Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138743 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack alla
Skumt att läsa och se bilen i Speedhunters artikel när man själv följt WTAC sedan started och suttit som klistrad framför video och reportage

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
HondaJalle
Jönköping
Här sen Nov 2007
Inlägg: 67



Verkligen intressant och rolig läsning, gott jobbat Revline Racing!

_________________
Jari Saren

delsol vti-re
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Det är ju helvete vad den går. grymt gjort thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



GustafB skrev:
Tack alla
Skumt att läsa och se bilen i Speedhunters artikel när man själv följt WTAC sedan started och suttit som klistrad framför video och reportage


Ingen tvekan om att ett helt eget Speedhunters-reportage är på sin plats!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



GustafB skrev:
Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/



OJOJOJ - vilken resa!
Fantastiskt jobb grabbar! Tumme upp för ert arbete och för att ta er så långt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



GustafB skrev:
Vi funderar på att ta fram ett eget billet block då det inte finns något på marknaden som passar. Vi har börjat jobba med CAD-bitarna men får se om det blir verklighet.


Vad är den främsta orsaken till att "Thor" inte skulle passa i bilen?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Perra H skrev:
GustafB skrev:
Reportage och lång videodokumentär från WTAC här
https://www.haltech.com/haltech-heroes-revline-racing-968-porsche/



OJOJOJ - vilken resa!
Fantastiskt jobb grabbar! Tumme upp för ert arbete och för att ta er så långt thumbs up thumbs up thumbs up


thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
JS_Racing skrev:
GustafB skrev:
Vi funderar på att ta fram ett eget billet block då det inte finns något på marknaden som passar. Vi har börjat jobba med CAD-bitarna men får se om det blir verklighet.


Vad är den främsta orsaken till att "Thor" inte skulle passa i bilen?


Toppen är vänd 180 grader så att grenrör/turbo hamnar på fel sida. Dvs förarsidan. Nu har vi en grymt fin lösning med grenrör rakt bakåt och turbon fint placerad viktmässigt inne i bilen med kort avgas ut genom dörren på passagerarsidan.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja det måste helt klart vara enklare att fräsa fram ett eget billetblock. Än att bygga nytt Grenrör



Sen såg jag prislappen på motorn med så det känns som en rimligare förklaring, iallafall ur min synvinkel


Jag har förövrigt inte så mycket att tillägga i sakfrågan. Jag ser bara typ triljoner timmar rulla förbi för att effektivt ta fram en fungerande billet motor. Typ häftigt, men inte lätt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Hahah. Det handlar inte om att bygga nytt grenrör, det är att placeringen är fel så att det inte går att ha turbon på optimalt ställe vilket sabbar aero och allting pga dragning av avgassystem.

Sen är det inte en motor som fungarar direkt ur "boxen" heller. Det är väldigt mycket som PR behövt göra om för att det ska fungera bra. Så även om budgetfrågan var löst så är det inget bra alternativ för mig.

Alternativtet är förstås byte till en annan motorplatform. Men när vikt är A och O så faller det mesta bort. Det enda alternativet är isåfall en annan 4-cyl. Men det är också mycket jobb. Och man ska inte naivt tro att en annan 4 cyl funkar med 1000 hk utan minsta problem. Så då landar vi i att det inte är så dumt att lägga triljoners timmar på att utveckla ett eget block.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



GustafB skrev:
Så då landar vi i att det inte är så dumt att lägga triljoners timmar på att utveckla ett eget block.


Ta fram ett block, gör några extra och sälj. Säkert ingen jättemarknad, men kan nog betala av ditt eget i alla fall.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag förstod såklart att det inte bara var grenröret det handlade om, jag skrev mest så på skoj.


Jag tror absolut på ditt resonemang. Inte lätt med hållbara alternativ vid dessa effekter och allra minst i kombination med låg vikt.
Jag har som sagt inget bättre alternativ, och häftigt med egna grejor så har du rätt kontaktnät att ro hem ett sådant projekt, så tycker jag det är skithäftigt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



MDS / Motordesign? De är notoriskt dåliga på onlinenärvaro, men de lär, utöver Volvotrim, ha en egendesignad, riktigt lätt motor för rallycrossbruk som skall orka med en hel del effekt (även om 1000 häst kanske ligger utanför toleransnivåerna och priset nog kan vara rätt saftigt där med).

