Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
14 besök idag (1056046 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... , 176, 177, 178   >>
   
Ajden
Sundsvall



Här sen Sep 2004
Inlägg: 2222



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 08:13     Citera

Om det bara är ett tomt block ken det ju inte vara speciellt dyrt att skicka upp det med bussgods. Så kan jag scanna det.


_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
smid
Habo



Här sen Jan 2008
Inlägg: 83



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 08:56     Re: Citera

Cool motor helt klart! Vad var de som gjorde valet föll på K24 och inte 4g63?mest av nyfikenhet. Ja gillar bägge motorerna så.. [/quote]


Det är ju ingen rallybil han bygger sååå.....


_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 10:39     Citera

K24an är en av de bästa 4 cyl motorer som tillverkats. Stadig bottendel med gördel/bedplate original, VTEC, VTC, superfin topp, alublock och 2,4l original.

Men primärt gick också 4G63 bort pga avgas/insug på fel sida mot hur bilen är byggd.

Motorn har långt slag original på 99 mm så det kommer inte att ökas. Den klarar 1000 hk redan med fodrat originalblock men nu tar vi det hela ett par steg till och jag tror det här blir en av de grymmaste K24or som byggts för bana


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 10:40     Re: Citera

Ajden skrev:
Om det bara är ett tomt block ken det ju inte vara speciellt dyrt att skicka upp det med bussgods. Så kan jag scanna det.


Tack Robert, har hunnit lösa det på annat sätt nu.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 10:42     Re: Citera

Fixxe skrev:
Fan najs!
Tänkte skrivit hoppas på k24 tidigare idag thumbs up
Men va lite osäker på tillgång till billetblock

Värmer ju hondahjärtat i en!
Och Edvin får äntligen skruva honda igen


Bullet kom precis ut med det här blocket. Det blir ett dry deck och helt nytillverkad topp

Hahaha ja nu får han äntligen skruva Honda igen


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4578



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 13:57     Citera

Så jåkla spännande detta blev. Honda motor,

Gällande mitt svar tidigare gällde tron i att du ville scanna din gamla motor för mått att fräsa eget billet block, dvs med precision på 1000-delar.
Men nu förstår Jag att det gäller att få en måtttsatt modell av nya motorn för att skapa en ritning över hur nya placering blir??
Dvs kanske snarare precision +/- några tiondelar.
Det borde göra att priset på scannern sjunker från 10-15 miljoner till några hundra tusen , typ . thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Senast ändrad av knotan, 09 Feb 2020 12:15, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 505



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2020 22:03     Citera

Är det detta block?

https://dragcartel.com/collections/k-series-short-block/products/bille . . . .


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Feb 2020 07:22     Re: Citera

stilldouble skrev:
Är det detta block?

https://dragcartel.com/collections/k-series-short-block/products/bille . . . .


Ja. Tillverkas av Bullet Race Engineering i Australien.
Vi ska köra dry deck så kylvattnet går externt mellan topp och block.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ricke W
Kisa



Här sen Jun 2010
Inlägg: 210



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Feb 2020 09:02     Citera

Helt klart intressant och trevligt val av motor!
Jag hoppas att detta kommer ge er mindre strul och att ni får lättare att få tag på slitdelar såsom lager än tidigare!

Blir det o-ring som tätning mellan block och topp?


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Feb 2020 09:15     Re: Citera

Ricke W skrev:
Helt klart intressant och trevligt val av motor!
Jag hoppas att detta kommer ge er mindre strul och att ni får lättare att få tag på slitdelar såsom lager än tidigare!

Blir det o-ring som tätning mellan block och topp?


Ska bli riktigt intressant detta! Tappar en halv liter i volym men går upp i varv samt VTEC funktionen och andra trix på styrsystemsidan som jag hoppas kunna gå bra körbarhet.

Det är nedfrästa pyramidringar I aluminiumbrons som tätar cylindrarna samt en vanlig packning som tätar oljekanalerna.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ogge81
Nyköping



Här sen Okt 2005
Inlägg: 8



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 07:59     Citera

Alltså som Honda-nörd vill man ju nästan gråta nu, vilket fantastiskt bygge detta ska bli att följa!

Vilket monster alltså!


_________________
Oskar Rönnberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
sweanders
Malmö



Här sen Feb 2004
Inlägg: 7892



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 08:17     Re: Citera

Ogge81 skrev:
Alltså som Honda-nörd vill man ju nästan gråta nu, vilket fantastiskt bygge detta ska bli att följa!

Vilket monster alltså!

Det kommer att bli skitfräckt!


Hög tid att skippa den halva v8-an.


Håller med om att det blir skitfräckt!


