Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 192, 193, 194 >> 69 besök senaste veckan (1151596 totalt) |
Jag är en som sörjer frångången av "den-halva-veåttan", men bara lite
![]() Motorbyte är ju en logisk utveckling för den gamla maskinen är ju onödigt lång. Så kör hårt, detta kommer bli kalasbra i vanlig ordning ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Men kommer ni att köra med VTEC och hydraliska lyftare?
VTEC är väl bara för att få bättre bottenvrid vid vardagskörning på gata? Och det är väl knappast problem för er? Hänger hydraliska lyftare med vid höga varv? De brukar ju vara rellativt tunga. Antar att ni använder solida. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Det finns nog inget som heter bara,
Bättre vridmoment i mellanregister= bättre respons, vilket innebär att turbon inte behöver vara begränsad nedåt för att få bra respons, vilket innebär att även toppeffekt och gasrespons blir bättre/högre med laddtrycket, På en sugmaskin hade det inte påverkat så mycket att avlägsna, som man har nytta av det på en turbomaskin _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
VTEC är ju bara två kamprofiler, de kan ju naturligtvis custom bägge två (byta profil baserat på sido G-krafter.. Olika i vänster och högersväng?...). Dvs man kan ju variera lite hur man vill (förutom att det inte är gjort på en kvart att byta kammar och man vill helst inte tillverka 10 set för att leka med).
Så vad som sitter i en produktionsmaskin behöver man inte bry sig om, bara att se till att det finns oljeflöde/tryck för att driva mekanismen. |
||
Man annulerar vtec på de riktigt vassa K24/K20 hybriderna.
Vtec på de maskinerna är vad jag förstår både byte av kamnockar samt ställer kammarna framåt/bakåt. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Re:
|
||
Vtec killer cams var vanligare förr när B och H var det som gällde. Med K serien så är 1000hk och Vtec inget problem.
Vtec ger ju i praktiken dubbel uppsättning kamaxlar. Vad du har för lober beror ju på vad som finns och vad som passar den som ska ha det. _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||
Re:
Konvertera till hydrauliska? varför? Det sitter ju så fina mekaniska på i princip alla hondor... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Vid fullgasacceleration med växlingar vid varvstopp är VTEC inte till någon direkt nytta då motorn kommer befinna sig i varvtalsområdet med höga kammen hela tiden.
Men i alla långsamma till medelsnabba kurvor när varvtalet dippar ner är det bra med VTEC för att få bättre vrid och därmed också snabbare spoolup (som Knotan nämnde). Hade det varit en sugmotor för strippen hade det varit bättre utan VTEC för att minska vikten och därmed kunna varva något mer. VTC är funktionen som steglöst kan reglera timingen på insugskammen. Den funktionen vore gynnsamt för mellanregistret och spoolup men den kan vi inte köra med den toppen vi använder (som har annan design för dry deck med vatten in/ut på toppen fram/baktill). _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
De går sönder i mekanismen när man varvar mycket,, typ 10000rpm.
De nya K motorerna, därav man annulerar funktionen. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
_________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Tidigare i vintras gjordes en deal färdig för en ny växellåda
![]() Så den nuvarande sek-lådan/transaxeln ska säljas. Kan användas i vilken bil som helst som vill ha bra viktfördelning, eller i en 944/968 med adapterplattan som finns. ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 177, 178, 179 ... 192, 193, 194 >> 69 besök senaste veckan (1151596 totalt) |