Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 192, 193, 194   >>
13 besök idag (1139002 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vi tänker för övrigt dry deck med frästa kylkanaler på sidorna av blocket istället. Typ kopparpackning och frästa ringar i bronsaluminium är nedfällda i blocket som tätar mot toppen.


Har tagit in offerter för tillverkning av vevaxlar. Får se om det blir ett senare projekt eller om det ska investeras i det i samma veva.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nya audifemman?


07K? Det är ett bolt-on kit till 944 på gång till den motorn. Den verkar rätt bra men samtidigt ont om bilar som kör 1000 hk med torrsump osv. Blir nog en hel del egenutveckling på den motorn också.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
ripper skrev:
Jag har kikat endel på Bullet blocken, och när jag tänkt 4cyl ligger ju k24(36kg) varmt om hjärtat men 4g63(29kg) är både billigare och 7kg lättare, sr20 är mitten på 34kg.... Skulle ha säkra siffror på dem olika topparna för få en total


Och framförallt är vevarna kortare och lättare än 944/968 motorn.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Har inte Gzon tjatat i dig att du ska ha en wankel? de finns ju både billet lösningar och aluminium galvar utifall man jagar vikt. O när man vill ha mer effekt så kan man ju addera med fler rotorhus

Men de har väl sina nackdelar de med kanske?


3-skivig billetmotor har BARA fördelar förutom priset
Svinlätt och ger mycket effekt men väldigt dyrt koncept.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



GustafB skrev:
Emil Jönsson skrev:
Har inte Gzon tjatat i dig att du ska ha en wankel? de finns ju både billet lösningar och aluminium galvar utifall man jagar vikt. O när man vill ha mer effekt så kan man ju addera med fler rotorhus

Men de har väl sina nackdelar de med kanske?


3-skivig billetmotor har BARA fördelar förutom priset
Svinlätt och ger mycket effekt men väldigt dyrt koncept.


4-skivig billet så e du i mål 😁

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Ni har säkert nämnt det och har bättre koll men är det inte någon svensk kille som kör med en halv v8 i dragrace? Snabbaste 4 cyl bilen. alltså bara ena cylinderraden. Bortkapat resten. Billet vev,kam överladd, Riktigt bra eftermarknads race toppar finns ju hur mycket som helst och block finns ju.

Stenström turboracing på fejjan tror jag.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



GustafB skrev:


Ett motorblock är egentligen rätt basic. Det enda vi ser som klurigt är ramlagerspelet där du tar upp precis det som är problemet. Så där har vi något att bita i

Alumec ser vi som optimalt material. Bullet som nog är störst i världen på billet block kör 6061.
Cylindrarna får bli torra stålfoder.

Vi hoppas ha en design färdig innan året är slut. Sen för själva tillverkningen behöver vi hitta en bra partner


Hmm. 6061 är ju lite tungt.
Skulle ju hitta någon som råkade ha typ 2195 eller 2397.

Gällande maskin där. Ja det krävs ganska rejäla maskiner och duktig operatör, som dessutom tycker det är ett kul projekt att hjälpa tillli. Att bara köpa in tjänsten, är antagligen knappt möjligt eller isåfall ekonomiskt försvarbart.

Det optimala hade varit att ha en ruskigt bra kompis lagom högt upp i rangordningen på Saab i Linköping. Dem har både maskinpark, rätt verktyg och goda möjligheter kring beräkningar och design.
Dem har ju dessutom helt ny maskinpark som mest står och väntar tills E-Serien är klara med provflyg, så det finns garanterat någon där som skulle kunna sticka in ett sånt projekt innan dess. Står ju lite hyfsade aluminiumklunpar i gamla hyllor där med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Ni har säkert nämnt det och har bättre koll men är det inte någon svensk kille som kör med en halv v8 i dragrace? Snabbaste 4 cyl bilen. alltså bara ena cylinderraden. Bortkapat resten. Billet vev,kam överladd, Riktigt bra eftermarknads race toppar finns ju hur mycket som helst och block finns ju.

Stenström turboracing på fejjan tror jag.


Verkar ju tillräckligt med effekt iaf

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
knotan skrev:
GustafB skrev:


Ett motorblock är egentligen rätt basic. Det enda vi ser som klurigt är ramlagerspelet där du tar upp precis det som är problemet. Så där har vi något att bita i

Alumec ser vi som optimalt material. Bullet som nog är störst i världen på billet block kör 6061.
Cylindrarna får bli torra stålfoder.

Vi hoppas ha en design färdig innan året är slut. Sen för själva tillverkningen behöver vi hitta en bra partner


Hmm. 6061 är ju lite tungt.
Skulle ju hitta någon som råkade ha typ 2195 eller 2397.

Gällande maskin där. Ja det krävs ganska rejäla maskiner och duktig operatör, som dessutom tycker det är ett kul projekt att hjälpa tillli. Att bara köpa in tjänsten, är antagligen knappt möjligt eller isåfall ekonomiskt försvarbart.

Det optimala hade varit att ha en ruskigt bra kompis lagom högt upp i rangordningen på Saab i Linköping. Dem har både maskinpark, rätt verktyg och goda möjligheter kring beräkningar och design.
Dem har ju dessutom helt ny maskinpark som mest står och väntar tills E-Serien är klara med provflyg, så det finns garanterat någon där som skulle kunna sticka in ett sånt projekt innan dess. Står ju lite hyfsade aluminiumklunpar i gamla hyllor där med


Jag tror dock att man i allt special ska hålla sig beprövade material osv så långt det går. 6061 är vanligt i billet-block-sammanhang vilket gör att man kan bilda sig en uppfattning om hur de blocken hanterar lagerspelen jämfört med original.

Det där med SAAB låter passande, vem styr upp

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Björn Davidsson skrev:
Ni har säkert nämnt det och har bättre koll men är det inte någon svensk kille som kör med en halv v8 i dragrace? Snabbaste 4 cyl bilen. alltså bara ena cylinderraden. Bortkapat resten. Billet vev,kam överladd, Riktigt bra eftermarknads race toppar finns ju hur mycket som helst och block finns ju.

Stenström turboracing på fejjan tror jag.
Ska man vara så kreativ så finns det en video där klurgubbar använder 6cyl I en Nascarmotori en låg volymklass på Bonneville.

Orsaken var att det blir svårt att bygga sugiskomp med kort slag.
Väl spenderade minuter om man söker inspiration till att tänka fritt. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Björn Davidsson skrev:
Ni har säkert nämnt det och har bättre koll men är det inte någon svensk kille som kör med en halv v8 i dragrace? Snabbaste 4 cyl bilen. alltså bara ena cylinderraden. Bortkapat resten. Billet vev,kam överladd, Riktigt bra eftermarknads race toppar finns ju hur mycket som helst och block finns ju.

Stenström turboracing på fejjan tror jag.
Ska man vara så kreativ så finns det en video där klurgubbar använder 6cyl I en Nascarmotori en låg volymklass på Bonneville.

Orsaken var att det blir svårt att bygga sugiskomp med kort slag.
Väl spenderade minuter om man söker inspiration till att tänka fritt. thumbs up


Tänka fritt ska man, men glöm inte vikten

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



GustafB skrev:
Tänka fritt ska man, men glöm inte vikten
Det är alltid enklare att leka tankelekar med andras tid och pengar .

Halv Nascar konstruktion finns det ju gott om toppar mm till.
Men om din nuvarande topp kan användas på samma plats så är det ju massor av arbete som sparas.
Det kanske kan löna sig med lite högre/lägre deck beroende på.
Du vet ju vad du har, och det kan ta några år att komma till samma punkt med annat koncept.
Du har ju inte varit ute och fälttestat varje helg direkt.

https://youtu.be/BsZ5FTtcHyg

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Hur skulle möjligheten vara att svetsa förstärkningar i ett original block?

Vad skulle nackdelarna vara?

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Dubbel

_________________
Per Axblom
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10626



Toleranserna skulle jag inte vara jätterädd för. Aluminium är aluminium och CTE beror på den kemiska sammansättningen, och skillnaden mellan olika legeringar är relativt liten. Så länge inte temperaturfördelningen i nya blocket blir helt galen, p.g.a. t.ex. annan vattenkylning som inte är lika jämn, så bör toleranserna från originalblocket funka.

Förslaget på 2195 skulle jag helt undvika. Det är en vild rodeohäst att tämja när det ska bearbetas!
Mycket mer anisotropt än vanlig alu!
Iofs kanske enklare i en stor klump som ett block, än de tunnare raket-delar jag har varit med och utvecklat, men ändå.
Dessutom väldigt mycket dyrare för den relativt lilla densitetsminskningen man får med Al-Li.
Även tveksam till att det finns tjockt nog för ett block.

Wankel var ju en kul idé!
1000 hk kan nog gzon fixa utan större problem ur en treskivig.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Fria tankar nu... Om man inte vill svetsa förstärkningar, kan man tänka sig en bultad "stödgördel" på utsidan av blocket? Ungefär som stabiliseringen av ramlager.

En annan tanke: Dra 5mm tjockt kolfiber på utsidan av blocket?

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



GustafB skrev:


Jag tror dock att man i allt special ska hålla sig beprövade material osv så långt det går. 6061 är vanligt i billet-block-sammanhang vilket gör att man kan bilda sig en uppfattning om hur de blocken hanterar lagerspelen jämfört med original.