_________________
Anders Hansson


"Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart
Senast ändrad av sweanders, 10 Feb 2020 09:59, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4578



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 09:22     Re: Citera

GustafB skrev:


Ska bli riktigt intressant detta! Tappar en halv liter i volym men går upp i varv samt VTEC funktionen och andra trix på styrsystemsidan som jag hoppas kunna gå bra körbarhet.

Det är nedfrästa pyramidringar I aluminiumbrons som tätar cylindrarna samt en vanlig packning som tätar oljekanalerna.


2.4 liter är inte så lite heller å andra sidan. Samt att förhållande borr/slag borde bli bra för att kunna höja varvtalet??

Å i kombination med de andra du nämner med VVT och även ganska bra flöde i topplock så borde det bli väldigt trevlig motor.

Sen så tror jag den stora fördelen är att det är ett relativt väl utprovad koncept, jämfört mot det som först övervägde att fräsa fram eget block.

Jag tror det kommer bli toppenbra thumbs up thumbs up


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Cédric
Uttran



Här sen Mar 2004
Inlägg: 2329



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 09:55     Citera

Kul med motorbygge, hoppas det håller så det blir mer tid att finlira konceptet ett tag.

Hur mycket är egentligen K24 fortarande, eller är det i praktiken en 2,4l billetmotor byggd från grunden med någorlunda liknande mått?

Blir det gemensamt kylsystem eller två olika för topp/block? Det senare har ju funnits förr i långloppsturbosportvagnar typ Le mans för att få motorer att hålla ihop bättre.


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daugaard
Tyresö



Här sen Sep 2008
Inlägg: 204



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 13:31     Citera

Satan!

Jag trodde inte att jag kunde gilla denna bil mer men jag hade tydligen fel!


_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14898



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 16:19     Re: Citera

Cédric skrev:
Kul med motorbygge, hoppas det håller så det blir mer tid att finlira konceptet ett tag.

Hur mycket är egentligen K24 fortarande, eller är det i praktiken en 2,4l billetmotor byggd från grunden med någorlunda liknande mått?

Blir det gemensamt kylsystem eller två olika för topp/block? Det senare har ju funnits förr i långloppsturbosportvagnar typ Le mans för att få motorer att hålla ihop bättre.
Toppens grundkonstruktion brukar ju behållas även om kanaler mm ändras lite. Kammarna, ventilernas placering/vinkel och en hel del annat är nog lika originalet i slutänden (varför göra nytt när det fungerar?).
K24 flåsar ju rätt bra i original (så det är inget större fel på grunden) så det gäller väl "bara" att hålla trycket på plats så ska det nog gå undan (nja det gäller att få ner kraften/momentet i veven och ut i kopplingen också).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 17:00     Citera

Kul att folk verkar gilla konceptet

Precis, själva konstruktionen och geometrin med VTEC, kamaxlarna, rockers osv är till det mesta original K20/K24.
Men toppen är både starkare flödar mer än vad som är möjligt med en originaltopp.

Sen är motorn i sig en riktigt fin konstruktion som både är enkel och driftsäker. Men originaltillverkade delar blir det inte många av i motorn


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7285



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 17:08     Citera

Nä jag gillar det inte! en Honda motor? usch!!

Blir alltså även toppen en annan nygjord billet topp?
Blir det en i "K-Series DRAG CARTEL CNC Heads" färdig topp ?
https://dragcartel.com/collections/cylinder-heads/products/bespoke-k-s . . . .

Hur mycket plockar dom ur en "original" K24 innan det är dags för billet?


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 18:07     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Nä jag gillar det inte! en Honda motor? usch!!

Blir alltså även toppen en annan nygjord billet topp?
Blir det en i "K-Series DRAG CARTEL CNC Heads" färdig topp ?
https://dragcartel.com/collections/cylinder-heads/products/bespoke-k-s . . . .

Hur mycket plockar dom ur en "original" K24 innan det är dags för billet?


Är inget jättefan av japanska grejer men är det några som kan bygga motorer så är det Honda

Ja det blir ungefär en sån topp tillverkad av Endyn. De håller på att ta fram en ny design i samband med mina önskemål.

Finns de som plockat uppåt 1200 hk ur originalgrejer så jag har höga förväntningar på det här konceptet.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
stilldouble
Malmö



Här sen Okt 2012
Inlägg: 505



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 21:18     Citera

Var det inte någon som sa; -"To race with a japanese car is like competing in the special Olympics. Even if you win, you are still retarded".

Bevisa dem fel! Älskar detta koncept!


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14898



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2020 21:31     Re: Citera

stilldouble skrev:
Var det inte någon som sa; -"To race with a japanese car is like competing in the special Olympics. Even if you win, you are still retarded".

Bevisa dem fel! Älskar detta koncept!
Tysk stridsvagn med Japansk motor. Russin ur två olika kakor i en helt nyblandad smet


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
14 besök idag (1056046 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... , 176, 177, 178   >>