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Ska man gå på en befintlig motor gör man nog bäst i att ta en välanvänd platform där det finns beprövade grejer. Tex 4G63, SR20 eller K24. Finns billetblock och fina färdiga delar till dessa motorer vilket gör att man slipper långa leveranstider osv. Vi vill ha grenrör på passagerarsidan så då lutar det åt SR20 eller K24 om man skulle gå på befintligt koncept.

Men med tanke på att jag redan har två kompletta longblock (dock ena blocket trasigt nu) som ger bra med effekt och flödar fint för 1000 hk vid ca 2 bars laddtryck så känns det trist (dyrt) att börja helt från början inte bara med block utan även topplock osv.

Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har haft detta i bakhuvudet hela dagen, grubblat å tänkt
Varför orginal motorn spricker, är ju relativt lätt att sammanfatta i att det är ju gjutet ämne med mycket luft invändigt och enorma påfrestningar åt alla håll och kanter vid det enormt mycket högre effektuttaget.
Dessutom gjuten aluminium med ett antal år på nacken.
Jag tror dock inte av vare sig ett nytt orginalgjutet ämne i samma ämne/aluminiumgods skulle hålla direkt bättre.
Och även om det skulle finnas stålblock gjutna i samma motorfamilj skulle jag ha svårt att tro att det nödvändigtvis skulle hålla mycket bättre..

Så bygga billet då.
Steg ett är ju ett tillräckligt bra ritningsunderlag med tolleranser och lägen, lägestolleranser osv.
Steg två, hur väljer man rätt material, något som har rätt värmeutvidgningsegenskaper mot orginal, därefter beräkna de nya tolleranser som ska följa det nya materialets egenskaper, veven ska ju gärna gå fritt oavsett temp osv.

Vevaxeln, ska man köra nytillverkat även på den? . Känns som att bygga billet block å sätta i en orginal vevaxel, är ju bara att flytta den kritiska punkten till en annan detalj. Som kanske ligger en hårsmån längre ifrån innan haveri.

Sen då. Hur mycket och vart väljer man att fräsa ur vevhus och så vidare??
Olja och vatten gissar jag att man lägger nya kanaler På utsidan av blocket i den mån det går med skruvade lock är att slippa en allt för komplicerad inombords bearbetning av blocket.

Toppen har inte vart en problem? å Gissningsvis flödar den bra nog för att återanvända??

Nu finns såklart dem som har för det första långt bättre kunskaper inom material och tolleranssättning än mig. Som kan höra beräkningar och kvalificerade gissningar.
Nästa steg, vem fasen löser tillverkningen, maskin mässigt blir det ganska många omspänningar i olika maskiner innan man har ett färdigt block. Måste nog tänka till ett antal gånger på tillverkning av jiggar och fästpunkter för att säkerställa att nolla alltid hamnar rätt och såklart även vinkelrätt mellan de olika planens bearbetning,
Är det ritningsdesignern som får ta den biten. Eller maskinoperaören??
Sen kan det ju vara bra med cylinder lopp med. Kör man någon bra aluminium borrad och polerade lopp eller fälla in stål foder. Hmm


Phjuuuu. Bara snurrar i huvudet redan i detta läge. Sen ser jag pengar rulla på i ett ganska högt tempo långt innan man har satt första verktyget i den där stora dyra aluminiumklumpen.


Häfigt Som fasen, men går över mitt huvud med måååånga frågetecken

Hoppas du lägger ut allt om detta så lär jag följa väldigt nogrant i utvecklingen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Nya audifemman?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



GustafB skrev:
Ska man gå på en befintlig motor gör man nog bäst i att ta en välanvänd platform där det finns beprövade grejer. Tex 4G63, SR20 eller K24. Finns billetblock och fina färdiga delar till dessa motorer vilket gör att man slipper långa leveranstider osv. Vi vill ha grenrör på passagerarsidan så då lutar det åt SR20 eller K24 om man skulle gå på befintligt koncept.

