mig å bygga motor kåpa till formelbilen

Så kan jag sponsra med en wunderbaum till possen sen inför Australienresan så det luktar gott när du kammar hem pokalerna thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Snyggt!

_________________
Christer Karlsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vad säger Rejsa om material till motorfästen?
Ska bygga nya armar som håller motorn på plats. De blir solida och ersätter helt original armar och fästen/kuddar.

Tänkte en platta mot blocket och sedan antingen rör ner till tvärbalken eller att plåten mot blocket fortsätter nedåt och sedan bockat mot anläggningsytan mot tvärbalk (plus förstärkningsryggar).

3 mm känns aningen klent. Kanske måste upp på 5 mm för att vara safe.

Input?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Det är väl som vanligt, om inget kan flexa så är det nåt som spricker. När man lagat/förstärkt första sprickan så spricker det på ett nytt ställe.

Flexig konstruktion i stål?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Plattan 5 mm, röret 40x2 hade jag kört.

3mm platta är för klent.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med stummonterat med tanke på risken för sprickbildning, någon stans måste det kunna röra sig. Saker växer och krymper mellan kallt och varmt.

Men även ett rör kan vara nog rörligt men något man måste se framför sig.

Om rören blir någorlunda långa kanske 15-20 cm stående likt dem på bilden så håller jag med Eriks Dimensioner. Då kan dem rören böja sig dem tiondelar upp till nån mm utan att spricka

3mm är klent skulle även jag säga. En 5-6mm plåt räcker, och då kan ju ju lätta bort "onödig" yta från den för att spara vikt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det är en fröjd att köra med stummonterat, hela bilen svarar direkt på input på ett annat sätt.

Men i övrigt suger det! :P

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 145, 146, 147 ... 192, 193, 194   >>
148 besök idag (1139350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande