Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
149 besök idag (1037494 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 172, 173, 174  Nästa>>
   
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13728



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 14:43     Re: Citera

GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Ja.... jag vet. Och det stora problemet är att runt-i-kring-grejorna blir så tunga.
Det blir mycket avgassystem och tunga turboaggregat.

Men det är så gott att ha 500 hk.... innan turbon går i.


EDIT: Vad siktar ni på för vikt för motorn ?


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 14:52     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Ja.... jag vet. Och det stora problemet är att runt-i-kring-grejorna blir så tunga.
Det blir mycket avgassystem och tunga turboaggregat.

Men det är så gott att ha 500 hk.... innan turbon går i.


EDIT: Vad siktar ni på för vikt för motorn ?


Har ingen exakt vikt som vi siktar på mer än att det måste vara lättare
Det är svårt att jämföra vikter utan att ha vägt saker själv. Folk väger alltid olika. Typ insug, oljepump, svänghjul, koppling, sprängkåpa, generator, grenrör osv kan antingen vara monterat, icke monterat eller monterat delvis.
Så valet blir helt enkelt en modernare 4 cyl då kan man köra billet-block och ändå ligga på rätt sida viktmässigt jämfört med gamla motorn.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13728



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 15:02     Re: Citera

GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 15:29     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


Snabbare än 1:12.1 på Mantorp? Oh boy nu vet man att silly season verkligen har startat


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4334



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 15:40     Re: Citera

GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


Snabbare än 1:12.1 på Mantorp? Oh boy nu vet man att silly season verkligen har startat



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing
Forshaga



Här sen Dec 2002
Inlägg: 13728



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 16:21     Re: Citera

Cammo skrev:
GustafB skrev:
ButterflyRacing skrev:
GustafB skrev:
D......................... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Bara ni inte blir ledsna när Flash tangerar era tider, med min bil, på en bana i Sverige....


Snabbare än 1:12.1 på Mantorp? Oh boy nu vet man att silly season verkligen har startat






_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Emil Jönsson
Ängelholm



Här sen Jun 2005
Inlägg: 858



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 22:38     Citera

Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?



_________________
Emil Jönsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm



Här sen Okt 2006
Inlägg: 5240



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 22:45     Re: Citera

Emil Jönsson skrev:
Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?



Jag har hört att just den tillverkaren har 3D printade 4g63 block på gång


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cassius
Göteborg



Här sen Jan 2005
Inlägg: 1851



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 06:54     Re: Citera

GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Har ni bytt alla skruvar och muttrar till titan/aluminium/hålborrade i stål där de olika typerna av skruv kan fungera ännu?

En sådan operation Kan göra 2% på en cykel (där de flesta skruv med fördel kan bytas till alu, inte samma sak i en bil).

2% på 1000kg är 20kg Kan dock kosta mer än 10k, men köper man mycket kanske man kan få bra pris?

Har jag inte läst om någon här på Rejsa som hålborrade "alla" skruv på sin bil och kom ner 5-6kg? Då var allt fortfarande i stål, och jag är tveksam till att M4-5-6 skruv borrades, eller att man verkligen gick ALL IN på alla skruv, sitter ganska många på en motor t ex..


_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
Regards, Johan Eriksson.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 08:38     Re: Citera

Cassius skrev:
GustafB skrev:
Det är så svårt att hitta kilon att lätta nu att det kan vara värt att betala 10k för att lätta 2,5 kg... så tyngre motor typ LS turbo får långsammare bilar köra med


Har ni bytt alla skruvar och muttrar till titan/aluminium/hålborrade i stål där de olika typerna av skruv kan fungera ännu?

En sådan operation Kan göra 2% på en cykel (där de flesta skruv med fördel kan bytas till alu, inte samma sak i en bil).

2% på 1000kg är 20kg Kan dock kosta mer än 10k, men köper man mycket kanske man kan få bra pris?

Har jag inte läst om någon här på Rejsa som hålborrade "alla" skruv på sin bil och kom ner 5-6kg? Då var allt fortfarande i stål, och jag är tveksam till att M4-5-6 skruv borrades, eller att man verkligen gick ALL IN på alla skruv, sitter ganska många på en motor t ex..


Har en punkt på listan som heter "se över ALLA skruvar" Jag tror också att det kan bli mer vikt än man först tror att gå över alla skruvar, korta onödig längd, byt till lättare där det är möjligt osv. Något kilo borde man ju få fram


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 09:45     Re: Citera

J.Schuman skrev:
Emil Jönsson skrev:
Billet 4g63 med extreme tuners nya stakar?



Jag har hört att just den tillverkaren har 3D printade 4g63 block på gång


Haha den där firman är skum. De har visat upp en del riktiga resultat men mycket av det de visar fungerar inte. Tror konsensus runt de där stakarna är att de inte kommer fungera.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Perra H
Jönköping



Här sen Jun 2006
Inlägg: 212



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 10:13     Citera

När vi cyklade Vättern runt var det ett evigt snack om kolfibercyklar och kortade sadelstolpar m.m.
Den enklaste vikten att spara bland motionärer är ju han som sitter på cykeln.

5 kg på förare med utrustning är väl alltid möjligt att hitta.
Frågan är om Alx ställer på det.


_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benjamin Ernryd
Stockholm



Här sen Mar 2004
Inlägg: 330



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 10:55     Re: Citera

Perra H skrev:
När vi cyklade Vättern runt var det ett evigt snack om kolfibercyklar och kortade sadelstolpar m.m.
Den enklaste vikten att spara bland motionärer är ju han som sitter på cykeln.

5 kg på förare med utrustning är väl alltid möjligt att hitta.
Frågan är om Alx ställer på det.


Word! thumbs up


_________________
Benjamin Ernryd

Kör. GTI MK 7.5 -18
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 12:06     Citera

Alx kan hitta några kilo
Men inte jag och hjälmen är redan i kolfiber.

Vi är på nivån att det inte finns några enkla kilon längre.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4367



Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 21:41     Citera

Så va det det där med rätt kontakter igen, bra skruv är dyrt att köpa, för att inte säga helt löjligt dyrt.

Du kan antagligen skaffa bättre skruv, gå ner en dimension på i princip rubbet, och få ner vikten på alla skruv till halva. Antagligen 5-10 kilo rakt av utan att behöva göra några större analyser av laster osv. Men köpa dessa till vanliga priser så blir det antagligen ganska många tusen per lättat kilo.

Skulle känna någon lagom halvtrött flygmekaniker som tömmer fickorna på överblivna småskruv en gång per vecka mot en påse öl


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 09:34     Citera

In och rösta
https://www.facebook.com/HaltechEngineManagement/posts/153369929342116 . . . .


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Marcus Gustafsson
Väster om Österhaninge



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7381



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 09:59     Citera



Du leder! thumbs up


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 10:05     Citera

Det är bra, kan ju inte bli slagen av en långsam gatmoddad Supra


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
And ersJepp sson
Lund



Här sen Feb 2003
Inlägg: 11172



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 10:19     Citera

53% innan när jag röstade, så trenden är stigande.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3581


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 10:27     Citera

Haltech har en rätt rolig omröstning årligen. Det är en stege med omröstningar i olika kategorier. Det här är första del-omröstningen så att säga. Så vi hoppas att det blir både semifeminal och grand finale framöver


Här är alla kommande omröstningar i olika kategorier:
https://www.haltech.com/haltech-hero-of-the-year-2019/


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
964RS
Man kan inte komma längre söderut



Här sen Dec 2003
Inlägg: 3183



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 11:12     Re: Citera

GustafB skrev:
Det är bra, kan ju inte bli slagen av en långsam gatmoddad Supra


Nej, precis! Röstat.

63% nu


_________________


964RS, 944 KULRÄSERN & Cayman GT4
Be yourself, everyone else is allready taken
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Efter World Time Attack Challenge
149 besök idag (1037494 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 172, 173, 174  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.154 sec)
Webbrowser render:
sec