Men med tanke på att jag redan har två kompletta longblock (dock ena blocket trasigt nu) som ger bra med effekt och flödar fint för 1000 hk vid ca 2 bars laddtryck så känns det trist (dyrt) att börja helt från början inte bara med block utan även topplock osv.

Har en viktminskningsprogram jag gärna vill göra och på nivån bilen är nu är varje kilo väldigt dyrt. Så motorn får inte bli tyngre
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Har inte Gzon tjatat i dig att du ska ha en wankel? de finns ju både billet lösningar och aluminium galvar utifall man jagar vikt. O när man vill ha mer effekt så kan man ju addera med fler rotorhus

Men de har väl sina nackdelar de med kanske?

_________________
Emil Jönsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
Har haft detta i bakhuvudet hela dagen, grubblat å tänkt
Varför orginal motorn spricker, är ju relativt lätt att sammanfatta i att det är ju gjutet ämne med mycket luft invändigt och enorma påfrestningar åt alla håll och kanter vid det enormt mycket högre effektuttaget.
Dessutom gjuten aluminium med ett antal år på nacken.
Jag tror dock inte av vare sig ett nytt orginalgjutet ämne i samma ämne/aluminiumgods skulle hålla direkt bättre.
Och även om det skulle finnas stålblock gjutna i samma motorfamilj skulle jag ha svårt att tro att det nödvändigtvis skulle hålla mycket bättre..

Så bygga billet då.
Steg ett är ju ett tillräckligt bra ritningsunderlag med tolleranser och lägen, lägestolleranser osv.
Steg två, hur väljer man rätt material, något som har rätt värmeutvidgningsegenskaper mot orginal, därefter beräkna de nya tolleranser som ska följa det nya materialets egenskaper, veven ska ju gärna gå fritt oavsett temp osv.

Vevaxeln, ska man köra nytillverkat även på den? . Känns som att bygga billet block å sätta i en orginal vevaxel, är ju bara att flytta den kritiska punkten till en annan detalj. Som kanske ligger en hårsmån längre ifrån innan haveri.

Sen då. Hur mycket och vart väljer man att fräsa ur vevhus och så vidare??
Olja och vatten gissar jag att man lägger nya kanaler På utsidan av blocket i den mån det går med skruvade lock är att slippa en allt för komplicerad inombords bearbetning av blocket.

Toppen har inte vart en problem? å Gissningsvis flödar den bra nog för att återanvända??

Nu finns såklart dem som har för det första långt bättre kunskaper inom material och tolleranssättning än mig. Som kan höra beräkningar och kvalificerade gissningar.
Nästa steg, vem fasen löser tillverkningen, maskin mässigt blir det ganska många omspänningar i olika maskiner innan man har ett färdigt block. Måste nog tänka till ett antal gånger på tillverkning av jiggar och fästpunkter för att säkerställa att nolla alltid hamnar rätt och såklart även vinkelrätt mellan de olika planens bearbetning,
Är det ritningsdesignern som får ta den biten. Eller maskinoperaören??
Sen kan det ju vara bra med cylinder lopp med. Kör man någon bra aluminium borrad och polerade lopp eller fälla in stål foder. Hmm


Phjuuuu. Bara snurrar i huvudet redan i detta läge. Sen ser jag pengar rulla på i ett ganska högt tempo långt innan man har satt första verktyget i den där stora dyra aluminiumklumpen.


Häfigt Som fasen, men går över mitt huvud med måååånga frågetecken

Hoppas du lägger ut allt om detta så lär jag följa väldigt nogrant i utvecklingen


Ett motorblock är egentligen rätt basic. Det enda vi ser som klurigt är ramlagerspelet där du tar upp precis det som är problemet. Så där har vi något att bita i

Alumec ser vi som optimalt material. Bullet som nog är störst i världen på billet block kör 6061.
Cylindrarna får bli torra stålfoder.

Vi hoppas ha en design färdig innan året är slut. Sen för själva tillverkningen behöver vi hitta en bra partner

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande