Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1842 besök senaste veckan (1030482 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 168, 169, 170, 171, 172  Nästa>>
   
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2019 11:14     Citera

Tack alla
Skumt att läsa och se bilen i Speedhunters artikel när man själv följt WTAC sedan started och suttit som klistrad framför video och reportage


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
HondaJalle
Jönköping



Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2019 18:45     Citera

Verkligen intressant och rolig läsning, gott jobbat Revline Racing!


_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Babbe
Lund



Här sen Jun 2004
Inlägg: 1473



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2019 19:00     Citera

Det är ju helvete vad den går. grymt gjort thumbs up


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ricke W
Kisa



Här sen Jun 2010
Inlägg: 197



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Okt 2019 19:49     Re: Citera

GustafB skrev:
Tack alla
Skumt att läsa och se bilen i Speedhunters artikel när man själv följt WTAC sedan started och suttit som klistrad framför video och reportage


Ingen tvekan om att ett helt eget Speedhunters-reportage är på sin plats!


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Nov 2019 11:54     Citera

Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Perra H
Jönköping



Här sen Jun 2006
Inlägg: 211



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Nov 2019 17:07     Re: Citera

GustafB skrev:
Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/



OJOJOJ - vilken resa!
Fantastiskt jobb grabbar! Tumme upp för ert arbete och för att ta er så långt thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JS_Racing
Helsingborg



Här sen Okt 2012
Inlägg: 295



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Nov 2019 19:50     Re: Citera

GustafB skrev:
Vi funderar på att ta fram ett eget billet block då det inte finns något på marknaden som passar. Vi har börjat jobba med CAD-bitarna men får se om det blir verklighet.


Vad är den främsta orsaken till att "Thor" inte skulle passa i bilen?


_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 14:57     Re: Citera

Perra H skrev:
GustafB skrev:
Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/



OJOJOJ - vilken resa!
Fantastiskt jobb grabbar! Tumme upp för ert arbete och för att ta er så långt thumbs up thumbs up thumbs up


thumbs up


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 14:58     Re: Citera

JS_Racing skrev:
GustafB skrev:
Vi funderar på att ta fram ett eget billet block då det inte finns något på marknaden som passar. Vi har börjat jobba med CAD-bitarna men får se om det blir verklighet.


Vad är den främsta orsaken till att "Thor" inte skulle passa i bilen?


Toppen är vänd 180 grader så att grenrör/turbo hamnar på fel sida. Dvs förarsidan. Nu har vi en grymt fin lösning med grenrör rakt bakåt och turbon fint placerad viktmässigt inne i bilen med kort avgas ut genom dörren på passagerarsidan.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4306



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Nov 2019 22:04     Citera

Ja det måste helt klart vara enklare att fräsa fram ett eget billetblock. Än att bygga nytt Grenrör



Sen såg jag prislappen på motorn med så det känns som en rimligare förklaring, iallafall ur min synvinkel


Jag har förövrigt inte så mycket att tillägga i sakfrågan. Jag ser bara typ triljoner timmar rulla förbi för att effektivt ta fram en fungerande billet motor. Typ häftigt, men inte lätt


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 11:05     Citera

Hahah. Det handlar inte om att bygga nytt grenrör, det är att placeringen är fel så att det inte går att ha turbon på optimalt ställe vilket sabbar aero och allting pga dragning av avgassystem.

Sen är det inte en motor som fungarar direkt ur "boxen" heller. Det är väldigt mycket som PR behövt göra om för att det ska fungera bra. Så även om budgetfrågan var löst så är det inget bra alternativ för mig.

Alternativtet är förstås byte till en annan motorplatform. Men när vikt är A och O så faller det mesta bort. Det enda alternativet är isåfall en annan 4-cyl. Men det är också mycket jobb. Och man ska inte naivt tro att en annan 4 cyl funkar med 1000 hk utan minsta problem. Så då landar vi i att det inte är så dumt att lägga triljoners timmar på att utveckla ett eget block.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
DJ
NL



Här sen Maj 2004
Inlägg: 8579



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 11:15     Re: Citera

GustafB skrev:
Så då landar vi i att det inte är så dumt att lägga triljoners timmar på att utveckla ett eget block.


Ta fram ett block, gör några extra och sälj. Säkert ingen jättemarknad, men kan nog betala av ditt eget i alla fall.


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4306



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 12:15     Citera

Jag förstod såklart att det inte bara var grenröret det handlade om, jag skrev mest så på skoj.


Jag tror absolut på ditt resonemang. Inte lätt med hållbara alternativ vid dessa effekter och allra minst i kombination med låg vikt.
Jag har som sagt inget bättre alternativ, och häftigt med egna grejor så har du rätt kontaktnät att ro hem ett sådant projekt, så tycker jag det är skithäftigt thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cat7even
Uppsala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 2227



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 13:22     Citera

1000 häst 4 cyl
https://www.bing.com/videos/search?q=bmw+f1+engine&view=detail& . . . .


_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Axly
Gbg



Här sen Dec 2011
Inlägg: 250



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 13:23     Citera

MDS / Motordesign? De är notoriskt dåliga på onlinenärvaro, men de lär, utöver Volvotrim, ha en egendesignad, riktigt lätt motor för rallycrossbruk som skall orka med en hel del effekt (även om 1000 häst kanske ligger utanför toleransnivåerna och priset nog kan vara rätt saftigt där med).


_________________
Alla maskiner är rökmaskiner om man använder dem tillräckligt fel.
/Johan Jaurelius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 15:10     Citera

Ska man gå på en befintlig motor gör man nog bäst i att ta en välanvänd platform där det finns beprövade grejer. Tex 4G63, SR20 eller K24. Finns billetblock och fina färdiga delar till dessa motorer vilket gör att man slipper långa leveranstider osv. Vi vill ha grenrör på passagerarsidan så då lutar det åt SR20 eller K24 om man skulle gå på befintligt koncept.

Men med tanke på att jag redan har två kompletta longblock (dock ena blocket trasigt nu) som ger bra med effekt och flödar fint för 1000 hk vid ca 2 bars laddtryck så känns det trist (dyrt) att börja helt från början inte bara med block utan även topplock osv.

Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4306



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 18:44     Citera

Har haft detta i bakhuvudet hela dagen, grubblat å tänkt
Varför orginal motorn spricker, är ju relativt lätt att sammanfatta i att det är ju gjutet ämne med mycket luft invändigt och enorma påfrestningar åt alla håll och kanter vid det enormt mycket högre effektuttaget.
Dessutom gjuten aluminium med ett antal år på nacken.
Jag tror dock inte av vare sig ett nytt orginalgjutet ämne i samma ämne/aluminiumgods skulle hålla direkt bättre.
Och även om det skulle finnas stålblock gjutna i samma motorfamilj skulle jag ha svårt att tro att det nödvändigtvis skulle hålla mycket bättre..

Så bygga billet då.
Steg ett är ju ett tillräckligt bra ritningsunderlag med tolleranser och lägen, lägestolleranser osv.
Steg två, hur väljer man rätt material, något som har rätt värmeutvidgningsegenskaper mot orginal, därefter beräkna de nya tolleranser som ska följa det nya materialets egenskaper, veven ska ju gärna gå fritt oavsett temp osv.

Vevaxeln, ska man köra nytillverkat även på den? . Känns som att bygga billet block å sätta i en orginal vevaxel, är ju bara att flytta den kritiska punkten till en annan detalj. Som kanske ligger en hårsmån längre ifrån innan haveri.

Sen då. Hur mycket och vart väljer man att fräsa ur vevhus och så vidare??
Olja och vatten gissar jag att man lägger nya kanaler På utsidan av blocket i den mån det går med skruvade lock är att slippa en allt för komplicerad inombords bearbetning av blocket.

Toppen har inte vart en problem? å Gissningsvis flödar den bra nog för att återanvända??

Nu finns såklart dem som har för det första långt bättre kunskaper inom material och tolleranssättning än mig. Som kan höra beräkningar och kvalificerade gissningar.
Nästa steg, vem fasen löser tillverkningen, maskin mässigt blir det ganska många omspänningar i olika maskiner innan man har ett färdigt block. Måste nog tänka till ett antal gånger på tillverkning av jiggar och fästpunkter för att säkerställa att nolla alltid hamnar rätt och såklart även vinkelrätt mellan de olika planens bearbetning,
Är det ritningsdesignern som får ta den biten. Eller maskinoperaören??
Sen kan det ju vara bra med cylinder lopp med. Kör man någon bra aluminium borrad och polerade lopp eller fälla in stål foder. Hmm


Phjuuuu. Bara snurrar i huvudet redan i detta läge. Sen ser jag pengar rulla på i ett ganska högt tempo långt innan man har satt första verktyget i den där stora dyra aluminiumklumpen.


Häfigt Som fasen, men går över mitt huvud med måååånga frågetecken

Hoppas du lägger ut allt om detta så lär jag följa väldigt nogrant i utvecklingen


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5942



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 19:18     Citera

Nya audifemman?


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ripper
Växjö



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1224



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 19:59     Re: Citera

GustafB skrev:
Ska man gå på en befintlig motor gör man nog bäst i att ta en välanvänd platform där det finns beprövade grejer. Tex 4G63, SR20 eller K24. Finns billetblock och fina färdiga delar till dessa motorer vilket gör att man slipper långa leveranstider osv. Vi vill ha grenrör på passagerarsidan så då lutar det åt SR20 eller K24 om man skulle gå på befintligt koncept.

Men med tanke på att jag redan har två kompletta longblock (dock ena blocket trasigt nu) som ger bra med effekt och flödar fint för 1000 hk vid ca 2 bars laddtryck så känns det trist (dyrt) att börja helt från början inte bara med block utan även topplock osv.

Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Emil Jönsson
Ängelholm



Här sen Jun 2005
Inlägg: 857



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 20:23     Citera

Har inte Gzon tjatat i dig att du ska ha en wankel? de finns ju både billet lösningar och aluminium galvar utifall man jagar vikt. O när man vill ha mer effekt så kan man ju addera med fler rotorhus

Men de har väl sina nackdelar de med kanske?


_________________
Emil Jönsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3559


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2019 21:14     Re: Citera

knotan skrev:
Har haft detta i bakhuvudet hela dagen, grubblat å tänkt
Varför orginal motorn spricker, är ju relativt lätt att sammanfatta i att det är ju gjutet ämne med mycket luft invändigt och enorma påfrestningar åt alla håll och kanter vid det enormt mycket högre effektuttaget.
Dessutom gjuten aluminium med ett antal år på nacken.
Jag tror dock inte av vare sig ett nytt orginalgjutet ämne i samma ämne/aluminiumgods skulle hålla direkt bättre.
Och även om det skulle finnas stålblock gjutna i samma motorfamilj skulle jag ha svårt att tro att det nödvändigtvis skulle hålla mycket bättre..

Så bygga billet då.
Steg ett är ju ett tillräckligt bra ritningsunderlag med tolleranser och lägen, lägestolleranser osv.
Steg två, hur väljer man rätt material, något som har rätt värmeutvidgningsegenskaper mot orginal, därefter beräkna de nya tolleranser som ska följa det nya materialets egenskaper, veven ska ju gärna gå fritt oavsett temp osv.

Vevaxeln, ska man köra nytillverkat även på den? . Känns som att bygga billet block å sätta i en orginal vevaxel, är ju bara att flytta den kritiska punkten till en annan detalj. Som kanske ligger en hårsmån längre ifrån innan haveri.

Sen då. Hur mycket och vart väljer man att fräsa ur vevhus och så vidare??
Olja och vatten gissar jag att man lägger nya kanaler På utsidan av blocket i den mån det går med skruvade lock är att slippa en allt för komplicerad inombords bearbetning av blocket.

Toppen har inte vart en problem? å Gissningsvis flödar den bra nog för att återanvända??

Nu finns såklart dem som har för det första långt bättre kunskaper inom material och tolleranssättning än mig. Som kan höra beräkningar och kvalificerade gissningar.
Nästa steg, vem fasen löser tillverkningen, maskin mässigt blir det ganska många omspänningar i olika maskiner innan man har ett färdigt block. Måste nog tänka till ett antal gånger på tillverkning av jiggar och fästpunkter för att säkerställa att nolla alltid hamnar rätt och såklart även vinkelrätt mellan de olika planens bearbetning,
Är det ritningsdesignern som får ta den biten. Eller maskinoperaören??
Sen kan det ju vara bra med cylinder lopp med. Kör man någon bra aluminium borrad och polerade lopp eller fälla in stål foder. Hmm


Phjuuuu. Bara snurrar i huvudet redan i detta läge. Sen ser jag pengar rulla på i ett ganska högt tempo långt innan man har satt första verktyget i den där stora dyra aluminiumklumpen.


Häfigt Som fasen, men går över mitt huvud med måååånga frågetecken

Hoppas du lägger ut allt om detta så lär jag följa väldigt nogrant i utvecklingen


Ett motorblock är egentligen rätt basic. Det enda vi ser som klurigt är ramlagerspelet där du tar upp precis det som är problemet. Så där har vi något att bita i

Alumec ser vi som optimalt material. Bullet som nog är störst i världen på billet block kör 6061.
Cylindrarna får bli torra stålfoder.

Vi hoppas ha en design färdig innan året är slut. Sen för själva tillverkningen behöver vi hitta en bra partner


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
1842 besök senaste veckan (1030482 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 168, 169, 170, 171, 172  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.250 sec)
Webbrowser render:
sec