Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
1751 besök senaste veckan (1056033 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178
   
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2621



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Feb 2020 08:39     Citera

Jag är en som sörjer frångången av "den-halva-veåttan", men bara lite .
Motorbyte är ju en logisk utveckling för den gamla maskinen är ju onödigt lång. Så kör hårt, detta kommer bli kalasbra i vanlig ordning thumbs up


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge



Här sen Nov 2006
Inlägg: 1847



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 13:25     Citera

Men kommer ni att köra med VTEC och hydraliska lyftare?
VTEC är väl bara för att få bättre bottenvrid vid vardagskörning på gata? Och det är väl knappast problem för er?
Hänger hydraliska lyftare med vid höga varv? De brukar ju vara rellativt tunga. Antar att ni använder solida.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S -88
Ex: Porsche 944 -84, 2x 968 -92 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4578



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 15:41     Citera

Det finns nog inget som heter bara,
Bättre vridmoment i mellanregister= bättre respons, vilket innebär att turbon inte behöver vara begränsad nedåt för att få bra respons, vilket innebär att även toppeffekt och gasrespons blir bättre/högre med laddtrycket,

På en sugmaskin hade det inte påverkat så mycket att avlägsna, som man har nytta av det på en turbomaskin


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14898



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 16:12     Citera

VTEC är ju bara två kamprofiler, de kan ju naturligtvis custom bägge två (byta profil baserat på sido G-krafter.. Olika i vänster och högersväng?...). Dvs man kan ju variera lite hur man vill (förutom att det inte är gjort på en kvart att byta kammar och man vill helst inte tillverka 10 set för att leka med).

Så vad som sitter i en produktionsmaskin behöver man inte bry sig om, bara att se till att det finns oljeflöde/tryck för att driva mekanismen.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 946



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 19:58     Citera

Man annulerar vtec på de riktigt vassa K24/K20 hybriderna.
Vtec på de maskinerna är vad jag förstår både byte av kamnockar samt ställer kammarna framåt/bakåt.


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14898



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 20:20     Re: Citera

Kadett4wd skrev:
Man annulerar vtec på de riktigt vassa K24/K20 hybriderna.
Vtec på de maskinerna är vad jag förstår både byte av kamnockar samt ställer kammarna framåt/bakåt.
Klarar man inte av att dra nytta av olika kamprofiler och/eller kamtider så är det lättare att köra med en fast profil/timing, old school.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Daugaard
Tyresö



Här sen Sep 2008
Inlägg: 204



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Feb 2020 23:23     Citera

Vtec killer cams var vanligare förr när B och H var det som gällde. Med K serien så är 1000hk och Vtec inget problem.
Vtec ger ju i praktiken dubbel uppsättning kamaxlar. Vad du har för lober beror ju på vad som finns och vad som passar den som ska ha det.


_________________
Emil Daugaard, Stockholm *Ordförande i Hondaklubben* 070-53 41 431
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fixxe
Halmstad



Här sen Okt 2004
Inlägg: 939



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Feb 2020 07:49     Re: Citera

Daniel Engström skrev:
Men kommer ni att köra med VTEC och hydraliska lyftare?
VTEC är väl bara för att få bättre bottenvrid vid vardagskörning på gata? Och det är väl knappast problem för er?
Hänger hydraliska lyftare med vid höga varv? De brukar ju vara rellativt tunga. Antar att ni använder solida.


Konvertera till hydrauliska?
varför?
Det sitter ju så fina mekaniska på i princip alla hondor...


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3620


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Feb 2020 08:04     Citera

Vid fullgasacceleration med växlingar vid varvstopp är VTEC inte till någon direkt nytta då motorn kommer befinna sig i varvtalsområdet med höga kammen hela tiden.

Men i alla långsamma till medelsnabba kurvor när varvtalet dippar ner är det bra med VTEC för att få bättre vrid och därmed också snabbare spoolup (som Knotan nämnde).

Hade det varit en sugmotor för strippen hade det varit bättre utan VTEC för att minska vikten och därmed kunna varva något mer.

VTC är funktionen som steglöst kan reglera timingen på insugskammen. Den funktionen vore gynnsamt för mellanregistret och spoolup men den kan vi inte köra med den toppen vi använder (som har annan design för dry deck med vatten in/ut på toppen fram/baktill).


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kadett4wd
Ludvika



Här sen Dec 2005
Inlägg: 946



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Feb 2020 12:54     Citera

De går sönder i mekanismen när man varvar mycket,, typ 10000rpm.
De nya K motorerna, därav man annulerar funktionen.


_________________
Patrick Wetterskog
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
JS_Racing
Helsingborg



Här sen Okt 2012
Inlägg: 297



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Feb 2020 10:18     Citera

Hittade en fin liten film på the interwebz




_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
1751 besök senaste veckan (1056033 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178