Det där med SAAB låter passande, vem styr upp


Tredje generationens aluminium-litium legeringar har använts inom rymd och flyg sedan typ början av 90 talet.?? då det tog över efter dem gamla varianterna, som idag används inom industrin och racing (i alla serier lägre än f1 Skulle jag tro)
Dem har alla fördelar som Finns i tex t6/6061 etc. Men ytterligare styrka samt lägre vikt, den ökade styrkan medför såklart att du kan skala ned och spara ytterligare vikt.

Hemligthemligt med siffror såklart men Gripen E, Som den nya maskinparken med större maskiner är byggd för, har minskat vikten ytterligare på vissa delar, när de numera kan billetfräsa hela stommar ur litiumalloy istället för som tidigare på C hade två frästa halvor som skruvat/limmats tillsammans..

Den enda igentliga nackdelen från tex 6061 (t6 var ett tidigare samlingsnamn) till tredje generation litium (samlingsnamn t8) är ju den uppenbart ökade kostnaden. Finns nog än så länge bara ett eller ett par enstaka verk i Europa som kan leverera dessa med certifiering för flyg och rymd,

Så återigen, om man skulle råka känna någon på rätt plats på Saab


Jag blev ju inte kvar där så länge att jag har några kontakter att förmedla tyvär.




Ett annat alternativ som jag själv grunnat på själv tidigare har vart att "helt enkelt" banta ett befintligt block. Dvs gå loss i en vanlig konventionell fräs. Riva bort alltonödigt bös som inte tillför något för styrka.
Fräsa fram en ny undre halva, typ allt från ramlager överfallen Och nedåt ersätts med en billet aluminiumbit.

Sedan betongfylla motorn till större del. Eventuellt fräsa in någon slags förstärkning runt cylindrar (i det fall att man har foder som är lösa i blocket likt tex volvos 5-6 cyl. Vet ej hur ditt ser ut)

Det man sedan behöver är ju igentligen lämna in för line borrning av ramlagerlägen när allt är draget med rejäla pinnbultar tillsammans med tråg och efter betongen härdat klart( samt borra och och fälla in nya grova foder)

Det blir inte lika starkt eller avancerat som ett billetblock, men betydligt uppgraderat från orginal och till bråkdelar av kostnaden mot billet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Tyvärr jobbar jag bara i maskinverkstan på Saab i Karlskrona där vi bygger ubåtar och kör mest grejer i rostfritt och inconel, inget aluminium så långt ögat ser. Men tycker du har gjort och gör ett fantastiskt bra arbete med din bil.
Keep up the good work!

_________________
Matthias Karlsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Role skrev:
Tyvärr jobbar jag bara i maskinverkstan på Saab i Karlskrona där vi bygger ubåtar och kör mest grejer i rostfritt och inconel, inget aluminium så långt ögat ser. Men tycker du har gjort och gör ett fantastiskt bra arbete med din bil.
Keep up the good work!

thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Nu är bilen fortfarande på båt (fortfarande på Australiensiskt farvatten) så vi har inte kunnat inspektera i detalj hur det gick sönder. Men utifrån såg det ut som att det sprack i linje med pinnbultarna till vevens gördel/överfall. Tror inte en stadigare gördel/överall skulle hjälpa till med problemet. Det är nog strukturella styrkan i hela blocket som är för svagt. Det påverkar inte bara bottendelen men även topplockspackningar.

Det intressanta med billetblocken är att de vanligtvis även löser problemen med topplockspackningar som går sönder. Just eftersom de är starkare och flexar mindre.

Att bygga upp och modda ett originalblock är ingen hållbar lösning. Att preppa ett sånt block som jag kör med kostar uppåt 40-50 att ta fram. Att därefter börja modda och fixa med ytterligare speciallösningar som kanske inte löser problemet, och som troligen inte löser läckande topplockspackningar känns inte som en långsiktig lösning.
Det är därför som ett helt nytt block lockar och kan t o m vara ekonomiskt försvarbart om det håller i längden.

Gällande lagerspel så blir det helt andra kylkanaler och helt annan massa i ett fräst block så det kommer expandera annorlunda än ett originalblock. Så det är något man måste försöka mäta och fundera på.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Nyfiken fråga: Problemet med lagerspelet, är det en fråga om rakhet mellan lagerlägena för ramlagren?


Jag antar att man får lägga in stålförstärkningar för ramlager precis som i gjutna alu-block för att förhindra att lagren äter sig in i godset, vilket i sig blir en intressant övning eftersom det inte går att gjuta in eller pressa p.g.a. delningen... Solid stålgördel med omvända överfall? Rycker som fan i cad-nerverna att tänka på sånt här

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 192, 193, 194   >>
13 besök idag (1139002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande