Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138751 totalt) |
Om det bara är ett tomt block ken det ju inte vara speciellt dyrt att skicka upp det med bussgods. Så kan jag scanna det.
|
||
K24an är en av de bästa 4 cyl motorer som tillverkats. Stadig bottendel med gördel/bedplate original, VTEC, VTC, superfin topp, alublock och 2,4l original.
Men primärt gick också 4G63 bort pga avgas/insug på fel sida mot hur bilen är byggd. Motorn har långt slag original på 99 mm så det kommer inte att ökas. Den klarar 1000 hk redan med fodrat originalblock men nu tar vi det hela ett par steg till och jag tror det här blir en av de grymmaste K24or som byggts för bana _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Tack Robert, har hunnit lösa det på annat sätt nu. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Bullet kom precis ut med det här blocket. Det blir ett dry deck och helt nytillverkad topp Hahaha ja nu får han äntligen skruva Honda igen _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Så jåkla spännande detta blev. Honda motor,
Gällande mitt svar tidigare gällde tron i att du ville scanna din gamla motor för mått att fräsa eget billet block, dvs med precision på 1000-delar. Men nu förstår Jag att det gäller att få en måtttsatt modell av nya motorn för att skapa en ritning över hur nya placering blir?? Dvs kanske snarare precision +/- några tiondelar. Det borde göra att priset på scannern sjunker från 10-15 miljoner till några hundra tusen , typ . _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Magnus Falk |
||
Ja. Tillverkas av Bullet Race Engineering i Australien. Vi ska köra dry deck så kylvattnet går externt mellan topp och block. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Helt klart intressant och trevligt val av motor!
Jag hoppas att detta kommer ge er mindre strul och att ni får lättare att få tag på slitdelar såsom lager än tidigare! Blir det o-ring som tätning mellan block och topp? _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||
Ska bli riktigt intressant detta! Tappar en halv liter i volym men går upp i varv samt VTEC funktionen och andra trix på styrsystemsidan som jag hoppas kunna gå bra körbarhet. Det är nedfrästa pyramidringar I aluminiumbrons som tätar cylindrarna samt en vanlig packning som tätar oljekanalerna. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Hög tid att skippa den halva v8-an. Håller med om att det blir skitfräckt! _________________ Anders Hansson |
||
2.4 liter är inte så lite heller å andra sidan. Samt att förhållande borr/slag borde bli bra för att kunna höja varvtalet?? Å i kombination med de andra du nämner med VVT och även ganska bra flöde i topplock så borde det bli väldigt trevlig motor. Sen så tror jag den stora fördelen är att det är ett relativt väl utprovad koncept, jämfört mot det som först övervägde att fräsa fram eget block. Jag tror det kommer bli toppenbra _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kul med motorbygge, hoppas det håller så det blir mer tid att finlira konceptet ett tag.
Hur mycket är egentligen K24 fortarande, eller är det i praktiken en 2,4l billetmotor byggd från grunden med någorlunda liknande mått? Blir det gemensamt kylsystem eller två olika för topp/block? Det senare har ju funnits förr i långloppsturbosportvagnar typ Le mans för att få motorer att hålla ihop bättre. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
K24 flåsar ju rätt bra i original (så det är inget större fel på grunden) så det gäller väl "bara" att hålla trycket på plats så ska det nog gå undan (nja det gäller att få ner kraften/momentet i veven och ut i kopplingen också). |
||
Kul att folk verkar gilla konceptet
Precis, själva konstruktionen och geometrin med VTEC, kamaxlarna, rockers osv är till det mesta original K20/K24. Men toppen är både starkare flödar mer än vad som är möjligt med en originaltopp. Sen är motorn i sig en riktigt fin konstruktion som både är enkel och driftsäker. Men originaltillverkade delar blir det inte många av i motorn _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Nä jag gillar det inte! en Honda motor? usch!!
Blir alltså även toppen en annan nygjord billet topp? Blir det en i "K-Series DRAG CARTEL CNC Heads" färdig topp ? https://dragcartel.com/collections/c Hur mycket plockar dom ur en "original" K24 innan det är dags för billet? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Är inget jättefan av japanska grejer men är det några som kan bygga motorer så är det Honda Ja det blir ungefär en sån topp tillverkad av Endyn. De håller på att ta fram en ny design i samband med mina önskemål. Finns de som plockat uppåt 1200 hk ur originalgrejer så jag har höga förväntningar på det här konceptet. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3 ... 176, 177, 178 ... 192, 193, 194 >> 36 besök senaste veckan (1138751 totalt) |